Gå til innhold

Telefonsvindlere ringer deg opp og tjener penger på at du ringer tilbake – så mange blokkerer Telia hver uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke scriptet noe særlig, om du velger en løsning som har 3 ganger større sjanse for bom, enn for å hente verifiserte løsninger ut av elektronisk katalog. De numrene trenger ingen tolkning. De er reelle.

 

Om du bruker 5 sekunder på å verifisere et nummer, så vil kaste vekk 11.883277 år på de 15 millioner nummer som ikke eksisterer i Norge.

Selv om du bare brukte ett sekund, så ville du kastet vekk nesten et halvt år effektiv tid.

Nei, bare profesjonelt i 15 år. Det er sikkert ikke tid nok til å finne ut at å skrive programvare som integrerer med 100-vis av tjenester er helt sinnssykt tidkrevende, mens det å skrive noe som sjekker nummerserier med et kjent format og begrensninger går betraktelig mye raskere.

 

Her tar du enkelt og greit feil, det er ikke noe å diskutere en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei, bare profesjonelt i 15 år. Det er sikkert ikke tid nok til å finne ut at å skrive programvare som integrerer med 100-vis av tjenester er helt sinnssykt tidkrevende, mens det å skrive noe som sjekker nummerserier med et kjent format og begrensninger går betraktelig mye raskere.

 

Her tar du enkelt og greit feil, det er ikke noe å diskutere en gang.

Som sagt, elektronisk katalog. Trenger ingen integrering. Finnes ferdige API'er. Null stress.

Du som har flest innlegg i mote og velvære, burde brukt mer tid på datarelaterte problemer, så skjønner du hvem som tar feil og ikke. 

Det er ikke snakk om scripting til en teaterstykke.

 

http://www.intouch.no/api.php

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan du si litt om hvordan APIet virker? Hva du spør etter, og hva som blir returnert?

Du får selv ta kontakt med de, men normalt sett sender man er forespørsel og får ok eller ikke tilbake. Kommer helt an på hvordan det er laget.

Oppslag mot fødselsnummer er slik man sender nummeret og får svar tilbake om det er ok eller ikke. 

På kredittsjekk sendes fødselnummer og om fødselsnummeret er gyldig, sjekkes om man har noen elektroniske betalingsanmerkninger.

 

Mer om API her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Programmeringsgrensesnitt

 

Her er et åpent API.

 

https://fellesdatakatalog.brreg.no/apis/3b88f2d7-8531-4e5c-a0a0-e22ff96221df

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, elektronisk katalog. Trenger ingen integrering. Finnes ferdige API'er. Null stress.

Du som har flest innlegg i mote og velvære, burde brukt mer tid på datarelaterte problemer, så skjønner du hvem som tar feil og ikke.

Det er ikke snakk om scripting til en teaterstykke.

 

http://www.intouch.no/api.php

Så man trenger ingen integrering så lenge det finnes et API?

 

Vi har ingenting å diskutere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så man trenger ingen integrering så lenge det finnes et API?

 

Vi har ingenting å diskutere.

Nei det har vi virkelig ikke. Men du får nå kaste vekk livet ditt med å prøve telefonnummer oppover i stigende rekkefølge, så skal det bare et lite strømbrudd til, før du må begynne på nytt.

Det å prøve telefon nummer og slikt, var noe man gjorde på sytti og åtti-tallet.

Lenke til kommentar

Hele telefonssystemene er jo ødelagt i fra bunnen, pr design. F.eks. så kan en med VoIP-løsning ringe til en person, ringe til en annen person, koble disse to sammen så de hører hverandre, og legge på selv uten at kontakten mellom de to han ringte opp blir brutt. Da sitter de der i hver sin ende og svarer hallo til hverandre.

 

Det kunde man med dom gamla goda analoga systemen också. Jag och mina kompisar höll på med sådan på 1980-talet. Fungerar troligen bra även med AXE och liknande digitala system.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

De kan «blokker» samtaler •fra• utenlandske overtakserte nummer ved å ikke vise nummeret. Samtalen kommer frem, men du får ikke noe nummer å ringe tilbake til.

 

Åja, nå forstår jeg. Er dog ikke sikker på at norske operatører har løpende kontroll på hvilke nummer i utlandet som er taksert høyere enn normalt.

 

edit: Dessuten kan det by på problemer om ikke du kan se at det er "NAF" i Spania som ringer deg tilbake når du har problemer på bilferie.

Joda dette har norske operatører løpende kontroll over, for det er de som viderefakturer norske kunder.

