Gå til innhold

Elbileiere bør ønske seg effekttariffer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Blir ikke noe bedre forslag av i publisere det mange ganger. Effekt tariff ble slaktet i høringsrunden.

Tariffen ble ikke slaktet,men høringsforslaget. Det kommer nytt i q4 i år om jeg ikke tar helt feil.

 

Det kommer effekt tariff, det er det ingen tvil om.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

effekttariff er egentlig et ulent ord som kan bety forskjellige ting, avhengig av hvilken modell det tilslutt havner på. Her er fire ulike modeller

 

S1eUm8j.png

 

det er vel nr. 2 der som NVE ville ha, men nå har måttet trekke tilbake pga. "protester"

 

Spørsmålet er om det finnes en løsning som vil gjøre alle der ute fornøyde? Vil det ikke alltid være noen som kommer bedre/dårligere ut samme hvilken av disse modellene som velges? Sånn sett kan det muligens gå både "år og dag" før man lander på en nasjonal norm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

effekttariff er egentlig et ulent ord som kan bety forskjellige ting, avhengig av hvilken modell det tilslutt havner på. Her er fire ulike modeller

 

S1eUm8j.png

 

det er vel nr. 2 der som NVE ville ha, men nå har måttet trekke tilbake pga. "protester"

 

Spørsmålet er om det finnes en løsning som vil gjøre alle der ute fornøyde? Vil det ikke alltid være noen som kommer bedre/dårligere ut samme hvilken av disse modellene som velges? Sånn sett kan det muligens gå både "år og dag" før man lander på en nasjonal norm.

NVE ønsket i utgangspunktet nr4, altså abonnert effekt mens bedrifter osv til nå har hatt en variant av nr3, basert på maksuttak.

 

Nr2 virker på meg som den mest fornuftige, jeg må bare ha utstyr som støtter det..eller, egentlig trenger jeg nesten ikke det. Elbil er det eneste forbruket jeg har som enkelt kan flyttes utenfor 'rushtiden' og det gjør jeg jo allerede..

Lenke til kommentar

Finnes det noen oversikt tilgjengelig over hvilke timer de siste åra som har utgjort et problem, og hvor problemet har vært? Jeg har etterhvert detaljert logg over forbruket i huset, så det hadde vært interessant å se om jeg brukte mye effekt i de aktuelle problemtimene.

Problemene ligger vell i fremtiden. Estimert effektforbruk fremover. Det fører til oppgraderinger, som fører til utgifter. Tariffene er ment for å dempe utgiftene fremover. Om en hører på nve.

Lenke til kommentar

 

Finnes det noen oversikt tilgjengelig over hvilke timer de siste åra som har utgjort et problem, og hvor problemet har vært? Jeg har etterhvert detaljert logg over forbruket i huset, så det hadde vært interessant å se om jeg brukte mye effekt i de aktuelle problemtimene.

Problemene ligger vell i fremtiden. Estimert effektforbruk fremover. Det fører til oppgraderinger, som fører til utgifter. Tariffene er ment for å dempe utgiftene fremover. Om en hører på nve.

Har du noen dokumentasjon på at det forventes høyere effektbruk på juleaften ved middagstid når det er ekstremt kaldt? Kan ikke NVE be oss om å ha tidsur på våre varmtvannsberedere (inaktive morgen og middagstider, sparer 2 kW), å slå av varmepumpe en times tid mens steika står i ovnen (sparer opp til 2 kW) og unngå bruk av flere plater på komfyren samtidig (sparer ca 2 kW)? Et snitt på ca 250 W til bilading på et slikt tidspunkt er nok ikke det som utløser behov for større transformatorer!

Lenke til kommentar

Har du noen dokumentasjon på at det forventes høyere effektbruk på juleaften ved middagstid når det er ekstremt kaldt? Kan ikke NVE be oss om å ha tidsur på våre varmtvannsberedere (inaktive morgen og middagstider, sparer 2 kW), å slå av varmepumpe en times tid mens steika står i ovnen (sparer opp til 2 kW) og unngå bruk av flere plater på komfyren samtidig (sparer ca 2 kW)? Et snitt på ca 250 W til bilading på et slikt tidspunkt er nok ikke det som utløser behov for større transformatorer!

Nå sa jeg vell aldri noe slikt? At effektforbruket er økende er vell dokumentert på NVE sine sider.

