Jump to content

Knut Sparhell

Medlemmer
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 :)
  1. Mekanismen for auto- eller bakgrunnsoppdateringer har ligget i kjernen helt siden versjon 3.7. Den har som standard kun vært skrudd på for sikkerhetsoppdateringer av kjernen. For hovedversjoner av kjernen, for utvidelser og tema har man enten kunnet/måttet bruke en utvidelse eller eventuelt en innstilling i konfigurasjonsfilen. Det nye i 5.5 blir dermed bare det at man med kun kjernen, uten egen utvidelse eller spesielle kunnskaper, skal kunne skru av og på slik bakgrunnsoppdatering for hver enkelt utvidelse, og hvert enkelt tema man har installert. Slik auto-oppdatering vil øke sikkerheten i forbindelse med oppdagede og publiserte sårbarheter i tema/utvidelser, slike blir raskt utnyttet til angrep, lenge før eieren av et nettsted rekker oppdatere. På den anne side kan oppdateringer noen ganger føre til feil som må rettes opp i eget installasjon, f.eks uforutsett interferens mellom ulike utvidelser/tema, noen gnger så alvorlig ad administrator ikke kan logge inn og rydde opp. Auto-oppdatering for den ikke så teknisk kyndige med WordPress kommer derfor som en naturlig følge av "white-screnn-of-death" (WSOD)-beskyttelse og gjenoppretting som ble lagt til i fjor. Med det får administratoren en e-post med en lenke for å aktivere sesjonsbetinget feilretttingsmodus og så kunne logge inn.
  2. "Something went wrong" tyder på hastverksarbeid. Hva er vitsen, når det ikke fungerer? Man kommer aldri tilbake til slikt, bare bortkastet.
  3. Den opplagte fiks er jo å la være å bruke Internet Explorer, enten kjøre Edge eller installere en annen.
  4. Nei, Edge har kommet som primær nettleser fra og med Windows 10. Når noen bruker Iinternet Explorer så har det to årsaker: 1. Eldre webapplikasjoner, brukt av bedrifter, som krever IE 2. Gammel vane hos noen, spesielt de som aldri skjønte forskjellen på den moderne Edge og utdaterte Internet Explorer.
  5. Jeg fikk nylig (digitalt) brev fra Statens Vegvesen om at en bil jeg eide snart kom til å bli begjært avskiltet på grunn av manglende periodisk kontroll. Så, i tillegg til feilen fra verkstedet, må det være noe feil med kommunikasjonen fra Vegvesenet, uviss hvorfor, men f.eks feil kontaktopplysninger der.
  6. Dette kan skje ved bruk av selvbetjent kasse og vanlig kortbetaling også. Jeg opplevde nylig at forrige kunde på selvbetjeningskassen ikke hadde betalt for seg eller avbrutt. Jeg er vant til at et pip er nok, ser dårlig uten briller og la ikke merke til at kassen var i bruk, noen varer alt skannet. Først da jeg skulle til å taste PIN-koden oppdaget jeg at beløpet var urimelig.
×
×
  • Create New...