Gå til innhold

Etterforskning av eksplosjon i Sandvika kan ta måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uno-X har tidligere uttalt at de vil holde alle sine stasjoner i innland og utland stengt fram til årsaken er funnet. (og antagelig til eventuelle sikkerhetstiltak er utført)

 

Toyota og Hyndai har sagt at de vil tilby hydrogenbil-kundene sine leiebil (lånebil?) inntil videre.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest en analyse som sier at trykkbølge blir svært kraftig ved hydrogen eksplosjon. Når Lng smeller blir det ca 6 bars trykk, hydrogen kan komme opp i 20 til 80 bar. I et lukket rom blir dette ekstremt mye kraftigere.

 

Når i tillegg hydrogen atomer er så små at hydrogengass lekker rett gjennom mange rørtyper. Samme problem med tetninger og koblinger. Det er utrolig vanskelig å få tett. Det krever nitid oppfølging og kontroller. (På LNG i skip brukes alltid dobbelpiping med lekkasjedeteksjon.

 

Når i tillegg hydrogen er tenkbart i et kjempestort blandingsommråde og i tillegg kan selvantenne ved små lekkasjer sier det seg selv at denne gassen ikke er å spøke med

 

Men at tankene kan tåle eksplosjon er sannsynlig. Disse tåler vel sikkert over 1000 bar. I en brann vil trykket øke dramatisk og tvinge sikkerhetsventiler til å åpne. Da bør ventilasjonsrør være høyt.

 

Nå har ikke jeg sett skadene men jeg tror de har vert heldige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest en analyse som sier at trykkbølge blir svært kraftig ved hydrogen eksplosjon. Når Lng smeller blir det ca 6 bars trykk, hydrogen kan komme opp i 20 til 80 bar. I et lukket rom blir dette ekstremt mye kraftigere.

 

20-80 bar? Hvilke faktorer gjør det til dette? Hva er premissene da? 

Uansett, om det er 80 bar ved x antall meter, så er man direkte død. Kroppen tåler ikke dette. Og dette vil folk kjøre rundt med? Hva med lastebiler? 

Lenke til kommentar

Tankene ser jo intakte ut ennå, så ser ut som de tåler en eksplosjon.

Flisete her og der, utsatt for høye temperaturer, trykk og bygningsdeler som flyr. Kaller du det intakt? Hadde du turt å trykksette de på nytt noen sinne? Jeg er ganske sikker på at disse blir kondemnert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flisete her og der, utsatt for høye temperaturer, trykk og bygningsdeler som flyr. Kaller du det intakt? Hadde du turt å trykksette de på nytt noen sinne? Jeg er ganske sikker på at disse blir kondemnert.

Hadde de tankene gått med i smellen ville nok skadeomfanget vært betydelig større, så ja tankene er intakte.

Lenke til kommentar

20-80 bar? Hvilke faktorer gjør det til dette? Hva er premissene da? 

Uansett, om det er 80 bar ved x antall meter, så er man direkte død. Kroppen tåler ikke dette. Og dette vil folk kjøre rundt med? Hva med lastebiler?

 

Du får ikke like høyt trykk i åpen luft. Det er om du fyrer på hydrogen i et lukket rom. Det brenner raskt og gir en formidabel trykkbølge som knuser bygningen effektivt.

 

I åpne omgivelser gir den selvfølgelig ikke like høyt trykk men trykkbølgen kommer gjerne opp i 1,5 psi som er 0,1 bar.

 

Dette er mere enn nok til å sette opp store krefter på bygninger. 0,1 bar er ca ett tonn PR kvadratmeter. Få bygninger tåler så mye.

Lenke til kommentar

Du får ikke like høyt trykk i åpen luft. Det er om du fyrer på hydrogen i et lukket rom. Det brenner raskt og gir en formidabel trykkbølge som knuser bygningen effektivt.

