Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

I de tilfellene et par er på TV f.eks reklame, serier osv der de har ulik hudfarge er mannen mørk, kvinnen hvit. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Må bare presisere at jeg overhodet ikke er rasist, så ikke en gang dra det kortet.

 

Jeg lurer bare på hvis jeg ser et par på TV (der ulike hudfarger er representert) det kan være seg en helt vanlig reklame der trådløs nettet skal endres til noe romantisk er kvinnen hvit, mannen er mørk. På film der det er ulike hudfarger representert skal kvinnen være hvit, mannen mørk. I ungdomsserier gjerne norske er det innvandrergutten som er kjæreste eller interessert i den hvite jenta.

 

Hvorfor er det sånn? Hvorfor er ikke den hvite gutten sammen med en mørk jente på reklamen, serien, filmen? Hvorfor er ikke hun med hijab på tv sammen med en hvit mann og reklamerer for Fjordland grøt?

 

Trenger ikke å bli påminnet om hvite kjendismenn som er sammen med mørke jenter, jeg klar over at de finnes. Her er det snakk om det man får servert på TV (film, serier, reality osv)

 

Er det jeg som har gått glipp av noe? Er jeg trangsynt? 

 

Håper noen kan bistå meg med konstruktive tilbakemeldinger  :)

 

Endret av retningslinjene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du som har gått glipp av noe, ja. Nemlig alle de tilfellene der det motsette er situasjonen, som du etterspør. Senest i går kveld så jeg på American Horror Story der nettopp det var tilfellet i den aktuelle episoden. Det er også helt vanlig at hvite menn vises sammen med mørkere kvinner i mediene du snakker om, så problemstillingen din er falsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hør det TS, problemstillingen din er falsk fordi cuadro så noe annet i går!

 

TV er et sterkt medium som påvirker folk. F.eks 13 Reasons Why som glorifiserer selvmord. Psykologer advarte om at det kom til å komme en selvmordsbølge som følge av dette og fikk rett. 

 

Når du ser på innvandrere til den vestlige verden så er mørkhudede menn overrepresentert. På denne måten økes sjansen for at mennene lykkes på damefronten.

 

 

I mediebransjen finner du stort sett folk til venstre, og når du ser på innvandrere til den vestlige verden så er menn overrepresentert. 

Lenke til kommentar

Synes det er rart at norske reklamer i Norge har "multikulturelle" par i reklamene. Er ikke rasist , men de fleste i Norge er enten etnisk-norske eller av folkeslag av hvit-avstamning. Greit nok at amerikansk reklame og serier har det ,fordi det er et multikulturelt land og slikt, men i homogene Norge synes jeg det er litt rart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, mener bare at menigmann som ser reklamen kanskje ikke klarer å assosiere seg med situasjonen i reklamen.

Hvis man ser på å reklame i utlandet så er jo så og si alle representativ for den store marioiteten i landet. Du ser eksempel sjeldent hvite folk i reklamer i Kina for eksempel.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, sier ikke at det er noe rett eller galt svar her. At Japan viser etnisk mangfold i sine reklamer er nytt for meg, og Japan er jo et veldig homogent land. Nå skal det sies at Japan etter andre verdenskrig ble veldig inspirert av amerikansk kultur. De tidligste animene tok jo stor inspirasjon fra tidlige Disney filmer når det kom til stil. (Store øyer ser vi jo klart i filmer som Snehvit og Bambi).

Det skal selvfølgelig ikke legges under en stol at Norge og også Veste-Europa ble sterkt påvirket av amerikansk kultur etter andre verdenskrig, så selvfølgelig kan dette spille inn i fremvisning av etnisk mangfold i media.

Lenke til kommentar

Du har helt sikkert rett i at det skyldes en eller annen form for inspirasjon eller påvirkning utenfra.

 

Men jeg forstår likevel ikke hvorfor du syntes det er "rart" at norske reklamefilmer av og til inneholder etnisk miksede par. Slik jeg ser det er de en del av representasjonen av samfunnet, "her er et tilfeldig par" – av og til må de da være etnisk mikset.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at vi er til en viss grad programmert til å være tiltrukket "eksotiske" trekk ettersom det kan fungere som en mekanisme for å sørge for at det ikke blir for mye innavl og avkoms immunforsvar blir sterkere.

 

Jeg har også lest at kvinnen skal være den selektive part, evolusjonært sett, slik at mens menn stort sett prøver å ha sex med alt på to bein og med hull så prøver kvinner å ha sex kun med de beste makene. Mannen risikerer ingenting ved å ha sex mens kvinnen tar enorm risiko ved å bli gravid i naturen. Én av disse faktorene som kvinner da sorterer etter (instinktivt) skal da teoretisk sett være for avkoms immunforsvar.

 

Det kan selvfølgelig ikke generaliseres da det er mange andre faktorer som også spiller inn - men jeg kan se for meg at antagelig så vil en noe større andel kvinner velge en annen rase enn sin egen.

 

Jeg har stor tro på at disse dyriske instinkter som vi er bygget på har ubevisst innvirkning på nesten alt vi foretar oss.