 

Nå er det snakk om overtaksertenummer. Ikke "miniovertakserte" som 5 sifferede norske, men som type 20kr minuttet. NAF ringer ikke med sånne nummer.

 

Du kan helt fint svare telefonen, da de kan ikke ta betalt av deg når de ringer deg, men de kan ikke ringe et ring også legge på i håp om at du ringer tilbake, for du får ikke frem nummeret å ringe tilbake på.

 

Altså en løsning som gjør at telefonsamtaler kommer frem samtidig som man forhindrer folk til å bli lurt til å ringe tilbake.

Lenke til kommentar

Det kunde man med dom gamla goda analoga systemen också. Jag och mina kompisar höll på med sådan på 1980-talet. Fungerar troligen bra även med AXE och liknande digitala system.

 

Jeg har ikke utgitt meg for å kunne noe særlig om temaet, kun sitert hva jeg observerte en venn gjøre på skøy. Men, jeg synes også det er en uting når man kan spoofe hvilket nummer man ringer med på caller ID. Det skaper mye helvete for folk som blir lurt trill rundt av de kriminelle.

 

Basert kun på disse to ting så kan man konkludere med at telefonsystemene er grunnleggende feil i fra starten. En problemstilling jeg kan se for meg at kanskje er en utfordring er at man bare må godkjenne visse protokoller og løsningere for å være samkjørte med andre nasjoners måte å drive telesystemer på ????

Endret av G
Lenke til kommentar

Lurer på om det å bli journalist bare krever å bestå barneskolen. Grammatikk er i hvert fall under middels godt.

 

"Metoden kalles «wangiri», eller «ett ring og kutt» på japansk"

 

Her påstår journalisten at teksten "ett ring og kutt" er japansk. Det er da norsk!

 

Enten slik:

'Metoden kalles «wangiri», eller «ett ring og kutt» på norsk'

 

Eller slik (slik får man også forklart hvilket språk det kommer fra):

'Metoden kalles «wangiri» på japansk, eller «ett ring og kutt» på norsk'

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så man trenger ingen integrering så lenge det finnes et API?

 

Vi har ingenting å diskutere.

Nei det har vi virkelig ikke. Men du får nå kaste vekk livet ditt med å prøve telefonnummer oppover i stigende rekkefølge, så skal det bare et lite strømbrudd til, før du må begynne på nytt.

Det å prøve telefon nummer og slikt, var noe man gjorde på sytti og åtti-tallet.

Dere har både rett og feil begge to. Jeg har jobbet med å koble opp systemer mot katalogtjenester i ulike land, og det er sannelig ikke rett frem. Noen API krever betaling per oppslag, noen har begrensninger på antall oppslag per tid, noen tjenester har rett og slett ikke API, så man må scripte en høkkert metode for å slå opp "via nettsiden" deres, og noen land har rett og slett ikke registrert hvem som har hvilke nummer. Man må helt klart vurdere kost/nytte av å gjøre oppslag for å kontrollere om et nummer er reelt eller ikke.

 

For en wangiri-scam så er nok en teller mye mer effektiv enn å lage koblinger med et utall API. Man trenger ingen i den andre enden som svarer, hele systemet er helautomatiske og én PC kan stå for seg selv og ringe opp flere titalls, om ikke hundrevis eller tusener, av nummer i slengen. Å bomme på 3 av 4, eller 999 av 1000 for den saks skyld, har ingen betydning. Enkelhet er vinneren, for da kan man raskt integrere systemet for mange land og fokusere utvikertiden på andre ting.

 

Samtidig, om man fokuserer scamen mot eksempelvis Norge, som har veldig gode og tilgjengelige katalogtjenester og relativt god overvåking av telefontrafikken akkurat med tanke på scam og slikt, så kan det likevel ha en verdi å gjøre oppslag for å prøve å unngå å bli oppdaget. Det blir en avveining for hvert land.

 

Det er imidlertid mange andre scams der ute, som perpyro blant annet nevner. At de ringer opp til noen og sier de er fra tech-support, osv. Der også har de som regel systemer som står for automatisk oppringning, men der er det helt klart mer effektivt å koble seg opp mot nummer-kataloger, for der har det en verdi å vite hvem\hva man ringer til og da må man gjøre et oppslag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dere har både rett og feil begge to. Jeg har jobbet med å koble opp systemer mot katalogtjenester i ulike land, og det er sannelig ikke rett frem. Noen API krever betaling per oppslag, noen har begrensninger på antall oppslag per tid, noen tjenester har rett og slett ikke API, så man må scripte en høkkert metode for å slå opp "via nettsiden" deres, og noen land har rett og slett ikke registrert hvem som har hvilke nummer. Man må helt klart vurdere kost/nytte av å gjøre oppslag for å kontrollere om et nummer er reelt eller ikke.

