Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

får ikke penger fra nav.


Anbefalte innlegg

...men jeg som jobber i denne bransjen ser veldig godt hvordan dette går utover folk, hver eneste dag. Vi som jobber med dette har bare fått strammere rammer å forholde oss til og jobbe ut fra ...

 

Pussig nok var disse lovforslagene ute på høring, som alle andre lovforslag.

 

En del interesseorganisasjoner for syke og handikappede var negative, mens en hel del kommuner og lokale NAV-kontor svarte på høringsnotatet, og var nærmest utelukkende positive.

 

NAV sentralt svarte også på høringsnotatet, og var positive til endringene vedrørende innkorting av arbeidsavklaringsperioden samt andre innstramminger i forlaget.

 

Jeg mener personlig endringene aldri burde ha blitt innført, men departementet kom med lovforslaget med bakgrunn i en særdeles utdypende rapport fra Sintef, som klart viser at de som går 3-4 år, eller lengre, på AAP, rett og slett går for lenge, de burde vært avklart mye tidligere, enten for jobb, uføre eller for å raskt komme i gang med tiltak for å bedre muligheten til jobb.

 

Ingen er tjent med at folk går i årevis på AAP, det er en stønad man bør få i en kort avklaringsperiode.

Er man varig syk, som i de fleste sammenhenger betyr at man trolig vil være syk i over 7 år, og arbeidsevnen er sterkt nedsatt eller tapt, bør man forholdsvis raskt søke ufør.

 

Det store problemet er ikke at loven er endret, men at NAV ikke får ut fingeren. Dersom en bruker kommer i NAV-systemet etter ett år med sykemelding, bør man snarest avklare om vedkommende har noen restarbeidsevne, i stedet går mange i nesten fire år (nå tre år) før de i hele tatt blir sendt på en arbeidsavklaring av det lokale NAV-kontoret, som er bortkastet tid.

 

Dersom du jobber i NAV, og jobbet i NAV for et par år siden, burde du kanskje fulgt bedre med når en rekke NAV-kontor var positive til disse endringene før loven ble vedtatt?

 

Nå som loven faktisk er vedtatt, burde kanskje NAV sette opp farten litt, å passe på at folk ikke sitter uten stønader, det er egentlig ikke veldig vanskelig å forklare brukerne at om tre år sitter de på bar bakke, og så ta steg for å unngå dette, i form av å avklare folk før perioden har utløpt, slik at de enten kommer i jobb eller får hjelp av NAV til å søke om den rette stønaden videre.

Det er kun de lokale NAV-kontorene som er skyld i at brukerne deres ender på sosialstønad, ikke brukerne, og ikke departementet som har innført strengere regler. Det er på disse kontorene folk møter inkompetente tullinger som aldri får fingeren ut av rattatta.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ringte det lokale NAV kontoret,dem hadde fått noen telefoner i går. Jeg fikk plutselig beskjed om å komme ditt kl 12 i dag :w00t: . Da dem skulle fikse noe form får sosial stønad. Så kanskje det er håp om å få noen kr. Er ikke sikker på hvor mye det blir med håp om å få råd til brød og få betalt noen regninger. Så får vi se hvordan det kommer til å gå videre med saken til neste møte i neste uke.



Anonymous poster hash: 1bab5...07b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pussig nok var disse lovforslagene ute på høring, som alle andre lovforslag.

 

En del interesseorganisasjoner for syke og handikappede var negative, mens en hel del kommuner og lokale NAV-kontor svarte på høringsnotatet, og var nærmest utelukkende positive.

 

NAV sentralt svarte også på høringsnotatet, og var positive til endringene vedrørende innkorting av arbeidsavklaringsperioden samt andre innstramminger i forlaget.

 

Jeg mener personlig endringene aldri burde ha blitt innført, men departementet kom med lovforslaget med bakgrunn i en særdeles utdypende rapport fra Sintef, som klart viser at de som går 3-4 år, eller lengre, på AAP, rett og slett går for lenge, de burde vært avklart mye tidligere, enten for jobb, uføre eller for å raskt komme i gang med tiltak for å bedre muligheten til jobb.

 

Ingen er tjent med at folk går i årevis på AAP, det er en stønad man bør få i en kort avklaringsperiode.

Er man varig syk, som i de fleste sammenhenger betyr at man trolig vil være syk i over 7 år, og arbeidsevnen er sterkt nedsatt eller tapt, bør man forholdsvis raskt søke ufør.

 

Det store problemet er ikke at loven er endret, men at NAV ikke får ut fingeren. Dersom en bruker kommer i NAV-systemet etter ett år med sykemelding, bør man snarest avklare om vedkommende har noen restarbeidsevne, i stedet går mange i nesten fire år (nå tre år) før de i hele tatt blir sendt på en arbeidsavklaring av det lokale NAV-kontoret, som er bortkastet tid.

