Gå til innhold

Slik jobber Teslas ingeniører med Model 3


Anbefalte innlegg

Artikkelen bør vel merkes med 'Annonse'?

Så tunge biler (uansett tyngdepunkt) har sjeldent noe på bane å gjøre, og er man på trackday eller race weekend vil man kjøre, ikke lade eller vente på nedkjøling.

 

Jeg er ganske skeptisk til tesla. De holder på litt som apple og kommer med falske påstander for å øke salget. I følge Musk så skal Model 3 Performance slå M3 på alle områder. Det har ingen tro på. Hadde det vært tilfellet så kunne de bare ha tatt bilen til Nurburgring og bevist det.

 

At en bil på 1800-1900 kg ikke har noe på bane å gjøre er ikke tilfellet. Bare se på BMW M5 som har mange hundre kg ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske skeptisk til tesla. De holder på litt som apple og kommer med falske påstander for å øke salget. I følge Musk så skal Model 3 Performance slå M3 på alle områder. Det har ingen tro på. Hadde det vært tilfellet så kunne de bare ha tatt bilen til Nurburgring og bevist det.

 

At en bil på 1800-1900 kg ikke har noe på bane å gjøre er ikke tilfellet. Bare se på BMW M5 som har mange hundre kg ekstra.

Dette er jo testet av uavhengige flere ganger, og den slår m3.

 

Men så har jo m3 andre egenskaper der den slår model 3 Godt. Som i høy hastighet pga gir(selv om model 3 drar godt i fra selv rundt 100 rullende start), lekenhet(bakhjulsdrift) osv.

 

Model 3 er en svært god oppgradering fra S/X når en ser på banekjøring og aks i høy hastighet. Men de slår de ikke på alt, langt i fra.

 

De færreste biler er perfekte eller best i alt.

Lenke til kommentar

 

Men dette stemmer jo ikke med det du sa. Det er samme problem som Tesla har hatt siden model S. Stein lander på paneler forran bakhjul og slår hål i lakken. Altså fysisk mekanisk skade. Flassing eller det andre du snakket om er noe helt annet.

Det morsomme er jo å se hvordan menigheten forholder seg til slike problemer.

Bare et par innlegg ned i tråden kommer det beskyldninger om troll, short osv. Herlig!

Vår BMW i3 har samme problem. Sandblåst bakfanger rett bak hjula. Klagde til BMW, men dette avslo de som bruksslitasje. Alle biler uten skvettlapper og klar folie har dette problemet.

Lenke til kommentar

Det var imponerende å få kjøre Teslaen! Eier av bilen og undertegnede planlegger å støyisolere denne bilen. Mye tyder på at det foreløpig bare er Audi e-tron og Mercedes EQC som er støyisolerte. Utfordringen er dekkstøy. Det gjelder derfor å velge dekk som støyer minst mulig. Dess bredere dekk dess mer støy. Nå leveres også dekk som er støysvake. Jeg har siste året kjørt en stor fossilbil med både støysvake sommer- og vinterdekk. Det med uisolerte el.biler er underkommunisert. I 80 km/t merkes ikke forskjellen så mye (jeg har målt ulike biler og holdt foredrag om resultatet), men i utlandet der det ofte tillates høye hastigheter, anbefales hørselvern. Venter på leveranse av min første el.bil. Før det er planen å få målt en forhandlerbil i samarbeid med billeverandør.

Du kan ikke ha kjørt mange elbiler hvis du tror bare e-tron og EQC er støyisolert. Det sier forresten mye når Model 3 er den eneste elbilen som trenger etterisolering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du kunne sjå teikn til det i rekneskapa for 4. kvartal 2018, då dei fleste produsentar hadde nedgang i salet, men tente meir pengar pr bil. I 2019 vert det nok meir tydeleg.

Nedgang i salget skyldes makroøkonomiske forhold.

Du kan tru det. I Kina, verdas største marknad for bilar (med god margin), var 8% av alle nyregistrerte bilar ladbare i desember 2018. I USA selde Tesla voldsomt i heile 4. kvartal. Salet av bilar totalt gjekk ned med 0,5% i 2018, som forsterka nedgangstrenden for eksosbilar, men tenk deg kor vanvittig stor veksten i det totale bilsalet må vere for at eksosbilar òg skal ha vekst!

