Jump to content
steinjarle

Dyson vurderer svære hjul og enorm akselavstand for sin kommende elbil

Recommended Posts

Et godt bevis på at et elektrisk kjøretøy har mer med støvsugere og kjøkkenartikler å gjøre enn med ekte biler. For ikke å glemme håndtørkere på offentlige toaletter.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Like lett å parkere som en oljetanker altså.

 

Næsj. Jeg for min del har en Grand Voyager LTD som er i omtrent like stor og ca tilsvarende utformet som denne og har ikke noen problemer med å parkere den. Føles mye mindre boksete og stor enn eksempelvis VW Transporter.

 

Håper en elektrisk bil som kan erstatte min grand voyager kommer før kidsa flytter hjemmefra.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Et godt bevis på at et elektrisk kjøretøy har mer med støvsugere og kjøkkenartikler å gjøre enn med ekte biler. For ikke å glemme håndtørkere på offentlige toaletter.

 

Bedre enn hva andre driver med.

um9u8ckzzmfxjl4u98nf.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Like lett å parkere som en oljetanker altså.

Næsj. Jeg for min del har en Grand Voyager LTD som er i omtrent like stor og ca tilsvarende utformet som denne og har ikke noen problemer med å parkere den. Føles mye mindre boksete og stor enn eksempelvis VW Transporter.

 

Håper en elektrisk bil som kan erstatte min grand voyager kommer før kidsa flytter hjemmefra.

 

Tøys. Din har 16" felger og rundt 3 m akselavstand har den ikke? Det er ca samme som Tesla Model S, som har 19" eller 21"

 

30 cm lengre akselavstand er en helt annen verden av elendig manøvrering. Forskjellen mellom din og Dyson sin blir som forskjellen mellom en Nissan Leaf og din.

 

Tror Dyson bare har labbet champagnebrisen rundt på noen bilmesser og nå tror at konseptbiler er ekte biler.

Edited by OlaML
  • Like 4

Share this post


Link to post

Næsj. Jeg for min del har en Grand Voyager LTD som er i omtrent like stor og ca tilsvarende utformet som denne og har ikke noen problemer med å parkere den. Føles mye mindre boksete og stor enn eksempelvis VW Transporter.

 

Håper en elektrisk bil som kan erstatte min grand voyager kommer før kidsa flytter hjemmefra.

 

Fiat??

Share this post


Link to post

For å illustrere hvor Dyson har gjort av den unødvendige akselavstanden har jeg tegnet inn noen antydninger til førerens bein og pedalposisjon. Vi overser at seteryggene ser ut til å komme fra en Fiat 500.

 

BmF7nRz.png

 

Så pedalene er altså i døråpningen, altså bak fremre dørkarm. Når så du sist det på en bil? Det er masse plass fram til fremhjulenes oppheng og det er altså her de latterlige 30 cm med overflødig akselavstand forsvinner. Ikke i beinplass til passasjer eller bagasjerom. Kanskje esktra plass i frunk, selv om du mister halve volumet sammenlignet med å utnytte kabinhøyden bak?

 

Selv i en 100% autonom bil er det jo ikke der du ville gjort av den ekstra plassen.

 

Til sammenligning, et (delvis) autonomt, futuristisk konsept fra Mercedes:

 

adZtsD8.jpg

 

Pedalene godt foran dørkarmen.

 

Det er mye rart som publiseres i elbil-hypens navn, men dette tar galant prisen for teiteste idé så langt. De har ikke giddet 3D-rendre speilblanke overflater og dus belysning en gang. Eneste som kan redde Dysons ære nå er om dette ble tegnet av barnebarnet (12) og ved et uhell mailet til en journalist.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Lurer på hvordan Dyson får råd til å gå i fra støvsuger / gulvvifte -inntekter til å bygge bilfabrikker?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Til sammenligning, et (delvis) autonomt, futuristisk konsept fra Mercedes:

 

Det er mye rart som publiseres i elbil-hypens navn, men dette tar galant prisen for teiteste idé så langt. De har ikke giddet 3D-rendre speilblanke overflater og dus belysning en gang. Eneste som kan redde Dysons ære nå er om dette ble tegnet av barnebarnet (12) og ved et uhell mailet til en journalist.

 

Den Mercedes-konseptbilen har jeg selv sittet i, så er du helt sikker på at det faktisk er en render, og ikke ett foto?

Share this post


Link to post

Den Mercedes-konseptbilen har jeg selv sittet i, så er du helt sikker på at det faktisk er en render, og ikke ett foto?

 

Kanskje det er et økseskaft?

Share this post


Link to post

Så så. Setene kan helt sikkert reguleres i lengderetningen, og de får nok plassert pedalene foran døråpningen. Liker ideen om å plassere kabinen litt lenger fra veien, det gir bedre sikt samt bedre ergonomi. At hjullagere og hjuloppheng får litt mer krefter å hanskes med grunnet økt hjulradius er ugunstig i seg selv, men gir samtidig en rekke fordeler. Jeg liker konseptet, og håper inderlig at Dyson har forstand nok til å bruke høyprofildekk på denne. Myke, høye dekkvegger er en drøm å kjøre på sammenlignet med fjollete lavprofildekk :-)

Share this post


Link to post

Det er mye rart som publiseres i elbil-hypens navn, men dette tar galant prisen for teiteste idé så langt. De har ikke giddet 3D-rendre speilblanke overflater og dus belysning en gang. Eneste som kan redde Dysons ære nå er om dette ble tegnet av barnebarnet (12) og ved et uhell mailet til en journalist.

 

Dette er hentet fra en patentsøknad. En skal ikke bruke 3D-rendring i sånne søknader, og en masse detaljer vil selvsagt være både feil og unøyaktige. En endrer typisk med vilje i patentsøknader.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...