 

Dersom du jobber i NAV, og jobbet i NAV for et par år siden, burde du kanskje fulgt bedre med når en rekke NAV-kontor var positive til disse endringene før loven ble vedtatt?

 

Nå som loven faktisk er vedtatt, burde kanskje NAV sette opp farten litt, å passe på at folk ikke sitter uten stønader, det er egentlig ikke veldig vanskelig å forklare brukerne at om tre år sitter de på bar bakke, og så ta steg for å unngå dette, i form av å avklare folk før perioden har utløpt, slik at de enten kommer i jobb eller får hjelp av NAV til å søke om den rette stønaden videre.

Det er kun de lokale NAV-kontorene som er skyld i at brukerne deres ender på sosialstønad, ikke brukerne, og ikke departementet som har innført strengere regler. Det er på disse kontorene folk møter inkompetente tullinger som aldri får fingeren ut av rattatta.

Unnskyld, men hvor sa jeg at jeg jobbet i NAV? Jeg sa at jeg jobbet i denne bransjen, vi snakker da altså om attføringsbransjen - og det betyr ikke nødvendigvis NAV. Men bra du er engasjert altså!

For så vidt enig i at slik det var tidligere ikke var optimalt (enkelte kunne gå 10 år på AAP før de ble avklart), men slik det er nå er enda verre. Tar det 6 år å bli avklart for noen, ja da tar det 6 år, og det må være helt greit. Nå faller ganske mange mellom alle stoler, og enkelte som kanskje kan jobbe blir tvunget til å søke ufør i stedet. Dette er flaut for et av verdens beste land å bo i.

 

Anonymous poster hash: b4dfe...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld, men hvor sa jeg at jeg jobbet i NAV? Jeg sa at jeg jobbet i denne bransjen, vi snakker da altså om attføringsbransjen - og det betyr ikke nødvendigvis NAV.

Vel, når du hevder du har fått strammere rammer og ser folk som på papiret har rett på AAP som får avslag på grunn av innstramninger, så antar nok de fleste at du jobber i NAV.

 

Dersom du jobber i en bedrift som driver med attføring eller avklaring, så har du vel strengt ikke stort med hverken regelverket for NAV eller innstramningene å gjøre, men skal vurdere de brukerne som sendes til avklaring på en effektiv og korrekt måte, eventuell gi de korrekt arbeidstrening.

 

Dersom noen er for syke til å jobbe, så er det jo vanlig av bedriften gir en rapport til NAV som sier dette, mener du denne muligheten nå har falt bort?

 

Nå blir dette anekdotisk, men jeg som jobber i denne bransjen ser veldig godt hvordan dette går utover folk, hver eneste dag. Vi som jobber med dette har bare fått strammere rammer å forholde oss til og jobbe ut fra, jeg ser daglig mennesker som på papiret har rett på AAP men som får avslag eller stopp fordi det er blitt så strammet inn på.

-

 

Tar det 6 år å bli avklart for noen, ja da tar det 6 år, og det må være helt greit.

Jeg er ikke enig i det. Det burde generelt ikke ta 6 år å bli avklart, punktum.

 

Varighetskravet er normalt 7 år for "varig sykdom" når det kommer til uføre, har man holdt på med avklaring i nesten like mange år, pluss kanskje ett år med sykemelding, så er det på tide å gi opp å søke ufør i stedet.

 

I utgangspunktet burde 3 år holde, dersom NAV ikke klarer å finne ut om brukeren er varig syk eller er i stand til å jobbe innen den tid, så hjelper det neppe med ytterligere 3-5 år til.

 

Unntak finnes sikkert, men det er etter min mening totalt bortkastede ressurser å avklare noen i år etter år, det er bedre for både NAV og brukeren at man får ut fingeren å blir ferdig, det er også helt innlysende at desto raskere man får folk tilbake i arbeid, desto større er sannsynligheten for at de faktisk kommer tilbake til i arbeid.

 

Det er så å si ingen som kommer tilbake til arbeidslivet etter å ha gått 6-10 år på arbeidsavklaring.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Varighetskravet er normalt 7 år for "varig sykdom" når det kommer til uføre, har man holdt på med avklaring i nesten like mange år, pluss kanskje ett år med sykemelding, så er det på tide å gi opp å søke ufør i stedet.

 

Joda. Men det er ikke bare å søke ufør. Det må din kontaktperson hos NAV åpne for og da må man være avklart først, for de får ikke lov til å åpne for søking. Ellers blir bare søknaden avvist.

 

Anonymous poster hash: 07842...a54

Lenke til kommentar

Joda. Men det er ikke bare å søke ufør.

Man kan når som helst søke om uføretrygd, men det er helt klart en fordel om det er NAV som anbefaler dette, og støtter den beslutningen.

