Gå til innhold

Eksplosiv vekst i fornybar energi kan gjøre Thunbergs dystopi til skamme


Anbefalte innlegg

Jeg har i grunnen kommet til at å diskutere klima med folk på motsatt "side" er akkurat som diskusjoner mellom troende og ateister. Morsom tidtrøyte, men absolutt formålsløst. Ingen av partene kommer til å rikke seg en millimeter.Geir :)

Når en ide først er plantet i hodet, har vi en tendens til å forsvare den med nebb og klør.

 

Bra at en del av befolkningen er motstandsdyktige mot den propagandaen og hjernevaskingen som foregår fra de klimareligiøse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betydningen er omstridt på samme måte som det er omstridt om en Intel Pentium 1 er tregere enn en Intel i7 8700K. Joda, du finner sikkert et par mennesker ut av 7 milliarder som mener prosessorhastighet har gått ned siden Pentium 1, men det er likevel litt rart å påstå at det er så omstridt.

Hvis du beveger deg utenfor menigheten vil du oppdage at dere er mange oppegående og høyt utdannede personer som har seriøse innvendinger mot CO hypotesen og hvordan den blir misbrukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en ide først er plantet i hodet, har vi en tendens til å forsvare den med nebb og klør.

 

Bra at en del av befolkningen er motstandsdyktige mot den propagandaen og hjernevaskingen som foregår fra de klimareligiøse.

 

 

Klima og miljøomtanke er viktig, men dette har utartet til religion (noe som bare virker på samme måte som når en ihuga Liverpool-tilhenger to minutter før årets kamp får besøk av Jehova vitner som gjerne vil gå gjennom siste nummer av vakttårnet med ham)- og frøken Thunberg som person gir verken husets tenåringer, ektefellen eller jeg i dag to lett bedervede spekesild for! I april ble hun i Aftenposten gjengitt å ha gitt uttrykk for at hun og hennes generasjon neppe kom til å sette på et fly uten  yttterste nød,. Hun var ikke akkurat vår "cup of tea" da heller, men da fremstod hun i hvert fall troverdig, for da hadde hun tatt tog til Davos i januar, og til Berlin i mars for å holde sine taler
 
Hvordan reiser hun derimot til New York? Svømmer hun dit siden hun og hennes generasjon bare flyr i nødsfall? Selvfølgelig ikke, på kjøretøyet skal storfolk kjennes, så hun sikrer seg den 60 fot lange yatchen Maliza II til turen - den er solcelledrevet med undervannstubiner og klimamiljønøytral må vite. Aftenposten har for øvrig en epistel om saken på https://www.aftenposten.no/verden/i/MRmWMo/Greta-Thunberg-vil-ikke-fly-over-Atlanteren-Na-har-hun-fatt-skyss-pa-annet-vis, ikke helt urimelig etter solid presseinfo før avgang på https://www.borisherrmannracing.com/news/greta-thunberg-to-sail-across-the-atlantic-on-malizia-ii-to-continue-climate-campaign-in-the-americas/ 
 
Også Tagezeitung i Berlin - miljøaktivistens egen avis - skriver (selvsagt) rosende om saken, men her er journalisten litt uforsiktig i sine formuleringer. Formuleringene tiltrekker seg oppmerksomhet hos en journalist eller to i Frankfurter Allgemeine - Europas mest seriøse avis hvor alle journalister kan litt mer enn å kakle i flokk med kollegaer (sannsynligvis fordi ingen slik ansettes uten mastergrad + ti års skriving andre steder hvor skrivingen har bevist de KAN et emne og ikke opptrer som burhøns!)  hvor man ikke har noe som helst behov for å være politisk korrekt og hvor man også sastser på å ha lesere som både orker å lese inntil FEM spaltemeter tekst uten et bilde og evner å  forstå det de leser uten at journalisten trenger å  finne frem teskje og dråpeteller. (Helt til den gamle redaktøren døde for noen år siden brukte man her EN overskriftstype uansett sak, fordi redaktøren satset på at hans lesere også kunne lese og utmerket godt klarte å velge ut ut de akkurat DE var mest interessert i. så lenge overskriftene bare var presist beskrivende for saken - vanligvis over to og til dels over tre-fire linjer Den er ikke akkurat VG-layout i dag heller, https://faz.s4p-iapps.com/pdf/published/company/137/pdfplace/1169/pages/460793/pdf-460793-page-0-cover-big.jpg). Formodentlig derfor ingen norske aviser har skrevet om hva “Allgemeine” kunne fortelle sine lesere: 
 
