Jump to content
Cthulhu

Elkjøp og Komplett stanser salget av elsparkesykler

Recommended Posts

Segway Ninebot ES2 holder 30 km/t rett fram :-)

 

Dette er vel hvis du kjøper ekstrabatteriet som øker hastighet og distanse. Det koster 2000 kroner ekstra i Norge.

Share this post


Link to post
Annonse

Fortsatt noen som tror på det vaset at man gjøre hva man vil på privat vei eller bak en port på privat eiendom/gårdstun osv ?

Veitrafikkloven skiller ikke mellom bilveier og gårdstun, eneste unntaket som eksisterer er godkjente baner ala Rudskogen og tilsvarende, der gjelder andre regler.

 

Elsparkesykler som kan gå i 110 km/h kan vel i det minste lage noen blodige Youtube videoer om ikke annet.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg kjøpte nylig  Segway Ninebot ES2 fra komplett da den nettopp var på salg. Jeg har ikke ekstrabatteriet som øker hastigheten. Den er levert med tre forskjellige moduser som har hver sin fartsgrene, den ene på 15km/t, 20km/t of 25km/t på flat bakke. Det er jo mulig å kjøre den fortere om f.eks akselererer i nedoverbakke men produsenten kan vel limitere vertfal hvor for den drar i firmwaren.

 

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

  • Like 4

Share this post


Link to post

Segway Ninebot ES2 holder 30 km/t rett fram :-)

Stayclassy (sic) selger en eller flere modeller som er oppgitt å skal klare 110 km/h. 

 

Ekstremsport der altså

  • Like 1

Share this post


Link to post

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

 

Skilting gjelder uavhengig av kjøretøyets fartsbegrensing. Du har ikke lov å kjøre moped i 45km/t når det er skiltet 30 og du kan ikke bruke sparkesykkel i full fart når det er skiltet gatetun.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Og hva med nye "el-scootere" der man via norsk nettbutikk kan velge 40 km/t versjon?

https://e-wheels.no/produkt/el-scooter/e-wheels-city-cruiser-2000-watt?gclid=EAIaIQobChMIyvbG7umT5AIVYxh9Ch0-uAP4EAYYASABEgIZAPD_BwE

 

På Alibaba står forøvrig mange varianter av denne typen kinesisk "el scooter" med topphastigheter fra 50 - 75 km/t  - da snakker vi plutselig et kjøretøy som burde vært registrert som MC...

F.eks.

https://www.alibaba.com/product-detail/New-Model-EEC-COC-HL3-0_60751799147.html

Edited by Rune_says

Share this post


Link to post

Og hva med nye "el-scootere" der man via norsk nettbutikk kan velge 40 km/t versjon

https://e-wheels.no/produkt/el-scooter/e-wheels-city-cruiser-2000-watt?gclid=EAIaIQobChMIyvbG7umT5AIVYxh9Ch0-uAP4EAYYASABEgIZAPD_BwE

 

På Alibaba står forøvrig mange varianter av denne typen kinesisk "el scooter" med topphastigheter fra 50 - 75 km/t  - da snakker vi plutselig et kjøretøy som burde vært registrert som MC...

 

Begge modellene av den du linker til er ulovlige uansett da de har sete. Vegtrafikkloven i dag vil definere disse som motorvogn, og dermed er de registreringspliktige, enten de går i 1km/t, 20km/t eler 40+++.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

 

Skilting gjelder uavhengig av kjøretøyets fartsbegrensing. Du har ikke lov å kjøre moped i 45km/t når det er skiltet 30 og du kan ikke bruke sparkesykkel i full fart når det er skiltet gatetun.

Hvis naboen min sykkler til jobb må vel jeg kunne kjøre elsparkesykkel i samme hastighet?
  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

 

Skilting gjelder uavhengig av kjøretøyets fartsbegrensing. Du har ikke lov å kjøre moped i 45km/t når det er skiltet 30 og du kan ikke bruke sparkesykkel i full fart når det er skiltet gatetun.

Poenget var vel at reglene, i hvert fall tilsynelatende, er inkonsekvente. Det er lov å kjøre biler i Norge som har høyere toppfart enn det som tillates på norske veier. Man bruker fartsgrenser som virkemiddel for at bilene ikke skal kjøre for fort. Men med disse elsparkesykkelmodellene er det forbudt å kjøre uansett, selv om man holder seg under 20 km/t, fordi den teoretiske toppfarten er høyere enn tillatt.

 

Begrunnelsen for dette er at reglene bare åpner for bruk av elsparlesykler hvis de tilfredsstiller visse kriterier og et av disse går på toppfart. Så lukker man øynene for at det selvsagt går an å kjøre vesentlig fortere med de lovlige modellene også, i nedoverbakke.