 

En slik søknad blir ikke avvist, den blir avslått, dersom kravene ikke er oppfylt, som at hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.

 

Videre kan det ankes dersom NAV lokalt avslår søknaden, først til NAVs Klage og Anke, deretter til Trygderetten, som faktisk omgjør en hel del av NAVs dustete avgjørelser.

 

Det største problemet her er vel egentlig at AAP i ventetid på behandling av uføresøknad kun kan gis i inntil 8 måneder, men det kan ta mye lengre tid enn det å få saken endelig avgjort.

 

https://www.trygderetten.no/Content/106938/1703496.pdf

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Man kan når som helst søke om uføretrygd, men det er helt klart en fordel om det er NAV som anbefaler dette, og støtter den beslutningen.

 

En slik søknad blir ikke avvist, den blir avslått, dersom kravene ikke er oppfylt, som at hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.

 

Videre kan det ankes dersom NAV lokalt avslår søknaden, først til NAVs Klage og Anke, deretter til Trygderetten, som faktisk omgjør en hel del av NAVs dustete avgjørelser.

 

Det største problemet her er vel egentlig at AAP i ventetid på behandling av uføresøknad kun kan gis i inntil 8 måneder, men det kan ta mye lengre tid enn det å få saken endelig avgjort.

 

https://www.trygderetten.no/Content/106938/1703496.pdf

Det er ikke det jeg får opplyst under samtale med kontaktperson. Jeg får opplyst at det rett og slett er fysisk umulig å sende inn en søknad via "min nav" eller hva det nå heter uten at det er åpnet for det. Det er jo veldig rart?

 

Saken er forøvrig noe gammel og personen har vært i flere tiltak. Og personen er gammel og har returnere de kreft. I mitt tilfelle er det snakk om ung ufør der lege i utgangspunktet fraråder arbeid i frykt for å forverre tilstanden og ingen utsikt til forbedring (medisinsk behandling finnes ikke egentlig og det som har vært prøvd er avsluttet).

 

Anonymous poster hash: 07842...a54

Lenke til kommentar

Vel, når du hevder du har fått strammere rammer og ser folk som på papiret har rett på AAP som får avslag på grunn av innstramninger, så antar nok de fleste at du jobber i NAV.

 

Dersom du jobber i en bedrift som driver med attføring eller avklaring, så har du vel strengt ikke stort med hverken regelverket for NAV eller innstramningene å gjøre, men skal vurdere de brukerne som sendes til avklaring på en effektiv og korrekt måte, eventuell gi de korrekt arbeidstrening.

 

Dersom noen er for syke til å jobbe, så er det jo vanlig av bedriften gir en rapport til NAV som sier dette, mener du denne muligheten nå har falt bort?

 

 

-

 

 

Jeg er ikke enig i det. Det burde generelt ikke ta 6 år å bli avklart, punktum.

 

Varighetskravet er normalt 7 år for "varig sykdom" når det kommer til uføre, har man holdt på med avklaring i nesten like mange år, pluss kanskje ett år med sykemelding, så er det på tide å gi opp å søke ufør i stedet.

 

I utgangspunktet burde 3 år holde, dersom NAV ikke klarer å finne ut om brukeren er varig syk eller er i stand til å jobbe innen den tid, så hjelper det neppe med ytterligere 3-5 år til.

 

Unntak finnes sikkert, men det er etter min mening totalt bortkastede ressurser å avklare noen i år etter år, det er bedre for både NAV og brukeren at man får ut fingeren å blir ferdig, det er også helt innlysende at desto raskere man får folk tilbake i arbeid, desto større er sannsynligheten for at de faktisk kommer tilbake til i arbeid.

 

Det er så å si ingen som kommer tilbake til arbeidslivet etter å ha gått 6-10 år på arbeidsavklaring.

Nå gidder jeg ikke bruke mer tid på å diskutere med deg når du ikke kan å lese. Jeg skrev ikke at jeg jobbet i en attføringsbedrift.

 

Du synes at det ikke «burde» ta 6 år å bli avklart nei, og det er din mening. Men har den egentlig noe å si? For nå er altså ikke realitetene alltid slik du synes at ting burde være. Livet, liksom.

 

Personlig kjenner jeg forøvrig til flere som har hatt aggressive former for kreft det har tatt åresvis å bli frisk fra. De klarte ikke å delta på noen avklaring på flere år mens de mottok behandling. Og som etter mange år har blitt helt friske fra kreften og klart å begynne å jobbe igjen. Du må gjerne komme med statistikk som viser at «så og si ingen» kommer tilbake til arbeidslivet igjen etter å ha gått 6-10 år på arbeidsavklaring. Eller la vær, jeg er uansett ferdig med å diskutere med deg.

 

Anonymous poster hash: b4dfe...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...