Gå til innhold

Eksplosiv vekst i fornybar energi kan gjøre Thunbergs dystopi til skamme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok du deg tid til å lese hva jeg faktisk skrev eller svarer du ut fra hva du tror/ønsker å tro at  jeg skrev? Skinnargumentasjon er for øvrig både vel kjent hersketeknikk og omtalt i forumreglene..) 

 

Inntil du har besvart spørsmålet (besvart, og med begrunnelse, ikke snakket rundt som en politiker!) samt utdypet hvorfor historien jeg fortalte om frøken Thunbergs troverdighetsnivå er irrelevant på en tråd som faktisk omhandler frøken Thunbergs uttalelser (jfr overskriften!) anser jeg debatten videre i forhold til deg som avsluttet.

Hjelpes... Hun er bare budbringeren. Hennes troverdighets nivå er irrelevant når hun sier ikke lytt til meg, lytt til vitenskaps folk... Hun krever null tillit fra deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hjelpes... Hun er bare budbringeren. Hennes troverdighets nivå er irrelevant når hun sier ikke lytt til meg, lytt til vitenskaps folk... Hun krever null tillit fra deg.

Hennes troverdighetsnivå er svært relevant for alle andre enn hennes omvendte menighet. Nåt taleren/budbringeren gjennom sin ferd viser “du skal slett ikke gjøre som jeg gjør selv, men som jeg sier DU skal gjøre”, skal man da tro taleren/budbringeren  eller forkaste taleren/budbringeren pga mangel på samklang mellom liv og lære og at taleren i sitt eget liv viser at taleren ikke er særlig opptatt av hva som sies i talene (evt ikke er i stand til tenke to tanker på rad på egen hånd og bare er et redskap for andre krefter som bruker en så hjernelammet taler)? 

 

Det den som ennå har fornuften i behold vi da si at “på fruktene skal treet kjennes”, men alle politisk korrekte vil selvsagt hevde at taleren og talerens atferd er fullstendig irrelevant - for ellers kunne jo saken få uønsket vinkling for religionen... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hjelpes... Hun er bare budbringeren. Hennes troverdighets nivå er irrelevant når hun sier ikke lytt til meg, lytt til vitenskaps folk... Hun krever null tillit fra deg.

Hennes troverdighetsnivå er svært relevant for alle andre enn hennes omvendte menighet. Nåt taleren/budbringeren gjennom sin ferd viser “du skal slett ikke gjøre som jeg gjør selv, men som jeg sier DU skal gjøre”, skal man da tro taleren/budbringeren eller forkaste taleren/budbringeren pga mangel på samklang mellom liv og lære og at taleren i sitt eget liv viser at taleren ikke er særlig opptatt av hva som sies i talene (evt ikke er i stand til tenke to tanker på rad på egen hånd og bare er et redskap for andre krefter som bruker en så hjernelammet taler)?
OK, so du meiner at Greta Thunberg ikkje lyttar til vitskapen sjølv, og fordi ho ikkje lyttar til vitskapen treng ikkje du heller gjere det, eller kva er det du eigentleg prøver å fortelle?

 

Etter mi meining er det ein god idé å støtte seg til vitskapen, heilt uavhengig av kva Greta Thunberg meiner om den saka, men bodskapen hennar har heilt klårt nådd fram til veldig mange med høg utdanning i tillegg til borna i målgruppa. M.a. Angela Merkel, som har doktorgrad i kjemi, og har jobba som forskar i meir enn ti år før ho vart politikar, er tydeleg inspirert av Greta Thunberg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

OK, so du meiner at Greta Thunberg ikkje lyttar til vitskapen sjølv, og fordi ho ikkje lyttar til vitskapen treng ikkje du heller gjere det, eller kva er det du eigentleg prøver å fortelle?

 

Etter mi meining er det ein god idé å støtte seg til vitskapen, heilt uavhengig av kva Greta Thunberg meiner om den saka, men bodskapen hennar har heilt klårt nådd fram til veldig mange med høg utdanning i tillegg til borna i målgruppa. M.a. Angela Merkel, som har doktorgrad i kjemi, og har jobba som forskar i meir enn ti år før ho vart politikar, er tydeleg inspirert av Greta Thunberg.

Mener du at vitskapen er feilfrie? Mener du att de tar ikke har feil :hmm:

For en politiker( merkel(skuespiller, arnold) er det bra for dem om de kan komme i søkelyset med en som er populist nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at vitskapen er feilfrie? Mener du att de tar ikke har feil :hmm:

 

 

Selvsagt tar vitenskapen feil. Men det er det eneste systemet som korrigerer sine feil over tid, fordi de setter sine forgjengeres teorier på prøve. Og ikke sjelden sine egne. I motsetning til politikk, som ofte består i å gjenta sine forgjengeres feil i den tro at bare man prøver hardt nok så blir de rett.

