Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre når kjøper på finn ikke vil hente varen som avtalt?


xlarge

Anbefalte innlegg

Jeg solgte i juni 2019 ganske mange brukte hummerteiner til en som bodde ca. 40 mil unna. I annonsen ble det gjort klart at de måtte hentes. Jeg fikk forskuddsbetaling og aksepterte at teinene ikke skulle hentes før etter sommerferien, men nå finner han ut at han ikke kan hente dem pga. avstanden.

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil være veldig høflig, og hvis du ikke har hatt utgifter knyttet til lagring av dem, for eksempel, med tanke på dette éne salget, så kan du vurdere å betale tilbake alt forskuddet.

 

Hvis du har hatt utgifter, og/eller regnet med pengene fra salget til andre forretningssalg, så burde du spørre i jusstråden. Da regner jeg med det kommer an på ordlyden i den skriftlige kommunikasjonen dere har hatt, og eventuelt en advokats tolkning av dét og lovverket/kjøpsloven.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg forstått loven riktig, trenger du ikke å foreta deg noe og du kan beholde beløpet kjøper har betalt.

 

Jeg forstår kjøpsloven slik at du ikke kan heve jf §55 jf §51 (2) når kjøpesummen allerede er betalt. Grunnen for dette er forarbeidene hvor det står: 

 

"Dersom kjøperen mot formodning skulle betale uten å ville overta tingen, vil det som regel ikke være noen ulempe for selgeren. I den utstrekning det volder kostnader og ulempe å forvare tingen, vil selgeren kunne få særskilt erstatning for dette etter §§ 72 til 78.

 

Selgeren har altså ikke noe reelt behov for å kunne heve utelukkende på grunn av manglende overtakelse av tingen, med mindre han har en særskilt interesse i å bli kvitt den. Hevingsretten er derfor i utkastet begrenset til disse tilfelle"

 

Man kan da se til Kjøpsloven §76 som sier at du kan selge tingen hvis kjøperen venter urimelig lenge med å overta tingen. Du må gi opprinnelig kjøper varsel om dette, se tredje avsnitt.  Overskuddet må du gi til opprinnelig kjøper, se §78. Men du kan (angivelig? jf lovkommentar) gi deg selv en godtgjørelse for salget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle dreier det seg om gjenstander oppbevart på en sommerhytte og det var også ønskelig å få frigjort plass før høsten. Derfor ble det satt en frist til september også fordi det ikke var noen tilgjengelig som kunne utlevere gjenstandene senere (før neste sommer).

 

Dette ble kommunisert til kjøper under salget.

 

Som det fremgår av dette er det uaktuelt å videreselge gjenstandene nå eller i næreste fremtid.

 

Jeg ser heller ingen mulighet til å sende gjenstandene som er ganske store. De måtte i så fall sendes på en pall med DHL eller liknende og det vil koste ganske mye. Jeg har selv uansett ikke mulighet/kapasitet til å ordne en slik forsendelse.

 

Jeg ser egentlig bare to alternativer: 1) Tilby tilbakekjøp til 50 % eller bare beholde gjenstandene med en endelig frist for avhenting (f.eks. 30 dager).

 

Kommentarer ønskes.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal du tilby kjøper penger tilbake, dere hadde vel en avtale som vedkommende ikke overholder? 

 

Hvor lenge må jeg beholde gjenstandene før kjøperen mister eiendomsretten?

 

Jeg har behov for lagringsplassen, men fordi dette er på en sommerhytte er det også uaktuelt å reise dit (30 mil) og forestå utlevering hvis kjøper allikevel sier at han kan hente senere.

 

Jeg kan tenke meg å sette frist til 30.september 2019 før jeg "tar tilbake eiendomsretten". Er det greit? Jeg kan også tenke meg å tilby alternativt tilbakekjøp til 50 %.

Lenke til kommentar

Du har behov for lagringsplassen og har tidligere gitt kjøper en frist for å hente varen noe som tilsier at hvis kjøper ikke henter varene innen 30 September, så vil jeg tro kjøper har ventet urimelig lenge i dette tilfellet. Du har etter dette tidspunkt rett til å selge tingen etter kjl §76, med mindre du blir bedt om av kjøperen å sette produktet på et lager hvor kjøper kan hente tingen. Kjøper må dekke slike kostnader jf §75.

 

Jeg antar forøvrig at kjøper ikke under noen omstendighet ønsker å hente varen.

 

Kjl §77 sier at du kan rå over tingen på forsvarlig måte hvis det ikke er mulig å selge den. 

 

Du har en tapsbegrensningsplikt som betyr at du skal prøve å begrense ditt tap innenfor rimelighetens grenser. Du må, så langt det er mulig prøve å få solgt gjenstandene.

 

I dette tilfellet ville jeg gitt kjøper en siste frist til å hente tingen. Evt avtalt at gjenstanden kastes den 30 September, med mindre du har klart å selge den videre. Medfører dette kostnader for deg, må kjøper betale dette. Å bli kvitt gjenstanden skal anses som siste utvei.

 

Dere står fritt til å avtale en annen løsning selv jf kjl §3

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har behov for lagringsplassen og har tidligere gitt kjøper en frist for å hente varen noe som tilsier at hvis kjøper ikke henter varene innen 30 September, så vil jeg tro kjøper har ventet urimelig lenge i dette tilfellet. Du har etter dette tidspunkt rett til å selge tingen etter kjl §76, med mindre du blir bedt om av kjøperen å sette produktet på et lager hvor kjøper kan hente tingen. Kjøper må dekke slike kostnader jf §75.

