Gå til innhold

Peter betalte kontantløst på Rema 1000 – da han sjekket kontoutskriften kom overraskelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan skje ved bruk av selvbetjent kasse og vanlig kortbetaling også.

 

Jeg opplevde nylig at forrige kunde på selvbetjeningskassen ikke hadde betalt for seg eller avbrutt. Jeg er vant til at et pip er nok, ser dårlig uten briller og la ikke merke til at kassen var i bruk, noen varer alt skannet. Først da jeg skulle til å taste PIN-koden oppdaget jeg at beløpet var urimelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Peter betalte kontantløst på Rema 1000

Går ut fra dere mener "kontaktløst" eller noe. Kontantløst er ikke akkurat noen nyhet, det er bra mange år siden jeg begynte å betale med kort på Rema...
Lenke til kommentar

Dette kan skje ved bruk av selvbetjent kasse og vanlig kortbetaling også.

 

Jeg opplevde nylig at forrige kunde på selvbetjeningskassen ikke hadde betalt for seg eller avbrutt. Jeg er vant til at et pip er nok, ser dårlig uten briller og la ikke merke til at kassen var i bruk, noen varer alt skannet. Først da jeg skulle til å taste PIN-koden oppdaget jeg at beløpet var urimelig.

Problemet her var at betalingen ble registrert uten at han hadde mobilen framme så han så aldri noe beløp. Han så ikke engang at betalingen ble gjennomført. Det står at de bruker bluetooth, som har ganske lang rekkevidde. Man bekrefter heller ikke betalingen på terminalen eller telefonen slik jeg forstår det. Betalingen til neste kunde gikk automatisk på hans mobil mens han hadde den i lomma eller noe.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Que? Brukes Bluetooth og ikke NFC for kontaktløs betaling?

Det synes jeg høres litt merkelig ut. Du trenger ikke ha mange vekttall i trådløs teknologi, for å vite at Bluetooth har mer enn lang nok rekkevidde til å gi slike problem.

 

Folk står trangt i kø, og noen ganger blir man kanskje stående nærme terminalen mens man pakker varer opp i pose?

 

Finnes det løsninger i Norge som også er basert på bluetooth? (Jeg har ikke forsøkt ApplePay eller GoogleWallet på mobilen ennå, så jeg aner ikke hvordan de appene overfører informasjonen. Har bare hele tiden antatt de brukte NFC – nettopp for å unngå slike feil). Alle våre bankkort er satt opp med NFC, og vil følgelig ikke være sårbar for samme feil (med mindre du ved en feiltagelse legger ditt kort oppå terminalen når en annen person skal betale)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange kommentarer om Bluetooth LE kontra NFC her? Det er ikke noe nytt at betalings-apper kan benytte BLE for betalingstransaksjoner. Mcash, Mobile Pay (og andre som nå er spist av Vipps) har brukt dette lenge, heldigvis med behov for bekreftelse fra bruker før beløpet belastes. BLE har vært i bruk i Norge mye lengre enn NFC på f.eks. iOS, der det kun er Apple Pay som kan benyttes. Android-brukere har derimot typisk kunnet bruke NFC der det har vært tilgjengelig for appen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Que? Brukes Bluetooth og ikke NFC for kontaktløs betaling?

Det synes jeg høres litt merkelig ut. Du trenger ikke ha mange vekttall i trådløs teknologi, for å vite at Bluetooth har mer enn lang nok rekkevidde til å gi slike problem.

 

Folk står trangt i kø, og noen ganger blir man kanskje stående nærme terminalen mens man pakker varer opp i pose?

 

Finnes det løsninger i Norge som også er basert på bluetooth? (Jeg har ikke forsøkt ApplePay eller GoogleWallet på mobilen ennå, så jeg aner ikke hvordan de appene overfører informasjonen. Har bare hele tiden antatt de brukte NFC – nettopp for å unngå slike feil). Alle våre bankkort er satt opp med NFC, og vil følgelig ikke være sårbar for samme feil (med mindre du ved en feiltagelse legger ditt kort oppå terminalen når en annen person skal betale)

 

NFC er ikke tilgjengelig på Apple telefoner så derfor lages det kvasiløsninger

Lenke til kommentar

 

Que? Brukes Bluetooth og ikke NFC for kontaktløs betaling?

Det synes jeg høres litt merkelig ut. Du trenger ikke ha mange vekttall i trådløs teknologi, for å vite at Bluetooth har mer enn lang nok rekkevidde til å gi slike problem.

 

Folk står trangt i kø, og noen ganger blir man kanskje stående nærme terminalen mens man pakker varer opp i pose?

