Gå til innhold

Hva er nordmannen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Problemet ditt er at din definisjon var

- En nordmann er en som føler tilhørighet til Norge, norsk kultur og norske verdier.

 

Den var ikke

- En nordmann er en som tror han er en nordmann.

 

Det er ingen som påtvinger deg en nasjonal tilhørighet, og det er ingenting logisk galt med min definisjon av en nordmann. Du kan bli en nordmann om du vil, men om du ikke vil være en så trenger du ikke å være en. Hvis en ikke-etnisk norsk vil bli en nordmann så kan han også det om han på de samme premissene:

 

A) Vil

B) Føler tilhørighet til Norge, norsk kultur og norske verdier, slik som bla. kunne norsk, bo i Norge og/eller adoptere norsk kultur

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen som påtvinger deg en nasjonal tilhørighet, og det er ingenting logisk galt med min definisjon av en nordmann. Du kan bli en nordmann om du vil, men om du ikke vil være en så trenger du ikke å være en. Hvis en ikke-etnisk norsk vil bli en nordmann så kan han også det om han på de samme premissene:

 

A) Vil

B) Føler tilhørighet til Norge, norsk kultur og norske verdier, slik som bla. kunne norsk, bo i Norge og/eller adoptere norsk kultur

Men jeg sa jo at jeg ikke tilfredstiller ditt krav B, og spurte deg om jeg fortsatt var en nordmann.

 

Du svarte at så lenge jeg tror jeg er en nordmann så er jeg en nordmann. Hvorfor trenger jeg ikke å tilfredstille krav B?

Lenke til kommentar

Men jeg sa jo at jeg ikke tilfredstiller ditt krav B, og spurte deg om jeg fortsatt var en nordmann.

 

Du svarte at så lenge jeg tror jeg er en nordmann så er jeg en nordmann. Hvorfor trenger jeg ikke å tilfredstille krav B?

 

Du er der du skal være fordi du ikke tilfredsstiller krav A.

Lenke til kommentar

Føler du tilhørighet eller føler du ikke tilhørighet? Du gjør en enkel sak ganske komplisert.

Jeg føler ikke tilhørlighet til norske verdier, men jeg vil være norsk.

 

Edit: Og ikke tro at jeg ikke legger merke til dine forsøk på å flytte målskivene. Først sier du "tror du er nordmann" så sier du "vil være nordmann" og nå sier du "vil ha tilhørlighet til norske verdier"

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke tilhørlighet til norske verdier, men jeg vil være norsk.

 

Hva er "norsk" om du ikke føler tilhørighet i norske verdier? Om de norske verdiene er så omdekkende og avvikende fra dine egne, som det du antyder her, så er du ikke norsk, men siden du likevel vil være norsk så har jeg heller tro på at du bløffer for kveruleringen sin skyld.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er "norsk" om du ikke føler tilhørighet i norske verdier? Om de norske verdiene er så omdekkende og avvikende fra dine egne, som det du antyder her, så er du ikke norsk, men siden du likevel vil være norsk så har jeg heller tro på at du bløffer for kveruleringen sin skyld.

Jeg har skrevet tidligere hva jeg mener er norsk, og etter den definisjonen er jeg norsk. Jeg anseer derfor meg selv som norsk. For øyeblikket ønsker jeg også å være norsk.

 

Men jeg føler ikke tilknyttig til norske verdier. Det sa jeg tydelig ifra i tidligere innlegg og du svarte at jeg er norsk om jeg anseer meg selv som norsk.

 

Nå sier du plutselig at jeg ikke er norsk om jeg vil eller ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet tidligere hva jeg mener er norsk, og etter den definisjonen er jeg norsk. Jeg anseer derfor meg selv som norsk. For øyeblikket ønsker jeg også å være norsk.

 

Men jeg føler ikke tilknyttig til norske verdier. Det sa jeg tydelig ifra i tidligere innlegg og du svarte at jeg er norsk om jeg anseer meg selv som norsk.

 

Nå sier du plutselig at jeg ikke er norsk om jeg vil eller ikke.

 

Da heter det at du er uenig i min definisjon, ikke at det er selvmotsigende. At du er fraværende av norske verdier er en sikrere indikasjon på at du ikke er norsk enn hva din etniske opprinnelse eller hudfarge er.

 

I og med at du sier du vil være norsk så tror jeg som sagt at du bare bullshitter meg, men siden du vil diskutere slik så kan jeg leke med og gi deg min indikasjon ut av den begrensende informasjonen du er villig til å meddele.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da heter det at du er uenig i min definisjon, ikke at det er selvmotsigende. 