 

For en wangiri-scam så er nok en teller mye mer effektiv enn å lage koblinger med et utall API. Man trenger ingen i den andre enden som svarer, hele systemet er helautomatiske og én PC kan stå for seg selv og ringe opp flere titalls, om ikke hundrevis eller tusener, av nummer i slengen. Å bomme på 3 av 4, eller 999 av 1000 for den saks skyld, har ingen betydning. Enkelhet er vinneren, for da kan man raskt integrere systemet for mange land og fokusere utvikertiden på andre ting.

 

Samtidig, om man fokuserer scamen mot eksempelvis Norge, som har veldig gode og tilgjengelige katalogtjenester og relativt god overvåking av telefontrafikken akkurat med tanke på scam og slikt, så kan det likevel ha en verdi å gjøre oppslag for å prøve å unngå å bli oppdaget. Det blir en avveining for hvert land.

 

Det er imidlertid mange andre scams der ute, som perpyro blant annet nevner. At de ringer opp til noen og sier de er fra tech-support, osv. Der også har de som regel systemer som står for automatisk oppringning, men der er det helt klart mer effektivt å koble seg opp mot nummer-kataloger, for der har det en verdi å vite hvem\hva man ringer til og da må man gjøre et oppslag.

Så forklar hvordan jeg bare fikk oppringinger, når jeg stod i elektronisk katalog, men ikke før eller etter at jeg fikk fjernet den oppføringen?

 

En prøving av nummer er så sein, at nummer kan bli opprettet etter at man har talt seg forbi det nummeret. Det henger ikke logisk på greip å gjøre det slik i dagens samfunn. På sytti og åttitallet ja, men ikke i dag.

Men der finnes systemer som kan prøve gazillions nummer på en gang, men det koster det også.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Så forklar hvordan jeg bare fikk oppringinger, når jeg stod i elektronisk katalog, men ikke før eller etter at jeg fikk fjernet den oppføringen?

 

En prøving av nummer er så sein, at nummer kan bli opprettet etter at man har talt seg forbi det nummeret. Det henger ikke logisk på greip å gjøre det slik i dagens samfunn. På sytti og åttitallet ja, men ikke i dag.

Men der finnes systemer som kan prøve gazillions nummer på en gang, men det koster det også.

 

Nå har jeg alt forklart deg det, men her kommer et ekko; «Samtidig, om man fokuserer scamen mot eksempelvis Norge, som har veldig gode og tilgjengelige katalogtjenester og relativt god overvåking av telefontrafikken akkurat med tanke på scam og slikt, så kan det likevel ha en verdi å gjøre oppslag for å prøve å unngå å bli oppdaget. Det blir en avveining for hvert land.»

 

Utfra språket du bruker antar jeg du er norsk.

 

Et oppslag i en katalog over et API tar også tid. Det kan fort lønne seg tidsmessig å prøve å ringe 100 nummer fremfor å slå opp ett. Det hele er situasjonsbetinget. Så dere både tar feil og har rett begge to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes jo begge typen scams/oppringninger, så den diskusjonen er litt som å diskutere om det er svin eller kylling som er kjøtt. Technical support vet i alle fall navnet på den de snakker med. Neste gang skal jeg spørre hvilken IP datamaskinen min står på. Synd de ringte da jeg satt i bilen i stad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå har jeg alt forklart deg det, men her kommer et ekko; «Samtidig, om man fokuserer scamen mot eksempelvis Norge, som har veldig gode og tilgjengelige katalogtjenester og relativt god overvåking av telefontrafikken akkurat med tanke på scam og slikt, så kan det likevel ha en verdi å gjøre oppslag for å prøve å unngå å bli oppdaget. Det blir en avveining for hvert land.»

 

Utfra språket du bruker antar jeg du er norsk.

 

Et oppslag i en katalog over et API tar også tid. Det kan fort lønne seg tidsmessig å prøve å ringe 100 nummer fremfor å slå opp ett. Det hele er situasjonsbetinget. Så dere både tar feil og har rett begge to.

Det går garantert an å sende et tallområde til api og få svaret tilbake på gyldige nummer.

 

Jeg driver ikke å snakker om hvordan de har det i utlandet og ikke bryr deg meg nevneverdig heller.

 

Joda Telenor stenger ute nummer som forsøker å utgi seg for å være norske, MEN det er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...