Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Jeg må le av folk som skriver at biler ikke kan sammenlignes med automatvåpen.

Hvis bilistene ville, kunne de trykket hardt med høyrefoten og guffet inn i grupper med folk i 60 km/t.

 

Begge har potensialet for å drepe titalls mennesker.

 

Hvis vi skal følge argumentet dere skriver måtte vi også ulovliggjort alle biler og andre lignende kjøretøy i Norge, ikke minst lastebiler og semi-trailere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke glemt det, men jeg tror det er andre her som glemmer ISIS-terroristen som kjørte inn i folkemengder med lastebil i Nice, Frankrike i 2016. 

Hans angrep var til og med "mer vellkykket" enn Breiviks, med 86 drepte og 458 skadede.

 

Så her snakker vi om en direkte sammenlikning mellom lastebil og automatvåpen, og lastebil er helt klart dødeligst.

Jeg ser ikke at dere vil forby lastebiler og andre fremkomstmidler?
 

Hmm, argumentet slår store sprekker. 

Lenke til kommentar

Jeg må le av folk som skriver at biler ikke kan sammenlignes med automatvåpen.

Hvis bilistene ville, kunne de trykket hardt med høyrefoten og guffet inn i grupper med folk i 60 km/t.

 

Begge har potensialet for å drepe titalls mennesker.

Formålet med en bil er å reise fra ett sted til et annet. Formålet med et automatvåpen er å gjøre mest mulig skade på kortest mulig tid. Dette er ganske fundamentale forskjeller når det gjelder nytteverdi.

 

 

Hvis vi skal følge argumentet dere skriver måtte vi også ulovliggjort alle biler og andre lignende kjøretøy i Norge, ikke minst lastebiler og semi-trailere.

Følger vi dine argumenter burde det være lovlig å selge håndgranater og antipersonellminer på Rema 1000.  :rofl:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Formålet med en bil er å reise fra ett sted til et annet. Formålet med et automatvåpen er å gjøre mest mulig skade på kortest mulig tid. 

 

Hvor har du lest det i fet skrift? Buzzfeed? Sett det på Hollywood-filmer?

 

Et automatvåpen har mange legitime formål, for eksempel jakt, selvforsvar, konkurranseskyting, for å nevne noe.

Vi har et ord for noe som skal gjøre mest mulig skade på kortest mulig tid, det er atombombe. 

 

Akkurat som at lastebiler og biler kan misbrukes og omgjøres til terrorredskap som dreper titalls folk, kan automatvåpen også det. 

 

 

 

Følger vi dine argumenter burde det være lovlig å selge håndgranater og antipersonellminer på Rema 1000.   :rofl:

Eh nei, bare hvis du med vilje misforstår det jeg skriver.

Håndgranater har ikke noen legitime formål, som for eksempel jakt, selvforsvar, konkurranseskyting også videre.

Og antipersonellminer rammer sivile og andre uskyldige og har heller ingen legitime formål. 

Lenke til kommentar

Hvor har du lest det i fet skrift? Buzzfeed? Sett det på Hollywood-filmer?

 

Et automatvåpen har mange legitime formål, for eksempel jakt, selvforsvar, konkurranseskyting, for å nevne noe.

Vi har et ord for noe som skal gjøre mest mulig skade på kortest mulig tid, det er atombombe. 

 

Akkurat som at lastebiler og biler kan misbrukes og omgjøres til terrorredskap som dreper titalls folk, kan automatvåpen også det. 

 

Eh nei, bare hvis du med vilje misforstår det jeg skriver.

Håndgranater har ikke noen legitime formål, som for eksempel jakt, selvforsvar, konkurranseskyting også videre.

Og antipersonellminer rammer sivile og andre uskyldige og har heller ingen legitime formål. 

 

Hvordan i allverden tenker du å bruke et automatvåpen til jakt og konkurranseskyting? Når det gjelder selvforsvar vil en vanlig pistol fungere mye bedre.

Lenke til kommentar

Prisen:

Du dør to ganger.

Kjæresten din dør to ganger.

Barna dine dør to ganger.

Våpenet brukes til å drepe uskyldige utenfor huset andre fire til seks ganger.

Noen i huset bruker våpenet til å ta selvmord, tjue ganger.

 

 

Før det brukes en eneste gang i det som regnes som selvforsvar.

Og selv da er det høyst sannsynlig at ingen ville blitt drept, om du ikke hadde våpenet.

 

...

