Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste butikkene jeg har vært på som har Søndagsåpent, har folk som ikke er i butikken til daglig

 

Angående det å bli tvunget til å jobbe på Søndager, det er det mange som blir, men skal man ha Søndagsåpne butikker så er det bare å skrive det i loven at det skal være frivillig

 

Minstelønn til yrker som er utsatt for utnyttelse er lovfestet i Norge. Det betyr at polakker får den minstelønna som står i loven ikke sant? Fordi det finnes ikke mennesker som opererer utenfor nasjonalt/internasjonalt lovverk, ikke sant?  

 

Edit: "Bare lag en lov" er forøvrig grunnen til det byråkratiske helvete som Norge er blitt. Hvor du må true med søksmål gjennom advokat før jobben i pappa Staten blir gjort, og da etter alt slit, dårlig.

Endret av amor patriae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har noe kalt kjøleskap, eventuelt fryseboks. Der kan du putte mat, og basert på hva slags produkt det er, er holdbarheten mer enn 24 timer. Du sulter ikke om butikken er stengt en dag i uken.

En av de mest surrealistiske debattene som jeg har hørt på tv var en politiker fra Ap som diskuterte med en politiker fra Krf i tiden da brustadbua ble introdusert.

 

-Den ene sa at butikken burde begrenses til 100 kvadreatmeter. Den andre sa at man heller burde begrense til 1500 varer for med begrensning av areal kunne man jo bare åpne to butikker ved siden av hverandre.

 

-den ene sa at man burde kunne kjøpe maierivarer slik som fløte for man kunne få besøk på søndag og plutselig trenge det til matlagning.

-den andre sa at man burde klare planlegge besøk, noe man derimot plutselig kunne få behov for var bleier.

 

Jeg hadde hakeslepp under hele debatten.

Lenke til kommentar

Så mye som jeg personlig ønsker å ha butikker åpne 24/7 - er det svært lite lønnsomt for butikkeierne. Lengre/Utvidede åpningstider = større kostnader og i realiteten spres omsetningen isteden for å øke den noe særlig. Alle kjøpmenn jeg kjenner skulle gjerne stengt klokka 9 istedenfor 11 på hverdager også.. Da det kun kommer inn ett lite fåtall som har glemt å kjøpe melk og brød 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er frivillig å holde åpent så seint

Før så åpnet de klokken 9, nå åpner de fleste 7, så de "velger det selv", men frykten er at de vil tape mer enn å holde åpent, da de andre butikkene har åpent

Spar stenger 21 på hverdager

 

De fleste kjøpesenter stenger også tidligere

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som gjerne vil ha søndagsåpne butikker. Jeg stemte ikke ved valget, så da har jeg vel ikke noe å si. Men dem "lovte" dette for seks år siden og har enda ikke klart det, hvor vanskelig kan det være? Det er mange som godt vil jobbe og tjene overtidslønn. Det er mange som gjerne vil kunne kjøpe litt mat eller klær på en søndag, eller bare stikke innom for å se seg rundt.

 

Jeg skylder ikke på de kristne, men dette burde være enklere enn å bygge og rive bomringer i hytt og pine.

 

Meg selv for 5 år siden sa det samme som deg. Dette var før jeg startet å jobbe i butikk. 

 

Ikke tro at det er mange som står i kø for å jobbe på en søndag. Nesten ingen vil det. Det å ha fri denne dagen betyr ekstremt mye. Jeg jobber turnus. Jeg har 60% stilling. Fast. Jeg jobber ca. 110% med ringevakter. Annenhver lørdag. Uansett. Mer hvis behov. Seint og tidlig. Søndag er alltid fri. Når du jobber turnus er det vanskelig å lage avtaler med andre. Det må stemme med uken du jobber. Tidlig lørdag betyr ut på byn og fri søndag, alltid. 

Hvis du, som uviten, gjerne vil ha søndagsåpent så må dette være uten fysisk personale i butikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du, som uviten, gjerne vil ha søndagsåpent så må dette være uten fysisk personale i butikken. 

 

Jeg stemte ikke ved valget, så jeg vet jo ingenting lol.

 

Har du råd til å drekke bort masse spenn på lørdagen din, så har du ingenting å klage på. Hva med de som ikke er fyllesjuke og er virketrange også på søndager og trenger ikke fri? Herre min hatt, det er mange fattige i Norge som vil jobbe.

Lenke til kommentar

Jeg stemte ikke ved valget, så jeg vet jo ingenting lol.

 

Har du råd til å drekke bort masse spenn på lørdagen din, så har du ingenting å klage på. Hva med de som ikke er fyllesjuke og er virketrange også på søndager og trenger ikke fri? Herre min hatt, det er mange fattige i Norge som vil jobbe.

 

Du undervurderer deg selv. At du ikke stemte ved valget betyr ikke at du vet noe. 

Jeg sier ikke at jeg har råd til å drikke vekk lørdagen min, dine ord, men tanken på å ha fri søndagen når jeg jobber tidlig lørdag betyr absolutt mye. Ja, hva med de som ikke er fyllesyke? Absolutt noen som vil. Men vil de dekke alle butikkene som er i Norge? Det tror jeg ikke. Kanskje i storbyene hvor det er mange mennesker. Kjedene må følge på uansett om det er småby eller storby. Det er småbyene det går utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De som ikke stemmer burde ikke ha klagerett. Etter som jeg skjønner er du for "Somalia-gutta" og da burde du stemme på dem.

Det er de som stemmer som absolutt ikke burde ha klagerett ... tross alt de støtter opp om det regimet man har.

 

Det er på nivå med de som stemmer FrP, og får Siv som finansminister ... og klager på nye bomringer.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...