 

I åpne omgivelser gir den selvfølgelig ikke like høyt trykk men trykkbølgen kommer gjerne opp i 1,5 psi som er 0,1 bar.

 

Dette er mere enn nok til å sette opp store krefter på bygninger. 0,1 bar er ca ett tonn PR kvadratmeter. Få bygninger tåler så mye.

 

Du snakker om trykk som om trykkene var allerede bestemte. Men dette må jo ha flere faktorer, som f.eks hva som eksploder, trykk (hydrostatisk), mengde/størrelse osv osv. 

Lenke til kommentar

Knallgass i store lukkede volum er ikke til å spøke med. Ei heller den litt svakere slektningen 30% hydrogen 70% luft. Adskillige kubikkmeter kan brenne i løpet av millisekunder. Gassblandingen kan gå fra 20'C til 1000'C i løpet av millisekunder. Da er det bare på putte tallene inn i gassligninga så finner man trykket som oppstår i løpet av millisekunder.

 

En UiS-professor leker litt med knallgass. Dette er bare 0,5 liter ved atmosfæretrykk

Her er 6 liter ved atmosfæretrykk

Her er en ballong på 2x5 meter, fortsatt bare atmosfæretrykk

 

Men alt dette blir småtterier i forhold til om gassen ikke har noe sted å ekspandere. 5 kg som siver ut i en garasje for eksempel. Håper NRKs "ikke gjør dette hjemme" leser dette innlegget og sparer oss for å prøve selv..

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker om trykk som om trykkene var allerede bestemte. Men dette må jo ha flere faktorer, som f.eks hva som eksploder, trykk (hydrostatisk), mengde/størrelse osv osv. 

https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/37308/690060118_ftp.pdf?sequence=1

 

Gammel artikkel men fysikken er det samme. Det har ikke så mye å si for trykket hvilken mengde du har med hydrogen. 

 

Poenget er om du har rett blandingsforhold. da stiger trykket kjapt som kurvene viser.

 

Normalt så snakker man om det trykket man får ved detonasjon ved 300K 1 atmosfære og et gitt tenn bart blandingsforhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Intakte i betydningen ikke punktert ennå ja.

Intakte i betydningen fortsatt brukbare, neppe.

 

Den øverste tanken er punktert, de andre ser "intakte ut". Vi ser tydelig på bildet at fibrene er røket og delaminert. Hvis en zoomer inn på bilder kan også liner med hull i skimtes. Ser ut til å være en metalliner, antagelig aluminium. Ca. 5 cm hull i liner.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske sannsynlig at om de avbildede tankene ikke tømte seg før eksplosjonen, så slo overtrykksventilene ut og tømte de i brannen.

Nei, danske eksperter har vært og trykktestet anlegget, og hele anlegget ble målt til å være operativt, bortsett fra den ene tanken selvsagt. Så stasjonen i seg selv har overlevd en vanvittig eksplosjon og tilhørende brann i timevis i ettertid. 

Lenke til kommentar

 

Det er nok ganske sannsynlig at om de avbildede tankene ikke tømte seg før eksplosjonen, så slo overtrykksventilene ut og tømte de i brannen.

Nei, danske eksperter har vært og trykktestet anlegget, og hele anlegget ble målt til å være operativt, bortsett fra den ene tanken selvsagt. Så stasjonen i seg selv har overlevd en vanvittig eksplosjon og tilhørende brann i timevis i ettertid. 

siden anlegget overlevde og er målt til å være operativt, så hadde du kanskje turt å dra dit å fylle nå om du fikk lov (og ikke anlegget allerede var tømt)?

Lenke til kommentar

siden anlegget overlevde og er målt til å være operativt, så hadde du kanskje turt å dra dit å fylle nå om du fikk lov (og ikke anlegget allerede var tømt)?

Nei, selvfølgelig ikke? Sa jeg det? 

 

De må selvsagt destruere hele greia, og lage den på nytt om de skal det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...