Avisens stab graver bittelitt under glassuren og da kommer det frem at den “miljøvennlige” turen slett ikke er så miljøvennlig, for i stedet for at frøken Tunberg og far bruker to seter på et fly skal halve teamet (https://www.borisherrmannracing.com/team-malizia/) reise motsatt vei med fly, noen også med fly frem til New York siden det er begrenset plass på yatchen.  Jornalisten(e) konfronterer selvsagt crew mananger Pierre Casiraghi -kjent for ikke akkurat sine miljøvennlige hobbyer og nevø til Monacos fyrst Albert, også kjent for å svi av en del dekk og CO2  - med saken og får før det legges på kort viteto ting: a) De flyturene innverker altså overhodet ikke på at miljøhelt Thunberg reiser karbonfritt TIL New York b) Teamet kan jo bare kjøpe noen klimakvoter og ordne opp i den saken, slikt selger da alle flyselskap med selvrespekt i dag. 
 
Javel, ja - SÅ “miljøvennlig” var frøken Thunberg og fars reise TIL “over there”for å få holdt et par taler som i dag like godt kunne vært tatt opp som video hjemme i Stockholm, blitt overført via E-post og blitt vist på storskjerm (men da hadde man jo gått glipp av alt det andre kule å oppleve i USA for 16-åringer...). Hvordan reisen blir hjem gjenstår ennå å se. Man kan kanskje satse på at crewet tar en ny flytur for å få frøken og far hjem, men det har også falt uttalelser som tyder på at frøken og far har tenkt å slå seg til i USA for en tid - og kanskje satse på at visumet går ut og at herr Trumph gir et valg mellom første flyavgang Stockholm og første flyavgang Guantamo-basen? I så fall har jo “ytterste nød” oppstått slik at fly kan brukes likevel... Imidlertid forteller noen rykter om at hun skal en kjapp liten tur ned til Chile først, så da får vel teamet fly over til New York for å frakte galleonsfiguren sin først da... 
 
Så over til selve saken. Frøken Thunberg er slett ikke den eneste som har sett at noe må gjøres og nettopp derfor får vi også etter alt å dømme utviklingen TUs artikke her omtaler. Med en modenhet “litt” over frøken Thunberg og en del andre aktivister vet imidlertid disse godt at verden er akkurat som en supertanker og ikke kan vende på en femkrone. I stedet for å kjøpe joggesko på fredag og satse på gull i Oslo Marathon lørdag legger disse sten på sten - og oppnår over egentlig forbausende kort tid resultater så det holder - om ikke akkurat i den rakettfarten frøken Thunbeg og andre krisemaksimerende hysterikere ser for seg og som får jounalister til å stimle sammen som gribb om kadaver.  
 
Det er så absolutt grunn til å foreta seg noe (noterte du det, bshagen?)  og likeså grunn til ikke sovne over selvtilfredshet og mottatte laurbær straks man har nådd mål 1, men da heller hurtigst satse mot høyere mål 2 neste gang, sølv tredje gang og gull fjerde gang. Imidlertid har det alltid vært fortreffelig for god samklang mellom liv og lære å begynne med feiekost og-brett ved sin egen og sine nærmestes dør før naboens kritiseres. Frøken Thunberg har vist at hun har rikelig å skyfle bort der etter helt unødvendig tur for å pleie eget ego. Snakk om å være hjernelammet nok til å gjøre fra seg i eget reir og for åpen scene!   I dag er frøken Thunberg enten en politisk kyniker henfallen til oppmerksomhet  eller totalt en brikke i andres spill. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse klimatrådene har jo snart like høy underholdningsverdi som tråden om flat jord.

 

"Jeg er så klok at jeg stoler mer på magefølelsen enn vitenskapen"

 

edit: "Det er mere klimavennlig å fly over dammen enn å seile akkurat den båten hun brukte, i akkurat dette tilfellet, om vi regner veldig klønete. Derfor er alt hun sier feil!"

