Gå til innhold

Hurtigruten bryter regelverket for andre gang. Nå skal hele NIS-ordningen diskuteres på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok, men flagger de ut må de også miste privilegiet det er å seile mellom havner i norske farvann. Dette inkluderer selvsagt Svalbard som er like norsk som Vestfold.

 

Burde være en selvfølge at skip som skal betjene hurtigruten får krav på seg til å operere med norsk lønnsnivå og regler både om arbeidsreglement og sikkerhetskrav, samt et visst antall norskspråklige mannskap.

 

Ser ikke at vi kan tvinge skip som seiler internasjonalt, men som legger til stopp i norske havner skal påtvinges såpass sterke krav, men det er tross alt noe annet enn å operere på en ren norsk innenriks rute. Skulle tatt seg ut om f.eks. ruters linjer ble operert av f.eks. et fransk selskap, uten krav til å følge norske regler og beskatning til Norge for den norske driften.

 

Og, ja, jeg ser paradoksen til at utenlandske selskap kan operer i, og selge tjenester i Norge, men hvor ikke den norske driften skattlegges i Norge men i Irland. Her mener jeg det er fair å sette regler om at regelmessig drift og operasjoni Norge, skal kreve at norske regler gjelder for den delen følges, og det skattes til Norge for den delen.

 

Det må likevel ikke hindre at et selskap selger til Norske kunder som henvender seg direkte til produsenten eller en utenlandsk forhandler, som ikke retter seg direkte mot norske kunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hurtigruten vil bare tape på sikt ved å ikke bruke norske lønninger og arbeidsfolk med anstendig lønn. Hurtigruten er ett heilnorsk produkt som må ha norsk mannskap med norsk lønn. Richard With hadde snudd seg i graven hvis han hadde fått sett hvordan eierne av hurtigruten holder på med arbeidsfolket. Det er trist å se det fremste symbolet på solid norsk entereprenørskap i samferdsel som hurtigruten er,holde på på en slik måte mot arbeidsfolket som hver dag sørger for at hurtigruten fortsatt er vårt fremste og stolteste reiselivsprodukt. Richard With sørget alltid for å ansette kun de beste norske sjøfolk og betalte dem godt. Slik som hurtigrutekapteinen som var med fra starten i 1893 og holdt det gående nesten til krigen i 1940. Han førte hurtigruten trygt i nesten 50 år da det hverken fantes radarer eller GPS. Sagnet sier at han kunne gå inn i havnene i grautete tjukk tåke og hadde matros som sto i baugen for å bruke bare hendene for å kjenne etter kaien og kunne gi beskjed om å slå bakk. Da snakker vi om en kaptein som kunne jobben sin og som har vært helt avgjørende for at hurtigruten i sine første år klarte å bygge tillit og økonomi til å drive og nå er blitt det solide produktet det er i 2019. Kansje hurtigrutens ledelse bør tenke over hvordan hurtigruten er bygget opp og hva som ligger bak av arbeid,tillit og entreprenørskap for å skape det produktet som hurtigruten er i dag,verdenskjent over hele verden som virkelig eksklusivt reiselivsprodukt. Det har tatt 130 år og enormt med slit å bygge opp tilliten til hurtigruten,men det kan ta bare måneder å rive ned tilliten slik som ledelsen holder på nå. Er ikke ledelsen i hurtigruten redd for at cruice-turistene kan snu ryggen til produktet hvis det blir mye dårlig reklame om tull med lønninger. I dag er det ingen som er nødt å reise med hurtigruten og dårlig reklame med tull med lønninger kan fort slå negativt ut for hurtigruten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Greit nok, men flagger de ut må de også miste privilegiet det er å seile mellom havner i norske farvann. Dette inkluderer selvsagt Svalbard som er like norsk som Vestfold.

Vi kan ha væpnede styrker i Vestfold, men ikke på Svalbard. Det er ikke like Norsk som Vestfold.

Lenke til kommentar

Roald Amundsen og Spitsbergen er britisk.

