Gå til innhold

Dyson vurderer svære hjul og enorm akselavstand for sin kommende elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja

Av erfaring er det ofte speil og svingradius som begrenser rygging og parkering.

Har vært borti en del små biler som er livsfarlig å rygge pga kombinasjon av pizzabilkasse og veldig små speil.

 

Det er nettopp svingradiusen som følger av den unødvendig lange akselavstanden jeg reagerer på.

Lenke til kommentar

Tøys. Din har 16" felger og rundt 3 m akselavstand har den ikke? Det er ca samme som Tesla Model S, som har 19" eller 21"

 

30 cm lengre akselavstand er en helt annen verden av elendig manøvrering. Forskjellen mellom din og Dyson sin blir som forskjellen mellom en Nissan Leaf og din.

 

Tror Dyson bare har labbet champagnebrisen rundt på noen bilmesser og nå tror at konseptbiler er ekte biler.

Nå har min 20", men det er riktig at akselavstanden er akkurat over 3m. Totallengden er dog også akkurat over 5m, i praksis har min noe lenger rumpe.

 

Jeg har for øvrig en Leaf også, så jeg vet litt om forskjellene mellom disse to.

 

At bakhjulene er litt lenger bak på denne bilen vet jeg ikke om utgjør all verden, det er en fin størrelse på en stor familiebil. Jeg har også en S-Max, og den er for liten. Transporter synes jeg er boksete og stor, og føles også større og boksete.

Lenke til kommentar

Et godt bevis på at et elektrisk kjøretøy har mer med støvsugere og kjøkkenartikler å gjøre enn med ekte biler. For ikke å glemme håndtørkere på offentlige toaletter.

 

Våkne opp fra dvalen nå, fremtiden er her enten du vil eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Nja

Av erfaring er det ofte speil og svingradius som begrenser rygging og parkering.

Har vært borti en del små biler som er livsfarlig å rygge pga kombinasjon av pizzabilkasse og veldig små speil.

 

Det er nettopp svingradiusen som følger av den unødvendig lange akselavstanden jeg reagerer på.

Svingradius på en bil følger som regel av hvor spiss vinkel du er i stand til å justere hjulene i tillegg til avstanden. Ikke sikkert det blir så dårlig svingradius på denne om de klarer å lage et oppheng som kan gi ekstremt god vinkel, og om de i tillegg kan gi vinkel på bakhjulene så kan den kanskje klare ås nu på femøren :)

Lenke til kommentar

Er mer interessert I å få løst to andre problemer:

 

1. Påfyllingstid (ladetid; 80% eller mer på under 5 min)

2. Påfyllingsplasser.

 

Jeg ser personlig ikke det helt store behovet for å kunne lade opp til over 80% på fem minutter. Dette vil kreve at hver enkelt ladeplass konsumerer relativt mye strøm på kort tid, med de utfordringene dette har. Hvor ofte har du egentlig dette behovet? Jeg har kjørt el-bil i seks år og har brukt hurtiglader en eneste gang, og da fordi det ikke var noen andre alternativer.

 

For min del fremstår det som mye viktigere å ha flere 10/16 amp ladepunkter enn noen få hurtigladere. 99.8% av tiden parkerer jeg for å stå en stund. Langt over fem minutter, ofte i flere timer. Hvorfor skulle det da være viktig at bilen er ferdigladet på fem minutter? Hvorfor skulle jeg kjøre til en hurtigladestasjon og stå der og vente i fem minutter på å lade opp før jeg begynner å lete etter en parkeringsplass? Det å slippe å kjøre til bensinstasjonen er jo en av de tingene jeg liker aller best med å kjøre elektrisk. Jeg bruker heller 10 sekunder på å plugge i laderen der jeg parkerer enn å henge ved bilen i fem minutter.

 

Hurtiglading er kjekt når man skal kjøre langt, og om jeg må ta en 40 minutter pause hver 30-50 mil så er dette veldig lite problematisk for min del da jeg veldig sjelden kjører mer enn dette.

 

Og, om man har hurtigladere man kan droppe innom når man kjører langt, og ellers har sakteladere der folk flest parkerer til vanlig, så eliminerer man også mye av køproblematikken ved hurtigladerne også.

Lenke til kommentar

Det er nettopp svingradiusen som følger av den unødvendig lange akselavstanden jeg reagerer på.

 

 

Svingradius på en bil følger som regel av hvor spiss vinkel du er i stand til å justere hjulene i tillegg til avstanden. Ikke sikkert det blir så dårlig svingradius på denne om de klarer å lage et oppheng som kan gi ekstremt god vinkel, og om de i tillegg kan gi vinkel på bakhjulene så kan den kanskje klare ås nu på femøren :)

 

Hvis bilen får motorer i hjulene, så kan kanskje forhjulene (ved behov, og ikke i fart!) roteres helt på tvers. Da blir minste svingradius lik akselavstanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...