Gå til innhold

Slik startet lekkasjen som førte til hydrogen-eksplosjonen i Sandvika


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen var tung og vanskelig å lese, inneholder feil og jeg måtte nesten lete etter hva feilmonteringen bestod i. Det er foringen som er avbildet i de to øverste illustrasjonene (ikke pluggen). De seks boltene på foringen er visst dratt til med feil moment (= for lite? og beskrevet som feil montert), ikke 2 bolter. Det er litt rart at de ytterste boltene (grønne) er korrekt strammet/montert når de innerste (blå) er feil, men det gjøres kanskje i to forskjellige operasjoner?

 

Til slutt lurer jeg på "Leak bore"; Det ser ut til å være laget for en kontrollert lekkasje hvis de røde forseglingene(=pakningene?) feiler, men er ikke beskrevet annet enn at lekkasjene går gjennom den, samt via de blå forseglingene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mye visvass her. "To bolter ble skrudd på feil"?

Noen bolter ble skrudd til for lite(?), så enkelt som det.

Edit: for "vanlige" gassflasker jeg har sett er alltid ventilen skrudd inn i flaska og ikke boltet på, som her. Det er kanskje en grunn til det.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Mye visvass her. "To bolter ble skrudd på feil"?

Noen bolter ble skrudd til for lite(?), så enkelt som det.

Edit: for "vanlige" gassflasker jeg har sett er alltid ventilen skrudd inn i flaska og ikke boltet på, som her. Det er kanskje en grunn til det.

 

Det går på størrelsen på flensen. Bolteflenser er har vært industristandard for større dimensjoner til gasstransport i flere titalls år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det innebærer verifisering av dreiemoment ved to vitner og tydelig dokumentasjon og merking."

 

Klassisk desperat "sleng-på-mer-dokumentasjon"-løsning på et sikkerhetsproblem som har helt andre grunnleggende svakheter enn momentet på en plugg.

Da må du angripe hele fly industrien, og sleng på hele det maritime i tillegg. Det er sånn alt foregår. 

 

Fordelene ved å ha alt dokumentert, er jo at man kan se gjennom inspeksjon direkte om det ligger noen forskjeller i systemet. Er dog litt merkelig at de ikke hadde dette implementert fra før av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"Det innebærer verifisering av dreiemoment ved to vitner og tydelig dokumentasjon og merking."

 

Klassisk desperat "sleng-på-mer-dokumentasjon"-løsning på et sikkerhetsproblem som har helt andre grunnleggende svakheter enn momentet på en plugg.

Da må du angripe hele fly industrien, og sleng på hele det maritime i tillegg. Det er sånn alt foregår. 

 

Fordelene ved å ha alt dokumentert, er jo at man kan se gjennom inspeksjon direkte om det ligger noen forskjeller i systemet. Er dog litt merkelig at de ikke hadde dette implementert fra før av. 

Virker som om det har vært én barriere mellom full kontroll og fult kaos.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen var tung og vanskelig å lese, inneholder feil og jeg måtte nesten lete etter hva feilmonteringen bestod i. Det er foringen som er avbildet i de to øverste illustrasjonene (ikke pluggen). De seks boltene på foringen er visst dratt til med feil moment (= for lite? og beskrevet som feil montert), ikke 2 bolter. Det er litt rart at de ytterste boltene (grønne) er korrekt strammet/montert når de innerste (blå) er feil, men det gjøres kanskje i to forskjellige operasjoner?

Til slutt lurer jeg på "Leak bore"; Det ser ut til å være laget for en kontrollert lekkasje hvis de røde forseglingene(=pakningene?) feiler, men er ikke beskrevet annet enn at lekkasjene går gjennom den, samt via de blå forseglingene.

Kan være så enkelt at montøren ikke har forstått at “foringen/monteringsflens” for pluggen skal være en bariere nr 2, eller værtfall evne å ta et trykk som utløser alarmen som “Leak bore” gir. Og “bare” skrutt den på.

 

Og alle pakningstrykk blir jo feil siden flensen er “tilpasset” å tette mot plug.

 

Pakninger er artige greier (gjeld muligens ikkje saken)

Eg beundrer litt O-ring pakningers evne til å tette og tole roterendes bevegelse under lavt (den kompenser litt selv slik eg forstå og noen tar til seg smørremidler) eller intet trykk. Men selv med 0,3 kg/cm2 lekker det jo mellom boltene om du skrur for hardt åt og materialet er mykt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hvordan takler slike hydrogenstasjoner bilister som bommer på bremsepedalen og gassen? Vi ser regelmessig bilder av biler som har kjørt gjennom vegger.

Distré bilister river over ende bensinpumper når de glemmer å ta ut bensinslangen før de kjører, håper hydrogenbiler har sperrer som hindrer kjøring før alt er lukket og hengt på plass.

 

Vil hydrogenstasjoner i tettbygget strøk kunne bli potensielle terrormål, med behov for avsperring og vakthold?

