Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pasient før min tid?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte igår å snakke med en jente. Pen og oppegående. Vi snakker lenge. Etter en stund fant jeg ut at denne jenta har vært pasient på det sykehuset jeg nå jobber på.

Dette var før min tid (jeg jobbet der ikke da hun var pasient)

 

Jeg valgte å kutte kontakten - til tross for ddn gode stemninga og kjemien vi hadde.

 

Spørsmålet mitt er om det Hadde vært ulovlig gjort fra min side om jeg fortsatte å holde kontakten? Og kanskje etterhvert møtt denne pasienten?

 

Anonymous poster hash: ab757...9ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje sjå at dette skulle være problematisk så lenge dere ikkje har eit pasient-lege forhold, eller at du på anna måte har eit uetisk styrkeforhold over henne.

 

Alle har vært pasient ein eller anna gong, og halve byen har garantert vært pasient ved sjukehuset ditt ein eller anna gong i livet før du vart lege der.

Hei og takk for kjapt svar! Er nettopp det jeg tenker - men saken er at vi snakker om en psykatrisk post her. Denne personen har vært innlagt i dette bygget men jeg har ikke vært borti vedkommende på jobben (før min tid)

. Det som gjør meg nervøs er at hun sier hun har vært pasient på dette stedet og at jeg nå jobber der ( redd for at det kan få konsekvenser) i og med jeg vet at hun er tidligere pasient.

 

Tenker også på hva som kan skje om hun blir innlagt igjen.

 

 

Anonymous poster hash: ab757...9ad

Lenke til kommentar

Helsetilsynet er strenge på slike ting, se f.eks. sykepleier som mistet autorisasjon pga. vennskap med pasient. Så lenge det ikke er noe aktuelt behandlingsforhold mellom deg og pasienten vil du nok gå klar, men dersom pasienten igjen blir aktuell for innleggelse vil du være på tynn is.

Aldri hatt noe med denne jenta å gjøre på jobb - eneste som skremmer meg er at jeg vet at hun har vært innlagt på jobben før. Men dere sier da at jeg ikke får noe trøbbel dersom jeg forsetter kontakten med henne?

 

Dilemma med dersom hun blir lagt inn igjen er jo også litt skummelt. Er trist at man får så god kjemi ut av ingenting så får man vite om at hun har vært innlagt osv..

 

Anonymous poster hash: ab757...9ad

Lenke til kommentar

Helsetilsynet er strenge på slike ting, se f.eks. sykepleier som mistet autorisasjon pga. vennskap med pasient. Så lenge det ikke er noe aktuelt behandlingsforhold mellom deg og pasienten vil du nok gå klar, men dersom pasienten igjen blir aktuell for innleggelse vil du være på tynn is.

 

Jøss, det virker jo helt crazy. Så alle sykepleiere, assistenter, leger og alt mulig som jobber på sykehus, hvis de får kona eller kællen som pasient på noe vis, så blir de sparka?

Lenke til kommentar

Om man jobber på et sykehus og kommer over opplysninger til en bekjent, eller får henvisning på en bekjent, er det helt uproblematisk å sende den saken til en kollega istedet for å ta den selv. Dette er ikke et problem. 

 

Hva om man er eneste kirurg ledig på avdelingen og det er en akutt blindtarmbetennelse?

Lenke til kommentar

Hva om man er eneste kirurg ledig på avdelingen og det er en akutt blindtarmbetennelse?

Det skal ein del til for at ein slik situasjon oppstår der pasienten må ha operasjon og det ikkje er andre kirurgar tilgjengeleg.

Då vil du som kirurg mest truleg bli tilgitt sidan livreddande tiltak er viktigare enn etikken

Og sjølv om du ikkje får tilgiving, så er det nok eit lett valg å velge mellom å få fortsette som kirurg og redde livet til eit familiemedlem ved å bryte dei etiske rettleiingane.

Lenke til kommentar

Ja, tenker du at pasienten heller håper på en utvidet betennelse, som da normalt går over i sepsis? At vi da bare hopper over Helsepersonellovens § 7?

