Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPadOS – iPad Pro er i ferd med å bli et fullblods verktøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så mao kan man for samme prisen som en MacBook Air få en iPad Pro som yter adskillig svakere, men kan konfigureres til å bli nesten like brukbar både SW og hardware-messig.

 

Ipad pro er faktisk i de fleste tester kjappere, men er enig i at den er drit dyr i forhold til en ordentelig arbeidspc. Man kan fint få en Matebook til samme prisen som gruser den på ytelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, dette er noko av det mest komiske eg har lest på ei stund!

 

Det er ikkje meint som kritkk av journalisten eller sjølve artikkelen, men det er komisk at Ipad Pro, etter 4 år på marknaden, produktet som verkeleg skulle gjere iPad til noko anna enn eit leiketøy, no er den i ferd med å bli eit verktøy, ikkje endå må du vete, men når iPadOS kjem på marknaden. Kanskje.

 

Missforstå meg rett, eg ønsker alle desse endringane velkommen, kanskje får dei meg til å bruke min iPad igjen, men det er sprøtt å lese om korleis den minste form for filhandtering er ein revolusjon i iPad-samanheng, eller korleis det no blir mogleg å jobbe i heile tre (!) appar på same tid! Tre!

 

Eg likar iPadOS, iPad burde hatt eit eige OS frå starten av, men eg synest ikkje vi skal vere veldig generøse med skryten av å innføre grunnlegande funksjonalitet som alle operativsystem har hatt i fleire tiår. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Så mao kan man for samme prisen som en MacBook Air få en iPad Pro som yter adskillig svakere, men kan konfigureres til å bli nesten like brukbar både SW og hardware-messig.

 

iPad Pro er adskillig raskere. Den har i tillegg 120hz, bedre IPS-skjerm og kan fungere som tablet. Problemet er vel det helvetes tastaturet som er helt latterlig. At Apple enda ikke har laget en bedre en som faktisk kan konfigurerere vinkelen bak på bedre, er ganske idiotisk. Løsningen på Pixel Slate, med en magnet som tillater uendelige vinkler, er ganske genialt. Burde gått for det.

 

Det andre problemet er at software ikke på langt nær fungerer like bra som det fullverdige MacOS og appstøtten til det -- igjen en feil du tar.

Lenke til kommentar

Så mao kan man for samme prisen som en MacBook Air få en iPad Pro som yter adskillig svakere, men kan konfigureres til å bli nesten like brukbar både SW og hardware-messig.

 

Jeg er helt enig i at iPad Pro er alt for dyr. Det er også subjektivt hva man vektlegger når man sammenligner Macbook Air og iPad Pro.

For noen bruksområder er det kritisk med tastatur og mus sammen med desktop apps. Og den har inngang for hodetelefoner, ekstra usb c port osv. Men for meg har iPad pro en del fordeler over Macbook Air.

-Den har halvparten av vekten til Macbook Air og den er halvparten så tykk. Det gjør det mer praktisk og raskt å ta opp og legge fra seg fra seg.

-Bedre skjerm. Dekker dci p3 fargespekter (i motsetning til Macbook Air) og ca. dobbelt så lyssterk skjerm.

-Touch screen, kjempefordel for mange bruksområder.

-Bedre lyd.

-Mulighet for mobil data med sim.

-Kan brukes som tegnebrett og fungerer ekstremt bra til det.

- iPad Pro er raskere enn MacBook Air, ikke motsatt. Både single core og veldig mye bedre i multi core tester med feks. Geekbench. (Uheldigvis er det ikke så mange muligheter til å dra nytte av den prosessoren...)

 

For laptops er det en del modeller som konkurrerer med Macbook Air og er kraftigere for samme pris hvis man ikke må ha Mac OS. For iPad Pro er det etter min mening (uheldigvis) ingen konkurrenter som er i nærheten av den brukeropplevelsen iPad gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er "Pro" sofasurfing, men det er ikke mye "Pro" noe som helst annet.