Lenke til kommentar

Hvordan takler slike hydrogenstasjoner bilister som bommer på bremsepedalen og gassen? Vi ser regelmessig bilder av biler som har kjørt gjennom vegger.

Distré bilister river over ende bensinpumper når de glemmer å ta ut bensinslangen før de kjører, håper hydrogenbiler har sperrer som hindrer kjøring før alt er lukket og hengt på plass.

 

Vil hydrogenstasjoner i tettbygget strøk kunne bli potensielle terrormål, med behov for avsperring og vakthold?

En hydrogenbil kan ikke startes og kjøres på samme måte som elbiler, som ikke kan kjøres mens de blir ladet. 

Lenke til kommentar

Hvordan takler slike hydrogenstasjoner bilister som bommer på bremsepedalen og gassen? Vi ser regelmessig bilder av biler som har kjørt gjennom vegger.

Distré bilister river over ende bensinpumper når de glemmer å ta ut bensinslangen før de kjører, håper hydrogenbiler har sperrer som hindrer kjøring før alt er lukket og hengt på plass.

Vil hydrogenstasjoner i tettbygget strøk kunne bli potensielle terrormål, med behov for avsperring og vakthold?

Dette med “terrormål” er vel nesten det samme som å dra “rasist kortet”. Mitt intrykk er at alt kan brukes som terror reidskap og at media er svært villig til å bruke feite typer på det I etter tid, og vinkler det nue skeivt i de fleste tilfeller (er hissere).

 

Badekaret på hotellet, en pumpe fra Biltema som klarer 10 kg/cm^2 er foreksempel velegnet om Du er litt lausmaget. Et batteri som står lagret utenfor en bensinstasjon, noe å slipe med, litt husholdnings eddik og en kokeplate som katalysator kan gjøre susen. En kjepp i ei steinrøys over E6 osv osv.

 

Ser man bort fra religion, husmorslaver og enkelte organisasjoner er Vi stort sett fredlige. Selv om eg ikke av den grunn vil påstå at Vi har for “lite terror”, det er et prinsipielt feil maktmiddel.

Man er “idiot” om man bruker det, nett som ikke sekulære stater og relegiøse/semantikk partier er det samme.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske utrolig at ikke momentet ble kontrollert når flensen ble påskrudd! For alle som skrur på biler, amatører eller profesjonelle, vet at en må bruke riktig prosedyre (bolter riktig rekkefølge, trinnvis tilstramming til gitt moment etc) når en monterer et topplokk.

 

 

Ut fra egen erfaring med dekkfirma, lakkeringsverksted og til dels bilverksted kjenner jeg også et annet problem, de drar til hjulbolter med et hinsides moment. Her om dagen måtte jeg forlenge armen med et solid jernrør på en meter og var allikevel nødt til å legge all min vekt for å løsne boltene. Godt jeg oppdaget det hjemme.

 

 

I tilfellet her burde en anvende 100% korrekt moment, dernest burde det gå greit både om en brukte 130% eller 60% (man må ha litt marginer). Hjulbolter tåler heldigvis minst 400% moment, så de overlever heldigvis totalt inkompetente halvprofesjonelle som ikke vet hva de driver med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig moment er viktig. Da bør momentnøkkel være kalibrert, brukes riktig og lagres riktig. Lagrer du momentnøkkelen med innstilt moment, vil nøkkelen endre seg over tid. Momentet skal skrues av mellom hver bruk, men ikke helt av. Skrur du helt av kan det komme en offset. Mange fullfører bevegelsen av nøkkel og får ofte ett høyere moment enn innstilt. En skal også holde i nøkkel på ett bestemt punkt (avmerket). Jeg ser mange momentnøkler som ikke holder fabrikantens spesifikasjoner ved kalibrering. Kvalitet lønner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske utrolig at ikke momentet ble kontrollert når flensen ble påskrudd! For alle som skrur på biler, amatører eller profesjonelle, vet at en må bruke riktig prosedyre (bolter riktig rekkefølge, trinnvis tilstramming til gitt moment etc) når en monterer et topplokk.

 

 

Ut fra egen erfaring med dekkfirma, lakkeringsverksted og til dels bilverksted kjenner jeg også et annet problem, de drar til hjulbolter med et hinsides moment. Her om dagen måtte jeg forlenge armen med et solid jernrør på en meter og var allikevel nødt til å legge all min vekt for å løsne boltene. Godt jeg oppdaget det hjemme.

 

 

I tilfellet her burde en anvende 100% korrekt moment, dernest burde det gå greit både om en brukte 130% eller 60% (man må ha litt marginer). Hjulbolter tåler heldigvis minst 400% moment, så de overlever heldigvis totalt inkompetente halvprofesjonelle som ikke vet hva de driver med.

 

Boltene tåler det nok, men felgene derimot.....

