Gå til innhold

Nå kan den norske elbilen Buddy gjenoppstå i mer moderne form


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fy faaaaeeen å støgg den bilen er!

...

Jeg vil ha en! Den er så stygg at den er kul! Tenk om dem kunne laget noe som kunne gå 2-300km og kosta rundt 100-120k, da hadde vi snakket! En sø.... liten og rar småbil ment for byen men som en sjelden gang kunne hatt nokk rekkevidde til å strekke på beina iblant også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er kanskje å banne i kirka, men hva med å tilrettelegge for hybrid-drift, altså løssalg av eksternt aggregat som passer til bilen og kan lade den under veis? Styrt fra førerplassen.

 

Stort batteri er som kjent dyrt og lite batteri fører som kjent til rekkeviddeangst. Et eksternt aggregat som er tilpasset bilen kan fjerne rekkeviddeangsten og øke salget betydelig uten at folk nødvendigvis vil bruke aggregatet særlig ofte. Folk kjøper jo gjerne rekkevidde etter en antagelse om maksimalt behov, ikke hverdagsbehovet.

 

Edit: Ha i bakhodet at et eksternt aggregat, solgt separat fra bilen, gjør at den avgiftsmessig går som ren elbil, ikke hybrid.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ser det ut som om de prøver å designet bilen så stygg som mulig for å få den til å skille seg ut, bare for å være anderledes og gjenkjennbar?

Bortkasta potensial.

Tror dei har bommet litt på pris også, her en til 60 000,-

Men eg liker tanken på en rustfri, modulær (lett å reparere og modifisere) rørgitterramme og thermoplastikk rund om, helt resirkulerbart og pålag evigvarende.

https://m.youtube.com/watch?time_continue=53&v=yyi4UOTHbLg

 

Tilby heller noe til + 1 500 000,- (med EKORNES inventar for 300 000,-), selvsagt med et produksjonsvolum som er oppnålig i modne marked som et substitutt med ekstra funksjon og 18 tonn lettere batteripakke :

post-401853-0-64400100-1561906204_thumb.jpeg

 

Bilmekanikeren er jo dobbelt så dyr som legen og advokaten her til lands.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Med stadig mer boutgifter for vanlige biler, også elbiler har jeg stor tro på slike bomfrie L1-L7e kjøretøy. Har selv 2 i bestilling, og komplementerer gjerne med en ny Buddy. Jeg og kona skal faktisk kjøre en 200km versjon gjennom Tyskland på www.wavetrophy.com i september.

Er bare å putte inn en “PowerWall” fra Tesla på 14 kW/t å kjøre i veg med så små doninger som dette.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det er kanskje å banne i kirka, men hva med å tilrettelegge for hybrid-drift, altså løssalg av eksternt aggregat som passer til bilen og kan lade den under veis? Styrt fra førerplassen.

 

Stort batteri er som kjent dyrt og lite batteri fører som kjent til rekkeviddeangst. Et eksternt aggregat som er tilpasset bilen kan fjerne rekkeviddeangsten og øke salget betydelig uten at folk nødvendigvis vil bruke aggregatet særlig ofte. Folk kjøper jo gjerne rekkevidde etter en antagelse om maksimalt behov, ikke hverdagsbehovet.

 

Edit: Ha i bakhodet at et eksternt aggregat, solgt separat fra bilen, gjør at den avgiftsmessig går som ren elbil, ikke hybrid.

 

Eller kanskje utleie av disse aggregatene på for eksempel bensinstasjoner, så kan du plukke opp et når du skal på langtur.

Lenke til kommentar

Eller kanskje utleie av disse aggregatene på for eksempel bensinstasjoner, så kan du plukke opp et når du skal på langtur.

Mulig det, men innfører ikke bare det ennå et usikkerhetsmoment? Har bensinstasjonen et aggregat tilpasset akkurat min bil? Er det eller de allerede utleid når jeg skal på påskeferie? Jeg tror det er lurere å selge disse løst til sluttforbruker. Små, kompakte, akkurat nok effekt til etterlading, fornuftig priset og ikke minst tilpasset både mekanisk og elektrisk. Omtrent som man i gamle dager festet reservedekket på bilen et eller annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det, men innfører ikke bare det ennå et usikkerhetsmoment? Har bensinstasjonen et aggregat tilpasset akkurat min bil? Er det eller de allerede utleid når jeg skal på påskeferie? Jeg tror det er lurere å selge disse løst til sluttforbruker. Små, kompakte, akkurat nok effekt til etterlading, fornuftig priset og ikke minst tilpasset både mekanisk og elektrisk. Omtrent som man i gamle dager festet reservedekket på bilen et eller annet sted.

Her, kan greit bygges inn og gå når du treng varme. “50 kg”, er levert i 400 000 eksemplar og med gang tid på 6 000 timer før service (brukt hele tiden => 6 000 t x 60 km/t = 360 000 km, Spitsbergen kansje) :

post-401853-0-10674700-1561990781_thumb.jpgpost-401853-0-10674700-1561990781_thumb.jpg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Mulig det, men innfører ikke bare det ennå et usikkerhetsmoment? Har bensinstasjonen et aggregat tilpasset akkurat min bil? Er det eller de allerede utleid når jeg skal på påskeferie? Jeg tror det er lurere å selge disse løst til sluttforbruker. Små, kompakte, akkurat nok effekt til etterlading, fornuftig priset og ikke minst tilpasset både mekanisk og elektrisk. Omtrent som man i gamle dager festet reservedekket på bilen et eller annet sted.

Vi har da Internett, 4G og apper som kan stedfeste eventuelle ledige aggregater, i utgangspunktet er det små/lette batteripakker i disse biler, burde være fullt mulig og få standardisert disse pakkene så en form for bytteordning/leie så man kunne kjapt bytte pakke under en langtur. I Asia fungerer batteribytte utmerket på mindre kjøretøyer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...