Gå til innhold

Tesla fikser hundemodus-feilen etter to dager


Anbefalte innlegg

Å dytte menneskekjøttsekker inn i et to tonn dødskammer med motor og så fyre dette dødskammeret avgårde på en vei hvor andre dødskammere suser forbi i 100km/t en halvmeter unna er på en måte helt akseptert. Siden vi driver med overdramatisering i dag mener jeg..

Å dytte en hund inn i varm bil uten kjøling er garantert dødsfall. Å dytte barn inn i en bil som ikke er EU godkjent og gi f.. i å bruke belter i denne bilen gir ingen garanti for dødsfall. Det eneste som står mellom en død hund og en levende er en fungerende dog mode. Det er mao et litt annet risikobilde. Om dog mode er så sikkert burde de komme med baby mode og fått den EU godkjent..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funksjonen har ingen restriksjoner mhp bruk.

Så folk kan jo dra på konsert og bli borte en halv dag for alt vi vet.

Du finner alltid idioter i folkemengder.

 

Restriksjonen for "dog mode" og "keep climate on" er det at bilen må ha over 20% gjenværende kapasitet på batteriet. Under dette får du ikke aktivert kjøling av kupeen, og den vil slå av kjølingen hvis kapasiteten faller under dette mens det er påslått. Riktignok får du melding om det i appen.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Å dytte en hund inn i varm bil uten kjøling er garantert dødsfall. Å dytte barn inn i en bil som ikke er EU godkjent og gi f.. i å bruke belter i denne bilen gir ingen garanti for dødsfall. Det eneste som står mellom en død hund og en levende er en fungerende dog mode. Det er mao et litt annet risikobilde. Om dog mode er så sikkert burde de komme med baby mode og fått den EU godkjent..

 

Man lar ikke en baby være alene i bil av langt flere grunner enn bare varme...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å dytte hunden inn i dødskammeret,en varm bil,og så sette lit til at teknologien skal overvinne fysikkens lover og gi kunstig ånderett til hunden er jo risikosport i seg selv. Går strømmen,eller noe annet feiler er det fort over og ut for hunden. Danger by design...

Til forskjell fra når man ruller rundt i god fart?

 

Man må være litt oppegående for å ha hund, går nok fint når man i tillegg til alle andre hjelpemidler har en bil som hjelper til.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at Sood mener Tesla fikset 'feilen' kjapt, og at alle andre produsenter bør være redde.

Nå er det vel mer slik at en av de store ikke hadde slengt ut en slik funksjon uten å teste den først, så det er i og for seg bra Tesla fikser noe de ikke har fått til i første runde. Mer selvfølge enn 'fantastisk', spør du meg..

Lenke til kommentar

Vår BMW i3 ble levert uten fungerende AC. Nesten alle i3 fra første halvdel av 2014 var rammet av samme feil. Vi mottok bilen i midten av juni 2014, og kunne først komme til forhandler i slutten av august for å få det fikset via oppdatert software. Hadde vært fint om BMW hadde testet denne funksjonen av bilen før de valgte å sette den i produksjon, gitt!

 

EDIT:

Her er tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=14135.msg228063#msg228063

Endret av Klykken-
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser at Sood mener Tesla fikset 'feilen' kjapt, og at alle andre produsenter bør være redde.

Nå er det vel mer slik at en av de store ikke hadde slengt ut en slik funksjon uten å teste den først, så det er i og for seg bra Tesla fikser noe de ikke har fått til i første runde. Mer selvfølge enn 'fantastisk', spør du meg..

Du lever i en fantasiverden om du tror andre produsenter ikke overser enkle ting. Forskjellen er at mange av disse rettes, men da først når bilen kommer inn på service. Ofte får ikke brukeren vite at det er eller har vært en feil heller. Ofte er teite feil noe som bare blir værende også. I min bil er det en bøgg i AC timeren som gjør at jeg ikke får satt to tidspunkter på samme dag, selv om jeg har to slotter for oppsett. Kun en kan være aktiv, og jeg kan ikke sette en med tider for morgen og en for tider for kveld, og så skifte, det må være på forskjellige dager. Det er urteit, for jeg må da endre tiden dag for dag, hver eneste dag. To ganger hver dag faktisk, om jeg skal ha varm bil på morgen og kveld. Og, i motsetning til Tesla så kan jeg ikke Tweete høvdingen hvor teit dette er for å få en kjapp fiks over nettet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er tydelig at Musk har kjent til problemet fra før siden han i løpet av 30 sekunder svarer "fixing", han har ikke sjans til å teste og verifisere feilen på den tiden.

