Gå til innhold

Oppretter venteliste for IPv4-adresser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Ledige IP-adresser i mindre blokker enn /24 vil ikke tildelt før RIPE har klart å sikre seg de manglende adressene.

 

Det tok litt tid før jeg skjønte hva denne setningen betyr. Måtte lese kilden. Skjønte etterhvert at "de manglende adressene" betydde allerede allokerte adresser i samme /24-blokk, fordi de kun vil dele ut hele /24-blokker. 

 

Kunne jo sett for meg et RIPE-team rykke inn hos en gammel leverandør med alt for store IP-ranges og sikre tilgangen til en stor, gammel blokk. Med våpen og TP-kabelen klar, hengende fra en laptop, klar til å rekonfigurere en LED-belyst Gibson Mainframe fra 1995.  

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når alle skjønner at den eneste veien ut av dette på lang sikt er å innføre IPv6, er det betenkelig at store ISPer i privatmarkedet som f.eks. GlobalConnect/Homenet har hodet godt plantet i sanda ift. dette

Da må statlige gå forran og kreve at alt statlig levere alle tjenester over IPv6, men det gjør jo ikke difi. 

 

Kostnader med dette er også store 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv de internettleverandører som støtter IPv6, ser ut til å gjøre det på eksperimentell basis. Case in point, jeg får 200Mbit/s mot IPv6-adresser, 1000Mbit/s mot IPv4-adresser. Nå skal det sies at jeg ikke har lagt noe arbeid i å utelukke at flaskehalsen ligger internt hos meg, jeg bare deaktiverte IPv6 da jeg innså at det var der problemet lå.

Lenke til kommentar

Selv de internettleverandører som støtter IPv6, ser ut til å gjøre det på eksperimentell basis. Case in point, jeg får 200Mbit/s mot IPv6-adresser, 1000Mbit/s mot IPv4-adresser. Nå skal det sies at jeg ikke har lagt noe arbeid i å utelukke at flaskehalsen ligger internt hos meg, jeg bare deaktiverte IPv6 da jeg innså at det var der problemet lå.

 

Noen går jo til og med baklengs! Lynet Internett installerte fiber i borettslaget mitt tidligere i år (etter å ha hatt internett over kabel fra Canal Digital). Jeg ble kjempefornøyd da jeg så at de visstnok var en av de første ISPene i Norge som støttet IPv6. Men da fiberen var installert, var det ingen IPv6-forbindelse å få. Viste seg at Lynet hadde skrudd av IPv6-støtten igjen for noen år siden! Kan det virkelig være så vanskelig?

 

Samtidig byttet jobben min fra Telenor til Telia, som fortsatt ikke har fått ut fingeren med IPv6 i mobilnettet sitt. Så etter å ha hatt glimrende IPv6-støtte både hjemme og på mobil i flere år, sitter jeg nå med kun IPv4 på begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen går jo til og med baklengs! Lynet Internett installerte fiber i borettslaget mitt tidligere i år (etter å ha hatt internett over kabel fra Canal Digital). Jeg ble kjempefornøyd da jeg så at de visstnok var en av de første ISPene i Norge som støttet IPv6. Men da fiberen var installert, var det ingen IPv6-forbindelse å få. Viste seg at Lynet hadde skrudd av IPv6-støtten igjen for noen år siden! Kan det virkelig være så vanskelig?

 

Samtidig byttet jobben min fra Telenor til Telia, som fortsatt ikke har fått ut fingeren med IPv6 i mobilnettet sitt. Så etter å ha hatt glimrende IPv6-støtte både hjemme og på mobil i flere år, sitter jeg nå med kun IPv4 på begge.

Enig Telia har sovet i timen når det kommer til IPv6 på mobil jeg har spurt de et par ganger om det både som stor kunde (bedrift) og privat kunde får aldri noe svar enn "vi jobber med det" Gjerne om flere spør kan hende de kommer med noe 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Ledige IP-adresser i mindre blokker enn /24 vil ikke tildelt før RIPE har klart å sikre seg de manglende adressene.

 

Det tok litt tid før jeg skjønte hva denne setningen betyr. Måtte lese kilden. Skjønte etterhvert at "de manglende adressene" betydde allerede allokerte adresser i samme /24-blokk, fordi de kun vil dele ut hele /24-blokker. 

 

Kunne jo sett for meg et RIPE-team rykke inn hos en gammel leverandør med alt for store IP-ranges og sikre tilgangen til en stor, gammel blokk. Med våpen og TP-kabelen klar, hengende fra en laptop, klar til å rekonfigurere en LED-belyst Gibson Mainframe fra 1995.  