 

Finnes det løsninger i Norge som også er basert på bluetooth? (Jeg har ikke forsøkt ApplePay eller GoogleWallet på mobilen ennå, så jeg aner ikke hvordan de appene overfører informasjonen. Har bare hele tiden antatt de brukte NFC – nettopp for å unngå slike feil). Alle våre bankkort er satt opp med NFC, og vil følgelig ikke være sårbar for samme feil (med mindre du ved en feiltagelse legger ditt kort oppå terminalen når en annen person skal betale)

 

NFC er ikke tilgjengelig på Apple telefoner så derfor lages det kvasiløsninger

Apple Pay bruker NFC, så "ikke tilgjengelig på Apple telefoner" er å dra det litt langt. :)

 

Men det er altså kun Apple Pay som har tilgang til NFC-funksjoner. Vent å se, kanskje Google Pay gjør at Google låser ned tilgangen i Android også hvis de blir grådige nok?

Lenke til kommentar

Litt merkelig å skulle spekulerer i at NFC skal "forsvinne", bare fordi Apple har valgt det. Google er ikke kjent for å legge inn slike kunstige hindringer i etterkant. Hvor ofte har de fjernet funksjonalitet fra telefon-api'ene sine?

 

Ser det egentlig som mer sannsynlig at Apple etterhvert åpner opp...

Lenke til kommentar

Google er ikke kjent for å legge inn slike kunstige hindringer i etterkant. Hvor ofte har de fjernet funksjonalitet fra telefon-api'ene sine?

 

Ser det egentlig som mer sannsynlig at Apple etterhvert åpner opp...

 

Selv Google kan nok bli for grådige for sitt eget beste selv om de kanskje ikke har noen track record på det til nå.

 

Men det er et sidespor, poenget var at NFC tross alt er tilgjengelig på en iPhone, bare ikke for alle.

 

Men jeg er enig med forrige poster her om at Apple på denne måten tvinger frem kvasi-greier som det Nets tydeligvis har laget.

 

Jeg håper at du har rett ift at det går andre veien og Apple heller åpner opp. Det ville helt klart gjort livet lettere for mange hvis andre enn Apple selv kunne få tilgang til NFC-funksjoner. Det er kanskje det DnB, Vipps og andre håper på også, selv om jeg tror at det også handler om at de også vil sitte igjen med mest mulig penger selv. :)

Lenke til kommentar

Drømmen om det kontantløse samfunnet ass.

+1

Så enig, så enig.

Bruker kun kontakløst på pendlerkortet da je betaler en fast sum hver måned. Visakort kjører magnetstripe/chip og pinkode. Mobilepay krever innlogging og pinkode.

Jeg kan forhåpentligvis unngå kontaktløse pengeoverføringer et godt stykke tid ennå.

Lenke til kommentar

Juridisk er det ganske enkelt å fikse dette.

 

Kunden må godkjenne hver betaling før pengene overføres. Så kan butikken selv velge om de vil ha betalingen før eller etter at kunden har forlatt lokalet. Hvis de velger å la kunden gå uten å ha godkjent betalingen så tar de selv risikoen og det kan de gjøre hvis de synes det er ok.

 

Hvis butikken frasier seg retten til å betale direkte så må også kunden kunne nekte å betale uten at det blir en kriminell sak, men kun en sivilrettslig tvist.

Lenke til kommentar

Er ikke hele poenget med kontaktløs betaling at man skal slippe slike kompliserte og slitsomme ting som bekreftelser og pinkoder? :dontgetit:

Jo, men så lenge sånne systemer er sårbare for utnyttelser er det ganske naivt å stole blindt på dem. Sjøl om sola skinner nå, har jeg ei trøye med meg i tilfelle ting endrer seg. Dansk værmelding er ikke til å stole på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men så lenge sånne systemer er sårbare for utnyttelser er det ganske naivt å stole blindt på dem. Sjøl om sola skinner nå, har jeg ei trøye med meg i tilfelle ting endrer seg. Dansk værmelding er ikke til å stole på.

 

Det er ganske sinnsykt at Finanstilsynet tillater at to etterfølgende betalinger med samme kort ikke krever godkjenning av betaling #2.

 

Det er også ganske sinnsykt at betalingsproblemer ikke trigger ex post facto godkjenning av den forrige betalingen via terminalen.

 

Dette må selvfølgelig leverandører enten fikse eller trekke betalingsløsningene fra markedet.  Finanstilsynet kan ikke tillate så usikre betalingsmetoder samtidig som man bruker tid og energi på å forkludre muligheten til f.eks. å betale med kryptovalutaer.

 

Da er man kjøpt og betalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...