Gå til innhold

Tønsbergdialekten


LinkinPark1978

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fævvel - Fugl
Jolbær - Jordbær
Jolet - Jordet
Bolet - Bordet

Ps. Husk tjukk L!

 

Skævven - Skogen

 

Disse blir brukt flere stedet i Vestfold,
ikke bare Tønsberg. :p

Flertallsform av intetkjønnsord kan i en mange tilfeller sluttes med "a" istedet for "ene".

Breva
Lodda
Husa

Etc.

Ett uttrykk jeg har hørt på byen i Tønsberg når to folk skåler:

Person 1: "Passær'e?"
Person 2: "Passær støtt!"

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Husk at det er forskjell på by og land her også da. De har historisk sett snakket "penere" i Tønsberg enn inne mot Re, Stokke, Andebu og ute på øyene.

 

I dag så er det forholdsvis liten forskjell på Tønsberg dialekten og Oslo dialekten. Er nå i alle fall min erfaring etter å ha bodd 15 år på Nøtterøy.

Lenke til kommentar

Bor og oppvokst i Stokke, mellom fjorden og E18. Foreldrene mine er fra Fredrikstad og Kristiansand, og jeg er 16 hvis det har noen betydning for deg. Malmern sin beskrivelse med tjukk l og hvordan man sier ulike ord oppfatter jeg som (nesten totalt) feil. Det med a-ending er dog riktig. Jeg snakker "rent", men kan bruke "hælj" og "ælj". Spørs helt, men som oftest ikke. Ellers er det ganske likt som i Oslo og ordene er som de er i bokmål. Det som også er viktig å tenke på er at mange flytter til Tønsberg og Vestfold generelt fra Oslo og andre steder i landet, og jernbanelinjen er gjennomgående.

Lenke til kommentar

Er du blitt språkforvirra av alle kaksene fra oslo om sommern?

 

Oslo og omegn har den absolutt styggeste dialekta i Norge. I motsetning til vestfold.

 

Vil ikke påstå det altså. Har derimot bodd nesten utelukkende i Oslo siden jeg var ferdig på VGS i 2009, så om det har endret seg siden den gang så har ikke jeg hørt de gangene jeg besøker foreldrene mine i Tønsberg området.

Lenke til kommentar

Bor og oppvokst i Stokke, mellom fjorden og E18. Foreldrene mine er fra Fredrikstad og Kristiansand, og jeg er 16 hvis det har noen betydning for deg. Malmern sin beskrivelse med tjukk l og hvordan man sier ulike ord oppfatter jeg som (nesten totalt) feil. Det med a-ending er dog riktig. Jeg snakker "rent", men kan bruke "hælj" og "ælj". Spørs helt, men som oftest ikke. Ellers er det ganske likt som i Oslo og ordene er som de er i bokmål. Det som også er viktig å tenke på er at mange flytter til Tønsberg og Vestfold generelt fra Oslo og andre steder i landet, og jernbanelinjen er gjennomgående.

Historisk sett så har han rett. Spesielt ute på Nøtterøy og Tjøme. Men er på vei bort der ute også. Veldig få personer under 40 ville sagt jolet og bolet f.eks. 

Lenke til kommentar

Historisk sett så har han rett. Spesielt ute på Nøtterøy og Tjøme. Men er på vei bort der ute også. Veldig få personer under 40 ville sagt jolet og bolet f.eks.

Det forklarer, og henger nok noe igjen ja. Men vil ikke si det dominerer i dagens dagligtale. Uansett vil det jo være ultralokale forskjeller basert på ens egen omgangskrets.

Lenke til kommentar

Fævvel - Fugl

Jolbær - Jordbær

Jolet - Jordet

Bolet - Bordet

 

Ps. Husk tjukk L!

 

Skævven - Skogen

 

Flertallsform av intetkjønnsord kan i en mange tilfeller sluttes med "a" istedet for "ene".

 

Breva

Lodda

Husa

 

selv om jeg har jobbet i Vetfold i fkere år har jeg aldri hørt de har tykk l. De som eventuelt har hatt har vært forvirret, "unge" folk som ar hevet seg på samme trenden som de har hevet seg på i Oslo. 

 

Jeg har helle rikek hørt noe utpreget bruk av a-endelser men endelser med "ane" på ganske mange ord er derimot ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Fævvel - Fugl

Jolbær - Jordbær

Jolet - Jordet

Bolet - Bordet

 

Ps. Husk tjukk L!

 

Skævven - Skogen

 

Disse blir brukt flere stedet i Vestfold,

ikke bare Tønsberg. :p

 

Flertallsform av intetkjønnsord kan i en mange tilfeller sluttes med "a" istedet for "ene".

 

Breva

Lodda

Husa

 

Etc.

 

Ett uttrykk jeg har hørt på byen i Tønsberg når to folk skåler:

 

Person 1: "Passær'e?"

Person 2: "Passær støtt!"

 

For meg er dette helt standard østlandsdialekt, snakker sånn selv og jeg er Eikværing.

Lenke til kommentar

selv om jeg har jobbet i Vetfold i fkere år har jeg aldri hørt de har tykk l. De som eventuelt har hatt har vært forvirret, "unge" folk som ar hevet seg på samme trenden som de har hevet seg på i Oslo. 

 

Jeg har helle rikek hørt noe utpreget bruk av a-endelser men endelser med "ane" på ganske mange ord er derimot ganske vanlig.

 

Tjukk L er ikke Halden-L.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...