Gå til innhold

IT-sjef i storkommune er dritt lei norske leverandører: - Jeg mister nattesøvn [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Elendige leverandører er nok bare en andre ordens faktor. Det er bruk av feil metode som er det store problemer her, og der er strengt tatt kunden ansvarlig. Du kan ikke kjøre en vannfalls prosess hvor kompetanseoverføring består i dokumentoverlevering til folk uten overlappende kompetanseprofil med de som lagde systemet. Her må en jobbe smidig og forvente usikkerhet som igjen umuliggjør en kravspesifikasjon. I tillegg må en sørge for organisatorisk læring ved å skape langt-levende team som bygger og forvalter løsningen. Det må gjerne være konsulenter i teamene, men det kan ikke bare være konsulenter.

 

Det høres enkelt ut, men nå man møter på leverandører som ikke ønsker at kunden skal få være med på prosessen da "de føler seg overvåket". Det var ikke en ubetydelig leverandør på kommunemarkedet som klarte å komme med den der, og det skulle ikke overaske meg om mange kommuner bare går med på det også.

 

Det er veldig få kommuner i Norge som står i en sterk forhandlingsposisjon. Ja de kan gjøre mye for å rette opp i eget hus, men det er nå slik at den lovpålagte jobben er å levere tjenester og det er ikke noe man kan sette på pause mens man rydder opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
On 10/3/2019 at 12:08 PM, Anders Jensen said:

Det som virkelig er trist er at vi fortsatt må ha denne diskusjonen. Det burde vært almen kunnskap, men dessverre tror jeg at det er mulig å telle antall IKT top-ledere i offentlig sektor som forstår dette på en hånd og enda ha et par fingre ledig til kaffekoppen.

Er det IKT lederne eller de politisk bestemte innkjøpsreglene som er problemet?

Lenke til kommentar

Han burde ta seg en titt i speilet. 

Som det står i artikkelen, så harseleres det mye med offentlige ansatte. Det er allmenn viten at skal man tjene mest, så må man jobbe i det private og de beste motiveres ikke av minst lønn. Det er konkurranse om de beste hodene i det private og da øker lønningene. Nå skal det sies at det er litt offentlig sektor-stil i enkelte private bedrifter som har vokst seg for store også. Det er rett og slett for enkelt å gjemme seg i mengden. Ingen røyk uten ild og dermed en grunn til at det harseleres med det offentlige?

I tillegg legger det offentlige opp til dette kjøret selv. De har veldig lett for å gå til media og kreve oppreisning m.m. når en underleverandør ikke gjør jobben sin. Underleverandørene svarer med å hekte på flere profesjonelle når kontraktene skal skrives og løsningsbeskrivelsene skal utarbeides. Det finnes vel ikke en edru person i dette landet (kanskje med unntak av han i Trondheim) som tror en lokalt IT-ansatt som har gått IKT-linjen på den lokale videregående skolen i en liten norsk kommune uten seriøs IT-avdeling er bedre på å skrive kontrakter og løsningsbeskrivelser enn de internasjonale konsulenthusene som opererer i Norge? De samme konsulenthusene som har kontrakter i mange hundremillionersklassen internasjonalt. Det er en grunn til at konsulenthusene gjør det så godt. De er (som regel) ekspertene og de vet det.

Dermed blir de kontraktsfestede løsningsbeskrivelsene svært detaljerte og alt han dårlig betalte IT-lederen, som ikke fikk jobb i det private, glemte å involvere av intern kompetanse når kravene skulle dokumenteres, det må kommunen betale ekstra for å få implementert og det forsinker leveransen. 

For ikke å snakke om at det i enhver offentlig etat sitter minst 3-4 konger på hver sin haug som skal diskutere opp og ned i mente om hver minste endring, fordi ingen har mandat, kunnskap eller viljestyrke til å ta en sjefsavgjørelse! Det må da snart gå opp for dem at dette ikke fungerer?

Jeg har vært der. Jeg har sett det med egne øyne. Det er en grunn til at mange offentlige anskaffelser feiler. Det er ikke fordi konsulentbransjen er så dårlig, for å si det pent ... Man kan selvsagt argumentere for at konsulenthusene er den profesjonelle part og skal rådgi (noe de også gjør), men det er bare bestiller som vet hva bestiller vil ha. Det kan ikke konsulenthusene gjette seg til.

Det verste er at dette kommer til å fortsette inn i det neste tiåret også. Uten gode ledere med riktig kompetanse i det offentlige, så vil historien gjenta seg. Millioner av skattebetalernes penger som sløses på prosjekter som aldri burde blitt satt i gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 30.12.2019 den 16.25):

Jeg har vært der. Jeg har sett det med egne øyne. Det er en grunn til at mange offentlige anskaffelser feiler. Det er ikke fordi konsulentbransjen er så dårlig, for å si det pent ...


Man kan kanskje argumentere for at konsulentbransjen ikke er alene om skylden når ting feiler, men jo, ofte er det nettopp inkompetente konsulenter som gjør at slike prosjekt feiler spektakulært.

Jeg har også vært der, og min erfaring er at kommuneansatte ikke alltid har høy teknisk kompetanse, men det er jo derfor de betaler for konsulenter, problemet er at ni av ti IT-konsulenter heller ikke har særlig høy kompetanse, men er totalt inkompetente.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...