 

Enten suger du på økonomi innen etisk og moralsk verdi, eller så er du ekstremt destruktiv og ond.

 

Ikke bare vet vi at disse tallene dine er ren spekulasjon. Du klarer likevel å presentere det som om det er fakta. Ingen vet hvordan det ville blitt i Norge om vi gjorde dette. Ingen.

 

Det sagt, du er enda mer destruktiv og ond som tillater fri ferdsel i landet samt bruk av kjøretøy. På toppen av dette tillater du alle slags farlige former for usunne livsstiler og kosthold.

 

Hvorfor gjør du ikke også dette forbudt?

 

Nå bare venter jeg på samfunnsverdi-argumentet ditt igjen.

 

Please, vær så snill og forklar meg hva det er med å ha retten til å kjøre seg en tur på butikken for å kjøpe sjokolade som gjør det til en så stor "samfunnsverdi"?

Endret av storpolitikeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formålet med en bil er å reise fra ett sted til et annet. Formålet med et automatvåpen er å gjøre mest mulig skade på kortest mulig tid. Dette er ganske fundamentale forskjeller når det gjelder nytteverdi.

 

 

Følger vi dine argumenter burde det være lovlig å selge håndgranater og antipersonellminer på Rema 1000.  :rofl:

 

Hvor mange ganger skal jeg si det?

 

Ja, biler har en nytteverdi for samfunnet, men ikke i alle tilfeller. Faktisk er det mange tilfeller hvor biler er en uting for samfunnet, avhengig av hvordan de brukes.

 

Biler, også elektriske, forurenser noe voldsomt, og de fører til ulykker og død. Les statistikken.

 

Hvis du virkelig vil ha kun samfunnsnytteverdien av biler, så må du gjøre det ulovlig å bruke bil til noe annet enn det som nettopp har en nytteverdi i samfunnet.

 

Er det nyttig at folk kjører en tur på butikken for å kjøpe en sjokolade? Folk gjør dette. Du har med all sannsynlighet sikkert gjort noe tilsvarende selv.

 

Noen, f.eks. politiet, har behov for politibiler, sykehuset har behov for ambulanser. Noen har behov for bil fordi de ikke kan gå. Det er mange gode grunner til å ha bil, men det er enda flere dårlige grunner.

Lenke til kommentar

Ikke bare vet vi at disse tallene dine er ren spekulasjon. Du klarer likevel å presentere det som om det er fakta. Ingen vet hvordan det ville blitt i Norge om vi gjorde dette. Ingen.

 

Da er vel tråden løst? Ingen ønsker vel å lede Norge inn i en totalt tilfeldig uvisst fremtid når vi er et av verdens tryggeste land å bo i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvordan i allverden tenker du å bruke et automatvåpen til jakt og konkurranseskyting? Når det gjelder selvforsvar vil en vanlig pistol fungere mye bedre.

Det er ikke min jobb å ha holde opplæring i jakt og konkurranseskyting inne på forumet her. Hvis du lurer på hvordan det fungerer ville litt googling vært en kjempefin start.

 

Det kommer an på selforsvarssituasjonen om et automatvåpen er bedre enn vanlige pistoler. Forøvrig finnes det enkelte pistoler som er fullautomatiske. 

Lenke til kommentar

Hvor mange ganger skal jeg si det?

 

Ja, biler har en nytteverdi for samfunnet, men ikke i alle tilfeller. Faktisk er det mange tilfeller hvor biler er en uting for samfunnet, avhengig av hvordan de brukes.

 

Biler, også elektriske, forurenser noe voldsomt, og de fører til ulykker og død. Les statistikken.

 

Hvis du virkelig vil ha kun samfunnsnytteverdien av biler, så må du gjøre det ulovlig å bruke bil til noe annet enn det som nettopp har en nytteverdi i samfunnet.

 

Er det nyttig at folk kjører en tur på butikken for å kjøpe en sjokolade? Folk gjør dette. Du har med all sannsynlighet sikkert gjort noe tilsvarende selv.

 

Noen, f.eks. politiet, har behov for politibiler, sykehuset har behov for ambulanser. Noen har behov for bil fordi de ikke kan gå. Det er mange gode grunner til å ha bil, men det er enda flere dårlige grunner.

