Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

får ikke penger fra nav.


Anbefalte innlegg

Er noe riv ruskende galt at noen kontor rotter skal overstyre leger osv. "De bestemmer hva som er gyldig fravær" Jøss, det var voldsomt til arrogant de var da. Med en sosionom utdannelse..

 

Sikkert ikke så lett når man sliter med andre ting i livet, og i tillegg slite med byråkratiet.

 

Må få fjernet mye av byråkratiet fra velferds systemet. Folk tar jo heller livet av seg enn og orke og gå i en evig ond sirkel.

 

En måned siden tok bekjent nr 8 livet av seg. Er bare i 30årene og folk tar livet av seg som fluer rundt meg.

Og det er gjerne folk som har vært i NAV systemet i en del år.

Det stemmer på en prikk det du skriver her. Å kjempe mot et system som er i mot deg på alle odds er såpass mye jobb at folk gir opp live det holder på nå og skje med meg også. Nå ringte dem fra DPS på grunn av jeg har lyst å gi meg har rett og slett ikke mere org skal til time i morgen kl 11. Jeg har mistet all tiltru til NAV nå jeg har måtte tatt opp mye forbrukslån får å betale for meg,nå er det slutt på det også da jeg har brukt så mye kreditt for å overleve. Dette er så langt vekk bak mål, så er det virkelig sånn vi skal bli behandlet. Jeg snakket med en NAV ansatt på telefonen nå. Får å nye AAP så måtte jeg være en dårligere en jeg var, jeg sa ingen problem det får blir jeg dårligere nå så ligger jeg 7 fot under og dere har da spart noen kr på et menneskeliv. Takk for samtalen over å ut. Så nå har jeg pratet med legen min han fikk også avslag på det han sendte inn får to uker siden så da er det nok å gi opp. For meg nå så virker det som all håp er ute. Jeg får bare mer plager av å kjempe kampen mot nav kvar dag.

 

Anonymous poster hash: 1bab5...07b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noe riv ruskende galt at noen kontor rotter skal overstyre leger osv. "De bestemmer hva som er gyldig fravær" Jøss, det var voldsomt til arrogant de var da. Med en sosionom utdannelse..

 

 

 

Men NAV har ingen myndighet til å overprøve politiske vedtak. Og Solberg-regjeringen HAR vedtatt at AAP skal stanses automatisk etter tre år uansett om mottakeren er syk eller ikke eller om de er midt i et tilatk de ikke har avsluttet. Og når regjeringen og stortingsflertallet har vedtattt det kan ikke de som jobber i NAV overstyre det for da bryter de loven. Da må man sørge for at et nytt stortingsflertall forhåpentligvis endrer reglene tilbake slik de var etter neste stortingsvalg. Det er feil å hele tiden gjøre NAV-ansatte til syndebukker når de kun gjør det de er pålagt å gjøre. De fleste NAV-ansatte stemmer ikke Høyre og FRP, men det er disse to partiene som har fått trumfet disse menneskefiendtlige vedtakene igjennom.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg følger alle retningslinjer dem har er vel det eneste jeg har fritak fra er å bli med på aktiviteter. på grunn av sykdommen, Også hva rat er jeg plutselig mistet den sosial støtten jeg fikk til slutt etter AAP. NÅr jeg ringer nav eer det ingen som vet noe heller ingen som kan svare på noe, dem sier at saksbehandler skal ringe meg i morgen dag inn og ut går ingen ringer jeg ringer var dag nå. Men får verken penger eller svar på noe heller ingen hjelp til noe. Dem bare stoppet all utbetalinger uten forvarsel. Så dette er ubegripelig for meg.

 

Anonymous poster hash: 1bab5...07b

Da er det regjeringa du bør ta, for det er tross alt de NAV jobber på oppdrag for. Dersom du hadde giddet å bry deg litt og fulgt med i media så hadde du kjent til innstrammingene på AAP, noe som er krav fra den sittende regjeringen. Du kan jo lese deg litt opp på «aksjon mot AAP-endringer», som tar for seg de problemene du nå står ovenfor økonomisk.