 

Tilsvarende regler gjelder vel forøvrig elsykler. Motoren må kutte ved 25 km/t til tross for at det er både vanlig og fullt lovlig å sykle vesentlig fortere enn dette. Etter min oppfatning er det store hastighetsforskjeller som er farligst i trafikken. Når man insisterer på at bil og sykkel skal dele den samme veien, er det en fordel om sykkelen kan holde en akseptabel hastighet.

 

Det som for meg er uforståelig er hvorfor man har slike strenge regler for relativt trygge fremkomstmidler med gode bremser, mens det er lovlig å gå på rulleski i enorme hastigheter, med særdeles dårlige evner til å bremse.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Sier bare noe om hvor molbo regelverket rundt dette er i Norge. Disse burde være begrenset tilsvarende elsykkel, aka. 25km/t. Forøvrig er det rart at el-sykkel er begrenset også.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vegvenet er problemet her. De har vært for sene med å utforme regler. Hvis noe ikke kan passes inn i en eksisterende kjøretøysklasse lag en ny en. Det er for mye sendrektighet i den organisasjonen og en tendens til å være negative til forandringer. Stadige interne forfremmelser til toppledelsen i Vegdirektoratet skaper ikke en Agile organisasjon som hurtig kan tilpasse seg en raskt utviklende verden gjennom signaler og erfaring utenfra.

Regjeringen og departementet har allerede måttet opprette Nye Veier for å komme rundt noe av dette. Hvis Vegvesenet fortsetter i samme sport ser jeg at andre deler av dets ansvar også blir flyttet ut til nye og mer kommersiellt tilpassede organer. Eksempel førerkortfornyelse er overmodent for å flyttes fra vegstasjonene til noen som har eller er villige til å ha en tilstedeværelse i mange fler lokasjoner. Tenk post i butikk.

Share this post


Link to post

Hadde selv en bestilling inne hos Komplett på Xiaomi M365 og fikk leveringsbekreftelse i dag. Men når jeg sjekket opp selv, så har dem satt status til 'uavhentet' og kansellert og jeg fikk info på chat at dem vil refundere kjøpet i løpet av 14 dager :(

Kan forstå at dem ønsker å stoppe ny-salg midlertidig om dem skal endre på informasjon rundt produktene, men å kansellere allerede ferdige kjøp og sette dem som 'uavhentet' synes jeg er dårlig!  :grumpy:

Share this post


Link to post

Men jeg ser uansett ikke helt logikken siden man kan jo kjøre biler og andre kjøretøy over fartsgrensen,  men de fleste holder seg jo til lovverket. Hvorfor ikke det samme med el-sparkesykkler, el-sykkler eller hva det måtte være?

 

Med unntak fra sykkelen krever de fleste kjøretøyene sertifikat. I tillegg krever man forsikringer for å kunne føre disse i tilfelle noe skulle skje. 

 

Det at de fleste holder seg til lovverket har jeg til gode å se (gjelder også syklister). Både syklister og folk på elektriske sparkesykler har en tendens til å ignorere rødt til til eksempel. Barn fra 13-16 år kjører ofte i maks hastighet på fortau og i gågater med disse. Det er ihvertfall min erfaring fra tidspunktet "leie av elektriske sparkesykler" ankom Oslo i mars/april. 

 

Vi burde optimalt sett innført et slags sertifikat for "små motoriserte kjøretøy", som også krever en slags ansvarsforsikring. Det trenger ikke å være like omfattende eller dyrt som banksertifikatet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Begge modellene av den du linker til er ulovlige uansett da de har sete. Vegtrafikkloven i dag vil definere disse som motorvogn, og dermed er de registreringspliktige, enten de går i 1km/t, 20km/t eler 40+++.

Ja, helt klart, men hva vil vegvesen / myndigheter gjøre med dette?

 

Synes jo SVV som vanlig er for passive og i for liten grad tar stikkprøver/kontroller - i denne artikkelen er det Tek.no som tar initiativ istedenfor Vegvesenet. SVV bør jo snarest komme på banen og kommunisere bredt at dette ikke er tillatte kjøretøy hverken på villaveier, gangveier eller hovedveier.   

 

Jeg ser f.eks. at noen i nabolaget har kjøpt seg en slik el-scooter som virker frisk i frasparket, men som kjøres med handlepose på styret og uten hjelm... 

Share this post


Link to post

Fort gjort for kjeder som Elkjøp og Komplett å flashe disse syklene med sperre på 20 km/t, faktisk er det veldig enkelt. Den er da lovlig å selge. (Gjelder Xiaomi m365)

Så om de tjener noen kroner pr sparkesykkel burde det være verdt å vurdere.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...