Lenke til kommentar

Har du noen dokumentasjon på at det forventes høyere effektbruk på juleaften ved middagstid når det er ekstremt kaldt? Kan ikke NVE be oss om å ha tidsur på våre varmtvannsberedere (inaktive morgen og middagstider, sparer 2 kW), å slå av varmepumpe en times tid mens steika står i ovnen (sparer opp til 2 kW) og unngå bruk av flere plater på komfyren samtidig (sparer ca 2 kW)? Et snitt på ca 250 W til bilading på et slikt tidspunkt er nok ikke det som utløser behov for større transformatorer!

Hvis NVE sparer penger på at folk installerer noen tidsur, og kostnaden står i stil til besparelsen, så kan de vel bare kjøpe tidsurene for oss og eventuelt montere de på for egen regning (mange har fast tilkobling på VVB, ikke støpsel og stikkontakt).

 

Jeg mistenker at kostnaden ikke står i stil til besparelsen, men at det er alt for lett å skyve kostnader over på andre for å spare noen kroner selv. Hørt om tyver som knuser bilruter for å loppe midtkonsollen for mynter og solbriller? Samme tankegang. Alt for lett å skyve høye kostnader over på andre, for å tjene noen usle kroner selv.

 

I praksis takler trafoer ganske mye overlast i korte perioder, og ennå mer på nettopp kalde vinterdager når kjølingen av trafoen er på sitt årsbeste og forbruket som regel topper seg. Jeg har hørt om trafoer som har gått på over 200% i ukesvis i de verste kuldeperiodene, gjentatt år etter år uten feil.

 

De få stedene effekt er et reelt problem oppgraderer man enkelt trafoen til å takle nye forhold. Løsningen å gå ut til kundene og installere smarte timere på utvalgt utstyr hadde neppe vært regningssvarende dersom de ikke kunnet skyve kostnadene over på noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du noen dokumentasjon på at det forventes høyere effektbruk på juleaften ved middagstid når det er ekstremt kaldt? Kan ikke NVE be oss om å ha tidsur på våre varmtvannsberedere (inaktive morgen og middagstider, sparer 2 kW), å slå av varmepumpe en times tid mens steika står i ovnen (sparer opp til 2 kW) og unngå bruk av flere plater på komfyren samtidig (sparer ca 2 kW)? Et snitt på ca 250 W til bilading på et slikt tidspunkt er nok ikke det som utløser behov for større transformatorer!

Nå sa jeg vell aldri noe slikt? At effektforbruket er økende er vell dokumentert på NVE sine sider.

"At effektforbruket er økende er vell dokumentert på NVE sine sider". Er vel(l) godt dokumentert på NVE sine sider. Denne måten å uttrykke seg på tyder på usikkerhet om at det du skriver er riktig (for å si det hel tydelig vel skrives med en l!).

Lenke til kommentar

 

Har du noen dokumentasjon på at det forventes høyere effektbruk på juleaften ved middagstid når det er ekstremt kaldt? Kan ikke NVE be oss om å ha tidsur på våre varmtvannsberedere (inaktive morgen og middagstider, sparer 2 kW), å slå av varmepumpe en times tid mens steika står i ovnen (sparer opp til 2 kW) og unngå bruk av flere plater på komfyren samtidig (sparer ca 2 kW)? Et snitt på ca 250 W til bilading på et slikt tidspunkt er nok ikke det som utløser behov for større transformatorer!

Nå sa jeg vell aldri noe slikt? At effektforbruket er økende er vell dokumentert på NVE sine sider.

Har sett på NVE's tall for maks effektbruk fra år til år (som energi brukt over den timen i året som har høyest forbruk). I 2002 var tallet 20,8 GWh/h (eller 20,8 GW). I 2015 var tallet 24 GW. Dersom en korrigerer for folketallet har økt, blir tallet for 2002 23,97 GW. Altså har maks effekt registrert per år stått på stedet hvil. Ellers så kunne jeg også gått ut fra året 2001 da maks var 23,3 GW. Justert til 2015 blir det ca 27 GW!

 

Men at du skal lese statistikk på en intelligent måte, er naturligvis for mye forlangt.