 

Anonymous poster hash: b4dfe...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men NAV har ingen myndighet til å overprøve politiske vedtak. Og Solberg-regjeringen HAR vedtatt at AAP skal stanses automatisk etter tre år uansett om mottakeren er syk eller ikke eller om de er midt i et tilatk de ikke har avsluttet. 

 

Nei, dette har ikke regjeringen vedtatt.

 

Du kan få AAP i maks 3 år, men perioden kan forlenges med ytterligere 2 år ved behov, dette er opp til NAV, forskriften nevner tre slike tilfeller :

 
- på grunn av sykdom/skade først kunne begynne i tiltak/behandling etter langvarig utredning
- på grunn av sykdom/skade ikke kunne kombinere behandling og tiltak
- du kan også få AAP i inntil to år for å fullføre et innvilget opplæringstiltak
 
For ditt I Trådstarters tilfelle burde det ha blitt søkt om uførepensjon før AAP gikk ut, da ville du også fått AAP frem til uføresøknad var avgjort, og dersom du er så syk som du hevder, ville du trolig få innvilget uførepensjon.
 
Kontakt NAV for å få hjelp, eventuelt finn noen som kan hjelpe deg med dette, legen skal normalt være en støttespiller for den som er syk, og kan ofte ta seg av en del av dette for deg, eventuelt andre som har mulighet til å skrive søknader og slikt.

 

Du kan når som helst søke om uførepensjon, men det er selvfølgelig en fordel om man har NAV med seg, men selv om NAV sier "nei", kan du altså fremdeles levere søknad, få AAP frem til denne er avgjort, og du kan påklage eventuelle avgjørelser, først til NAV Klage & Anke, deretter til Trygderetten, slik at du får en slik søknad avgjort av noen andre enn de NAV-ansatte som ikke ønsker å hjelpe deg.

 
Det er mye jobb å være syk, dessverre !
Endret av 0laf
Lenke til kommentar

 

 

 
For ditt tilfelle burde du ha søkt om uførepensjon før AAP gikk ut, da ville du også fått AAP frem til uføresøknad var avgjort, og dersom du er så syk som du hevder, ville du trolig få innvilget uførepensjon.
 
 

 

 

Jeg går hverken på AAP eller uførepensjon, hvor har du det fra? Jeg snakker om hva vi ser, hører og lesr om rundt om i samfunnet. Jeg snakker om de rammede der ute, ikke om meg selv som heldoigvis ikke befinner meg i en slik ulyksalig situasjon - ikke ennå ihvertfall og forhåpentligvis aldri. Men det stanser ikke meg fra å ha empati og medfølelse for de av mine medmennesker som havner mellom alle stoler i samfunnet vårt. Og det er godt dokumentert at Solberg-regjeringen med lovvedtak har forverret situasjonen for mottakere av AAP. Det har til og med vært hovedtema i en TV-debatt. Det ER verre nå enn under forrige regjering, MYE verre, selv om det selvfølgelig ikke var rosenrødt den gangen heller - det er det ingen som påstår, kanskje bortsett fra politikere som lever av å påstå slikt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

 

Nei, dette har ikke regjeringen vedtatt.

 

Du kan få AAP i maks 3 år, men perioden kan forlenges med ytterligere 2 år ved behov, dette er opp til NAV, forskriften nevner tre slike tilfeller :

 

- på grunn av sykdom/skade først kunne begynne i tiltak/behandling etter langvarig utredning

- på grunn av sykdom/skade ikke kunne kombinere behandling og tiltak

- du kan også få AAP i inntil to år for å fullføre et innvilget opplæringstiltak

 

 

Ja, og her er det REGJERINGEN som har lagt ekstremt sterke føringer for NAV og gitt instruks om at mulighetene for forlengelse skal strammes kraftig inn på. Selv om en oppfyller vilkårene så er det liten sjanse for at man får det. Tidligere har folk fått forlengelse på forlengelse og gått på avklaring i mange herrens år, dette ville regjeringen få slutt på. Og så sparer de inn en del på statsbudsjettet ved å tvinge folk over på andre stønader i stedet, feks sosialstønad (og det kommunen sitt budsjett og problem).