 

Jeg sa at jeg tilfredstiller ikke dine krav til å være norsk, og du sa

"Det velger du selv. Hvis du sier ja så sier jeg ja."

 
Når man velger selv om man er norsk eller ikke, så er det naturligvis basert på sin egen definisjon. Om jeg må følge din definisjon, så kan jeg ikke velge selv. 
 
 
I og med at du sier du vil være norsk så tror jeg som sagt at du bare bullshitter meg, men siden du vil diskutere slik så kan jeg leke med og gi deg min indikasjon ut av den begrensende informasjonen du er villig til å meddele.

 

Ok, jeg bullshiter deg. Men det jeg sier kunne lett vært virkeligheten, om jeg ble sammen med en norsk dame så ville jeg hatt null interesse av å bli noe annet enn norsk.

 

Jeg ville fortsatt ikke hatt norske verdier. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg sa at jeg tilfredstiller ikke dine krav til å være norsk, og du sa

"Det velger du selv. Hvis du sier ja så sier jeg ja."

 
Når man velger selv om man er norsk eller ikke, så er det naturligvis basert på sin egen definisjon. Om jeg må følge din definisjon, så kan jeg ikke velge selv. 
 
 

 

Ok, jeg bullshiter deg. Men det jeg sier kunne lett vært virkeligheten, om jeg ble sammen med en norsk dame så ville jeg hatt null interesse av å bli noe annet enn norsk.

 

Jeg ville fortsatt ikke hatt norske verdier, så etter din definisjon så er jeg ikke norsk.

 

Å velge selv forutsetter at du oppfyller det absolutte kravet om at du vil, men om du ikke oppfyller kravene om å ta til deg norske verdier, norsk kultur og/eller norsk språk så kan du ikke bare si at du vil være norsk og bli det.

 

Hvis du gifter deg med en inder som ikke er interessert i å snakke norsk, bo i Norge, ta til seg norsk kultur og/eller norske verdier så har hun et veldig svakt grunnlag til å kalle seg norsk. Hadde hun vært etnisk norsk av norske foreldre så hadde strengt tatt ikke det endret på noe, noe som kanskje er ankepunktet til de som mener at nasjonal tilhørighet er bundet for livet til etnisk opprinnelse.

 

Edit: Andre veien så kunne man sagt en etnisk norsk nordmann som er født i Norge, som praktiserer konservativ islam, snakker arabisk, utflyttet, og ikke vil ha noe med norsk kultur å gjøre. Han vil jeg si er en frafallen nordmann, og er mindre norsk enn en ikke-etnisk norsk som tar til seg kultur, verdi og/eller språk.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å velge selv forutsetter at du oppfyller det absolutte kravet om at du vil, men om du ikke oppfyller kravene om å ta til deg norske verdier, norsk kultur og/eller norsk språk så kan du ikke bare si at du vil være norsk og bli det.

 

Jeg sa jo at jeg ikke tilfredstilte kravene om å ta til meg norske verdier. Nå sier du at hvis man ikke tilfredstiller kravene til å ta til seg norske verdier så kan man ikke kalle seg norsk.

 

Så hvorfor spurte du meg om jeg anseer meg selv som norsk? Du burde da ha sagt at jeg ikke norsk, basert på hva jeg skrev tidligere.

 

 

Hvis du gifter deg med en inder som ikke er interessert i å snakke norsk, bo i Norge, ta til seg norsk kultur og/eller norske verdier så har hun et veldig svakt grunnlag til å kalle seg norsk. Hadde hun vært etnisk norsk av norske foreldre så hadde strengt tatt ikke det endret på noe, noe som kanskje er ankepunktet til de som mener at nasjonal tilhørighet er bundet for livet til etnisk opprinnelse.

 

Du sier også at hvis jeg som etnisk norsk giftet meg med en helt vanlig norsk jente, så vil du fortsatt ikke anse meg som norsk fordi jeg har ikke har norske verdier.

 

Problemet er at nesten alle nordmenn kommer til å være uenig med deg, og vil anse meg som norsk. Tar alle sammen feil, eller kan det være at du bruker en dårlig definisjon?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg sa jo at jeg ikke tilfredstilte kravene om å ta til meg norske verdier. Nå sier du at hvis man ikke tilfredstiller kravene til å ta til seg norske verdier så kan man ikke kalle seg norsk.

 

Da er du ikke norsk. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være vanskelig når du kan kjøre alle disse argumentene inn i min logiske formel og få resultatet ut andre enden. Det hadde vært mye mer interessant å diskutere deg de mange nyansene som finnes i debatten men som enda ikke har fremstått.

