Gå til innhold

Dropp tunneler og bruer - kjør på med elferger


Anbefalte innlegg

Tenk om du kommer for sent til fergen og må vente flere timer på neste avgang..

Da kjører du rundt, om det er mulig, eller venter på fergen, begge deler krever energi om det er kaldt ute

Eksos er sjeldent et problem fra der fergene går 

 

Må utrykningskjøretøy komme seg fort over så tar det dobbel så lang tid om fergen ikke går (De fleste er på standby for slike tilfeller)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er det virkelig fremtiden å bruke mange titalls årsverk på å få biler veldig sakte over en fjord? TU overrasker stadig.

Et cruiseskip på 150 000 tonn går i 40 km/t. De burde klare å få en bil/lastebilferge til å gå fortere.

Og de går definitivt ikke på strøm. Sluker i beste fall tonnevis med diesel men mest sannsynlig fyringsolje. Det koster skjorta å bevege noe fort gjennom vannet

Godt poeng.

I tilfelle noen skulle glemme.

Deplasementbåter(fortrengerskrog) med lengre vannlinje kan oppnå høyere hastigheter enn båter med kortere vannlinje.

Vi kaller det "skrogfart".

Du vil ikke få ei vanlig bilferge opp i hastighetene til cruiseskip.

Man kan ikke ønske seg bort fra alle

fysiske lover, selv med elektrisk drift.

At det krever betydelig energi å forflytte et fartøy, gjelder akkurat som før.

Lenke til kommentar

Elektriske ferjer burde eigentleg basere framdrifta på å dra seg fram etter ein kabel for å få høgare energiutnytting og effekt.

Det er sjølvsagt ikkje berre enkelt å spenne opp ein kabel over fjorden som også går djupt nok til å ikkje være i vegen for anna båttrafikk, men det er vell slikt som forskarane skal løyse? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elektriske ferjer burde eigentleg basere framdrifta på å dra seg fram etter ein kabel for å få høgare energiutnytting og effekt.

Det er sjølvsagt ikkje berre enkelt å spenne opp ein kabel over fjorden som også går djupt nok til å ikkje være i vegen for anna båttrafikk, men det er vell slikt som forskarane skal løyse?

Hmmm. Dette er jo faktisk en kjempeidé. Det er jo veldig vanlig med kabelferger. Passer sikkert ikke overalt, men i alle fall der det er kabelferger fra før.

Lenke til kommentar

Imponerende lite kunnskap i TU redaksjonen. Først og fremst er Oslofjord-tunnelen en gammel tunnel med gammel utforming og som nagler flere moderne sikkerhetstiltak. Jeg antar og at redaksjonen i TU sjelden og aldri opplever å vente på ferge, eller kjøre som faen for å slippe å vente på ferge. jeg tipper og at redaksjonen i TU ikke forstår hva slags næringsliv, hvor omfattende næringsliv og hvor viktig næringsliv som befinner seg langs hele E39.

 

ed unntak av Sognefjorden så er det i skrivende stund ingen grunn overhodet å ikke bygge tunneler og bruer som firefelts motorveier. Sognefjorden tar vi til slutt når NTNU er ferdige med sin forskning.

 

Er det noe vi IKKE trenger så er det ICE på Østlandet. Dropp ICE og invester i næringslivet langs kysten i form av moderne og fremkommelige veier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt er fergefritt mye bedre. Raskere, ikke avhengig av noe annet og dessuten billigere på sikt. Løsningen som skisseres her vil bare koste mer i et lengre løp og reisetiden blir lengre. Dette er korttenkt og verken samfunnsøkonomisk eller en god løsning for folk eller fraktselskaper.

Men sånn ser verden ut innenfor Ring 3 der eneste fergen de kjenner til er Moss - Horten og danskebåten.
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis billigere på sikt.  Vedlikeholdskostnadene på tunnelene er skyhøye. Se bare på de undersjøiske tunnelene ved Ålesund. På de siste ti årene så har de bruk ca 1.5 milliard på dette. Du kan kjøre mye ferge for de pengene....