 

Hæ? ^^

 

 

 

Det skal ein del til for at ein slik situasjon oppstår der pasienten må ha operasjon og det ikkje er andre kirurgar tilgjengeleg.

Då vil du som kirurg mest truleg bli tilgitt sidan livreddande tiltak er viktigare enn etikken

Og sjølv om du ikkje får tilgiving, så er det nok eit lett valg å velge mellom å få fortsette som kirurg og redde livet til eit familiemedlem ved å bryte dei etiske rettleiingane.

 

Det blir mer som at etikken trumfer lovverket. Det er jo latterlig at et lovverk ikke er basert på etikk.

 

Men hvorfor er det sånn at leger ikke skal behandle kone/husbond eller sånt?

Lenke til kommentar

Igjen folkens; jeg har ikke hatt noe med pasienten å gjøre - problemet er at jeg vet at vedkommende har tidligere blitt lagt inn på institusjonen jeg jobber - og det er dette som får meg til å bli usikker.

 

Det er vanskelig for meg å gi slipp på vedkommende pga kjemi og at vi begge er tiltrukket av hverandre - bedre enn jeg garn opplevd på lenge..

 

Jeg har ikke fått noe eksakt svar her ; nærmeste jeg har fått som svar er vel at jeg ikke kommer til å få noen konsekvenser - i og med at jeg ikke har hatt noe med vedkommende å gjøre i posten(?)

 

Anonymous poster hash: ab757...9ad

Lenke til kommentar

Igjen folkens; jeg har ikke hatt noe med pasienten å gjøre - problemet er at jeg vet at vedkommende har tidligere blitt lagt inn på institusjonen jeg jobber - og det er dette som får meg til å bli usikker.

 

Igjen: Selvfølgelig får man ikke problemer om partneren blir innlagt der man er ansatt. Om du derimot har snoket i journalen hennes kan du få problemer.

Lenke til kommentar

Igjen: Selvfølgelig får man ikke problemer om partneren blir innlagt der man er ansatt. Om du derimot har snoket i journalen hennes kan du få problemer.

Skjønner, så om jeg i fremtiden blir sammen med denne personen så har Hegner ikke gjort noe galt til tross om at jeg har visst om hennes tidligere innleggelse på min arbeidsplass?

 

Jeg gjentar meg selv sikkert, men må bare være 110% sikker - ork å få noen problemer senere.

 

Anonymous poster hash: ab757...9ad

Lenke til kommentar

Nei, problemet måtte som sagt være at du har hatt tilgang til hennes journal, men det ville jo i praksis bety at en lege på Ullevål sykehus ikke kan finne seg en partner bosatt i Oslo. Jeg er 90% sikker på at dette ville ordne seg, men ikke 110%, dessverre.

 

edit: Jeg er altså ikke jurist, men har jobben innen psykiatrien.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Det finnes en grense en plass, men det er i hvet fall langt i fra nok å ha jobbet på samme sykehus for at det skal være et problem.

 

Jobber selv (uklinisk) på sykehus og får jo stadig match med både ansatte og pasienter på disse appene.

 

Jobber jo noen tusen her, og det meste av fylket har vel enten vært pasient eller blitt født her, meg inkludert.

 

Psykisk pasient blir kanskje litt annerledes, men tipper det værste du risikerer er kleine forsnakkelser ved fremtidige innleggelser.

 

For all del, ikke utnytt din posisjon ?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Nei, problemet måtte som sagt være at du har hatt tilgang til hennes journal, men det ville jo i praksis bety at en lege på Ullevål sykehus ikke kan finne seg en partner bosatt i Oslo. Jeg er 90% sikker på at dette ville ordne seg, men ikke 110%, dessverre.

 

edit: Jeg er altså ikke jurist, men har jobben innen psykiatrien.

Det er et ikke-issue. Selv med tilgang har ingen lov til å snoke på ting man ikke har noe med.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...