Gå til innhold

Egen handlingsplan for biogass kommer neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bigass blanda med hydrogen er ubestridelig den beste energikilden for drift av kjøretøyer og gir i praksis ikkje forurensing pga rein forbrenning og biologisk opphav . gassdrift er enkel , billig , velprøvd og funksjonell teknologi og vi har biomasse nok til å drive det meste av trafikken ... bigassproduksjon gir en verdifull gjødselrest og gir mulighet for byttehandel med gass og biomasse så folk som leverer biomasse kan kjøre mye gratis .....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

bigass blanda med hydrogen er ubestridelig den beste energikilden for drift av kjøretøyer og gir i praksis ikkje forurensing pga rein forbrenning og biologisk opphav . gassdrift er enkel , billig , velprøvd og funksjonell teknologi og vi har biomasse nok til å drive det meste av trafikken ... bigassproduksjon gir en verdifull gjødselrest og gir mulighet for byttehandel med gass og biomasse så folk som leverer biomasse kan kjøre mye gratis .....

Biogass er ikke noe universell gass. Den kan inneholde mye CO2 svovel osv. Stort sett funker den greit med mindre den inneholder forurensing fra bossfyllinger osv.

 

Hvorfor du vil blande inn hydrogen er uforståelig. Bare for å gjøre alt dyrere? Eller mere eksplosivt?

 

Biogass kan omgjøres til Lng og da kan man skille ut CO2 for deponi eller lage syntetisk fuel sammen med hydrogen.

 

Positivt at man lager en plan for biogass. Det vanligere er at den blir brent i fakler nær bossfyllinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

bigass blanda med hydrogen er ubestridelig den beste energikilden for drift av kjøretøyer og gir i praksis ikkje forurensing pga rein forbrenning og biologisk opphav . gassdrift er enkel , billig , velprøvd og funksjonell teknologi og vi har biomasse nok til å drive det meste av trafikken ... bigassproduksjon gir en verdifull gjødselrest og gir mulighet for byttehandel med gass og biomasse så folk som leverer biomasse kan kjøre mye gratis .....

Biogass er ikke noe universell gass. Den kan inneholde mye CO2 svovel osv. Stort sett funker den greit med mindre den inneholder forurensing fra bossfyllinger osv.

 

Hvorfor du vil blande inn hydrogen er uforståelig. Bare for å gjøre alt dyrere? Eller mere eksplosivt?

 

Biogass kan omgjøres til Lng og da kan man skille ut CO2 for deponi eller lage syntetisk fuel sammen med hydrogen.

 

Positivt at man lager en plan for biogass. Det vanligere er at den blir brent i fakler nær bossfyllinger.

Oppgrader gassen til naturgass kvalitet, da kan den distribueres i eksisterende infrastruktur. Forbrukere kan bruke vanlig utstyr for Biomethan.

Gassnettet blir da kompatibelt med BioMetan, LNG, CNG, LBG, CBG. Forsyningssikkerhet er viktig.

Lenke til kommentar

Oppgrader gassen til naturgass kvalitet, da kan den distribueres i eksisterende infrastruktur. Forbrukere kan bruke vanlig utstyr for Biomethan.

Tyskland har lenge produsert mykje biogass. Til no har det meste vorte brent direkte i små kraftverk etter kvart som han vert produsert, men dei siste åra har dei òg satsa mykje på å oppgradere gassen til naturgass-kvalitet for å kunne levere han rett inn i gassnettet. I 2018 passerte mengda biogass i det tyske naturgassnettet 1%, og er i sterk vekst, samstundes som totalforbruket av naturgass går nedover.

 

Innblanding av hydrogen er berre tull. Det reduserer energiinnhaldet i gassen. Dersom du får tak i hydrogen, kan du heller reagere det med CO2 frå oppgradering av biogassen, og produsere syntetisk naturgass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biogass som skal brennes gir naturlig nok eksos. Biogass er et bedre alternativ enn kullkraft, men tiltakene må ikke være så fordelaktige at de går ut over fornybar energiproduksjon. Man bør kun svi av den biogassen som er et biprodukt av avfallsbehandling, men man bør ikke framprovosere mer biogass enn det som er strengt nødvendig. I Norge er det bare på Svalbard vi har kullkraft så det vil være et egnet sted å brenne biogassen. Kan vi ikke det, bør biogassen eksporteres for brenning i land med mye kullkraft.

Lenke til kommentar

Biogass som skal brennes gir naturlig nok eksos. Biogass er et bedre alternativ enn kullkraft, men tiltakene må ikke være så fordelaktige at de går ut over fornybar energiproduksjon. Man bør kun svi av den biogassen som er et biprodukt av avfallsbehandling, men man bør ikke framprovosere mer biogass enn det som er strengt nødvendig. I Norge er det bare på Svalbard vi har kullkraft så det vil være et egnet sted å brenne biogassen. Kan vi ikke det, bør biogassen eksporteres for brenning i land med mye kullkraft.

Vi har mange skip som fint kan bruke biogass i stedet for Lng. Disse har i dag svært lave utslip og har ingen problemer med å kjøre på Lng fra biogass. Tyskland har flere terrawatt men biogass produksjon. Vi har svært lite.

 

Avfall fra fiskeoppdrett og skogsindustri skal brukes som drivstoff på de nye hurtigrutene.

 

Vi må innse at vi må ha biodrivstoff på store skip og fly noen år fremover. Et skip som krever 6MW til fremdrift og har stort varmebehov er umulig å kjøre med batteri fra Bergen til Kirkenes. Turen vi i såfall ta svært lang tid og kreve store invisteringene i mega ladestasjoner. På skip som seiler langs norskekysten om vinteren er energibehov stort bare for å holde skipet varmt og energi til varmtvann. Å bruke batteri her vi være dårlig butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...