Gå til innhold

Gjorde suksess med digital gjærlås – nå vil norske Plaato gjøre alle verdens ølfat smarte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker pils.

Hvis du gir den opplysningen til personalet på Gulating så er jeg sikker på at de kan komme opp med noe i samme gate som du vil like. Hvis du derimot ender opp med noe kølsvart tyktflytende som mest minner om brukt motorolje, burde du klage eller aldri handle der igjen.

 

Men jeg kjenner folk som er konservative pilsdrikkere på sin hals. Hvis det avviker litt fra deres Carlsberg-preferanse så er det udrikkelig, og de går da heller for glass-Colaen sin. Hvis du er sånn så ser jeg ikke helt vitsen med å prøve noe nytt i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis det før i tida bare fantes 6 øltyper i sortimentet og du likte 50% av de, så vil du antagelig fortsatt like 50% når utvalget øker til 60 eller 600.

Nope. Den setningen forutsetter at det ikke kommer noen nye typer øl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis du gir den opplysningen til personalet på Gulating så er jeg sikker på at de kan komme opp med noe i samme gate som du vil like. Hvis du derimot ender opp med noe kølsvart tyktflytende som mest minner om brukt motorolje, burde du klage eller aldri handle der igjen.

 

Men jeg kjenner folk som er konservative pilsdrikkere på sin hals. Hvis det avviker litt fra deres Carlsberg-preferanse så er det udrikkelig, og de går da heller for glass-Colaen sin. Hvis du er sånn så ser jeg ikke helt vitsen med å prøve noe nytt i det hele tatt.

Som nevnt tidligere er det umulig å få en god øl på Gulagting ølutsalg. De burde lære av de ansatte på polet om hvordan man selger rødvin. De på polet ser opp til kunden fordi hen ønsker å drikke rødvin, mens på Gulagting får man en følelse av å bli sett ned på, siden man mangler kunnskaper om øl.

 

Vel ikke bare pils jeg liker da. Guiness og Newcastle klarer jeg å drikke noen glass av, men som sagt tidligere er mitt hovedsakelige alkoholinntak i form av trygge og kjente destillerte varer.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri spurt om hjelp på Gulating, men hvis den holdningen hos ansatte stemmer så er det slett ikke bra.

 

Det minner meg litt om siste gang jeg var innom Soundgarden. Jeg spurte om et helt greit anlegg med frittstående reciever + høyttalere til rundt 5000 kr og fikk til svar at jeg måtte nok gange det med 3 minst, eller gå til konkurrenten elkjøp og kjøpe noe kina-ræl. Nevnte jeg at jeg ikke har satt mine føtter i butikken siden og at butikken gikk konk et par år senere? Historien endte lykkelig på ennå en måte da jeg fant en veldig bra reciever og høyttalersett på finn til totalt 1400 kr. Langt over det jeg hadde forventet for de 5000 kronene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<....klipp...>

 

Takk for at du kom med en bra oppklaring!

(De første innleggene skjønte jeg ikke så mye av.)

 

Har litt samme erfaring, men da kan du bare gjøre som jeg har endt opp med:

Fortsett med de gamle "kjipe" ølmerkene man får i butikken. :)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri spurt om hjelp på Gulating, men hvis den holdningen hos ansatte stemmer så er det slett ikke bra.

 

Det minner meg litt om siste gang jeg var innom Soundgarden. Jeg spurte om et helt greit anlegg med frittstående reciever + høyttalere til rundt 5000 kr og fikk til svar at jeg måtte nok gange det med 3 minst, eller gå til konkurrenten elkjøp og kjøpe noe kina-ræl. Nevnte jeg at jeg ikke har satt mine føtter i butikken siden og at butikken gikk konk et par år senere? Historien endte lykkelig på ennå en måte da jeg fant en veldig bra reciever og høyttalersett på finn til totalt 1400 kr. Langt over det jeg hadde forventet for de 5000 kronene. :)

 

:)

 

Ofte det som er problemet med slike "entusiastbutikker". 

Det er vanskelig for de ansatte å skjønne at ikke alle er like interessert som dem, og at man kun ønsker "noe bra til en god pris".

Når de f.eks. prøver å prakke på deg svinedyre kabler fordi de påstår de kan "høre forskjellen" er det bare å snu i døra.

 

Litt av det over er grunnen til at jeg også synes vinmonopolet er bra.

Dette er butikker som klarer å gi fornuftige råd som er tilpasset meg og mitt behov.

(I tillegg får også vinmonopolet bra priser fordi de kjøper inn stort, og kan presse prisene. Det er primært avgiftene som gjør at vin er dyrt i Norge.)

 

Hvis man hadde lagt ned vinmonopolet, hadde man enten måtte gå på måfå i en vanlig butikk, eller måtte oppsøke en slik "entusiastbutikk" hvor de prøver å prakke på deg noe overprisete greier.

(For noen vil det sikkert ikke være "overpriset", men for meg som bare vil ha en "god vin til en OK pris" vil det nok ofte bli det.)

 

Heldigvis har man for øl en del kjente og store merker som gjør at det går greit å handle øl i butikk.

 

Men litt mer ontopic: 

Hadde jeg hatt dette som hobby, hadde jeg nok syntes at dette var kjempekult.

Uansett også bra hvis en norsk bedrift klarer å hevde seg!

Lykke til videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg har vært ganske fornøyd med de to Gulating butikkene jeg har vært i. 

Godt utvalg, god hjelp og stort sett godt øl (forbehold at jeg ikke har spurt om noe rart no). 

Har enkelt sagt hva jeg ønsker meg (mørk, pilsner, weiss, etc.) eller om det er noe spesifikt jeg ikke ønsker (Pale Ale's) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

"Jeg liker cola. Det at det finnes andre brus som solo, fanta, sprite, og champagnebrus gjør at jeg kan måtte smake på brus jeg ikke liker. Brusmarkedet er ødelagt."

Oi så voksent du velger å fremstå som.

Lenke til kommentar

Finnes i hobbyprosjekt utgave her: https://github.com/mapster/WeightyBeer. Jeg skrev det for to år siden. Det krever en arduino, raspberry pie, HX711 chips, noen pakkevekter og litt arbeid med å koble vektene til arduino.

 

Kult! Det er veldig likt dette produktet. HX711 er en super chip, og kombinert med gode veieceller er man langt på vei. Vanskeligheten ligger vel egentlig i å lage stabil mekanikk, noe som tok endel tid.

Lenke til kommentar

Herregud, unger. Reis ut av landet, bare kom ut av nøtteskallet. Øllets største fiende er store temperatur-forskjeller. Vi snakker om minutter på et fantastisk brygg til suppevann. Er man så opphengt at man ikke kan komme hjem, eller å få noen til å kjøle ting, så bør man ikke prøve å lage øl...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...