 

 

Så hvorfor spurte du meg om jeg anseer meg selv som norsk? Du burde da ha sagt at jeg ikke norsk, basert på hva jeg skrev tidligere.

 

Du sier også at hvis jeg som etnisk norsk giftet meg med en helt vanlig norsk jente, så vil du fortsatt ikke anse meg som norsk fordi jeg har ikke har norske verdier.

 

Problemet er at nesten alle nordmenn kommer til å være uenig med deg, og vil anse meg som norsk. Tar alle sammen feil, eller kan det være at du bruker en dårlig definisjon?

 

Fordi hvis du ikke anser deg selv som norsk så er du ikke norsk uansett hvilke andre faktorer som finnes. Hvem du gifter deg med spiller ingen verdens rolle på hvor norsk du er.

 

Hvis jeg ignorerer det opplagte bandwagon argumentet du gjør der, så har det ingenting å si hva folk føler med alle disse argumentene vi kommer med her. Jeg nekter å la konkrete forsøk på induktiv fremgangsmåte bli overstyrt av erketypiske fordommer og rasisme (ja, den definisjonen der du grupperer raser) fordi du mener at flertallet skal ha rett. Jeg synes definisjonen om at brun != norsk er dårligere enn å prøve å grave opp hva ordet nordmann faktisk betyr for meg, der en ostespisende fjellnisse fra Pakistan faktisk er litt norskere enn Olav fra Notodden som ønsker død over alle som spiser svin.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg er veldig fascinert av ytringen slik den står alene. Den vitner om en åndelig død, et avskåret menneske som lever i isolasjon.

Joda. Like spennende som å lese ytringer fra folk som mener at folk som ikke mener som dem selv ikke har noen mening. Slik du gjorde her. Altså at du mener fordi han ikke ser en nasjonal samhørighet på samme måte som deg er han åndelig død.

 

Altså, at utseende, som formes av at folk bor på en bestemt plass over veldig lang tid. Det er jo dette som gjør at en får ulike utseender i ulike deler av verden. At en har forfedre som har bodd i et slikt område veldig lenge. Men dette mener altså du at er veldig ondskapsfult å dra inn i et bilde på nordmannen.

 

SPENNENDE!

Så... Gitt den "logikken" finnes altså ikke amerikanere.

Spennende.

Lenke til kommentar

Fordi hvis du ikke anser deg selv som norsk så er du ikke norsk uansett hvilke andre faktorer som finnes. Hvem du gifter deg med spiller ingen verdens rolle på hvor norsk du er.

 

Nei du sa 

"om du ikke oppfyller kravene om å ta til deg norske verdier, norsk kultur og/eller norsk språk så kan du ikke bare si at du vil være norsk og bli det"

 

Siden jeg ikke har norske verdier (f.eks. jeg er konservativ) så kan jeg etter din mening ikke anse meg selv som norsk.

 

 

Hvis jeg ignorerer det opplagte bandwagon argumentet du gjør der, så har det ingenting å si hva folk føler med alle disse argumentene vi kommer med her. Jeg nekter å la konkrete forsøk på induktiv fremgangsmåte bli overstyrt av erketypiske fordommer og rasisme (ja, den definisjonen der du grupperer raser) fordi du mener at flertallet skal ha rett. Jeg synes definisjonen om at brun != norsk er dårligere enn å prøve å grave opp hva ordet nordmann faktisk betyr for meg, der en ostespisende fjellnisse fra Pakistan faktisk er litt norskere enn Olav fra Notodden som ønsker død over alle som spiser svin.

 

 

Når vi snakker om definisjoner så er bandwagon argumentet relevant. En definisjon som overhodet ikke stemmer overens med hvordan folk bruker ordet er ikke en god definisjon. Og det finnes faktisk en mellomting mellom en rasisisk definisjon og å lage en definisjon som overhodet ikke stemmer med folks oppfatning av ordet nordmann. 

 

Jeg vil si at en nordmann er en person som har blitt oppdratt i Norge, har norsk statsborgerskap og føler ikke mer tilhørlighet til et annet land. Da er man kulturelt, offisielt og personlig tilknyttet til Norge. Det er en klar definisjon, imotsetning til norske verdier som egentlig kan bety hva som helst.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og skal enkelte av de som skriver her ha rett betyr det vel også at man ikke kan konvertere til kristendommen. Man kan jo ikke bare bytte identitet slik, vett'u.

 

Du tenker for vanskelig. Greia her er å glatte veien for et globalisert samfunn. Da bør man kunne bli nordmann, same eller kineser ganske så fort. Kanskje etter å ha sett litt på Youtube :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...