 

 

Når det gjelder media så er selvfølgelig det meste kunstig. Idag handler alt som politisk korrekthet og av frykt for å bli anklaget for å være diskriminerende så skal til enhver tid alt mikses opp uavhengig av om det harmonerer med virkeligheten eller ikke.

Tar du en moderne film idag som handler om 6 personer så hvil det stort sett være én av hver rase, to vil være homser, to lesber, en transe og en forvirret hetero som ender opp bifil med transen.

I barnebøker blir dette også trykket ned i halsen på oss. Petter er venn med en jente jeg ikke kan uttale navnet på. Pappen til Petter kler seg som ei dame og hun med bare konsonanter i navnet har to mammaer. Og madammen insinuerer at jeg er rasist når jeg velger å kalle henne "Lise" når jeg leser for ungene - fordi jeg ikke ser poenget i at jeg skal drive å skjevuttale et navn jeg aldri har hørt om.

 

De samme folka, hvis de skal lage en snutt om et par, bare velge noe utradisjonelt og "revolusjonerende". Da applauderer massen og 'regissøren' kan føle at han/hun endret verden til det bedre, mens jeg selv mistenker at det har motsatt effekt.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Mange gode innspill her, spesielt det over av deg Invader Zim! Jeg (personlig) har kanskje mest hatt fokus på det som foregår i Norge (norsk reklame, norske typiske ungdomsserier etc) 

 

Mulig det er en "diskriminerings nemnd" som sier at det skal være en av hver farge nå på tv for å unngå at noen blir krenket? Jeg som TS her har ingen agenda med å sverte noen ei heller har jeg fremmedfrykt eller er rasist, men det er litt småkomisk at jeg til dags dato ikke har sett en utenlandsk jente, gjerne muslimsk med tilhørende hijab sitte i armkroken til sin hvite mann og spise potetgull mens det reklameres for Betson eller Maruud. 

 

 

Men igjen, det jeg tror jeg ser er kanskje bare "fake news"...  :hmm:

Lenke til kommentar

Har lagt merke til det samme som ts over en del år. På tide de blir litt flinkere til å bytte om rollene.

 

Sleng ei søt ei med hijab på benken som råkliner med en blond viking :)

 

https://guldagget.se/vinnare/dar-livet-hander/

 

Noe annet er at menn stort sett blir fremstilt som idioter i reklame, gjerne fullstendig styrt av følelser, mens damene er de smarte og fornuftige.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

(...)gjerne muslimsk med tilhørende hijab sitte i armkroken til sin hvite mann(...)

 

Det er jo litt motsetning at kvinnen er religiøs nok til å ta på seg hijaben men fortsatt gifter seg med en vantro, selvfølgelig kan en hvit mann ha konvertert men det er vanskelig å få fram uten å lage en stor sak ut av det.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et tema jeg har grundig innsikt í, da det som nevnt; mest sannsynlig er er en importert problemstilling.
Uansett hendte det seg at mange slaveiere tok med seg 'eiendommen' til sengs, og ble møtt med en slags aksept.
Om man snudde på rollene, var aksepten temmelig fraværende, og gjerne møtt med dødsstraff.
Dette hykleriet ble med over på filmlærretet, og ble en slags regel:
Man kunne vise hvite menn med svarte damer, men ikke svarte menn med hvite damer.

(Så finnes det selvsagt avik, i skrivende stund kommer jeg til å tenke på 'guess whos comming to dinner' som et svært tidlig eksempel, men denne er vel det man ville omtalt som en 'aktivistisk' film, da den går ut av sin vei for å snu på tropene.)
 

Regelen er selvsagt allerede avleggs, men det kan være at du observerer selskaper som tilsynalatende virker tolerante fordi de sparker inn åpne dører, og snur på tematikken.
Så er kanskje grunnen til at man ser det lite andre veien, at man vil unngå å bli assosiert med rasistiske dogmer fra gårsdagen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De ønsker i grunn å oppløse alle former for gruppeidentitet som er gratis.

 

En tjener langt mer på at en gruppe defineres av merkevarene dem kjøper i butikken, enn at de defineres av noe dem har gratis. Så en ødelegger rase og erstatter det med klær.

 

Så er det jo veldig mange rike forretningsfolk, eldre menn, som skaffer seg unge damer, som modeller og trofekoner. ofte får disse mennene erektil dysfunksjon etter en stund. Dermed blir sex et besvær, noe enkelte av dem velger å løse med å legge jobben ut på anbud, ofte til en stor sterk sort mann. Mange av dem pådrar seg en slags fetish for å se kontrasten mellom hvit og sort hud, ofte i forbindelse med at kona deres har sex med en annen mann. Veldig utbredt i visse kretser. Det kan hende at de tror alle har det sånn, dermed gjenspeiler reklamene de lager denne virkeligheten. Det er liksom en helt naturlig ting at den innleide sorte au pair'en henger rundt omkring i huset og venter på at kona skal ha behov for sex og tilfredsstillelse. Meget hverdagslig scene fra mange liberale hjem i USAs demokratiske deltstater.

Endret av Fasiten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...