Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har lyst til å bli en dyktig php programmerer er frontend studiet til noroff av verdi da?

 

Jeg kan allerede html og har full forståelse for css men mangler det å kunne navnet på diverse ting, med et kodeprogram som visual studio kode, så klarer jeg å skrive css også.

 

Jeg sikter inn mot php til syvende og sist, men har av ønske og lære meg javascript også som jeg ser inngår i dette studiet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det lønner seg vel å kunne alt det der før man kaster seg ut i php vel?

Du kan fint drive med PHP uten å røre front end. Ingenting av CSS og Html er overførbart til PHP (det er ikke programmering), men mye av Javascript er. PHP er ett løst typet språk og legger så ledes mye av ansvaret for god kode på utvikler. Ett strengt typet språk som f.eks. Java eller C# "tvinger" utvikleren til å gjøre ting på en gitt måte som gir litt mer forutsigbar kode, men man kan fint skrive dårlig kode i disse språkene også.

 

Hvis dette er noe du vil jobbe med så ville jeg også sett på C# + .net (core).

Lenke til kommentar

Hvis jeg har lyst til å bli en dyktig php programmerer er frontend studiet til noroff av verdi da?

 

Jeg kan allerede html og har full forståelse for css men mangler det å kunne navnet på diverse ting, med et kodeprogram som visual studio kode, så klarer jeg å skrive css også.

 

Jeg sikter inn mot php til syvende og sist, men har av ønske og lære meg javascript også som jeg ser inngår i dette studiet

Du burde ha linket til studiet, hvordan skulle vi ellers vurdert studiet?

 

PHP er backend, frontend er frontend.

 

Det vesentlige hvis du vil bli dyktig, er å begynne NÅ, og øve MYE. Øv gjerne ved å lage programmer du selv har bruk for.

 

Det er ikke noe poeng å lære Javascript før PHP.

 

Om du skal være fullstack-utvikler (frontend og backend), så må du kunne, for frontend: HTML, CSS og Javascript, og for backend, én av følgende: Javascript, PHP, Java, Ruby, diverse andre alternativer, OG SQL.

 

Dvs at om du lærer deg Javascript for frontend, kan du også bruke det til backend, og trenger dermed ikke å lære deg PHP. Dette anbefaler jeg egentlig, med tanke på hva som er på moten nå til dags. Og da slipper du å lære to språk.

 

Altså:

HTML

CSS

Javascript (frontend)

Javascript (backend)

SQL

 

Gi blaffen i PHP.

Lenke til kommentar

Dere som anbefaler språk her: Hva baserer dere den anbefalingen på?

Jeg synes eksempelvis det er mildt sagt spesielt når noen nevner «slippe å lære» i samme åndedrag som man snakker om det å lære seg og programmere. Jeg har holdt på med programmering profesjonelt i et tiår nå. Er det en ting jeg har lært så er det at programmering er en tankegang man lærer seg, ikke et språk. En god programmerer forstår hvordan man strukturerer koden logisk, og kan fint skifte språk. Ja, forskjellige språk har forskjellig syntaks, biblioteker osv., men til syvende og sist så sitter vi fort der og «Googler» etter hvordan vi gjør ting i praksis. Vi har en ide om hvordan vi vil gjennomføre noe, men veit bare ikke hvordan vi på en effektiv måte utfører det i et gitt språk. Over tid skaffer vi erfaring med språket og forstår bedre hvordan man utfører ting, men det har ingenting med den bakenforliggende kunnskapen og forståelsen om hvordan man bryter ned et problem til noe en datamaskin kan forstå.

 

Derfor: Hvis man ikke har peiling på hva man egentlig vil programmere i, så er det heller ingen grunn til å torturere seg selv med (halv-)dårlige språk (herunder blant annet Javascript og PHP). Av de språkene jeg har brukt endel så vil jeg først og fremst anbefale Python. Det er enkelt å forholde seg til, og det finnes bøttevis av moduler man kan laste ned med eksisterende funksjonalitet («pip install foobar» :woot:) slik at man kan fokusere på den funksjonaliteten man egentlig vil lage. NIH er forferdelig syndrom som forpester programmeringsmiljøer. Å venne seg til fra start av at andre kan lage brukbare ting, er en god ide.

 

Veit man allerede at man vil drive med mer lavnivå enn web eller vil jobbe med programmer med mer ytelseskrav (sier ikke at web ikke har det), så er nok moderne C++ mer å anbefale (C++14/C++17).

 

Sikter man seg inn på å lage en app. for mobilen så lønner det seg selvsagt å starte med språket for den plattformen.

Lenke til kommentar

Jeg føler at php er et språk som er mer rettet mot det jeg vil lage. Sosialt nettsamfunn med masse forskjellige funksjoner. Eller er dette bare noe jeg innbiller og at python er like bra enkelt til den type bruk også?

Du føler det fordi php tradisjonelt har vært det mest populære språket for dette. Men du kan bruke både php og Javascript til dette. Det er viktigere at du setter igang, enn hvilket språk du velger. Det er ikke like vanlig å bruke python til dette, men det er mulig. Ingen av disse språkene egner seg "bedre" enn noen andre til det du beskriver. Det er bare å sette igang.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg føler at php er et språk som er mer rettet mot det jeg vil lage. Sosialt nettsamfunn med masse forskjellige funksjoner. Eller er dette bare noe jeg innbiller og at python er like bra enkelt til den type bruk også?