 

Anonymous poster hash: b4dfe...051

Lenke til kommentar

Ja, og her er det REGJERINGEN som har lagt ekstremt sterke føringer for NAV og gitt instruks om at mulighetene for forlengelse skal strammes kraftig inn på. Selv om en oppfyller vilkårene så er det liten sjanse for at man får det. 

 

 

Det kan ikke jeg svare på, det varierer nok noe fra NAV-kontor til NAV-kontor, men har man krav på en ytelse, så bør man generelt få den.

 

Likevel er det utvilsomt bedre for de aller fleste at de enten får en uføreytelse eller kommer tilbake i jobb så raskt som mulig, i stedet for å gå å surre på AAP i all evighet.

 

3 år på avklaring er tross alt en god stund, ytterligere 2 år er enda lengre, og det bør være unødvendig å avklare folk i 5 år.

 

Likevel er det noen som faller i mellom i systemet, å ender opp uten hverken jobb, uføreytelser eller mulighet til å skaffe arbeid, og må gå på sosialhjelp, slik bør det ikke være.

 

Er man virkelig syk, bør man altså uansett søke uførepensjon før AAP går ut, da vil man få arbeidsavklaringspenger til søknaden er avgjort, og skulle NAV avslå en slik søknad har man altså flere ankemuligheter hvor noen andre ser på saken og tar avgjørelsen.

 

De aller fleste er jo smertelig klar over når arbeidsavklaringspengene tar slutt, så det kommer neppe som noen stor overraskelse, og har man null mulighet til å jobbe, så bør man jo forsøke å sikre seg andre ytelser før man sitter igjen med kun en potte å pisse i, og skjegget fullt av postkasser.

 

Det eneste trådstarter kan gjøre nå, er å søke uførepensjon, å satse på at saken er godt nok opplyst til at en slik stønad innvilges, dersom vedkommende er for syk til å jobbe.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Det kan ikke jeg svare på, det varierer nok noe fra NAV-kontor til NAV-kontor, men har man krav på en ytelse, så bør man generelt få den.

 

Likevel er det utvilsomt bedre for de aller fleste at de enten får en uføreytelse eller kommer tilbake i jobb så raskt som mulig, i stedet for å gå å surre på AAP i all evighet.

 

3 år på avklaring er tross alt en god stund, ytterligere 2 år er enda lengre, og det bør være unødvendig å avklare folk i 5 år.

 

Likevel er det noen som faller i mellom i systemet, å ender opp uten hverken jobb, uføreytelser eller mulighet til å skaffe arbeid, og må gå på sosialhjelp, slik bør det ikke være.

 

Er man virkelig syk, bør man altså uansett søke uførepensjon før AAP går ut, da vil man få arbeidsavklaringspenger til søknaden er avgjort, og skulle NAV avslå en slik søknad har man altså flere ankemuligheter hvor noen andre ser på saken og tar avgjørelsen.

 

De aller fleste er jo smertelig klar over når arbeidsavklaringspengene tar slutt, så det kommer neppe som noen stor overraskelse, og har man null mulighet til å jobbe, så bør man jo forsøke å sikre seg andre ytelser før man sitter igjen med kun en potte å pisse i, og skjegget fullt av postkasser.

 

Det eneste trådstarter kan gjøre nå, er å søke uførepensjon, å satse på at saken er godt nok opplyst til at en slik stønad innvilges, dersom vedkommende er for syk til å jobbe.