 

For øvrig forventer NVE at forbruk bygg og tjenesteyting vil gå ned fra 65 TWh i 2016 til 64 TWh i 2035. Transport (elbiler) er ikke inkludert her og elbiler (personbiler) vil øke fra tilnærmet null i 2016 til 4,4 TWh i 2035. Med jevn lading over døgnet tilsvarer dette 0,5 GW, eller ca 0,3 GW midt på dagen og kl 18 da effektbruken er høyest (mesteparten av ladingen skjer om natta). Men som NVE's prognoser tilsier, husholdningenes forbruk (per husholdning) vil gå markert ned fram til 2035 når også befolkningsøkning også blir tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

"At effektforbruket er økende er vell dokumentert på NVE sine sider". Er vel(l) godt dokumentert på NVE sine sider. Denne måten å uttrykke seg på tyder på usikkerhet om at det du skriver er riktig (for å si det hel tydelig vel skrives med en l!).

 

Å ta opp skrivefeil i en diskusjon viser stor usikkerhet innen emnet. Da en bør holde seg saklig og innenfor tema. Ikke ty til usaklige spydigheter. Du burde heller prøve å bevise at effektforbruk ikke er økende, for eksempel. Noe du ikke klarte og gikk derfor til "angrep" på småligheter. Nesten som man ser i barnehagen, de fleste kommer dog forbi dette stadiet ila livet. Andre ikke, som man kan se. 

 

Men siden du ikke får det til, skal jeg legge ut "beviset" for deg jeg. 

 

maks_effekt_elbruk.png?width=731&height=

Maks effekt er og har lenge vært økende, som en kan se her. 

Lenke til kommentar

Har sett på NVE's tall for maks effektbruk fra år til år (som energi brukt over den timen i året som har høyest forbruk). I 2002 var tallet 20,8 GWh/h (eller 20,8 GW). I 2015 var tallet 24 GW. Dersom en korrigerer for folketallet har økt, blir tallet for 2002 23,97 GW. Altså har maks effekt registrert per år stått på stedet hvil. Ellers så kunne jeg også gått ut fra året 2001 da maks var 23,3 GW. Justert til 2015 blir det ca 27 GW!

 

Men at du skal lese statistikk på en intelligent måte, er naturligvis for mye forlangt.

 

For øvrig forventer NVE at forbruk bygg og tjenesteyting vil gå ned fra 65 TWh i 2016 til 64 TWh i 2035. Transport (elbiler) er ikke inkludert her og elbiler (personbiler) vil øke fra tilnærmet null i 2016 til 4,4 TWh i 2035. Med jevn lading over døgnet tilsvarer dette 0,5 GW, eller ca 0,3 GW midt på dagen og kl 18 da effektbruken er høyest (mesteparten av ladingen skjer om natta). Men som NVE's prognoser tilsier, husholdningenes forbruk (per husholdning) vil gå markert ned fram til 2035 når også befolkningsøkning også blir tatt i betraktning.

 

Hvorfor kommenterer du to ganger, klarer du ikke bruke redigerings knappen? 

 

Korrigere for folketall? Det gjør ingenting med kostnadene i nettet. Økende effektuttak fører til tiltak i nettet, dette koster penger og det er dette en prøver å redusere for å spare penger. Man kan jo såklart slutte å produsere mennesker og håpe det hjelper, men effekttariff er nok en bedre løsning spør du meg... 

 

Du bør prøve å holde deg saklig og ikke ty til spydigheter, forumet har regler som en bør overholde. 

Lenke til kommentar

 

Høres ut som en god deal for nettselskapene, som ønsker å bruke så lite penger på vedlikehold/oppgraderinger som mulig. Ved å innføre effekttariff vil de kunne ta inn mer penger samtidig som de slipper å bygge ut. Store deler av privat forbruk kan ikke flyttes til natta eller skvises inn mellom 11 og 14 på dagtid.

 

Det er langt fra sikkert at effekttariffer vil føre til endret forbruksmønster som monner. Det er 105% sikkert at effekttariffer vil gi mer penger i kassa for nettselskapene. Hva venter vi på?

 

Feil. Som monopolselskap er nettselskapets innteksramme regulert. Den NVE-foreslåtte effekttariffen (for vanlige husholdninger) er for nettselskapene et nullregnestykke. De som fortsetter med topper betaler mer i nettleie og dette beløpet deles ut igjen til de som reduserer toppene sine. Nettselskapet vil belønnes inndirekte i form av reduserte investeringer DERSOM nettet ikke trenger så mye oppgradering. I motsatt fall må investeringene økes pga. elbil lading m.m. og nettleien vil stige for alle.

