Gå til innhold

Telefonsvindlere ringer deg opp og tjener penger på at du ringer tilbake – så mange blokkerer Telia hver uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går garantert an å sende et tallområde til api og få svaret tilbake på gyldige nummer.

 

Jeg driver ikke å snakker om hvordan de har det i utlandet og ikke bryr deg meg nevneverdig heller.

 

Joda Telenor stenger ute nummer som forsøker å utgi seg for å være norske, MEN det er en helt annen debatt.

Du snakker skråsikkert om noe du opplagt ikke har greie på. Det er slett ikke garantert. Mange API godtar kun ett nummer av gangen. Mulig det er endret nå, men sist jeg jobbet mot svensk telefonkatalog måtte man spørre om ett og ett nummer og etter 10 oppslag ta en pause. Noen krever pause for hvert kall. Noen krever at oppslaget gjøres fra en IP i riktig land. Og noen koster penger, enten som abonnement eller per oppslag. Vanlig i Danmark. Det er mange løsninger der ute. Noen er bare dårlige, noen er med vilje laget kronglete og trege å bruke, akkurat for å forhindre datamining.

 

Det er snakk om internasjonal svindel, utført tilnærmet utelukkende fra utlandet, så å isolere dette til å være en norsk problemstilling blir meningsløst.

 

Ingen som har snakket om Telenors utestenging av nummer, så hvorfor du trekker frem det bare for å si at det ikke er relevant, er nok noe du vet best selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes jo begge typen scams/oppringninger, så den diskusjonen er litt som å diskutere om det er svin eller kylling som er kjøtt. Technical support vet i alle fall navnet på den de snakker med. Neste gang skal jeg spørre hvilken IP datamaskinen min står på. Synd de ringte da jeg satt i bilen i stad.

Har prøvd og det sier de at de ikke vet men at det er windows lisensnummeret ditt som er missbrukt

Du får prøve å få de til å verifisere lisensnummeret ditt istedenfor men da kommer de vel men noe annet tøv.

En gang sa jeg at de hadde funnet scambaiting maskina mi som jaktet på indiske tech support scammere og da spurte vedkommende om jeg ville suge kuk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du snakker skråsikkert om noe du opplagt ikke har greie på. Det er slett ikke garantert. Mange API godtar kun ett nummer av gangen. Mulig det er endret nå, men sist jeg jobbet mot svensk telefonkatalog måtte man spørre om ett og ett nummer og etter 10 oppslag ta en pause. Noen krever pause for hvert kall. Noen krever at oppslaget gjøres fra en IP i riktig land. Og noen koster penger, enten som abonnement eller per oppslag. Vanlig i Danmark. Det er mange løsninger der ute. Noen er bare dårlige, noen er med vilje laget kronglete og trege å bruke, akkurat for å forhindre datamining.

 

Det er snakk om internasjonal svindel, utført tilnærmet utelukkende fra utlandet, så å isolere dette til å være en norsk problemstilling blir meningsløst.

 

Ingen som har snakket om Telenors utestenging av nummer, så hvorfor du trekker frem det bare for å si at det ikke er relevant, er nok noe du vet best selv.

Hvor har jeg skrevet at dette er er bare en norsk problemstilling?

 

Jeg skrev ikke at det ikke var relevant. Jeg skrev jo at det var en annen debatt. Forstod du ikke det? Og følger du tråden tilbake til mitt tilsvar, så skrev du dette.

«Samtidig, om man fokuserer scamen mot eksempelvis Norge, som har veldig gode og tilgjengelige katalogtjenester og relativt god overvåking av telefontrafikken akkurat med tanke på scam og slikt, så kan det likevel ha en verdi å gjøre oppslag for å prøve å unngå å bli oppdaget. Det blir en avveining for hvert land.»

Overvåking og utestenging at nummer er bla. Telenor som foretar.

 

Pedantisk semantikk kan sikkert diskuteres, men det er også en annen tråd for.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...