 

3,8% av alle nye bilar registrert i desember 2018 var ladbare.  Dersom eksosbilar skal ha vekst i 2019, må det totale bilsalet stige med minst 3,8%, dersom elbilsalet stagnerer. Men ingenting tyder på at det stagnerer. Tvert imot. Dermed må vi attende til 2010-nivå (etter finanskrisa og to år med kraftig nedgang) i salsvekst for at eksosbilar òg skal ha vekst.

 

Når det gjelder batteribil-salget så tipper jeg det går i metning i løpet av ett til to år. Med planlagte modeller og produksjonsvolum så vil tilbudet bli for høyt for et lite nisjemarked som kun holdes i live av drakoniske incentiver.

Det treng du ikkje vere redd for. Gammaldagse bilar er for spesielt interesserte, dei skal fasast heilt ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles

 

Eit interessant fenomen vi ser i marknadar der ladbare bilar har nådd ca 10% eller meir av marknaden, som i Noreg, Island, Sverige og Nederland, er at det totale bilsalet går markert ned. Folk stiller seg då heller i kø for å kjøpe ein moderne elbil om nokre månader, enn å kjøpe ein dinosaur som vert umogleg å kvitte seg med om få år.

 

Første tegn på det er nettopp denne bilen. Etterspørselen etter Model 3 har flatet ut og kommer neppe til å selge mer enn 250 000 i år, langt under projeksjonene og langt under det som trengs for å oppnå lønnsomhet.

Ingenting tyder på at etterspurnaden etter Model 3 har flata ut. I mange land har leveransane knapt starta.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Den er jo raskere enn BMW M3 på bane. Er det slik at BMW M3 heller ikke har noe på en bane å gjøre?

Må du slutte å bløffe. BMW M3 er under 8 minutter på Nurburgring mens Model 3 er over 9 minutt.

 

Enda morsommere blir det jo om vi samtidig ser hvem som kommer lengst på full tank.

 

Ekstrapoleringen teslabrigaden holder på med er jo stadig mer pinlig å se på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Nedgang i salget skyldes makroøkonomiske forhold. Når det gjelder batteribil-salget så tipper jeg det går i metning i løpet av ett til to år. Med planlagte modeller og produksjonsvolum så vil tilbudet bli for høyt for et lite nisjemarked som kun holdes i live av drakoniske incentiver.

 

Første tegn på det er nettopp denne bilen. Etterspørselen etter Model 3 har flatet ut og kommer neppe til å selge mer enn 250 000 i år, langt under projeksjonene og langt under det som trengs for å oppnå lønnsomhet.

Men de skal jo bygge fabrikk i Kina og lage sinnsykt mange biler der. Ikke spor av å snakke om at Tesla må ha noen å selge bilene til, for da er jo ikke Tesla et vekstselskap lenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo testet av uavhengige flere ganger, og den slår m3.

 

Men så har jo m3 andre egenskaper der den slår model 3 Godt. Som i høy hastighet pga gir(selv om model 3 drar godt i fra selv rundt 100 rullende start), lekenhet(bakhjulsdrift) osv.

 

Model 3 er en svært god oppgradering fra S/X når en ser på banekjøring og aks i høy hastighet. Men de slår de ikke på alt, langt i fra.

 

De færreste biler er perfekte eller best i alt.

Når har Model 3 kjørt under 7:50 på Nordschleife?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at ingen andre bilmerker opplever dette, jeg sa at det er et fremtredende problem for Model 3.

 

Du sa det jo: 

 

 

Fortell meg heller hvorfor ingen andre bilprodusenter opplever dette noe særlig

 

Selv om setningen er noe rar. "ingen andre" og "noe særlig" passer ikke helt i hop. Men poenget var at det skjer hos andre også, og det er en åpenbar designfeil, ingen tvil om det. Men det er ingenting nytt med model 3, har vært slik siden model S. 

 

Det er helt klart synd, men det er nå slik. Heldigvis er det flere måter å løse det på. For min del har jeg aldri hatt problemet, jeg er bare obs når jeg kjører over grusveier. Har hatt 3 til nå, uten varige men. 

Lenke til kommentar

Må du slutte å bløffe. BMW M3 er under 8 minutter på Nurburgring mens Model 3 er over 9 minutt.