PHP er nok mer spisset mot web enn andre språk, uten at jeg vil si at det har så stor betydning. Hvis du ser på jobbene som er tilgjengelig i markedet per i dag så ser du at det er en salig blanding av PHP, C#, Java, Javascript og Python som etterspørres når det kommer til web-utvikling. Med andre ord, backend er ikke tvunget til å være PHP.

Lenke til kommentar

Jeg føler at php er et språk som er mer rettet mot det jeg vil lage. Sosialt nettsamfunn med masse forskjellige funksjoner. Eller er dette bare noe jeg innbiller og at python er like bra enkelt til den type bruk også?

 

De fleste "Apper" som kjører i en browser snakker med en backend via et API. I gamle dager ble til og med frontend-tingene, dvs. html, css, javascript, produsert på backend og servet til frontend pr. request. A'la PHP, JSP osv. Dette førte til både gode muligheter for å lage spaghettikode inneholdende både forretningslogikk og gui, og det var dessuten ulemper mht. skalering. I dag lager man heller SPA-app'er på klienten (gui) som snakker med et tilstandsløst API backend, oftest REST.

 

PHP er i utgangspunktet laget for å støtte den "gamle" modellen, men det er ikke noe problem å lage ren backend-kode i PHP i dag av den grunn og serve den i et REST-api (vil jeg tro, såpass langt har man vel kommet?) 

 

Problemet med PHP har tradisjonelt vært at hele plattformen har ligget laaangt etter alternativene, både når det gjelder språk og økosystem. For alt jeg vet er PHP en helt ok plattform i dag, men det hjelper lite når alternativene er bedre.

 

Akkurat når det gjelder valg av språk, så ja, det har betydning, men plattform og økosystem er mye viktigere. PHP har enkelte fordeler her, det er veldig utbredt på mange OS, og det er mye rimelig hosting på markedet. Men så er det ikke så mye mer jeg vet om. Det fins noen rammeverk, men få standarder. 

 

Velger du Java-plattformen, har du et enormt økosystem, masse super-bra verktøy, valgfrihet mellom mange ulike programmeringsspråk, god standardisering, og støtte på mange plattformer. 

 

Velger du .Net har du et "medium" økosystem (basert på sammenligning av nuget vs. maven central), en del superbra verktøy (hvor mange ulike IDE'er trenger man egentlig anyway?), valgfrihet mellom mange ulike programmeringsspråk og støtte på en del plattformer, men ikke så mye standardisering enn det MS til en hver tid pusher. Rosinen i pølsa språkmessig her, er vel C# hvor MS har gjort "alt" riktig fra starten av. 

 

Med tanke på hva som er lurt å lære for fremtiden ville jeg valgt en av de to plattformene over (du kan kjøre python på i hvert fall en av dem også). Men terskelen for å komme i gang med noe er antagelig litt lavere med "native" Python eller PHP. Du skal vel uansett ikke gifte deg ennå, så begynn med et av alternativene og start å eksperimentere med de andre også etterhvert.

Lenke til kommentar

PHP er nok mer spisset mot web enn andre språk, uten at jeg vil si at det har så stor betydning. Hvis du ser på jobbene som er tilgjengelig i markedet per i dag så ser du at det er en salig blanding av PHP, C#, Java, Javascript og Python som etterspørres når det kommer til web-utvikling. Med andre ord, backend er ikke tvunget til å være PHP.

 

PHP er ikke akkurat noen industristandard, så utifra det perspektivet bør man velge noe annet.

Lenke til kommentar

Men du kan bruke både php og Javascript til dette. Det er viktigere at du setter igang, enn hvilket språk du velger. 

 

Gode poenger. Javascript på backend er absolutt en realitet. Nå er ikke jeg noen stor fan av javascript, så jeg ville gått for Typescript isteden, but that's just me, og så kjører man herligheten på Node. Nå gikk vel riktig nok opphavsmannen til Node ut for en tid siden og innrømmet at hele greia var en liten bommert (og hvem gjør ikke bommerter?), men det er nå i hvert fall utbredt, det fins et økosystem, klient-siden er industristandard på tvers av andre plattformer, utvilsomt en fordel om man tenker på fremtidig jobb, man kan kode i Typescript om man foretrekker dét. Og ikke minst kan man kode back- og frontend i samme språk. Dét vil jeg mene senker terskelen en god del og gir en god boost når man er i startfasen!

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Har vurdert noe av det samme sjæl, men jeg kan på død og liv ikke forstå meg på javascript... Det gir absolutt ingen mening for hodet mitt.

 

Hehe, I know the feeling, men nå er jo transpilering en integrert del av byggeprosessen på javascript-plattformen, så da kan man slippe å forholde seg til de funky greiene hvis man ikke vil. 

 

For min del syns jeg hele Node-plattformen er en slags reinvention av nok en backend-plattform, men denne gangen laget av frontend-folk som sikkert til en viss grad ikke visste at en del forskjellige ting - som hjulet, kruttet, penicilin og whatnot, allerede var oppfunnet. For min del ser jeg ikke helt den enorme fordelen med Node, men hele greia er jo gull om man kommer fra frontend og vil bli fullstack, for eksempel.

 

Dessuten blir vi aldri kvitt det uansett, så ... :0)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...