Gå til innhold

Ingeniører mener Tyskland trenger hydrogenbiler: – Det er for mye fokus på elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Tysk bilindustri får rote seg langt inn i den hydrogenblindgata de vil. Eneste problemet er at de kan stappe sugerøret ned i EU kassa å rulle ut hydrogen mot vår vilje med våre egne penger og på dine måten «vinner til slutt».

 

Jeg mener hydrogen til personbiler er å piske en død hest. Kan være at hydrogen kan løse noen problemer i underutviklede land, men de pleier å hoppe over noen generasjoner med kostbar infrastruktur. F.eks droppe fastnett telefon, rett på mobil. De kommer til å gå rett på distribuert energiproduksjon med powerwalls og (enklere) elbiler. Hydrogen har ingenting der å gjøre. Kanskje metangass konverterte fossilbiler basert på distribuerte små kloakkanlegg med gassutvinning og kompostering. Da kna de holde liv i ICE bilen vesten ikke lenger vil ha.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I Tyskland sendes vindkraft i nord ned til fjellene i syd for å pumpe opp kraften man ikke bruker når det blåser om nettene. Altså over kraftnettet.

Uten og sjekke opp, nå har prisene på strøm i tyskland vært under 10 øre/kw og da regner jeg med at de har fylt opp det de kan fylle opp med energilagring, og de må dumpe prisene for å bli kvitt strømmen. Enkelte energiselskaper med vindmøller har faktisk betalt istedenfor og tjene penger i helga som var. Hadde det da ikke vært lurt og lagre energi på flere alternativer så de kan selge den energien senere til en høyere pris ?

www.electricitymap.org Bra nettside med live statistikk

Lenke til kommentar

Og den eksploderer ikke.

Og hvorfor skulle den eksplodere? Virkeligheten er ikkje som ein Hollywood film.

For at det skal være ein eksplosjon må det være tennenergi. Det blir det ikkje av ein kule kule som treff ein COPV. Men du kan jo tenke deg om dette skjer i ein garasje eller tunnel, der all hydrogen går rett opp og samlar seg blant tennkilder som lys og vifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener hydrogen til personbiler er å piske en død hest. Kan være at hydrogen kan løse noen problemer i underutviklede land, men de pleier å hoppe over noen generasjoner med kostbar infrastruktur.

Når vi ser alle ulukkene med hydrogen i velutvikla land, trur eg det vil eskalere til voldsame katastrofer om vi sender det til land utan den kunnskapen og tryggleikskulturen vi har i i-land. I mange u-land døyr folk framleis av å ha drilla hol i oljeleidningar for å stele olje..

 

U-land er storimportørar av brukte eksosbilar frå I-land. I tillegg har dei ofte mykje sol. Då er system som dette, som kan konvertere CO2 og vatn til olje ved hjelp av sollys, midt i blinken: http://www.sun-to-liquid.eu/

 

Verknadsgrada er over 30%, som er betre enn solcellepanel. Då kan gamle bilar vare litt lengre, og vere like klimanøytrale som elbilar. (Potensielt betre, sidan ein slepp å produsere ny bil.)

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lite sannsynlig.  

 

 

Som du kan se, så har den detonert. Hvordan kan vi kjøre rundt i disse bombene, som brenner men flammer som ikke kan slukkes, da de også inneholder sitt eget oksideringsmiddel.

Uno-X i Sandvika både detonerte og brant. Teslaen i videoen brant - ikke detonerte. Vet du hva ordet detonere betyr?

 

Og den eksploderer ikke.

Hydrogentanken i videoen hverken brant eller detonerte, men den lekker hydrogen som igjen gjør området rundt tanken usikkert. Svært usikkert. Det kan potensielt detonere. Altså blåse ut vinduer, vegger og tak. Men det kommer an på volum, blandingsforhold osv. Men det KAN detonere og det er der faren er. Batterier kan ikke detonere.

 

Det ensidige fokuset på batterier fra mange er helt hull i hodet. Det er en løsning som kort og godt ikke kan erstatte fossilt brennstoff.

Jovisst, både NVE og danskenes tilsvarende har gått ut og sagt at det er gjennomførbart for hele personbiltrafikken i et relevant tidsperspektiv, med overkommelige investeringer i kraftnettet. I Sverige vil det antagelig koste mer, men jeg har ikke sett noen konkrete kostnadsanalyser og tidsperspektiv.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jovisst, både NVE og danskenes tilsvarende har gått ut og sagt at det er gjennomførbart for hele personbiltrafikken i et relevant tidsperspektiv, med overkommelige investeringer i kraftnettet. I Sverige vil det antagelig koste mer, men jeg har ikke sett noen konkrete kostnadsanalyser og tidsperspektiv.

Så det betyr at det automatisk er løsningen for alle og hele verden? 

Meningsløst argument. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor langt må da strømmen fraktes for og få fylt opp et pumpekraftverk pr. i dag ?

Som du spør skal du får svar. Hvor langt er et tau?

185 m. En kabellengde. Opprinnelsen til ordet kabel er noe som er snodd, har intet med elektrisitet å gjøre. Kabellengde er ca. så langt man normalt bygde reperbaner (taubaner, der man produserte tau). Endret av Ibj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor skrev jeg hele verden?

Meningsløs stråmann.

Jeg diskuterer på verdensbasis og så quoter du meg og kommer med en nordisk rapport.

 

Uansett er jo en slik rapport meningsløst selv i Norden. At man kan legge om til elektrisk bilpark i forhold utbygging av strømnettet er ikke ensbytende at det er en god løsning. For mange fungerer det ikke p.g.a. ladetiden alene. 

Lenke til kommentar

 

Hvor skrev jeg hele verden?

Meningsløs stråmann.

Jeg diskuterer på verdensbasis og så quoter du meg og kommer med en nordisk rapport.

Ein nordisk skriftleg rapport er betre enn ein udokumentert generell påstand om verda.

 

Uansett er jo en slik rapport meningsløst selv i Norden. At man kan legge om til elektrisk bilpark i forhold utbygging av strømnettet er ikke ensbytende at det er en god løsning. For mange fungerer det ikke p.g.a. ladetiden alene.

Tesla Model 3 kan snart superlade 260 km rekkjevidde på ti minutt. Det er på nivå med fylling av bensin. Det er veldig mange fleire superladarar enn hydrogenstasjonar både i Noreg og i resten av verda, so ein treng sjeldan køyre ein omveg for å lade.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ensidige fokuset på batterier fra mange er helt hull i hodet. Det er en løsning som kort og godt ikke kan erstatte fossilt brennstoff.

Det er mange opplagte grunner til dette. Vi trenger derfor alternativer og hydrogen skiller seg ut som en mulighet.

Hydrogen er ikke et alternativ. Beklager. Det er dyrt, farlig, ineffektivt og generelt dårlig egnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...