Universiteter og gamle FoU relaterte teknologibedrifter har ofte mange IPv4 som de ikke bruker. De har i tillegg kompetanse til å bygge om WAN-grensesnittet sitt til mer rasjonell bruk uten for mye plunder. De burde være stolte av å levere tilbake IPv4 adresser tilbake til RIPE. Tidligere var de stolte av de hadde store IPv4 blokker som de bare bruker en fraksjon av.

 

Men en kan samtidig si at de servertjenestene som svarer på IPv4 i praksis sinker overgangen til IPv6 ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ISP-er som Canal Digital Kabel benytter DHCPv6 som Google hater og sier er avlegs, derfor får ikke Android mobiler tildelt IPv6 adresser selv om SOHO-ruteren har fått tildelt IPv6 adresser for tildeling på innsiden. Og Google har ikke tenkt å gi seg på dette punktet. Så du er rimelig "stuck" på LAN-siden hvis du er Canal Digital Kabel kunde og har ANdroid mobil. Da er du avhengig av serverne svarer på IPv4. Hvem som er stut her kan selvsagt diskuteres, men CD/Telenor har neppe stor forhandlingsmakt overfor Google.

Lenke til kommentar

Enig Telia har sovet i timen når det kommer til IPv6 på mobil jeg har spurt de et par ganger om det både som stor kunde (bedrift) og privat kunde får aldri noe svar enn "vi jobber med det" Gjerne om flere spør kan hende de kommer med noe 

 

Det er vel mange norske som sover i timen.

Dette har stått på altibox sine sider de siste 7(?) årene:

Vi i Altibox har valgt å bruke denne teknologien siden nettverksutstyret hos flere av våre partnere i dag ikke støtter nativ IPv6. Vi er i full gang med å tilrettelegge for dette, men det vil ta litt tid å få gjennomført endringene.

 

Både hos Get og Telenor, så må man vel inn i settings på router/modem for å enable IPv6. Kan ikke forvente at så mange hjemmebrukere gjør dette.

Lenke til kommentar

Det er vel mange norske som sover i timen.

Dette har stått på altibox sine sider de siste 7(?) årene:

Vi i Altibox har valgt å bruke denne teknologien siden nettverksutstyret hos flere av våre partnere i dag ikke støtter nativ IPv6. Vi er i full gang med å tilrettelegge for dette, men det vil ta litt tid å få gjennomført endringene.

 

Både hos Get og Telenor, så må man vel inn i settings på router/modem for å enable IPv6. Kan ikke forvente at så mange hjemmebrukere gjør dette.

Enig, burde vert aktiv som standard og prioritert. 

Triste med Telia er at de har IPv6 på VoLTE men ikke på normal datatrafikk.  Mine modem ifra Get er i bridge så denne har IPv6 via min router. 

 

Her syntes jeg NKOM burde komme inn med krav at IPv6 skal halle leverandører ha full støtte for inne frks 2 år. De kan ikke forsette sove i timen, der jeg jobber sliter vi stort med at de vi kobler oss imot ikke har IPv6 som gjør at vi på ha flere lag med nat. er ruting og brannmur helvete . 

Lenke til kommentar

Grunnen til at ISPer ikke "gidder" å støtte IPv6 enda er jo mange, f.eks

 

1. Det fungerer helt fint uten.

2. Det er MYE nettverksutstyr som på papiret støtter IPv6, men som i praksis ikke gjør det fordi eksempelvis:

a. Når IPv6 slås på så slås optimaliseringer av. (f.eks hardware-prosessering blir til software-prosessering), og ytelsen er dermed bånn (og påvirker også IPv4)

b. Features som man regner som en selvfølge på IPv4 er ikke støttet på IPv6. Typisk så har man en whitepaper som sier hva slags features en gitt enhet støtter, men alt er listet i èn liste, og tar ikke hensyn til at noen av dem er bare støttet på IPv4. Eksempel på slike features er QoS. Hjelper lite å sette på QoS på en firewall f.eks, hvis IPv6-trafikken går helt utenom køen. Da blir IPv4 cappet så snart det er litt IPv6-trafikk som får maks prioritet (ingen kø).

2. Noen ting slutter faktisk å virke med IPv6. Det kan være feilkonfigurert utstyr, gammelt utstyr, eller rett og slett utstyr som får dårligere ytelse over IPv6. Her blir det mye jobb for support.

3. De som virkelig trenger IP-adresser i dag har skviset ut alle andre med å kjøpe opp kjempeblokker fra selskaper som fikk tak i blokker i starten, dette er leverandører som Amazon, Google, osv. De sitter på enorme mengder adresser som et resultat av oppkjøp, og har ingen grunn til å slutte å tildele hvert enkelt objekt sin egen adresse (Amazon AWS). Mindre leverandører sliter, de må igjennom RIPE/ARIN for å få sine adresser.