 

Hurtigruten har utspilt sin rolle mht vare/passasjertransport, og regionale løsninger kan lett erstatte lokale behov.

 

Hurtigruten er et sminket cruisrederi med et norsk eierskap som er symbolsk - det er bare der for å ha sugerør i statskassen + "norsk" image. De vil ha alle subsidiene, men vil ikke ta forpliktelsene som følger med.

 

https://www.nrk.no/troms/hurtigruten-er-solgt-til-britene-1.12085196

https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/bedrift/silk-topco-as/913811720

 

Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen.

Lenke til kommentar

Roald Amundsen og Spitsbergen er britisk.

 

Hurtigruten har utspilt sin rolle mht vare/passasjertransport, og regionale løsninger kan lett erstatte lokale behov.

 

Hurtigruten er et sminket cruisrederi med et norsk eierskap som er symbolsk - det er bare der for å ha sugerør i statskassen + "norsk" image. De vil ha alle subsidiene, men vil ikke ta forpliktelsene som følger med.

 

https://www.nrk.no/troms/hurtigruten-er-solgt-til-britene-1.12085196

https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/bedrift/silk-topco-as/913811720

 

Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen.

 

Roald Amundsen er et ekspedisjonsskip og går ikke i noen rute på norskekysten. At det er eid av Hurtigruten behøver ikke bety at de mottar subsidier på dette skipet. De operer på lik linje med alle andre cruiseskip som besøker norskekysten. Når det gjelder norske sjøfolk så er vel de noen av de mest subsidierte arbeidstakerene i dette landet, så jeg ville vært litt forsiktig med frasen :"Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har stemt inn disse tullingene i regjeringen men det skal ikke gjenta seg

Tja, tror ikke det hjelper stort. Dette har foregått i mange år.

 

 

Den skipsfartspolitikk Arbeiderpartiet så langt har gått inn for, vil utløse en rask nedbygging av norsk skipsfart - med tap av tusentalls arbeidsplasser til sjøs og på land, også i norsk verfts- og utstyrsindustri.

Her har du flere linker.

 

SVs finansminister Kristin Halvorsen gir rekordmye penger til rederier som opplever de beste resultatene noensinne. Hun er motstander av det hun gjør. Arbeiderpartiet er også mot, enn så lenge. Senterpartiet er fjellstøtt for. Regjeringen vegrer seg for å ta tak i saken. Imens fortsetter skattepengene å flomme til landets rikeste næring.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Roald Amundsen er et ekspedisjonsskip og går ikke i noen rute på norskekysten. At det er eid av Hurtigruten behøver ikke bety at de mottar subsidier på dette skipet. De operer på lik linje med alle andre cruiseskip som besøker norskekysten. Når det gjelder norske sjøfolk så er vel de noen av de mest subsidierte arbeidstakerene i dette landet, så jeg ville vært litt forsiktig med frasen :"Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen."

Jeg er klar over hva slags skip det er.

 

Subsidiene for "hurtigruten" utgjør selvsagt en viktig del av økonomien til HELE selskapet. Hurtigruten kan godt legges ned - det er i praksis rene cruisebaljer, og jeg ser på ingen måte noen grunn til å moderere "Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen."

Lenke til kommentar

Roald Amundsen er et ekspedisjonsskip og går ikke i noen rute på norskekysten. At det er eid av Hurtigruten behøver ikke bety at de mottar subsidier på dette skipet. De operer på lik linje med alle andre cruiseskip som besøker norskekysten. Når det gjelder norske sjøfolk så er vel de noen av de mest subsidierte arbeidstakerene i dette landet, så jeg ville vært litt forsiktig med frasen :"Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen."

Tja, du leste kanskje ikke artikkelen. Dette er seilinger mellom havner i Norge. Innenriks, og slikt er det regler for som gjelder alle rederier. Hva en kaller et passasjerskip er da ordvalg og helt irrelevant.