Leser du i det hele tatt hva som blir skrevet? Folk får generelt ikke forlengelse lenger. 3 år er ikke nødvendigvis så lenge når en er syk. Husk at ting tar lang tid i byråkratiet. Mulig vi har tilnærmet gratis helsehjelp, men hvor ofte har du opplevd å få meget kjapp helsehjelp da? Er det ikke behandlingskøer og ventelister nesten over alt? Lever du under en stein? Eller vent, ikke svar. Du leser ikke hva som blir skrevet uansett.

 

Anonymous poster hash: b4dfe...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser du i det hele tatt hva som blir skrevet? Folk får generelt ikke forlengelse lenger. 3 år er ikke nødvendigvis så lenge når en er syk. Husk at ting tar lang tid i byråkratiet. Mulig vi har tilnærmet gratis helsehjelp, men hvor ofte har du opplevd å få meget kjapp helsehjelp da? Er det ikke behandlingskøer og ventelister nesten over alt? Lever du under en stein? Eller vent, ikke svar. Du leser ikke hva som blir skrevet uansett.

 

Jeg leser hva som blir skrevet, men faktum er altså at loven åpner for forlengelse av AAP, rundskriv fra departementet til NAV gjør det samme.

 

At makstiden er redusert fra fire til tre år, og at det er strammet inn på muligheten til forlengelse, er jeg klar over, men jeg svarte altså på et innlegg som hevdet at :

 

"Solberg-regjeringen HAR vedtatt at AAP skal stanses automatisk etter tre år uansett om mottakeren er syk eller ikke eller om de er midt i et tilatk de ikke har avsluttet"

 

... dette er feil, loven sier klart at dersom sykdom, skade eller lyte er hovedårsaken til at medlemmets arbeidsevne ikke er avklart mot arbeid eller uføretrygd, og medlemmet først etter langvarig utredning har begynt med hensiktsmessig medisinsk behandling, så kan man få forlenget arbeidsavklaringsperioden i inntil 2 år.

 

Over 30% av de som går på AAP mottar stønaden i mindre enn ett år.

Over 70% av de som gikk på AAP før regelendringen, mottok stønaden i mindre enn tre år.

 

Av de som har avgang fra AAP, går rundt 33% over på uføreytelse, mens over 40% er i jobb 6 måneder etter avgang.

 

Med andre ord er det de færreste som går i over tre år på Arbeidsavklaringspenger, men at innstrammingen rammer noen få er helt utvilsomt, og svært uheldig for de det gjelder.

 

Svaret er jo uansett det samme, man har generelt tre muligheter ;

 

- komme seg i jobb

- dersom man ikke er i stand til å jobbe, søke uførepensjon

- dersom man av en eller annen grunn ikke søker uførepensjon, eller ikke kan jobbe, gå på sosialen eller klare seg selv

 

 

Har du andre forslag til løsninger, så kom gjerne med dem, i stedet for å sitte å sutre ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Da har jeg vert inne på ullevål. Nå kan saken ta en ny vending Min fastlege jeg har hatt i noen år nå vil bli gransket, NAV også skal bli gransket nå er det flere fra ullevål som tok tak i saken pluss DPS er innblandet. NAV har en dårlig sak dem har heller ikke fulgt meg godt nok opp igjennom 5 år og siden sykdommer og smerter blir være så tok dem tak i saken fra nå av. Dem skal ha møte med NAV også dem mente ta jeg skulle hatt uføre får lenge siden, men kan nå NAV nekte vidre på at dem har gjort mye feil i saken kan dem overstyre DPS og Ullevål eller kommer dem til å gi seg.Hun ene dama skal fikse så jeg får stønad fram til saken skal opp. Nå blir jeg fulgt av Ullevål og DPS skal ha flere timer framover dem skulle ikke slippe taket før saken er ferdig.?



Anonymous poster hash: 1bab5...07b
Lenke til kommentar

Krysser fingra for at du får det du trenger! Høres jo ut som en slitsom og vanskelig situasjon.

Tussen takk for det har vert en veldig svart tung tid. Men mye kjemping har vert så mye at jeg neste ville gi meg fra livet, men fikk litt mer mot å kjempe videre i dag også mot en mot et svart systemet. 

