Gå til innhold

Ny Telenor ruter i Bridge.?


Anbefalte innlegg

Hei.
Noen som vet om denne har mulighet til å bli satt i bridge.?

Legger ved et bilde av den, da den ikke har noe annet navn en: 
WiFi Ruter er en trådløs ruter med prisvinnende design   :confused: 
og er etterfølgeren til: Zyxel P8702N

 

Grunnen til at jeg vil ha den i bridge er for å bruke egen gateway på Lan1, og  slippe gjennom tv signal til T-we på Lan2.
Bruker eget oppsett med Unifi USG og AP.

 

post-527388-0-29763800-1565682524_thumb.png

Endret av GizmoPower1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fiber? Da har det vel ingen hensikt å sette den i bridge, men heller koble ruteren du vil bruke rett i ONT-en (som forenklet sett er en bridge mellom fiber og ethernet).

 

Noe spesiell grunn til å separere IPTV-trafikken på eget lan? Telenor har ikke noen spesiell VLAN-tagging e.l. av IPTV-trafikken (dvs. IPTV-trafikken går på samme nettet som annen lokalnettverkstrafikk).

Lenke til kommentar

Ja, Fiber.
Problemet er at Unifi gateway ikke slipper gjennom IPTV trafikken.
Jeg har funnet en oppskrift og nesten fått det til. Kutter signalet etter 5 min, bytter kanal og den er oppe 5min igjen.
Derfår hadde jeg lyst til å bridge Telenor ruteren for å slippe gjennom IPTV trafikken i LAN2 porten, samt bruke min gateway gjennom LAN1.
For bare se om jeg finner noen løsning. :)

Endret av GizmoPower1
Lenke til kommentar

Ja, Fiber.

Problemet er at Unifi gateway ikke slipper gjennom IPTV trafikken.

Jeg har funnet en oppskrift og nesten fått det til. Kutter signalet etter 5 min, bytter kanal og den er oppe 5min igjen.

Derfår hadde jeg lyst til å bridge Telenor ruteren for å slippe gjennom IPTV trafikken i LAN2 porten, samt bruke min gateway gjennom LAN1.

For bare se om jeg finner noen løsning. :)

Høres ut som litt småjusteringer i henholdt til IGMP som må til. Virker her som membership report ikke går ut fra Unfi, dermed droppes tilkoblingen til multicast (selve "iptv-signalet" - membership report sendes hvert 5. minutt for å si at man fortsatt "ser på tv"). Merkelig om ikke dette skulle være mulig å konfigurere, og egentlig skulle man tro at dette kom "på plass av seg selv" når IGMP Snooping er på plass. Har du andre svitsjer mellom Unifi-en og dekoder?

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Høres ut som litt småjusteringer i henholdt til IGMP som må til. Virker her som membership report ikke går ut fra Unfi, dermed droppes tilkoblingen til multicast (selve "iptv-signalet" - membership report sendes hvert 5. minutt for å si at man fortsatt "ser på tv"). Merkelig om ikke dette skulle være mulig å konfigurere, og egentlig skulle man tro at dette kom "på plass av seg selv" når IGMP Snooping er på plass. Har du andre svitsjer mellom Unifi-en og dekoder?

Jeg har prøvd med, og uten switch. Har switcher, men de støtter IGMP snooping

 

Jeg måtte konfigurere USG for å få dette til.

Jeg har ukesarkiv, spill av på nytt osv. Alt virker knall utenom live som sagt

 

Her er hva jeg har gjort for å få det til:

 

-------------------

 

Firewall Rules:

Create a group within the Firewall selection: Name: IPTV Source, Address: 224.0.0.0/4, 93.91.111.0/24 and 148.122.7.125

Wan IN Rule:

  • Name . Allow IPTV TV-WE Multicast
  • IPv4 Protocol. UDP
  • Source - IPv4 Address Group: IPTV Source
  • Rule Applied: Before predefined rules

Wan Local rule:

  • Name: Allow IGMP
  • Rule Applied: Before predefined rules
  • IPv4 Protocol : Choose a protocol by name – IGMP

On the default Corporate LAN

  • Enable UPnP LAN

I then enabled IGMP – Proxy which is done by creating a config.gateway.json file. I have a USG Pro 4, so my interfaces are setup like this: ---

 

;Make a config.gateway.json with the following code and place it in the -/docker/unifi/sites/default- folder.