Endret av TorEEE_1
Lenke til kommentar

 

Roald Amundsen er et ekspedisjonsskip og går ikke i noen rute på norskekysten. At det er eid av Hurtigruten behøver ikke bety at de mottar subsidier på dette skipet. De operer på lik linje med alle andre cruiseskip som besøker norskekysten. Når det gjelder norske sjøfolk så er vel de noen av de mest subsidierte arbeidstakerene i dette landet, så jeg ville vært litt forsiktig med frasen :"Bli kvitt skiten og steng av sugerøret inn i statskassen."

Tja, du leste kanskje ikke artikkelen. Dette er seilinger mellom havner i Norge. Innenriks, og slikt er det regler for som gjelder alle rederier. Hva en kaller et passasjerskip er da ordvalg og helt irrelevant.

Misliker å måtte gi det inn med teskje til enkelte. Artikkelen har jeg lest og forstår hva der står. Sett deg inn i reglene så forstår du kanskje at det er du som er helt på jordet her og ikke Hurtigruten. Du kan følge denne linken for å gjøre deg litt klokere: https://www.sdir.no/sjofart/registrere-naringsfartoy-i-nisnorbygg/nyregistrering-i-nis/fartsomrader-for-skip-i-nis/
Lenke til kommentar

Hurtigruten har utspilt sin rolle mht vare/passasjertransport, og regionale løsninger kan lett erstatte lokale behov.

Jeg er litt enig, men retorisk finner jeg litt uenigheter.

Blandingen av nasjonal varetransport, passasjertransport og crusturisme gir hurtigruten unike muligheter og stordriftsfordeler.

En eventuel erstater vil slite økonomisk med mindre de kan tilby hele pakken, og overlever på 3 forskjellige næringer.

 

Hele grunnen til at vi i det heletatt har debatten over hurtigruten, er fordi ingen andre har trådd på pedalen for å gi et alternativ. Samtidlig er økonomiske monopol en naturlig konsekvens når man se på prisnivå og anskaffelseskostnader.

Elendig turismeperiode? Overlev på transport og persontransport.

Elendig transportperiode? Turisme og persontransport.

Elendig persontransport? Turisme og transport.

 

Utflagging i seg selv er noe som ikke vil ta slutt så lenge man ikke tar det ved roten: Viser man ikke ansvar klarer man heller ikke å gi opplæring. Gir man ikke opplæring kan man ikke få verdifulle ansatte. Og plutselig står det kun på kroner og øre som driftskostnader, kortsiktig. Utflagging i seg selv handler om virkelighetsflukt som økonomien tillater, og om reele muligheter med å bruke verdien bak NOK til å bygge ut STORT i utlandet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tja, du leste kanskje ikke artikkelen. Dette er seilinger mellom havner i Norge. Innenriks, og slikt er det regler for som gjelder alle rederier. Hva en kaller et passasjerskip er da ordvalg og helt irrelevant.

Det står da vitterlig i artikkelen at dette gjelder to seilinger som går til Svalbard.

Lenke til kommentar

Har alle glemt "Amerika tillegget" vi fikk i tillegg til hyra vår på 1960, 1970 tallet? Den var kjekk å ha i amerikanske havner, men vi fikk den fra et visst antall grader vest til et antall grader lengre vest. Vi behøvde ikke gå til i havn:)

 

M/S Robert Stove 1971. Gikk fra Gøteborg, "US østkyst for ordre".

Ingen last å få. Så ble det "Panama for ordre"

Ikke der heller. US West coast for ordre, og til slutt ble det last fra Alaska.

 

Tilbake til Atlanteren og fortsatt Amerikatillegg til det visse antall grader vest. Ingen av oss klaget over det, Ikke rederiet heller. Slik er livet.

 

Seiler du f.eks.over Stillehavet så jobber du en dag gratis. Seiler du andre veien får du en ekstra dagslønn.

 

Poenget er: "Vi , maskinistene også,fikk vårt tillegg grunnet ordlyden i "regelverket".

 

Dere har en annen ordlyd for seiling langs norske kysten enn vi hadde for seiling borti Unainten!

 

Slutt å klage på selskapet. Klag på unien!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...