Gå til innhold

Jente 20 trenger PC for studier med fotoredigering


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å hjelpe datteren min med å få seg en ny laptop som først skal brukes på fotolinje ved folkehøyskole, deretter forhåpentligvis kunne brukes til videre studier. Det største problemet er forsåvidt ikke å finne en maskin som er god nok, men å finne en som kan kjøpes på et stamt student budsjett.

 

Absolutte minimums krav vi har satt er disse. Noen vil kanskje si kravene ikke er høye nok, men det er ingen ting i veien for bedre spec. Det vil si så lenge det går innenfor et budsjett på mellom 5 og 10 tusen, helst nærmere 5 enn 10.

 

8 GB ram

256 GB SSD(bilder lagres på ekstern disk)

Dedikert ok skjermkort med minst 2 GB mine.

IPS skjerm

15,6 tommer skjerm

En ok prosessor med nødvendige krefter for denne jobben

En ok batteritid(minst 6-7 timer)

HDMI utgang

USB 3(gjerne også USB c)

Det er også en fordel om den ikke er altfor stor og tung da den skal være med ut i felt og rundt i verden.

 

Vi vil være veldig takknemlig om noen har tips som kan hjelpe oss. Vi er også åpne for b-varer og nyere brukte maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14 tommers, men et godt tilbud siden den har nyeste prosessor i5-8265U[/size].

8 GB minne.

M2 SSD disk.

 

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32316/lenovo-ideapad-s145-14-barbar-pc-sort

Har ikke erfaring med akkurat denne, men med noen lignende. Og spør du meg er de skjermene tilnærmet ubrukelig til noe fotoredigering. Man får mye tall for penga, men det er veldig ofte spart godt inn på skjermen. Da ville jeg heller gått for noe med lavere ytelse og bite tenna sammen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har ikke erfaring med akkurat denne, men med noen lignende. Og spør du meg er de skjermene tilnærmet ubrukelig til noe fotoredigering. Man får mye tall for penga, men det er veldig ofte spart godt inn på skjermen. Da ville jeg heller gått for noe med lavere ytelse og bite tenna sammen.

Da bør du jo komme med en anbefaling på en laptop til ei som skal begynne på folkehøyskole og er på et budsjett.

Lenke til kommentar

Jeg vet at Microsoft sine maskiner har svært gode skjermer hva gjelder lysstyrke og fargegjengivelse. Men litt sånn som Apple, så koster det litt mer enn hva budsjettet er på. Microsoft tilbyr visst studentrabatter på sine (den minste Surface Laptop 2 starter på 10 500,- men da med 128gb lagring).

Lenke til kommentar

For 8000kr får du kanskje fjorårets beste student-PC. Asus UX430 14" (nei det er dessverre ikke 15.6") 

 

https://www.dustinhome.no/product/5011045035/zenbook-ux430un-ink-sleeve

 

Jeg har denne selv og bruker den til blant annet bilderedigering og synes fargene er fantastiske. 

 

  • Lyssterk IPS skjerm med over 100% av sRGB-fargerommet, ikke bare de vanlige 60-70% som billige IPS-skjermer produserer. Gå til Power eller Elkjøp og se forskjellen på Asus Vivobook (ca. 70% av sRGB), Asus Zenbook (100% av sRGB), og Asus Zenbook Pro (100% av RGB, fin for de som skriver ut bilder). Sett på noen bilder med vibrante farger og se forskjellen. 

 

  • i5-8250u 4 ekte kjerner og kun 5-10% tregere enn hva årets modeller bruker (i5-8265u) 
  • Solid chassie 
  • Behagelig tastatur med belysning. 
  • 256Gb SSD
  • Dedikert grafikkort med 2GB minne. 
  • Tar ikke for stor plass i sekken, lett å flytte rundt. 

Mangler HDMI-utgang, så du må bruke USB-C til HDMI-adapter. (ca. 300kr) 

Endret av fsva
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...