 

For det første så skrev jeg "nytteverdi" ikke "samfunnsnytteverdi". Det å kjøre en tur til butikken å kjøpe sjokolade har i høyeste grad en nytteverdi for personen som har lyst på sjokolade. For det andre så kunne vel knapt nok samfunnet fungere i dag uten biler. Når det gjelder automatvåpen så har de absolutt ingen nytteverdi bortsett fra å spre død og ødeleggelse.
 
 

Det er ikke min jobb å ha holde opplæring i jakt og konkurranseskyting inne på forumet her. Hvis du lurer på hvordan det fungerer ville litt googling vært en kjempefin start.

 

Det kommer an på selforsvarssituasjonen om et automatvåpen er bedre enn vanlige pistoler. Forøvrig finnes det enkelte pistoler som er fullautomatiske. 

 

Jo jeg synes virkelig du burde lære oss i hvilke situasjoner et automatvåpen vil være bedre enn andre våpen både når det gjelder jakt, konkurranser, og selvforsvar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare vet vi at disse tallene dine er ren spekulasjon. Du klarer likevel å presentere det som om det er fakta. Ingen vet hvordan det ville blitt i Norge om vi gjorde dette. Ingen.

 

Det sagt, du er enda mer destruktiv og ond som tillater fri ferdsel i landet samt bruk av kjøretøy. På toppen av dette tillater du alle slags farlige former for usunne livsstiler og kosthold.

 

Hvorfor gjør du ikke også dette forbudt?

 

Nå bare venter jeg på samfunnsverdi-argumentet ditt igjen.

 

Please, vær så snill og forklar meg hva det er med å ha retten til å kjøre seg en tur på butikken for å kjøpe sjokolade som gjør det til en så stor "samfunnsverdi"?

Å spise sjokolade dreper bare deg selv. Det er ikke som om du plutselig stapper 10 kilo sjokolade inn i en mann som har hatt sex med kjæresten din, når du tar dem på fersken.

 

Du dreper ikke plutselig andre ved å spise sjokolade.

 

Biler redder flere liv enn de tar -- i tillegg til at de skaper verdier.

Bilene i Norge skape utfører mer enn 100 ganger arbeidet av menneskene de dreper, og sørger for at enda flere mennesker får muligheten til å leve enn de dreper.

 

Ser du; Jeg nevnte ikke samfunnsnytte.

 

---

 

Om norges befolkning hadde dine holdninger, i stedet for holdningene de nå har, så ville vi definitivt hatt amerikanske tilstander når det kommer til drap relatert til skyting.

 

Du høres nøyaktig ut som en amerikansk gun-nut.

 

Og er vi sammenlignbare med Australia..?

 

Der har skyterelaterte drap falt som en stein etter at de fikk bedre våpenlover.

image.jpg

 

Merk at antallet mennesker som bor i Australia øker -- men at antall drept minsker, antall drapsmenn går ned.

 

---

 

Skytevåpen som ikke eksplisitt erverves med aktverdige formål som jakt og konkurranse, av seriøse jegere og konkurranseskyttere, skaper drapsmenn, som ikke ville vært drapsmenn uten skytevåpen.

Det gjelder alle land i verden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må le av folk som skriver at biler ikke kan sammenlignes med automatvåpen.

Hvis bilistene ville, kunne de trykket hardt med høyrefoten og guffet inn i grupper med folk i 60 km/t.

 

Begge har potensialet for å drepe titalls mennesker.

 

Hvis vi skal følge argumentet dere skriver måtte vi også ulovliggjort alle biler og andre lignende kjøretøy i Norge, ikke minst lastebiler og semi-trailere.

Ja, for folk som tilter i øyeblikket går ut av huset, setter seg i lastebilen (!), kjører til nærmeste gågate og meier ned alle som er der.

 

Mens folk som har et automatvåpen i full offentlighet plukker det opp og trykker på avtrekkeren.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke glemt det, men jeg tror det er andre her som glemmer ISIS-terroristen som kjørte inn i folkemengder med lastebil i Nice, Frankrike i 2016. 

Hans angrep var til og med "mer vellkykket" enn Breiviks, med 86 drepte og 458 skadede.

 

Så her snakker vi om en direkte sammenlikning mellom lastebil og automatvåpen, og lastebil er helt klart dødeligst.

Jeg ser ikke at dere vil forby lastebiler og andre fremkomstmidler?

 

Hmm, argumentet slår store sprekker.

Ordet "affekt" virker ikke til å ha nevneverdig påvirkning. Eller forståelse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håndgranater har ikke noen legitime formål, som for eksempel jakt, selvforsvar, konkurranseskyting også videre.

