Gå til innhold

Myten om " en krone her og en krone der"


  

5 stemmer

  1. 1. Hvor mye?

    • 5kr
      0
    • 10kr
      1
    • 50kr
      3
    • 100kr
      1
    • 500kr
      0


Anbefalte innlegg

Hva definerer dere som "en krone her og en krone der" ? Når dere lærer det til barna eller bruker begrepet til andre

 

5kr?  10kr? 50kr? 100kr? 500kr? 1000kr? +++++

 

Siden jeg var 12 har jeg spart nå i 13 år med " en krone her og en krone der" fra hva jeg lærte den gang.

Det er bare litt over 10k idag.

 

Dette var altså å droppe å kjøpe småtteri som kostet under 10kr.

 

 

 

Jeg tenker heller at " En hundrelapp her og en hundrelapp der" Vil gjøre det betraktelig rikere iløpet av årene :)



Anonymous poster hash: 41ef8...dd3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en krone her og en krone der har du til sammen 2 Kr.

 

Bonus tørr humor: Sahara

 

Det at du har 10K fordi du ikke har spist smågodt er jo bare bra økonomisk og helsemessig.

Alt for mange har et elendig forhold til verdien til penger i dag, så det er bra foreldre hjelper med gode holdninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår, men "én krone her, og én krone der", blir to kroner ?

 

I og med at det er et ordtak, akkurat som "en krone spart er en krone tjent", så er det neppe snakk om noen gitt kroneverdi, men heller at dersom man sparer litt her og der, så blir det fort penger av det.

Lenke til kommentar

Plukk ut noen saker de ønsker seg - ikke for dyrt i første omgang. Så ser de selv hvor lang tid det tar å få fatt i noe de ønsker seg sterkt. Tipper de justerer det ganske bra selv hvor mye de må spare. Når de er nesten ved målet kan det jo hende de ønsker seg noe dyrere enda mer, og om du gir de valget + en liten gulrot blir de muligens enda mer sparevillig ;o)

 

Da lærer de seg ihvertfall litt om pengenes verdi, sparing og at ingenting kommer av seg selv. Blir kanskje ikke penger i banken i første omgang, men det kan vel være leksjon 2? :o)

 

En kan si hva en vil om småpenger, men har en ikke styr på småpengene vises det gjerne godt på bunnlinjen, ettersom bruken gjerne er relativt bevisstløs og kan ha ganske stort volum.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Jeg kjøper aldri plastposer i butikken. Det syns jeg er bortkastet. Og anser det å gå under "en krone her, en krone der".

 

Jeg antok aldri jeg ville bli rik på å la være å kjøpe plastposer i butikken, men det er ikke noe vits å bruke 1 krone om det ikke er nødvendig, som jeg tror utrykket stammer fra.

Lenke til kommentar

 

Hva definerer dere som "en krone her og en krone der" ? ....

 

 

Vel, jeg definerer det som akkurat hva uttrykket sier - EN krone her og EN krone der. Poenget er ikke mest den enkelte krone, men hele holdningen som ligger bak uttrykket, nemlig påpasselighet mot sløsing - og den er viktig å få innenfor huden, enten beløpet er stort eller lite. Tar man slikt lett i det små, tar man det også lettere og lettere i de større sammenhenger - helt til luksusfella klapper igjen. “Drar hesten den, så drar hesten den også”... 
 
Som liten lærte jeg også uttrykket “passer du ørene passer kronene seg fullstendig selv” (er gammel nok til å ha hatt en yngre barndom med selv ett- og toøringer i drift og husker godt både “ekornpengene” (ettøringen, bilde av et et ekorn) og “tiurpengene” (toøringen, bilde av en tiur)). Opprinnelig lyder uttrykket “passer du skillingen, passer daleren seg selv”. Uttrykket forteller om akkurat samme: Det er ikke ørene/skillingen som er det viktigste, det er holdningen som ligger bak om å alltid passe seg for unødvendig sløsing. Som “1J7HHBGW” sier i innlegg #4: “.. men har en ikke styr på småpengene vises det gjerne godt på bunnlinjen, ettersom bruken gjerne er relativt bevisstløs og kan ha ganske stort volum”. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vitsen med utrykket er at alle beløp som du ikkje brukar opp er pengar spart, enten det er snakk om 2 øre eller 2 millionar.

 

Ikkje at du skal spare på kronestykka og bruke 1000-lappane ukritisk.

 

 

Du sparer ingenting med å berre kjøpe godteri som er dyrare enn 10 kr, du sparer pengar på å ikkje bruke pengar på godteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...