Lenke til kommentar

Ganske utrolig at ikke momentet ble kontrollert når flensen ble påskrudd! For alle som skrur på biler, amatører eller profesjonelle, vet at en må bruke riktig prosedyre (bolter riktig rekkefølge, trinnvis tilstramming til gitt moment etc) når en monterer et topplokk.

Ut fra egen erfaring med dekkfirma, lakkeringsverksted og til dels bilverksted kjenner jeg også et annet problem, de drar til hjulbolter med et hinsides moment. Her om dagen måtte jeg forlenge armen med et solid jernrør på en meter og var allikevel nødt til å legge all min vekt for å løsne boltene. Godt jeg oppdaget det hjemme.

I tilfellet her burde en anvende 100% korrekt moment, dernest burde det gå greit både om en brukte 130% eller 60% (man må ha litt marginer). Hjulbolter tåler heldigvis minst 400% moment, så de overlever heldigvis totalt inkompetente halvprofesjonelle som ikke vet hva de driver med.

Var ute for det samme på en bobil med lett vekt chassi, 6,5 x 17,5 toms dekk. Skal ha 600 Nm, men eg og en annen greide ikkje å løyse dei med en forlenger på 2,5 m (tind fra en høysvans) som gir 5 000 Nm.

Det setter seg litt men det får da være grenser.

 

Smør boltene, skrap bort løst oksyd på kontaktflater og legg forsiktig vekten på den 20 cm nøkkel som følger bilen. Er Du da 60 kilo har Du 120 Nm. (Har et intrykk av at verksteder ikke gidd reingjæring og oppsmørring, og av den grunn tar i litt ekstra)

Et sted mellom 80 - 150 Nm er vanlig for personbiler, det står i instruksjonsbok og kansje på nøkkel.

 

Her litt relevant hva angår valg av bil og sportslighet i Norsk fartsområde +/- 85 km/t

Citröen Xantia 1999 mod 85 km/t, Tesla S85 Performance 68 km/t, man får ikke det man betaler taller for. Tesla blir jo regelrett knust av Dasia Logan med 5 km/t og er bare 1 km/t skarpere enn en 5 år eldre Ford Transit. I morgen selger eg bilen, dette er uverdig og man fremstår som en ideot, og miljøvenlig er den heller ikke.

Ref: https://teknikensvarld.se/algtest/

20170105 Elgtest i 85 kmt.pdf

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Ganske utrolig at ikke momentet ble kontrollert når flensen ble påskrudd! For alle som skrur på biler, amatører eller profesjonelle, vet at en må bruke riktig prosedyre (bolter riktig rekkefølge, trinnvis tilstramming til gitt moment etc) når en monterer et topplokk.

 

 

Ut fra egen erfaring med dekkfirma, lakkeringsverksted og til dels bilverksted kjenner jeg også et annet problem, de drar til hjulbolter med et hinsides moment. Her om dagen måtte jeg forlenge armen med et solid jernrør på en meter og var allikevel nødt til å legge all min vekt for å løsne boltene. Godt jeg oppdaget det hjemme.

 

 

I tilfellet her burde en anvende 100% korrekt moment, dernest burde det gå greit både om en brukte 130% eller 60% (man må ha litt marginer). Hjulbolter tåler heldigvis minst 400% moment, så de overlever heldigvis totalt inkompetente halvprofesjonelle som ikke vet hva de driver med.

 

Boltene tåler det nok, men felgene derimot.....

Har aldri opplevd problemer med felgene og høyt moment. Kan du dokumentere din påstand?

Lenke til kommentar

 

 

Ganske utrolig at ikke momentet ble kontrollert når flensen ble påskrudd! For alle som skrur på biler, amatører eller profesjonelle, vet at en må bruke riktig prosedyre (bolter riktig rekkefølge, trinnvis tilstramming til gitt moment etc) når en monterer et topplokk.

 

 

Ut fra egen erfaring med dekkfirma, lakkeringsverksted og til dels bilverksted kjenner jeg også et annet problem, de drar til hjulbolter med et hinsides moment. Her om dagen måtte jeg forlenge armen med et solid jernrør på en meter og var allikevel nødt til å legge all min vekt for å løsne boltene. Godt jeg oppdaget det hjemme.

 

 

I tilfellet her burde en anvende 100% korrekt moment, dernest burde det gå greit både om en brukte 130% eller 60% (man må ha litt marginer). Hjulbolter tåler heldigvis minst 400% moment, så de overlever heldigvis totalt inkompetente halvprofesjonelle som ikke vet hva de driver med.

 

Boltene tåler det nok, men felgene derimot.....

Har aldri opplevd problemer med felgene og høyt moment. Kan du dokumentere din påstand?

Kan ikke dokumentere det. Det er meg fortalt at man kan ødelegge konen på felgene og dermed få problemer med anleggsflaten til bolter/hjulmutre. Jeg har tatt det til meg som ett godt råd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...