Ser du virkelig for deg at nettleien vil bli lavere for noen i det hele tatt? Jeg gjetter på at det som egentlig skulle vært en reduksjon i nettleie vil bli spist opp av utsagn som at "nettleien har vært for lav over tid, så det blir i stedet sånn at vi fortsetter på dagens nivå."

 

Nettselskapene tar ut hundrevis og tusenvis av millioner i utbytte allerede, så jeg kan ikke se at de skal ha behov for mer penger for å drifte et brukbart strømnett.

 

https://enerwe.no/hafslund-nett-dette-gar-nettleien-til/162957

Lenke til kommentar

Ser du virkelig for deg at nettleien vil bli lavere for noen i det hele tatt? Jeg gjetter på at det som egentlig skulle vært en reduksjon i nettleie vil bli spist opp av utsagn som at "nettleien har vært for lav over tid, så det blir i stedet sånn at vi fortsetter på dagens nivå."

 

Nettselskapene tar ut hundrevis og tusenvis av millioner i utbytte allerede, så jeg kan ikke se at de skal ha behov for mer penger for å drifte et brukbart strømnett.

 

https://enerwe.no/hafslund-nett-dette-gar-nettleien-til/162957

 

Ja, med sist forslag som var ute til høring ville jeg spart penger på mitt forbruk. En god del også. Beregningene gjort av NVE(av virkelige forbrukere) viste at 80% ville ligge innenfor +/- 10% i nettleie kostnad. 20% vill ligge utenfor i begge retninger. 

 

Det beste med det hele er jo at en får kontroll, en kan selv gjøre tiltak for å spare penger uten å redusere energibehovet. Dette er umulig pr idag. 

Lenke til kommentar

 

Ser du virkelig for deg at nettleien vil bli lavere for noen i det hele tatt? Jeg gjetter på at det som egentlig skulle vært en reduksjon i nettleie vil bli spist opp av utsagn som at "nettleien har vært for lav over tid, så det blir i stedet sånn at vi fortsetter på dagens nivå."

 

Nettselskapene tar ut hundrevis og tusenvis av millioner i utbytte allerede, så jeg kan ikke se at de skal ha behov for mer penger for å drifte et brukbart strømnett.

 

https://enerwe.no/hafslund-nett-dette-gar-nettleien-til/162957

 

Ja, med sist forslag som var ute til høring ville jeg spart penger på mitt forbruk. En god del også. Beregningene gjort av NVE(av virkelige forbrukere) viste at 80% ville ligge innenfor +/- 10% i nettleie kostnad. 20% vill ligge utenfor i begge retninger. 

 

Det beste med det hele er jo at en får kontroll, en kan selv gjøre tiltak for å spare penger uten å redusere energibehovet. Dette er umulig pr idag. 

Ja, det blir solgt inn på den måten. Vi får se hvordan det blir i virkeligheten.

Lenke til kommentar

 

Har sett på NVE's tall for maks effektbruk fra år til år (som energi brukt over den timen i året som har høyest forbruk). I 2002 var tallet 20,8 GWh/h (eller 20,8 GW). I 2015 var tallet 24 GW. Dersom en korrigerer for folketallet har økt, blir tallet for 2002 23,97 GW. Altså har maks effekt registrert per år stått på stedet hvil. Ellers så kunne jeg også gått ut fra året 2001 da maks var 23,3 GW. Justert til 2015 blir det ca 27 GW!

 

Men at du skal lese statistikk på en intelligent måte, er naturligvis for mye forlangt.

 

For øvrig forventer NVE at forbruk bygg og tjenesteyting vil gå ned fra 65 TWh i 2016 til 64 TWh i 2035. Transport (elbiler) er ikke inkludert her og elbiler (personbiler) vil øke fra tilnærmet null i 2016 til 4,4 TWh i 2035. Med jevn lading over døgnet tilsvarer dette 0,5 GW, eller ca 0,3 GW midt på dagen og kl 18 da effektbruken er høyest (mesteparten av ladingen skjer om natta). Men som NVE's prognoser tilsier, husholdningenes forbruk (per husholdning) vil gå markert ned fram til 2035 når også befolkningsøkning også blir tatt i betraktning.

 

Hvorfor kommenterer du to ganger, klarer du ikke bruke redigerings knappen? 

 

Korrigere for folketall? Det gjør ingenting med kostnadene i nettet. Økende effektuttak fører til tiltak i nettet, dette koster penger og det er dette en prøver å redusere for å spare penger. Man kan jo såklart slutte å produsere mennesker og håpe det hjelper, men effekttariff er nok en bedre løsning spør du meg... 