4. IPv6 har nærmest null prioritet når det gjelder support. Sier man til en leverandør av nettverksutstyr at IPv6 er helt ikke-fungerende, så er ikke det regnet som en "kritisk" sak, så lenge IPv4 virker. Det er ikke engang regnet som nedetid, siden IPv4 virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske sikker på at manglende utbredelse av IPv6 er et globalt problem, og ikke skapt av norske leverandører. For mange år siden var det flere leverandører som flørtet med v6, og det må jo være ganske attraktivt for dem å kunne ha et ubegrenset antall med adresser i stedet for å forholde seg til rotering av et begrenset antall v4-adresser.

 

Selv om det måtte finnes et godt utvalg av sluttbruker-produkter med v6-støtte, kan det være at kostnadene eller tilgangen på "like gode" produkter til kjernenettet er greia. Eller rett og slett avtaler på tvers av nettverkssegmenter har vist seg vanskelig å få til før alle aktørene er klare, og grunnen til at de ikke er klare - sirkulært - er at avtaler på tvers av nettverkssegmenter ikke er på plass.  

 

Men hvorfor spekulerer jeg i dette egentlig, dette vet jo de som jobber med det sikkert utmerket godt hvordan henger sammen. :g 

 

Edit: og innlegget før mitt påpeker endel tekniske årsaker som går utover "like gode produkter". 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Problemet er at man får ikke noen flere adresser av å implementere IPv6. Å implementere IPv6 gir tilnærmet ingen (i praksis ingen) fordel for noen av partene før absolutt alle har støtte for IPv6 siden det ikke finnes protokoller som universelt gir tilgang til IPv4-klienter/servere fra IPv6-nett og motsatt. Det som skjer på IPv6 skjer kun på IPv6 og motsatt, og før IPv4 faktisk kan deaktiveres så må man fortsatt forholde seg til IPv4 og de ulempene det medfører. Det å implementere IPv6 gir derimot en rekke ulemper med å forholde seg til to forskjellige parallele protokoller hvor den ene ikke enda er fullt ut støttet overalt.

 

Eller enklere forklart, IPv6 og IPv4 er på ingen måte kompatible med hverandre. Selv om det har vært gjort flere forsøk på å lage protokoller som tillater kommunikasjon på tvers av IPv4 og IPv6 så har ingen faktisk blitt implementert på en fungerende måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at man får ikke noen flere adresser av å implementere IPv6. Å implementere IPv6 gir tilnærmet ingen (i praksis ingen) fordel for noen av partene før absolutt alle har støtte for IPv6 siden det ikke finnes protokoller som universelt gir tilgang til IPv4-klienter/servere fra IPv6-nett og motsatt. Det som skjer på IPv6 skjer kun på IPv6 og motsatt, og før IPv4 faktisk kan deaktiveres så må man fortsatt forholde seg til IPv4 og de ulempene det medfører. Det å implementere IPv6 gir derimot en rekke ulemper med å forholde seg til to forskjellige parallele protokoller hvor den ene ikke enda er fullt ut støttet overalt.

 

Eller enklere forklart, IPv6 og IPv4 er på ingen måte kompatible med hverandre. Selv om det har vært gjort flere forsøk på å lage protokoller som tillater kommunikasjon på tvers av IPv4 og IPv6 så har ingen faktisk blitt implementert på en fungerende måte.

Du har helt rett man har NAT64/46  osv, men nei det fungere ikke bra nok så for og få fortgang på dette må de store (virkelig store) starte med tjenester som kun støtter IPv6, frks om YouTube/Twitch/Netflix osv annonserte at de ville starte prioritere trafikken over ipv6 i så stor grad at kvaliteten på IPv4 ble mye dårligere skjer det ting, per nå er det ingen "nød" da 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ISP-er som Canal Digital Kabel benytter DHCPv6 som Google hater og sier er avlegs, derfor får ikke Android mobiler tildelt IPv6 adresser selv om SOHO-ruteren har fått tildelt IPv6 adresser for tildeling på innsiden. Og Google har ikke tenkt å gi seg på dette punktet. Så du er rimelig "stuck" på LAN-siden hvis du er Canal Digital Kabel kunde og har ANdroid mobil. Da er du avhengig av serverne svarer på IPv4. Hvem som er stut her kan selvsagt diskuteres, men CD/Telenor har neppe stor forhandlingsmakt overfor Google.

 

Støtter Google. DHCPv6 er poengløst siden Ipv6 har SLAAC som autokonfigurerer utifra subnet og enhetens MAC. Det er rett og slett unødvendig arbeid og oppsett å ha en server som skal tildele, ei heller gir det noen fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...