Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny forslag om uføretrygd fra regejeringen, og utdanning


Mann1982

Anbefalte innlegg

Er det gitt at når noen har jobbet seg opp til en levestandard skal få lov å opprettholde denne hvis man blir ufør?

 

Da får man finne seg i at man får mindre utbetalt når man ikke kan jobbe lengre.

 

Eller innføre borgerlønn som jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det gitt at når noen har jobbet seg opp til en levestandard skal få lov å opprettholde denne hvis man blir ufør?

 

Da får man finne seg i at man får mindre utbetalt når man ikke kan jobbe lengre.

 

Eller innføre borgerlønn som jeg nevnte tidligere.

Man får 33% mindre utbetalt enn man potensielt har tjent. Og kun opp til 4G. Det er under 400k. Selv om man har hatt millionlønn tidligere.

 

Anonymous poster hash: 82e83...d5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man får 33% mindre utbetalt enn man potensielt har tjent. Og kun opp til 4G. Det er under 400k. Selv om man har hatt millionlønn tidligere.

 

Anonymous poster hash: 82e83...d5e

Vil de leve som konger får de skaffe seg uføreforsikring

Alle uføre som lever på staten burde få det samme utbetalt

Lenke til kommentar

Vil de leve som konger får de skaffe seg uføreforsikring

Alle uføre som lever på staten burde få det samme utbetalt

 

Konger? Som lavtlønnarbeider kan jeg love deg at man ikke lever som en konge for 400000.

 

Jeg har en nyhet til deg. Uføretrygd er en uføreforsikring. Den betales over skatteseddelen, noe som gjør at den ikke koster noe for de som ikke har hatt anledning til å betale skatt, og har en høy minste utbetaling men en lav høyeste utbetaling. Det er en fantastisk fallskjerm man som innbygger i Norge er så heldig å få fordi vi tidligere har hatt politikere i maktposisjoner som ville det beste for samfunnet og enkeltpersoner, eller som måtte bøye unna for pressgrupper som mente det.

 

Jeg er helt enig i at man som ung ufør får alt for lite. Men det betyr ikke at de som har stått i arbeidslivet, investert mye tid i utdanning og forhåpentligvis verdiskapning for samfunnet burde få like lite. Svaret på den uretten du åpenbart mener du er offer for er ikke å dra alle andre ned i den søla du mener du er i.

 

Og om jeg ikke husker feil har jeg tidligere sett akkurat deg klage over at du ikke kan tjene penger i tillegg til å få utbetalt trygden din. Du bør ikke komme med påstander om urettferdighet når du mener det er rettferdig at du skal kunne få trygden din som en slags bonus for at du har en eller annen skade eller sykdom oppå lønna om du kan jobbe. 

 

Anonymous poster hash: 82e83...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En utdanningsplass er meget kostbar for samfunnet, og det er høgst forståelig at man ikke spanderer en slik på folk som neppe kommer til å stå i arbeid i 40+ år. En økonomistudent koster f. eks. bare 70 000 i  året, men en medisinstudent ½-¾ million pr. år. Uansett blir det store beløp innen man blir ferdig.

De får finne på noe billigere å holde på med. F. eks. selvstudium, om leselysten går over styr. Eller brodering, om det kan friste.

 

Normalt sett blir jeg litt småforbanna når man går etter de svake i samfunnet men jeg er faktisk enig i dette.

 

Gratis studieplasser må gå til de som mest sannsynlig vil komme i jobb. En som er uføretrygdet vil jo ikke det, med mindre den prosessen ble utført på falskt grunnlag.

 

Gjør heller pensum og bokmaterialer (kodene) tilgjengelig for alle så man kan bedrive selvstudium eller arrangere studiegrupper med andre i samme situasjon.

 

I dagens internettsamfunn er det aller meste mulig å få til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Normalt sett blir jeg litt småforbanna når man går etter de svake i samfunnet men jeg er faktisk enig i dette.

 

Gratis studieplasser må gå til de som mest sannsynlig vil komme i jobb. En som er uføretrygdet vil jo ikke det, med mindre den prosessen ble utført på falskt grunnlag.

 

Gjør heller pensum og bokmaterialer (kodene) tilgjengelig for alle så man kan bedrive selvstudium eller arrangere studiegrupper med andre i samme situasjon.

 

I dagens internettsamfunn er det aller meste mulig å få til.

Selvstudium er antagelig bedre for mange uføre uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og om jeg ikke husker feil har jeg tidligere sett akkurat deg klage over at du ikke kan tjene penger i tillegg til å få utbetalt trygden din. Du bør ikke komme med påstander om urettferdighet når du mener det er rettferdig at du skal kunne få trygden din som en slags bonus for at du har en eller annen skade eller sykdom oppå lønna om du kan jobbe. 

 

Anonymous poster hash: 82e83...d5e

 

 

Poenget mitt der er at alle som får uføretrygd kan jobbe like mye, uansett hvor mye de får utbetalt, og de som får maks utbetalt ikke har noen "gulrot" for å jobbe og de som får minst utbetalt og prøver å jobbe litt blir pisket

Hva er poenget om jeg jobber og tjener 10k, og trygden går ned med 10k?

Lenke til kommentar

Hva er poenget om jeg jobber og tjener 10k, og trygden går ned med 10k?

 

Men det gjør den jo ikke.

 

Trygden er beregnet ut i fra din tidligere inntekt, slik at du får 66% i uføretrygd, dersom du jobber ved siden av reduseres trygden i forhold til tidligere inntekt, det lønner seg altså å jobbe ved siden av trygden ettersom den ikke reduseres i kroner og øre, men i prosent i forhold til tidligere inntekt.

 

Tjente du 500 000,- i årene før du ble trygdet, får du omtrent 330 000,- i trygd.

 

Dersom du tjener 125 000,- ved siden av trygden, så er det 25% av din tidligere inntekt, og trygden reduseres med 82 000,- eller ... 25%.

 

Det er altså mer lønnsomt å jobbe, i tillegg finnes det i det minste foreløpig et fribeløp for de fleste, som gjør det enda mer lukrativt, det er en kalkulator på NAV sine sider for å se hva trygden reduseres med osv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...