 

Du bør prøve å holde deg saklig og ikke ty til spydigheter, forumet har regler som en bør overholde. 

Så du mener at økende folketall, økt antall husholdninger skal møtes med effekttariff for å påse at årlig makseffekt ikke øker?

 

Der normale er faktisk å bygge ut kapasiteten når antall husholdninger øker, ikke å skylde på elbiler og komme med effekttariffer.

 

 

Nå vet jeg jo at det er umulig for deg å ta inn over deg de enkleste fakta. Ser nå at det var fullstendig feil å henvende meg til deg, enda jeg for lenge siden hadde bestemt meg for aldri mer å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har sett på NVE's tall for maks effektbruk fra år til år (som energi brukt over den timen i året som har høyest forbruk). I 2002 var tallet 20,8 GWh/h (eller 20,8 GW). I 2015 var tallet 24 GW. Dersom en korrigerer for folketallet har økt, blir tallet for 2002 23,97 GW. Altså har maks effekt registrert per år stått på stedet hvil. Ellers så kunne jeg også gått ut fra året 2001 da maks var 23,3 GW. Justert til 2015 blir det ca 27 GW!

 

Men at du skal lese statistikk på en intelligent måte, er naturligvis for mye forlangt.

 

For øvrig forventer NVE at forbruk bygg og tjenesteyting vil gå ned fra 65 TWh i 2016 til 64 TWh i 2035. Transport (elbiler) er ikke inkludert her og elbiler (personbiler) vil øke fra tilnærmet null i 2016 til 4,4 TWh i 2035. Med jevn lading over døgnet tilsvarer dette 0,5 GW, eller ca 0,3 GW midt på dagen og kl 18 da effektbruken er høyest (mesteparten av ladingen skjer om natta). Men som NVE's prognoser tilsier, husholdningenes forbruk (per husholdning) vil gå markert ned fram til 2035 når også befolkningsøkning også blir tatt i betraktning.

 

Hvorfor kommenterer du to ganger, klarer du ikke bruke redigerings knappen? 

 

Korrigere for folketall? Det gjør ingenting med kostnadene i nettet. Økende effektuttak fører til tiltak i nettet, dette koster penger og det er dette en prøver å redusere for å spare penger. Man kan jo såklart slutte å produsere mennesker og håpe det hjelper, men effekttariff er nok en bedre løsning spør du meg... 

 

Du bør prøve å holde deg saklig og ikke ty til spydigheter, forumet har regler som en bør overholde. 

Dette er ikke et svar til Salvesen, men en forklaring til kommentarfeltets øvrige lesere. Etter en kommentar til Salvesens merkelige måte å uttrykke på seg (bruke uttrykket vel som signaliserer usikkerhet), kom jeg på at jeg ville gå Salvesens påstand om økende bruk av makseffekt i sømmene. Derfor gikk jeg inn i NVE's utredning som Salvessen referer til (se hans graf) og kunne enkelt fastslå at det ikke har vært økende maksimal effektbruk i Norge når en justerer for befolkningsøkning. Typisk Salvesen så avstår han å kommentere dette faktum, men insisterer fortsatt på at makseffekt gjennom årene er stadig økende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at økende folketall, økt antall husholdninger skal møtes med effekttariff for å påse at årlig makseffekt ikke øker?

 

Der normale er faktisk å bygge ut kapasiteten når antall husholdninger øker, ikke å skylde på elbiler og komme med effekttariffer.

 

 

Nå vet jeg jo at det er umulig for deg å ta inn over deg de enkleste fakta. Ser nå at det var fullstendig feil å henvende meg til deg, enda jeg for lenge siden hadde bestemt meg for aldri mer å gjøre det.

 

Nei det har jeg aldri sagt, men at folk passer på og fordele effekten sin vill føre til lavere effektøkning. Som igjen vill spare penger. Alternativet er ifølge NVE 30% økning i nettleien for alle, dette er jeg veldig i mot og ønsker derfor alternative løsninger velkommen. 

 

Tror aldri NVE har skyldt på elbiler heller? Men det er åpenbart noe som er med på å øke effekten. Forøvrig kjører jeg elbil selv, så det er sagt. 

 

Store ord, hvilke fakta er det jeg ikke har tatt innover meg? Forøvrig finnes det en ignoreringsfunksjon her inne, så kan du senke skuldrene dine... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...