Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan tester jeg meg for AIDS?!


RolexJeans

Anbefalte innlegg

hei

 

hadde sex uten kondom med en tilfeldig jente forrige uke og jeg mistenker jeg har AIDS

 

hun så ut som en kvinne full av sykdommer

 

merker jeg har blitt mye sykere og trøttere enn for 1 uke siden. kan det være noe kjønnsykdom?

 

hvordan tester jeg meg? hvor skal jeg dra?!

 

og når burde jeg gjøre det? er 1 uke for tidlig?

 

setter pris på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ringt fastlegen eller helsestasjonen i morra og forklart når du hadde sex og hva du er bekymret for,

da kan de garantert gi deg ett svar og kanskje sette opp en time samtidig.

 

men jeg mener.. tar det ikke tid før det vises på prøvene?

 

må jeg ikke vente noen uker eller måneder for at prøvene skal vise om jeg har kjønnsykdom?

 

hvis jeg har begynt å få kjønnsykdom og tar test/prøve etter 2 uker siden jeg hadde sex, kommer det til å stå på prøven eller er det for tidlig?

Lenke til kommentar

Jo, det kan ta opp til ca 3 mnd før det vises på blodprøver, pleier dog å være karantene for f.eks. blodgivere opp til 6 mnd. HIV-test er også gratis om du har vært i en risikosituasjon. Hos de fleste får man positivt utslag på test 2-6 uker. 

Bruk kondom fremover. 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor?

Han tenkte vel med feil hjerne i hendelsesøyeblikket.

 

Men dette høres ut som uro og angst etter at fornuften kom tilbake. Og når man er i dette moduset er det lett å føle på den minste ting. Det vil nok ta en uke eller to før man skulle utvikle sympt som influensa hvor hiv er i utvikling, og det å få aids vil kunne ta opptil ti år. Men mest sannsynlig er det ikke hiv, med mindre du kjørte på med en prostituert.

 

Glemte å nevne at som andre sa får du enten teste deg hos fastlege etter en to tre ukers tid eller i din kommune som har eget senter hvor dette testes gratis. Du vil ved begge tilfellene måtte retestes om et halvt år for endelig sikkert svar.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Når du har hatt ubeskyttet samleie er det smart å teste seg for kjønnssykdommer. Alle disse kan du behandles for. Det vanlige er:

 

  • Klamydia (3 uker) 
  • Gonore (1 uke) 
  • Mycoplasma (3 uker) 
  • Syfilis (3 mnd) 
  • HIV (1 mnd)

 

Inkubasjonstiden er skrevet i parantes, dvs det er denne tiden det må gå innen testresultatet er pålitelig. 

 

Det er flere steder du kan gjøre dette gratis uten legetime, eller du kan bestille tid hos fastlegen.

 

Du som har hatt ubeskyttet sex for kort tid siden vil nok måtte vente en stund for HIV og Syfilis, men resten vil du snart kunne teste deg for. 

 

AIDS er senstadiet av HIV, og dersom du tester deg for HIV nå så kort tid etter sykdommen, vil du nok aldri utvikle AIDS dersom du skulle være smittet. Risikoen for at du er smittet er nok meget lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men jeg mener.. tar det ikke tid før det vises på prøvene?

 

må jeg ikke vente noen uker eller måneder for at prøvene skal vise om jeg har kjønnsykdom?

 

hvis jeg har begynt å få kjønnsykdom og tar test/prøve etter 2 uker siden jeg hadde sex, kommer det til å stå på prøven eller er det for tidlig?

 

 

Det er derfor jeg sa at du skulle diskutere dette med fastlegen eller helsestasjon,

de vet om inkubasjonstiden og vil derfor sette opp en time som tar hensyn til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...