Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboleiligheten har balkong rett utenfor vinduet mitt


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

La meg først si at tonen i sameie er fin og det er ingen krangling. 

 

Utenfor kjøkkenvinduet mitt er ca 1/3 av naboen sin balkong. Dette svarer til vindustørrelsen i leiligheten. Det er en del år siden det anlagt balkonger i sameie.  

 

Det blir sagt at det er en tinglyst avtale om daværende eier av leiligheten min frasa seg retten til å bruke balkongen da de ikke var interessert i utgiftene. Jeg har sjekket grunnboken for min seksjon og hennes seksjon. Jeg finner ingenting der som nevner balkong. Kan det være tinglyst en avtale på sameie sitt orgnr? 

 

Problemet er først og fremst innsyn og begrenset utsikt som irriterer og provoserer. De har innsyn tvers igjennom leiligheten. Vi ønsker i utgangspunktet en god dialog med naboen og få evt kjøpt den delen som er utenfor vinduet. I den prosessen trenger jeg informasjon om tinglysning for å klare å verdisette den delen balkongen. 

 

Hva gjør vi evt hvis det ikke finnes noe skriftlig avtale på dette? Er det mulig at det bare ble fattet et vedtak i sameie her og at det aldri ble tinglyst sånn offentlig? Kan vi kreve brukstilgang til balkongen eller evt kreve at det som er utenfor vinduet blir fjernet? Hvilken rolle har sameie funksjonen oppi en løsning av dette? Det krenker litt privatlivets fred sånn som det er nå. 

 

Håper på input. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir sagt at det er en tinglyst avtale om daværende eier av leiligheten min frasa seg retten til å bruke balkongen da de ikke var interessert i utgiftene. Jeg har sjekket grunnboken for min seksjon og hennes seksjon. Jeg finner ingenting der som nevner balkong. Kan det være tinglyst en avtale på sameie sitt orgnr?

Et vesentlig poeng her, er vel så vidt jeg forstår at det ikke er skjedd endringer i etterkant av at du har kjøpt leiligheten?

Så da du kjøpte leiligheten, var du klar over at balkongen var der den er, og at det var nabo som hadde eksklusiv bruksrett på denne?

 

Det er jo selvfølgelig alltid en mulighet å foreslå et kjøp av deler av balkongen for naboen, gitt at dette er hensiktsmessig.

Endret av sk0yern
Lenke til kommentar

Hva slags type balkong er det snakk om? Er den kontinuerlig over hele fasaden, eller er det individuelle balkonger pr. leilighet? 

Ved sistnevnte er det ikke lett å "overta" 1 meter av den, siden det er veldig vanskelig for deg å komme ut på den balkongen. Fasadebilde via Google Maps eller et annet bilde hadde vært kjekt. 

 

Hvis du bor i Oslo kan du gå inn her https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/ og finne relevante opplysninger om byggesaken. I andre kommuner er det litt så-som-så om det er teoretisk mulig å finne ut av ting. I Rygge må du inn på "Servicetorget" i fysisk format og høre med en saksbehandler. 

 

Å få fjernet balkongen til naboen er vanskelig, siden det (antagelig) er gitt igangssettingstillatelse for tiltaket, og har fått ferdigattest. Har tidligere eiere godkjent saken, enten via naboaksept eller tinglysning, er det lite å få gjort. Å kjøpe ut balkongen blir dyrt. Å sette opp egen balkong er ekstremt dyrt, siden du (antagelig) ikke vil få stordriftsfordel ved å kun sette opp én balkong

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et vesentlig poeng her, er vel så vidt jeg forstår at det ikke er skjedd endringer i etterkant av at du har kjøpt leiligheten?

Så da du kjøpte leiligheten, var du klar over at balkongen var der den er, og at det var nabo som hadde eksklusiv bruksrett på denne?

 

Det er jo selvfølgelig alltid en mulighet å foreslå et kjøp av deler av balkongen for naboen, gitt at dette er hensiktsmessig.

 

Det har nok vært slik i mange herrens år. I 2013 ble balkongene modernisert og daværende eier ville ikke bruke penger på dette og frasa seg muligens muligheten til å kjøpe seg inn da. Naboen er interessert i en løsning. Det ble nevnt at hvis vi betaler for en forlengelse av balkongen deres kan de evt fristille det utenfor vinduet, men jeg tror det vil koste mer enn det smaker. Andre i sameie er også enig i at det er uheldig at man har noen 15 cm utenfor vinduet med fullt innsyn, så vi får se hva som kommer til å skje. Vi har lyst til å kjøpe delen også få det tinglyst, men da kan ikke prisen være helt hinsides. 

 

Er dette en balkong eller en terrasse? Hvis det er en terrasse, er den anlagt på fellesområdet eller på tomt tilhørende din seksjon? Hva fremkommer av dokumentasjon for dette da du kjøpte?

 

Det er en balkong, og naboen sitter med stolen rett utenfor helt inntil vinduet mitt. Det var kjent når jeg kjøpte at naboen disponerte balkongen. 

 

Hva slags type balkong er det snakk om? Er den kontinuerlig over hele fasaden, eller er det individuelle balkonger pr. leilighet? 

Ved sistnevnte er det ikke lett å "overta" 1 meter av den, siden det er veldig vanskelig for deg å komme ut på den balkongen. Fasadebilde via Google Maps eller et annet bilde hadde vært kjekt. 

 

Hvis du bor i Oslo kan du gå inn her https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/ og finne relevante opplysninger om byggesaken. I andre kommuner er det litt så-som-så om det er teoretisk mulig å finne ut av ting. I Rygge må du inn på "Servicetorget" i fysisk format og høre med en saksbehandler. 