Spørsmålet er da, hvor lenge har han kjent til feilen? Ville han ha implementert en feil så raskt hvis ikke noen offentliggjorde den?

Dette er jo bare spinnvill gjetning og forutinntatthet fra din side. Du har absolutt null grunnlag for påstanden din. Dette er en slik type feil som det er veldig enkelt for en sjef å si at dette fikser vi, og så ber han en programmerer om å prioritere dette.

 

Feilen er forresten kjempeenkel å fikse. Alt de trenger å gjøre, er å endre slik at dogmode overstyrer manuelle innstillinger. Dette fikser en programmerer på knapt en time, eller mindre. Deretter er det kun å teste at det faktisk virker. 2 dager høres faktisk temmelig sannsynlig ut for en slik banal feil og fiks.

 

Skjønner ikke hvorfor folk, tydeligvis uten peiling, kommer med slike bastante uttalelser om konspirasjon og hemmelighold. Er det absolutt NULL tanke for at feil skjer med uhell, og kan gå under radaren, og når man som sjef blir gjort oppmerksom på det, kan se slikt og bestemme seg der og da for at ting skal fikses?

 

Han har dessuten teknisk peiling nok til å se om dette er noe som er mer komplisert å få til, og da ville han sannsynlig meldt på en litt annen måte, som f.eks. at de ville se om dette kan løses, eller at de vil se på problemet.

Helt enig i at dette er en banal fiks. Men problemet her er jo egentlig at det var en banal feil. Så kan man spørre seg, hvor mange andre banale feil er det skjult i programvaren til bilen. Og hver gang de fikser noe, så kan de introdusere andre feil samtidig, noe som har skjedd en lang rekke ganger opp gjennom historien med alskens produkter. iPhone der alarmen slutter å funke f.eks?

 

Den banale feilen kunne drept dyr denne gangen, hva skjer neste gang?

 

Jeg er en gadget-freak og har egentlig veldig god sans for at software i bil rulles ut i det tempoet og med de endringene i funksjonalitet som Tesla gjør, men samtidig er det noe behagelig med å sette seg i en 100% gjennomtestet og problemfri tysk bil. Jeg lurer aldri på om noe bugger, og det er ingen instrumenter eller skjermer som plutselig blacker ut og må restartes. Ser fordeler med begge løsninger og en slags middelvei blir vel løsningen framover.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg nok sett på noen form for redundans eller ekstra varsling. Clas Ohlson har et smart termometer/værstasjon som i teorien kunne fungert, uten at jeg har sett nærmere på det.

 

Har fått et slikt WiFi-basert værstasjonsystem til å fungere, men det fordret at jeg la igjen en skjitbillig mobiltelefon som var satt opp til WiFi-deling. Så har jeg min vante mobiltelefon med meg i lommen. Mobiltelefonen som ligger igjen i bilen må selvsagt ha et eget 4G-abonnement hvor slik at status kan bli meldt inn så man får avlest det i sin app siden.

 

 

Å dytte menneskekjøttsekker inn i et to tonn dødskammer med motor og så fyre dette dødskammeret avgårde på en vei hvor andre dødskammere suser forbi i 100km/t en halvmeter unna er på en måte helt akseptert. Siden vi driver med overdramatisering i dag mener jeg..
 
Bra kommentar. Men likevel så bør en ikke plassere en hund i en bil i altfor mange minutter. Det kan hende at kjøleanlegget ikke klarer å "henge med i svingen". Men da får man melding om det sier dere.. Jaja. En bør uansett helst sette av en makstid man har forlatt bilen før en returnerer for å sjekke hvordan det står til.
Endret av G
Lenke til kommentar

Er vel nok å bare levne en mobiltelefon i bilen med tvillingsim eller datasim, men noe app som måler romtemperatur og varsler om det.

 

For å få nøyaktig må du kansje koble i en sensor, men får det vel sånn passe slik det gjøres på appene i dag ved å sammenligne batteri og CPU temperatur. Noen telefoner har kansje en ambient temperature sensor og.

 

Burde ikke være noe heksekunst. Tillogmed de vegghengte varmeovnene i leiligheten min sender meg pushvarsel om det er for varmt, eller om ett vindu står åpent :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

For en som har startet paypal,

 

Elon Musk startet ikke PayPal. PayPal var en tjeneste som Confinity drev fra 1998.

Elon Musk startet X.com. I 2000 ble Confinity slått sammen med X.com.

I oktober 2000 valgte X.com å droppe sine betalingsløsninger for å kun satse på PayPal videre.

Selskapet X.com ble omdøpt til PayPal i 2001.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...