{
    "protocols": {
        "igmp-proxy": {
            "interface": {
                "eth2": {
                    "alt-subnet": [ "0.0.0.0/24" ],
                    "role": "downstream",
                    "threshold": "1"
                    },
                "eth0": {
                    "alt-subnet": [ "0.0.0.0/0" ],
                    "role": "upstream",
                    "threshold": "1"
                    }
                }
            }
    }
}
Lenke til kommentar

Da virket det.  :w00t: 

Min feil. Jeg hadde laget WAN LOCAL rule og lagret den i Wan IN. Feil plass!!

Så jeg kan bekrefte at oppskriften oppe fungerer :D 

 

Derfor det er kjekt å poste egen config. Hadde du gjort dette kan det være dette hadde vært løst for en stund siden.

 

Knall at du fikk det til til slutt  :)  

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei. Jeg har fiber fra Telenor. Bruker ikke Telenor-ruter, men i stedet Deco M5 som ruter. Ukesarkiv, "spill på nytt" osv. fungerer ikke, men live TV fungerer fint. Noen som vet om det er mulig å få dette til å fungere på Deco M5, eller om jeg blir nødt til å bruke Telenor-ruter og strekke egen kabel til TV-dekoderene fra denne?

Feilmeldingen er E2309.

Svaret fra Telenor support var følgende (etter ukevis med venting):

"Vi ser at du benytter utstyr som ikke er levert av Telenor og kan derfor ikke garantere at tjenesten fungerer. Forsøk direkte kabling og prøv på nytt etter en strøm-restart"...

Hadde satt STOR pris på hjelp her!! ?

Endret av royolav
Glemte viktig info...
Lenke til kommentar
2 hours ago, royolav said:

Hei. Jeg har fiber fra Telenor. Bruker ikke Telenor-ruter, men i stedet Deco M5 som ruter. Ukesarkiv, "spill på nytt" osv. fungerer ikke, men live TV fungerer fint. Noen som vet om det er mulig å få dette til å fungere på Deco M5, eller om jeg blir nødt til å bruke Telenor-ruter og strekke egen kabel til TV-dekoderene fra denne?

Feilmeldingen er E2309.

Svaret fra Telenor support var følgende (etter ukevis med venting):

"Vi ser at du benytter utstyr som ikke er levert av Telenor og kan derfor ikke garantere at tjenesten fungerer. Forsøk direkte kabling og prøv på nytt etter en strøm-restart"...

Hadde satt STOR pris på hjelp her!! ?

I utgangspunktet burde det fungere så lenge Deco M5 står direkte koblet i fiber-ONT og har UPnP aktivert. Det du eventuelt kan prøve er å bruke Telenor-ruteren, og videre sette opp Deco-en i brigde-mode/Access point-mode. 

Med det sagt - å kjøre IPTV via en slik løsning på wifi er nok fort noe som kan gi en del pakketap som gir forstyrrelse i bildet, og eventuelt også redusere wifi-ytelsen generelt ellers. 

 

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 28.2.2020 den 14.30):

I utgangspunktet burde det fungere så lenge Deco M5 står direkte koblet i fiber-ONT og har UPnP aktivert. Det du eventuelt kan prøve er å bruke Telenor-ruteren, og videre sette opp Deco-en i brigde-mode/Access point-mode. 

Med det sagt - å kjøre IPTV via en slik løsning på wifi er nok fort noe som kan gi en del pakketap som gir forstyrrelse i bildet, og eventuelt også redusere wifi-ytelsen generelt ellers. 

 

 

Hei NULL.

Takk for hurtig svar!

Deco M5 står direkte koblet til fiber-ONT og har UPnP aktivert som default (kan visstnok ikke deaktiveres).