 

Å få fjernet balkongen til naboen er vanskelig, siden det (antagelig) er gitt igangssettingstillatelse for tiltaket, og har fått ferdigattest. Har tidligere eiere godkjent saken, enten via naboaksept eller tinglysning, er det lite å få gjort. Å kjøpe ut balkongen blir dyrt. Å sette opp egen balkong er ekstremt dyrt, siden du (antagelig) ikke vil få stordriftsfordel ved å kun sette opp én balkong

 

Individuelle, opprinnelig til en per leilighet, bygget ble siden seksjonert. Det er nå slik i to etasjer at den ene leiligheten har naboen rett utenfor vinduet. Den tredje etasjen er ikke seksjonert. Balkongen strekker seg bredden av døren pluss ett vindu hos naboen, kun vinduet hos oss. Fjerning blir nok aldri aktuelt. Jeg ønsker ikke å være den personen. Det er flotte folk i sameie. Jeg skrev det kanskje litt i irritasjon. Det er i Bergen. 

 

Det store spørsmålet er hva kan balkongbiten utenfor vinduet være verdt? Naboen sitter igjen med ca 2/3 av balkongen og vi for 1/3 tilsvarende bredden av vinduet. Bør man kontakte megler for å undersøke verditapet naboen får ved å selge delen av balkongen? Sykt usikker på hvilke beløp det er snakk. 

Lenke til kommentar

Haha, ja, plan B er speilfolie som hindrer innsyn på fine dager. Fjerning av vinduet er ikke aktuelt. Hvis vi lykkes med å gi naboen et bud, hva skjer videre juridisk. Må vi skrive en avtale oss i mellom som så tinglyses på begge leilighetene? Eller må det tinglyses på hele huset? Kanskje en advokat bør være involvert? Kan naboen faktisk selge deler av balkongen sin, det er også et rimelig spørsmål? 

 

Etter litt ettertanke: 

  • Vi kjøper bruksretten til balkongen (ikke eiendommen den utgjør). Hva vil det si i praksis? 
  • Bør vi undersøke grunnboken med tanke på den opprinnelige seksjoneringen og hva som står der om leilighetene og hvilke av de som fikk tilhørende balkonger? (Trumfer det vi tinglyser som står i seksjoneringspapirene?) 
Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar

Har du også dør ut til denne balkongen, så evt disponering vil være problemfritt rent praktisk?

 

Personlig ville jeg nesten trodd en slik balkong i seg selv grenser til å bryte naboloven, det er jo definitivt til vesentlig ulempe for deg at de kan oppholde seg direkte utenfor ditt vindu uten noen "buffersone" på et par meter..

Endret av toth
Lenke til kommentar

Har du også dør ut til denne balkongen, så evt disponering vil være problemfritt rent praktisk?

 

Personlig ville jeg nesten trodd en slik balkong i seg selv grenser til å bryte naboloven, det er jo definitivt til vesentlig ulempe for deg at de kan oppholde seg direkte utenfor ditt vindu uten noen "buffersone" på et par meter..

 

 Nei, vi har bare et veldig stort vindu. 

 

Jeg har pratet med kommunen. Det viser seg at når leilighetene ble seksjonert på papiret ble ikke balkongene fordelt. De tilhører sameie, antagelig fordi har vært og er rømningsvei. Saken stiller seg nå helt annerledes. Ingen av seksjonen har papirfestet rett til balkongene sine. Skulle man ha gjort dette må man seksjonere enhetene på ny i hele huset. Gleder meg til neste sameie møte. 

Lenke til kommentar

 Nei, vi har bare et veldig stort vindu. 

 

Jeg har pratet med kommunen. Det viser seg at når leilighetene ble seksjonert på papiret ble ikke balkongene fordelt. De tilhører sameie, antagelig fordi har vært og er rømningsvei. Saken stiller seg nå helt annerledes. Ingen av seksjonen har papirfestet rett til balkongene sine. Skulle man ha gjort dette må man seksjonere enhetene på ny i hele huset. Gleder meg til neste sameie møte. 

Hvis det ikke på noe som helst vis er tinglyst bruksrett på balkongen bør du stå forholdsvis sterkt her.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke på noe som helst vis er tinglyst bruksrett på balkongen bør du stå forholdsvis sterkt her.

 

Ingenting er tinglyst i grunnbøkene utover selve seksjoneringen og balkongene er i følge kommunen fellesområde. Sikker på det selv om det "alltid har vært sånn"? Jeg tenker å foreslå at alle har rett på balkongbiten som går utenfor egen leilighet. Det er kjipt for naboen syns, jeg gruer meg til å ta det opp egentlig, men sånn er det.

 

Samtidig mener jeg at sameie og seksjonene som helhet er mest tjent med å ha det sånn. Jeg tenker at leiligheten til naboen ikke synker noe særlig i verdi da 2/3 balkongen er foran leiligheten deres. Sykt spent på hvordan det kommer til å utfolde seg.  

 

Enda mer info etter googling: 

https://www.kartverket.no/eiendom/saksbehandling/veiledning-og-kurs/Rundskriv-for-Tinglysingen/12-Eierseksjoner/123-Sarskilte-rettigheter-i-seksjonert-eiendom/

 

Det ser ut som at løsning er reseksjonering hvor balkong inkluderes, usikker på om det går som uteareal når det er oppe i luften. Dette vil vel gi en verdiøkning på seksjonene at dette blir formalisert. 

Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...