Gå til innhold

Bot fotoboks


Anbefalte innlegg

Om man lar alle som kjører 10-15km over slippe unna, så vil alle kjøre 10-15km raskere enn det de gjør i dag. Å ligge i 5-10km vil

 

Ikke nødvendigvis. Hvis vi hadde lært ett og annet om fornuftig tankegang og planlegging i barne- og ungdomsskolene, så hadde vi lært å ikke bare tenke regler, regler og regler, men å faktisk lære å ha respekt for fart, ved for eksempel å se videoer om hva som skjer når man kræsjer i høy hastighet fra innsiden av bilen. Føle smellet på kroppen, reflektére over hvor mye krefter som settes i sving når man kræsjer. Da får man respekt for fart.

 

En annen ting er å lære å respektére sitt eget sinn og sjel. Vi er mennesker og må skru inn ekstra sikkerhetsrutiner.

 

Da kommer man før eller senere frem til den kjerneverdien at det er bedre å komme 10 minutter for sent frem, enn å dø en tidlig død og forårsake andres tidlige død.

 

Men vi lærer jo fint lite om det her i skolen. Vi skal bare følge regler. Vi lærer ikke å planlegge livet vårt, for eksempel i hovedfag Psykologi (livsmestring, livsplanlegging, kartlegging). Da hadde man lært å tenke fremsiktig nok til å aldri ha dårlig tid når man skal kjøre bil.

 

Da hadde kanskje flere også klart å bosette seg på en sånn måte at de slapp å kjøre land og strand rundt for å få leve livet sitt ^^ Dét har også med planlegging å gjøre. Jeg har alltid misunnet de som får til å bo på samme plass og jobbe 5 minutter unna hele livet. Da lever man kollektivt effektivt, man belaster andre veldig lite.

 

Og straff, det er også et interessant tema. Penger er jo knyttet til overlevelse, så når økonomien "straffes", så skjerper man seg fort, ja. Men jeg ville heller hatt det sånn at straffen innebar at man hadde selvinnsikt nok til å innsé at man burde selvmoderére seg selv, og at ved å ikke gjøre dét, så påfører man seg selv og andre laster. Da blir straffen å måtte disiplinere seg selv, og dét er en kjerneverdi som gir positive ringvirkninger. Å sette andre i gjeld gir ikke positive ringvirkninger.

 

Jaja, nok digresjon ^^ Gøy å tenke litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tak for svar alle sammen. Har lest alt dere har skrevet og må vel bare smile som en av dere sa og betale bota. Surt ja, men huske på til neste gang og ikke drømme seg bort når man kjører bil.

Jeg har ringt de og prøvd meg på en fattig student, men eneste jeg fikk tilbud var å dele opp beløpet?

Ellers orker jeg ikke noe styr med å nekte forelegg osv...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg fikk fartsbot i posten etter at eks-samboer ble knipset i fotoboks i bil registrert på meg. Jeg svarte at det ikke var jeg som hadde ført bilen og at jeg ikke visste hvem  det var. Jeg disponerte ikke lenger den bilen på det tidspunktet, og følte ikke for å gjøre jobben for politiet med å finne ut hva som hadde skjedd. Hørte aldri noe mer. Hvis de er nødt til å etterforske så er det langt mer penger ut enn det som potensielt kan hentes inn. Tipper slike tilfeller stort sett går rett i bosset på grunn av kapasitets- og ressursavveininger.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en smal sak for politiet å hente opp passbilde eller lignende for å sammenligne med bildet tatt i fotoboksen, så dersom de allerede har en idè om hvem du er så skal det en del til å slippe unna. Jeg vet ikke hva slags etterforskningssteg ATK-senteret utfører, men jeg antar å sjekke nære familiemedlemmer er rutine når det åpenbart ikke er eier som er knipset. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...