Sjåføren spiller en stor rolle. Ikke bli overrasket om Model 3 kjøres under 8 minutter om noen måneder.

 

(Nå vet jeg ikke om man må tune M3 i alle bauger og kanter for å oppnå under 8 minutter. Skal rekorden gjelde så må det være snakk om ca alt orginalt. Kan tolerere uorginale dekk, bremseklosser og bremsevæske.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjåføren spiller en stor rolle. Ikke bli overrasket om Model 3 kjøres under 8 minutter om noen måneder.

 

(Nå vet jeg ikke om man må tune M3 i alle bauger og kanter for å oppnå under 8 minutter. Skal rekorden gjelde så må det være snakk om ca alt orginalt. Kan tolerere uorginale dekk, bremseklosser og bremsevæske.)

 

I tillegg er vell den påståtte model 3 tiden kjørt med "trafikk" og uten trackmode om jeg har forstått det rett. 

 

Dog vill model 3 slite pga toppfart på denne banen. De "andre" kommer jo opp i fart som model 3 ikke klarer, men den tar de gjerne igjen på andre ting. M3 er jo latterlig treg opp til 100 feks pga bakhjulsdriften. Dette kan en vinne på i hver krapp sving osv. 

Lenke til kommentar

Sjåføren spiller en stor rolle. Ikke bli overrasket om Model 3 kjøres under 8 minutter om noen måneder.(Nå vet jeg ikke om man må tune M3 i alle bauger og kanter for å oppnå under 8 minutter. Skal rekorden gjelde så må det være snakk om ca alt orginalt. Kan tolerere uorginale dekk, bremseklosser og bremsevæske.)

Nei nei nei. Så lenge teslaianere insisterer på å sammenligne toppmodellene fra Tesla med billigutgavene fra andre, eller større batteripakker fra telsa enn hos andre (for rekkevidde) så skal da pokker meg ingen ting hindre BMW og andre å tune bilen så mye de bare orker. Så lenge teslaianeree insisterer på kreativ bokføring for å fremstå i godt lys så skal det aksepteres andre veien også.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens M3/4 vil snart erstattes av en versjon med firehjulstrekk, ca. 480 hk og 0-100 km/t på ca. 3,5 sekunder. Vil tro at den kan klare under 7:30 på Nordschleife. Giulia QV ble for øvrig klokket inn til 7:32.

Ville gjerne sett hvilken av M3 og Model 3 så hadde lavest snitt på 3, 10 og 100 sammenhengende runder. Pitstopp for refuling, sjåførbytte og dekkbytte tillatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei nei nei. Så lenge teslaianere insisterer på å sammenligne toppmodellene fra Tesla med billigutgavene fra andre, eller større batteripakker fra telsa enn hos andre (for rekkevidde) så skal da pokker meg ingen ting hindre BMW og andre å tune bilen så mye de bare orker. Så lenge teslaianeree insisterer på kreativ bokføring for å fremstå i godt lys så skal det aksepteres andre veien også.

BMW M3 er dyrere enn Model 3 performance.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville gjerne sett hvilken av M3 og Model 3 så hadde lavest snitt på 3, 10 og 100 sammenhengende runder. Pitstopp for refuling, sjåførbytte og dekkbytte tillatt.

 

Skulle likt å sett hvordan du kjører til daglig, og derfor også hvorfor du mener dette er overførbart til dine daglige rutiner i trafikken 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BMW M3 er dyrere enn Model 3 performance.

Og så? Det har jo aldri vært et gyldig argument når en har snakket om Model X mot konkurrentene, så hvorfor er det gyldig nå?

 

Niks, velkommen til den virkelige verden og like regler for alle. Kirsebærplukkingen av argumenter fra teslaianere begynner nå å bite dem i ræva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle likt å sett hvordan du kjører til daglig, og derfor også hvorfor du mener dette er overførbart til dine daglige rutiner i trafikken

 

Like mye som 24h Le Mans er overførbart, fremdeles så er det en ting. Du vet, siden teslaianere alltid har insistert på at de eneste testene som vr viktige var de som stilte tesla i et fordelaktig lys så krever en da nå det samme tilbake. Kom igjen, la oss teste ting skikkelig i alle slags former for ekstreme situasjoner og ikke bare de håndplukkede som tesla gjør det OK+ i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...