Og antipersonellminer rammer sivile og andre uskyldige og har heller ingen legitime formål.

Så... Håndgranater skader flere enn automatvåpen? Den eneste forskjellen der er vel at håndgranaten gjør det umiddelbart mens automatvåpenet bruker 10 sekunder.

Er det ikke så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke min jobb å ha holde opplæring i jakt og konkurranseskyting inne på forumet her. Hvis du lurer på hvordan det fungerer ville litt googling vært en kjempefin start.

 

Det kommer an på selforsvarssituasjonen om et automatvåpen er bedre enn vanlige pistoler. Forøvrig finnes det enkelte pistoler som er fullautomatiske.

For ingenting er som en fullautomatisk pistol dersom ranerene allerede har rettet to pistoler mot deg og din fortsatt er i lomma/veska.

Men nei. Du vet jo at det skjer før du blir ranet selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å spise sjokolade dreper bare deg selv. Det er ikke som om du plutselig stapper 10 kilo sjokolade inn i en mann som har hatt sex med kjæresten din, når du tar dem på fersken.

 

Du dreper ikke plutselig andre ved å spise sjokolade.

 

Biler redder flere liv enn de tar -- i tillegg til at de skaper verdier.

Bilene i Norge skape utfører mer enn 100 ganger arbeidet av menneskene de dreper, og sørger for at enda flere mennesker får muligheten til å leve enn de dreper.

 

Ser du; Jeg nevnte ikke samfunnsnytte.

 

---

 

Om norges befolkning hadde dine holdninger, i stedet for holdningene de nå har, så ville vi definitivt hatt amerikanske tilstander når det kommer til drap relatert til skyting.

 

Du høres nøyaktig ut som en amerikansk gun-nut.

 

Og er vi sammenlignbare med Australia..?

 

Der har skyterelaterte drap falt som en stein etter at de fikk bedre våpenlover.

image.jpg

 

Merk at antallet mennesker som bor i Australia øker -- men at antall drept minsker, antall drapsmenn går ned.

 

---

 

Skytevåpen som ikke eksplisitt erverves med aktverdige formål som jakt og konkurranse, av seriøse jegere og konkurranseskyttere, skaper drapsmenn, som ikke ville vært drapsmenn uten skytevåpen.

Det gjelder alle land i verden.

 

 

"Du dreper ikke plutselig andre ved å spise sjokolade."

 

Du dreper de når du er på vei fra og til butikken, ved at du bidrar til trafikkulykker. Det er faktisk ganske mange av disse i Norge. Hvor mange blir drept av de 1,3 millionene skytevåpen vi har?

 

 

Lenke til kommentar

Da er vel tråden løst? Ingen ønsker vel å lede Norge inn i en totalt tilfeldig uvisst fremtid når vi er et av verdens tryggeste land å bo i.

 

Vi vet at ikke landet kollapser, slik enkelte her våger å skissere som en seriøs mulighet. Når det er for å ivareta en rettighet, så er det en pris å betale.

 

Du også sammen med andre her bør kanskje tone det ned litt. Det er ikke slik at vi går inn i en "totalt uvisst fremtid" bare fordi det tillates enda en type skytevåpen, i tillegg til de 1,3 millionene skytevåpen folk allerede eier?

 

Det går da ganske fint med de 1,3 millionene skytevåpen vi har? Hvorfor har ikke folk enda flere skytevåpen i Norge? Det er ikke spesielt vanskelig å få tak i et lovlig skytevåpen for en lovlydig borger. Hmmmmm, merkelig at ikke alle løper og tar jaktprøven så fort de klarer?

 

Men i det øyeblikket fullautomatisk blir lovlig, da skal plutselig alle ha seg dette? Hvorfor det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Når det gjelder automatvåpen så har de absolutt ingen nytteverdi bortsett fra å spre død og ødeleggelse.

 

Du har akkurat funnet en løsning som kommer til å spare Forsvaret for milliarder. Ring forsvarssjefen med en gang og si at han kan bare selge AG3ene og HK416 til amerikanerne eller hvem som vil ha de. De har ingen nytteverdi...

:hmm:

 

 

Jo jeg synes virkelig du burde lære oss i hvilke situasjoner et automatvåpen vil være bedre enn andre våpen både når det gjelder jakt, konkurranser, og selvforsvar. 

Og jeg synes jeg burde kjøre rundt i en Rolls Royce med en supermodellkjæreste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...