Skal prøve det du skriver, med å bruke Telenor-ruter og sette M5 i bridge-mode, når jeg kommer hjem om 1,5 uker.

Om dette ikke fungerer, får jeg rett og slett bite i det sure eplet og legge enda en nettverkskabel...

Lenke til kommentar
48 minutes ago, royolav said:

Hei NULL.

Takk for hurtig svar!

Deco M5 står direkte koblet til fiber-ONT og har UPnP aktivert som default (kan visstnok ikke deaktiveres).

Skal prøve det du skriver, med å bruke Telenor-ruter og sette M5 i bridge-mode, når jeg kommer hjem om 1,5 uker.

Om dette ikke fungerer, får jeg rett og slett bite i det sure eplet og legge enda en nettverkskabel...

Mulig det vil være å anbefale uansett, ettersom det her nok kan være ganske stor sannsynlighet for at du får et vist pakketap på live-tv, og større sjanse for pakketap hvis du gjør opptak i parallell med live-tv. Og som sagt, sanntidstrafikken for TV vi  kunne ha ganske negativ innvirkning på wifi-ytelsen potensielt. Spesielt gjelder dette på en mesh-løsning som M5, som ikke har noen dedikert backhaul-kanal. Legger du opp kabel noen steder, kan det også være at wifi-en generelt blir bedre av dette da du ikke trenger å kjøre mesh-backhaul-trafikken på wifi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, her snakker dere godt over hva jeg skjønner meg på, men jeg ville bare si at denne er veldig enkel å få i bridgemode. Jeg fikk denne av Telenor når vi flyttet og ville sette den  i bromodus. Siden jeg heller ikke fikk dette til :) så ringte jeg dem og de forklarte at det kunne de gjøre fra dems side. Vips så var ruteren i bromodus.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Morty951 said:

Hei, her snakker dere godt over hva jeg skjønner meg på, men jeg ville bare si at denne er veldig enkel å få i bridgemode. Jeg fikk denne av Telenor når vi flyttet og ville sette den  i bromodus. Siden jeg heller ikke fikk dette til :) så ringte jeg dem og de forklarte at det kunne de gjøre fra dems side. Vips så var ruteren i bromodus.

Men du så post 2 her? Du har fiber, så du har Ethernet ut av fibermodemet. Du kan da koble bort ruteren. Det er ingen hensikt å sette ruteren i bromodus, da man like godt kan koble den bort. 

Når man her setter ruteren i bromodus, vil det jo bety fra WAN (Ethernet) til en eller annen svitsj-port, som da også er Ethernet. Så skal det som går inn på WAN være det samme som går ut på den andre porten. Hvilken blir det samme som man hvis man kobler den helt bort.

Trodde det på disse kun var DSL-inngangen som kunne kjøres i bromodus, slik at ruteren bare funkerer som et ADSL-modem.

 

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en løsning her?

Har nå fiber fra Telenor. Hadde Viken Fiber tidligere. Har koblet mesh-ruteren rett i den sorte boksen (modemet) fra Telenor etter anbefaling fra installatør. Problemet er at nettet er utrolig tregt og ustabilt. Klarer ikke å oppdatere poster på Instagram engang, men når jeg kjører ulike speedtester som feks Tek.no sin så viser den i snitt 150 MBps ned... Helt uten samsvar mao, hva testene viser og hva som er realitet. Det er uavhengig av enhet et problem uansett om det er gaming PC, telefonbruk, Mac eller liknende. 

Har forsøkt å kontakte Telenor, de skjønner ingenting av dette. Det var ikke sånn tidligere med Viken, men da brukte jeg en ruter fra Altibox i mellom som var bridget mener jeg å huske.

Forsøkte å koble til ruteren som fulgte med, men da ble hastigheten på tester redusert til 50 mbps. Nå er den jo ikke bridget, så det tar jo bare masse ekstra kapasitet antakelig. 

Er det noen som har noe lure forslag til meg her?

Kamilla

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...