Du tenker på oppussingen av urgamle tunneler opp til moderne standard? Sånn koster penger. Men nå skal disse tunnelene bygges med enda høyere standard fra første dag. Sånn at de har en helt annen levetid.
Lenke til kommentar

E39 brukes vel mest til kosekjøring for å oppleve kyst og hav:-) Da er ferger en del av "pakka". Litt som i Hardangerfjorden, krøtterstier med møteplasser. Men å kjøre Hardangerfjorden i tunnel ville vært sørgelige greier.

Enda en Ring-3 beboer som ikke vet noe som helst om verdiskapning langs kysten i dette landet?
Lenke til kommentar

Nope.

Det er det som er hele poenget.

E39-utbyggingen er langt unna å være samfunnsøkonomisk lønnsom.https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=33439

Bilhater organisasjonen TØI kan ikke brukes som seriøs institusjon i noe som helst som ikke handler om at vi alle skal gå eller sykle. TØI er en raddis-organisasjon med folk som har som mål å sparke bein på bruk av bil. Lønnsomheten i fergefri E39 er så opplagt at den knapt trenger å regnes på. Det er bare å se hvor det verdiskapende næringslivet ligger (langs kysten) og så innser en at å bygge fergefri vei for de neste 100 år er en investering betydelig bedre enn hva Bergensbanen noen sinne har vært.

Lenke til kommentar

Helt greit med ferger, om de hadde vært gratis, eller i det minste mye billigere å bruke

På en måte er det billigere å kjøre rundt Trondheimsfjorden, enn å ta ferja på Flakk

 

Sverige har gratis ferje

 

Sverige har 41 samband, nesten alle på under 5 minutt. Norge har 111 samband, alle betydelig lenger enn 5 minutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men sånn ser verden ut innenfor Ring 3 der eneste fergen de kjenner til er Moss - Horten og danskebåten.

Du sammenligner epler og pærer. Det er rom for 2 tanker i hodet samtidig, du er i overkant kjapp på tastaturet og skriver nærmest før du tenker.

Lenke til kommentar

Du sammenligner epler og pærer. Det er rom for 2 tanker i hodet samtidig, du er i overkant kjapp på tastaturet og skriver nærmest før du tenker.

HVa er det du mener? Langs kysten er det bare én ganger løsning for fremtiden, og den er fergefri. Det må være et overordnet nasjonalt mål å få erstattet alle fergesamband med bru og/eller tunnel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

El-ferger? I fremtiden? Store og raske nok?

Ja, miljøvennlig med El, og jeg skjønner at det ønskes å «hypes» opp ytterligere, men hvorfor nevnes det sjeldent eksisterende teknologi og miljøvennlige skip/teknologi? Som gass skipene MS Bergensfjord og søsterskipet MS Stavangerfjord? Skipene er drevet av miljøvennlig gass/LNG motorer som har redusert utslipp med 92%? Ingen ladetid, eller per i dag kostbar/ny teknologi som må tas i bruk.

 

Om argumentet med miljø skal ha hold, bør det ikke være mye mer fornuftig å sette press på ferjeselskapene (hvor de fleste går med gode overskudd!) om å investere i eksisterende teknologi? Der får vi umiddelbar effekt og miljøgevinst, ikke om 10-20 år, uten tilhørende svimlende summer i investering, utvikling og infrastruktur som ikke er utprøvd. Så får elektrisitet komme når det kommer, og er fornuftig å ta i bruk.

 

Det utvikles også idag hybrid båter, som Color Line Hybrid (skal være i drift aug./2019). Ikke miljøvennlig nok spør du meg, fordi el blir brukt for lite av skipets kjøretid. Men hybrid av El og LNG motorer derimot...

Lenke til kommentar

Tenk om du kommer for sent til fergen og må vente flere timer på neste avgang..

Da kjører du rundt, om det er mulig, eller venter på fergen, begge deler krever energi om det er kaldt ute

Eksos er sjeldent et problem fra der fergene går

Kan da ikke være store problemet med noen stikkkontakter slik at bilene som står ved kaia kan lade litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...