 

Anonymous poster hash: 1bab5...07b

Lenke til kommentar

Følger denne tråden ser mange sier er bare å jobbe om en kan gå, men er det så at en slitter så mye med helsa så er det ikke så enkelt å få hverdagen til  å gå rundt. Og har medfølelse for TS her jeg trur det er mange som er der ute som sliter,å kommer ikke så langt det har nesten blitt en kamp om liv og død å kjempe mot stat og NAV. Dette tar på både psykisk og fysisk så håper denne tråden blir stående og vi får bli med på ferden videre. Så vi kan høre hvordan det går videre framover så kanskje mange andre her som sliter på lik linje som kan få hjelp ut av denne tråden. Lykke til videre TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser hva som blir skrevet, men faktum er altså at loven åpner for forlengelse av AAP, rundskriv fra departementet til NAV gjør det samme.

 

At makstiden er redusert fra fire til tre år, og at det er strammet inn på muligheten til forlengelse, er jeg klar over, men jeg svarte altså på et innlegg som hevdet at :

 

"Solberg-regjeringen HAR vedtatt at AAP skal stanses automatisk etter tre år uansett om mottakeren er syk eller ikke eller om de er midt i et tilatk de ikke har avsluttet"

 

... dette er feil, loven sier klart at dersom sykdom, skade eller lyte er hovedårsaken til at medlemmets arbeidsevne ikke er avklart mot arbeid eller uføretrygd, og medlemmet først etter langvarig utredning har begynt med hensiktsmessig medisinsk behandling, så kan man få forlenget arbeidsavklaringsperioden i inntil 2 år.

 

Over 30% av de som går på AAP mottar stønaden i mindre enn ett år.

Over 70% av de som gikk på AAP før regelendringen, mottok stønaden i mindre enn tre år.

 

Av de som har avgang fra AAP, går rundt 33% over på uføreytelse, mens over 40% er i jobb 6 måneder etter avgang.

 

Med andre ord er det de færreste som går i over tre år på Arbeidsavklaringspenger, men at innstrammingen rammer noen få er helt utvilsomt, og svært uheldig for de det gjelder.

 

Svaret er jo uansett det samme, man har generelt tre muligheter ;

 

- komme seg i jobb

- dersom man ikke er i stand til å jobbe, søke uførepensjon

- dersom man av en eller annen grunn ikke søker uførepensjon, eller ikke kan jobbe, gå på sosialen eller klare seg selv

 

 

Har du andre forslag til løsninger, så kom gjerne med dem, i stedet for å sitte å sutre ?

Nå er det vel heller brukerne som sutrer, og det har de god grunn til. Nå blir dette anekdotisk, men jeg som jobber i denne bransjen ser veldig godt hvordan dette går utover folk, hver eneste dag. Vi som jobber med dette har bare fått strammere rammer å forholde oss til og jobbe ut fra, jeg ser daglig mennesker som på papiret har rett på AAP men som får avslag eller stopp fordi det er blitt så strammet inn på. Heldigvis skal jeg skifte yrke, for dette er en tung jobb å forholde seg til.

 

Anonymous poster hash: b4dfe...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Følger denne tråden ser mange sier er bare å jobbe om en kan gå, men er det så at en slitter så mye med helsa så er det ikke så enkelt å få hverdagen til  å gå rundt. Og har medfølelse for TS her jeg trur det er mange som er der ute som sliter,å kommer ikke så langt det har nesten blitt en kamp om liv og død å kjempe mot stat og NAV. Dette tar på både psykisk og fysisk så håper denne tråden blir stående og vi får bli med på ferden videre. Så vi kan høre hvordan det går videre framover så kanskje mange andre her som sliter på lik linje som kan få hjelp ut av denne tråden. Lykke til videre TS

Skal holde meg oppdatert på hvordan det går framover. Ser fram til neste møte med også når NAV må inn på det å høre hva dem har å si til sitt forsvar.

 

Anonymous poster hash: 1bab5...07b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...