Gå til innhold

Dataspillavhengighet blir nå regnet som psykisk lidelse


Anbefalte innlegg

Men det er jo det jeg skriver. Nå har vi fått en diagnose for spillavhengighet. Hva med sexavhengighet? Frimerkesamlingavhengighet?Fuglekikkingavhengighet? Osv.

 

Vi har nå fått inn "6C51 Gaming disorder" i kodeverket, under kategorien "Disorders due to addictive behaviours". Herunder skiller de på "primært online" primært offline" og "uspesifisert". Videre har vi fra før:

- 6C50 Gambling disorder

- 6C5Y Other specified disorders due to addictive behaviours 

- 6C5Z Disorders due to addictive behaviours, unspecified

 

Hvorfor trenger vi da en egen for spill? Med mindre man gjør det samme for alle andre avhengigheter, ser jeg virkelig ikke hvorfor dette skal få sin kategori. Listen for substanser er lang, nettopp fordi den skiller på de forskjellige typer narkotika, medikamenter ol.

 

Et annet eksempel som kanskje ikke høres like flåsete ut: Avhengighet til sosiale plattformer. Jeg tror jeg kjenner flere i den kategorien.

 

Poenget mitt er at spillavhengighet kun dekker en liten del av noe større. Det er selvfølgelig ikke en løsning å ha en samlet diagnose for alt, men her tenker jeg at vi like godt kunne hatt en eller flere diagnoser som omfattet flere avhengigheter i samme eller tilsvarende kategori. Hvor også avhengighet til f.eks sosiale medier og fuglekikking ble anerkjent.

 

Får man da snart en pille for det også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wohoo!

Kan jeg skrive egenmelding på dette?

Hadde jeg vært din arbeidsgiver så hadde jeg bedt deg få sykemelding om du skulle være borte fra jobb på grunn av spillavhengighet. Hadde ikke godtatt egenmelding på det. Du kunne heller ikke regnet med at jeg gikk god for deg den dagen du hadde trengt en referanse.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Alt som går utover helse, økonomi og familie, kan kalles for avhengighet

 

Da er det J mange foreldre i det ganske land, og verden, som burde få den diagnosen som tv-titting om kvelden. Sitter timevis og ser på hjernedøde show og nyhetssendinger som ikke er mye bedre, når de egentlig burde lagt seg kl 21:00. De to timene ekstra man sitter der går utover effektivitet på jobb dagen etter. Det burde WHO utforme noe med!

Lenke til kommentar

Da er det J mange foreldre i det ganske land, og verden, som burde få den diagnosen som tv-titting om kvelden. Sitter timevis og ser på hjernedøde show og nyhetssendinger som ikke er mye bedre, når de egentlig burde lagt seg kl 21:00. De to timene ekstra man sitter der går utover effektivitet på jobb dagen etter. Det burde WHO utforme noe med!

 

Tror vi skal skille normal TV-titting som nyheter ,sport og filmer fra dette, 3-5 timer om kvelden er aldri noe problem. Når filmen er over kan du legge deg. Gaming hele dagen/natta derimot gjør noe med hjernebarken din.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...