 

Feilfri blir vitenskapen aldri, fordi mennesket ikke er feilfritt og heller ikke er allvitende. Og fordi vi har en tendens til å bli politikere...

 

Men vitenskapen er det eneste som kan gjøre vitenskapen bedre. Hvilket er hvorfor også klimaskepsis må være basert på vitenskap og ikke på om en 17-åring kan gå på vannet til USA...

 

Geir :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jepp, Har selv prøvd å hjelpe forskning på medisin siden 2004.

 Men nå er det ikke forskningen som betyr noe, men miljøet og dem som hyler nok på miljøet :hmm:

Som jeg har sakt før, jeg har levd mange år lengre enn de fleste her inne.(ps vi gamle trenger ungdommene) men ikke dette som skjer nå på grunn av miljøet.

 

 

 

bshagen: ser du er inne nå, svaret mitt er JA på

co2 spørsmålet ditt :)

Lenke til kommentar

Så hva er poenget med å gå på Gretha sin person? Du er jo da klar over at vi har et reelt problem - globalt. Det krever guts å gjøre det hun har gjort hittil, tipper både du og jeg (som 16-åringer) hadde stukket unna med halen mellom beina om vi fikk spørsmål om å tale til FN foran samtilige av verdens ledere. Tipper vi ikke hadde turt det i dag heller. Syns hun fortjener honør for at hun *endelig* har satt dette viktige klimaspørsmålet på agendaen til de som ikke ville høre fra før

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jo ikke akkurat hjulpet å ikke vise litt sinne. Vi har visst om denne problemstillingen i ganske mange tiår nå, men ingenting har skjedd. Generelt sett så er denne arten vi er en del av normalt veldig trege på å reagere med mindre sinne er inne i bildet. Det tar lang tid å bygge opp nok mistillit til å starte en revolusjon, men når folket først har fått nok og blir sinte skjer det ting veldig fort. Nå sier jeg ikke at vi skal kjøre på med væpnet revolusjon, men en som minner om røykekampanjene hadde vært flott. Mange røykere mente at kampanjene mot "dem" var alt for aggressive og at de følte seg utpekt i samfunnet. Jeg var en av de selv, uten at jeg nødvendigvis følte på de følelsene. Fordi jeg skjønte jo at om folk sluttet å røyke, eller holdningene til røyking ble forandret slik at folk ikke startet - så ville vi se en god og positiv forandring. Nå er jo selvfølgelig ikke røyking og klimaendringer det samme, men det at folk til og med under røykkampanjene ofte ble sure og grinete på begge sider - i en relativ fillesak - er jo bare et tegn på at man kan ikke ta den slags for "seriøst".

 

 

Når jeg ser overskrifter som er redd for at barna skal bli redde eller skremt av fokuset på klimaendringer og hvordan det kan påvirke dem... Bra! Barna til noen kolleger begynte å grine da det luktet røyk av pappa. Det skal ikke mye til. Men for faen, barn har vært utsatt for langt verre ting enn litt opplysning rundt hva som faktisk skjer med verdenen vi bor i. Hva med å snakke med dem om detog informere dem om hva som foregår? Det blir for dumt å bruke "tenk på barna" da vi alle har vært barn en gang, og vi har alle vært redd for noe. I tusenvis av generasjoner. Nå ranter jeg bare. Men det er så teit. "TeNK På BaRNA"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste/så du de jeg postet + flere. Trusler hjelper ikke.

 

HVA hjelper da? Skal man ikke si det som det er? Må man dyppe det i sukker før man forteller verdenseliten innen politikk at det er på tide å våkne? Hvordan mener du det skal sies? Dette har tross alt vært et tema (på alvor) i politikken i sikkert 50 føkkings år. At CO2 er en drivhusgass ble hypotetisert før starten på 1900-tallet (link til artikkel og kilde ang Svante Arrenihus)

 

 

 

Er bare meget uenig på hva hun sier i fn, hun er er sint, hjelper det på miljøet.

Hva er du uenig i? At vi må gjøre noe med det? 

 

 

Minner litt på kåre Willoch og gro.  :)

Hva mener du her? Kåre Willoch var lederen for konservative Høyre mens Gro var leder for sosialdemokratene i AP? De var jo ikke like i sin politikk i det hele tatt  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men når folket først har fått nok og blir sinte skjer det ting veldig fort. Nå sier jeg ikke at vi skal kjøre på med væpnet revolusjon,

Problemet er vel at mesteparten av befolkningen ikke får ut fingeren før de må gå med gummistøvler i stua, og du kan nok forvente endel voldelige insidenser etterhvert som sinne ikke er nok.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Leste/så du de jeg postet + flere. Trusler hjelper ikke.