 

OK, da vet vi hvordan du som "Pro" sofasurfer bruker din iPad Pro. Så kan du kanskje la andre som har mer kreative bruksområder enn det å være en sofapotet avgjøre hva som er "Pro" eller ei i forhold til deres gjøremål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er "Pro" skriver seg til funksjonen av enheten. Hvis man ikke har støtte for albuene ender man opp med å ikke kunne bruke enheten aktivt over lengre tid, der man like gjerne kunne brukt noe annet, som fungerer langt bedre. Derav er all aktiv bruk liggende.

 

Utendørs tåler den ikke vann, og bøyer seg for et godt ord under belastning. Kreativiteten bør ikke myntes på å finne et bruksområde.

Lenke til kommentar

Kanskje det er "Pro" sofasurfing, men det er ikke mye "Pro" noe som helst annet.

 

"Pro", forkortelse for profesjonell, benyttes når en person tjener penger på yrket sitt. Bruken av "pro" i denne sammenheng betyr vel at produktet er tiltenkt folk som kan benytte seg av dette som verktøy i jobben de skal gjøre. Hvem er det som definerer hvorvidt bruken er "pro" eller ikke? En blogger, animatør, journalist, bakere, tegnere etc. er yrkesgrupper som fint kunne klart seg med iPad. Piloter har lenge brukt iPad i cockpit til både manualer og kart, dette er vel til profesjonelt bruk? 

 

Selv om dette verktøyet ikke passer dine behov kan den fint passe andre. Jeg syns bare det er litt rart å henge seg opp i slike detaljer når en ikke evner til å se lenger enn sin egen nese. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selv om dette verktøyet ikke passer dine behov kan den fint passe andre. Jeg syns bare det er litt rart å henge seg opp i slike detaljer når en ikke evner til å se lenger enn sin egen nese. 

 

Jeg synes det faktisk er viktig å vite hva forskjellen ligger i siden Ipad Pro er dobbelt så dyr som ipad. Det er faktisk ikke en detalj...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ame='Woods' timestamp='1559890906' post='24946286']

 

 

Jeg synes det faktisk er viktig å vite hva forskjellen ligger i siden Ipad Pro er dobbelt så dyr som ipad. Det er faktisk ikke en detalj...

 

 

Ser du har kutta ut halve innlegget mitt, virker som du kanskje burde lese det på nytt. Her er det dessuten bruken av navnet "pro" som er oppe til diskusjon. Forskjellen mellom iPadene er nokså godt presentert på Apple sine hjemmesider om du er i tvil. 

 

Poenget er uansett at man kan ikke påstå noe ikke er "pro" selv om man ikke får benytta seg av dette verktøyet i personlige sammenhenger. Det er mange profesjonelle som benytter seg av iPad. 

Lenke til kommentar

Så dette er en bedre e-leser? Hvorfor?

Det folk gjør på jobb er gjerne jobbrelaterte ting på data. Det er da betimelig å spørre hvordan et nettbrett passer inn.

Når lovnaden og navnet, og prisen tilsier jobb-bruk, så er det betimelig å si at funksjonene burde være på plass.

Når det ikke er mer enn det som vises i artikkelen blir det hele tåpelig.

Det kan jo godt komme til mange nye steder for databruk som følge av funksjonene, hva vet jeg.

Lenke til kommentar

Noe av det første vi gjorde var å prøve ut de nye menyene på en iPad. Det er svært risikabelt - for det er månedsvis til programvarens kal være ferdig. Apple advarer selv om at dette operativsystemet fortsatt er uferdig.

 

Vær så snill, ikke bli helt ITavisen - dette stinker. Hvor "risikable" kan noen menyer være... Kan de eksplodere?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå vurderer jeg seriøst ipad Pro som min neste laptop. Hvorfor? Den gir det jeg trenger og er vifteløs. En laptop helt fri for lyd er jo en våt våt drøm.

 DO IT! Fikk min i forrige uke, helt rå, i tillegg er responsen på Apple Pencil utrolig kjapp, føles ut som å skrive eller tegne på ark. Bruker iPad Proen min til en del grafisk og tegning på jobb, 100% værdt det, spess med de nye oppgraderingene. Helt enig med argumentet med "stille" laptop!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...