 

Jeg antar forøvrig at kjøper ikke under noen omstendighet ønsker å hente varen.

 

Kjl §77 sier at du kan rå over tingen på forsvarlig måte hvis det ikke er mulig å selge den. 

 

Du har en tapsbegrensningsplikt som betyr at du skal prøve å begrense ditt tap innenfor rimelighetens grenser. Du må, så langt det er mulig prøve å få solgt gjenstandene.

 

I dette tilfellet ville jeg gitt kjøper en siste frist til å hente tingen. Evt avtalt at gjenstanden kastes den 30 September, med mindre du har klart å selge den videre. Medfører dette kostnader for deg, må kjøper betale dette. Å bli kvitt gjenstanden skal anses som siste utvei.

 

Dere står fritt til å avtale en annen løsning selv jf kjl §3

Tusen takk for meget informativt svar.

 

Antatt at kjøperen ikke er interessert i varen lenger, men har jo betalt, hvor lenge må jeg vente før eiendomsretten går tilbake til meg?

 

Det er ikke mulig å få til et re-salg før neste sommer og da påløper det jo "lagringskostnader" etc. i nærmere 1 år. Er alternativet å skrote varen - etter varsling til kjøper - etter hvor lang tid?

Endret av xlarge
Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt er: når får du rett til å rå over tingen etter §77?

 

Du må først alltid prøve å selge den etter kjl §76. Dette er for å begrense kjøpers økonomiske tap.

 

Vilkår for å selge er at kjøper venter urimelig lenge med å hente varen.

 

I FKU-2018-1082 skulle en selger hente en mangelfull oppvaskmaskin fra kjøper.

Det var avtalt henting med èn ukes frist fra 17.04.2018. 

Kjøper tok kontakt igjen 08.05.2018. Dette ble ansett som "urimelig lenge". Det ble lagt vekt på at det var sendt gjentatte meldinger om å hente tingen. 

Kjøperen gav gjentatte varsler til selgeren om at maskinen måtte hentes og at innklagde, som profesjonell part, da burde ha varslet klageren om at den siste ukefristen ikke ville bli overholdt, dersom de fortsatt ønsket maskinen tilbakelevert. 

Utvalget la dermed til grunn at kjøper ikke trengte å disponere oppvaskmaskinen til selger. Selger måtte betale til kjøper 4521kr som var prisen på oppvaskmaskinen.

Kjøper kunne altså rå over tingen og få tilbake pengene på kjøpet.

 

I din sak har dere avtalt at tingene skal hentes etter sommerferien. Det har gått ca 1 måned. I tillegg er det et moment om kjøper i det hele tatt skal ha tingene. Du kan spørre igjen. Kjøper må jo uansett betale kjøpesummen. Hvis han blir klar over dette, så kanskje han allikevel får motivasjon til å hente. Hvis kjøper sier nei, så mener jeg du kan selge jf §76.  Edit: Hvis kjøper ønsker å allikevel hente tingene kan du gi en siste frist satt til 30 September. 

 

Du må selv avgjøre om et salg vil gi profitt. Hvis dette er usikkert så kan du rå over tingen etter §77

 

Tldr:

1: Er det klart at kjøper ikke kommer til å hente tingene, selv om kjøper er klar over at han ikke får tilbake kjøpesummen, så mener jeg du kan selge tingen. Hvis det er usikkert om dette gir profitt kan du rå over tingen.

 

2: Hvis kjøper ønsker å hente tingene kan du gi en siste frist satt til 30 September. Etter dette kan du selge/rå over tingen jf over.

Endret av heheszki
Lenke til kommentar

Hei heheszki.

Takk igjen, men et par detaljer:

Kjøperen har betalt og ønsker ikke hente varen, dvs. han ønsker å heve kjøpet.

Jeg kan uansett ikke få solgt før neste sommer.

Jeg kan kanskje få samme pris da, men må muligens gå litt lavere.

I mellomtiden må jeg lagret teinene hos naboen som henter og leverer med traktor. Sikkert 500-700 for det.

 

Derfor synes jeg at alternativet med 50% (av opprinnelig 1800) blir greit, men hvis han forlanger at jeg selger (neste sommer) så bør jeg kunne trekke fra lagring og evt. noe arbeid.

 

Men betyr dette at han ønsker å heve kjøpet etter at han har betalt og hatt god tid på å hente/si fra om problemene at jeg ikke behøver å selge for hans regning?

Lenke til kommentar

Kjøper har ikkje grunnlag for å heve kjøpet. Det er kjøper som har brutt avtalen og som har påført deg utgifter i form av meirarbeid og oppbevaring, det er ingen grunn til å møte kjøparen på halvvegen.

 

Gi kjøparen ein siste frist for henting. Opplys om at teinene må transporterast til anna lagringsplass of at du vil kreve erstatning for dine meirutgifter i samband med transport og oppbevaring, og at du om nødvendig vil selge teinene for å dekke dine utgifter.

 

Då får kjøper ein siste sjangs til å hente teinene, samt ein sjangs til å tilby deg ekstra betaling for at du skal oppbevare teinene ei stund til.

Får du ikkje pengane for oppbevaring og eun ny avtale om henting så selger du eller kastar teinene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...