Men går jeg på gretha som person :hmm:

Er bare meget uenig på hva hun sier i fn, hun er er sint, hjelper det på miljøet.

Minner litt på kåre Willoch og gro. :)

Jeg er også veldig sint på det som skjer i verden ang klima og krigshissing fra vesten, men i dag pga jeg er voksen klarer jeg og skjule dette om jeg skal snakke for folk.

 

Men spol tilbake 18 år, og jeg er 16 år gammel. Ikke kjangs på at jeg hadde klart og skjult mine følser.

 

Faktisk så sint jeg lurer på om jeg skal ta turen til Iran om det braker løs der, orker ikke sitte og se på lengre.

Ikke at jeg har en eneste arabisk blodcelle. Men jeg er et medmenneske. 

 

Og håpe flere som er hvite i hudfargen gjør det samme. Kanskje det blir media styr. Kanskje det skjer noe.

 

Kan ikke sitte og se på hvertfall.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også veldig sint på det som skjer i verden ang klima og krigshissing fra vesten, men i dag pga jeg er voksen klarer jeg og skjule dette om jeg skal snakke for folk.

 

Men spol tilbake 18 år, og jeg er 16 år gammel. Ikke kjangs på at jeg hadde klart og skjult mine følser.

 

Faktisk så sint jeg lurer på om jeg skal ta turen til Iran om det braker løs der, orker ikke sitte og se på lengre.

Ikke at jeg har en eneste arabisk blodcelle. Men jeg er et medmenneske. 

 

Og håpe flere som er hvite i hudfargen gjør det samme. Kanskje det blir media styr. Kanskje det skjer noe.

 

Kan ikke sitte og se på hvertfall.

Du høres ut som en av disse sinte hvite menn. Pust rolig, det kommer sjelden noe godt ut av ekstremisme. Det er flott at Greta engasjerer, men jeg er redd hun polariserer mer enn hjelper. Håper jeg tar feil, men jeg blir skremt av retorikken. Det samfunnet vi har i dag er verdt å kjempe for, vi har det faktisk veldig bra. Det er steder hvor mennesker blir frarøvet sin barndom, men vi bor ikke der. I dag er Sverige på vei til null-vekst og arbeidsledigheten kryper opp mot 8%. For oss som opplevde årene etter 1987 i Norge, er dette ikke noe vi ønsker her. Ja, vi skal løse klimautfordringen, men da trenger vi rasjonelle og konstruktive prosesser. Vi har en lang og tung vei foran oss med mange fallgruver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du høres ut som en av disse sinte hvite menn. Pust rolig, det kommer sjelden noe godt ut av ekstremisme. Det er flott at Greta engasjerer, men jeg er redd hun polariserer mer enn hjelper. Håper jeg tar feil, men jeg blir skremt av retorikken. Det samfunnet vi har i dag er verdt å kjempe for, vi har det faktisk veldig bra. Det er steder hvor mennesker blir frarøvet sin barndom, men vi bor ikke der. I dag er Sverige på vei til null-vekst og arbeidsledigheten kryper opp mot 8%. For oss som opplevde årene etter 1987 i Norge, er dette ikke noe vi ønsker her. Ja, vi skal løse klimautfordringen, men da trenger vi rasjonelle og konstruktive prosesser. Vi har en lang og tung vei foran oss med mange fallgruver.

Har jeg aldri hørt noen si om meg. Jeg er den stille karen som aldri sier noe, med mindre jeg har noe fornuftig og si. Samt jeg snakker tregt da jeg liker og tenke over hva jeg sier. Men fint du dømmer ut i fra noen ord.

 

Holder stort sett min frustrasjon inne, hender det kan lekke ut om jeg har en hetet debatt men. Meh er menneske jeg og.

 

Ville si at USA som vil drepe 1million+ mennesker til for og invandere et land til og kontrollere energi markedet er ekstremistene her men. Du stiller ingen spørsmål selv om de løy til deg om Irak invasjonen der vel 500,000-1000,000 mennesker er døde som følger?

 

Og fortsatt den dag i dag er det vel 4 forskjellige grupper som kriger der inne, og dødstallet stiger stadig. Men er ikke noe du hører på nyhetene.

 

Var i Iran for 2 år siden i 2 uker. Og har vært der 2 ganger tidligere og. Jeg kjenner folket godt, er en av mine store favoritter i verden.

 

Folket er ikke myndighetene de har i landet. Og syntes ikke en uskyldig fyr som selger brød skal bære ut sin sønn i biter pga bombing fordi noen vil ha energi kontroll. Var Kina som kjøpte så si all oljen til Iran, sammen med handelsblokkader på Kina. 2 fluer i 1 smekk.

 

Men for all del, tro alt USA gjør er perfekt. Jeg er veldig uenig.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...