Endret av frohmage
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sorry, men dette er det merkeligste jeg har lest i hele dag - selv om du tar med deg en hel haug av (irrelevant) historie og snakker om seilasen hennes, så forandrer ikke det faktum - som er at utslipp av CO2 fører til global oppvarming (notér deg denne, *NORGE* - forøvrig lavmål av hersketeknikk av deg, det er totalt blåst) 

Linken jeg gir deg her er en vitenskapelig artikkel som også linker til peer review (radiative forcing). Altså, vitenskap. Drit i Gretha, hun kommer bare med et budskap (med rette også, jeg er imponerte at hun tør - det hadde ikke noen av oss gjort som 16-åringer) - og på tide å innse at vi mennesker varmer opp planten. Først når dere i den eldre garde forstår dette, så vil vi kunne ha en debatt om hvordan dette skal løses. For det må det, enten dere vil det eller ikke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse klimatrådene har jo snart like høy underholdningsverdi som tråden om flat jord.

 

"Jeg er så klok at jeg stoler mer på magefølelsen enn vitenskapen"

Vitenskapen er klar. Dessuten, de som tror på en flat jord tror heller ikke på menneskeskapt global oppvarming. Så da sitter dere i samme bås faktisk 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Sorry, men dette er det merkeligste jeg har lest i hele dag - selv om du tar med deg en hel haug av (irrelevant) historie og snakker om seilasen hennes, så forandrer ikke det faktum - som er at utslipp av CO2 fører til global oppvarming (notér deg denne, *NORGE* - forøvrig lavmål av hersketeknikk av deg, det er totalt blåst) 

 

Linken jeg gir deg her er en vitenskapelig artikkel som også linker til peer review (radiative forcing). Altså, vitenskap. Drit i Gretha, hun kommer bare med et budskap (med rette også, jeg er imponerte at hun tør - det hadde ikke noen av oss gjort som 16-åringer) - og på tide å innse at vi mennesker varmer opp planten. Først når dere i den eldre garde forstår dette, så vil vi kunne ha en debatt om hvordan dette skal løses. For det må det, enten dere vil det eller ikke!

 

Tok du deg tid til å lese hva jeg faktisk skrev eller svarer du ut fra hva du tror/ønsker å tro at  jeg skrev? Skinnargumentasjon er for øvrig både vel kjent hersketeknikk og omtalt i forumreglene..) 

 

Inntil du har besvart spørsmålet (besvart, og med begrunnelse, ikke snakket rundt som en politiker!) samt utdypet hvorfor historien jeg fortalte om frøken Thunbergs troverdighetsnivå er irrelevant på en tråd som faktisk omhandler frøken Thunbergs uttalelser (jfr overskriften!) anser jeg debatten videre i forhold til deg som avsluttet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Våt bak øra eller ei, at menneskeheten varmer opp planeten er ubestridt - vitenskapelig. Så *noe* må gjøres, og det gjelder dere gamlingene også

Seriøst, er du sint du også for vi gamle ikke er enig i hvordan miljøet kan bli bedre?

Nå jeg hører på henne lurer jeg på fremtidige politikkere vil være, bare miljø :)

Ett samfunn er mere enn miljøpolitikk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå jeg hører på henne lurer jeg på fremtidige politikkere vil være, bare miljø :)

Ett samfunn er mere enn miljøpolitikk :)

 

Dette er den slags dyp visdom kun de eldre kan bidra med dere. Tenk å komme på noe så enormt vakkert. Et konsept om et samfunn som består av mer enn èn ting. Dette er jaggu kremen av visdom, her er det bare å slikke i seg. Fremt il nå har vi jo hatt fireårsperioder liksom. Fire år med kun eldreomsorg. Fire år med kun bompenger. Fire år med kun skolegang. Og på de skolene har du kun lært om ett tema hver fireårsperiode. Jeg ser jo nå at denne fremgangsmåten har vært helt feil hele tiden! Vi burde fokusere på flere ting samtidig slik at vi løpende kan løse problemer på flere fronter og være bedre rustet til å takle hittil ukjente hindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...