Gå til innhold

[Løst] Lydkvaliteten i Chromecast audio vs Heos Link


Anbefalte innlegg

Jeg har en Chromecast audio koblet til stereoanlegget hjemme men vil ha litt bedre lydkvalitet. I anlegget er en NAD C165BEE forforsterker og en NAD C272BEE effektforsterker. Høyttalerne er B&W CM5 jeg har ganske bra kabler mellom forforsterkeren og effektforsterkeren. Høyttalerkablene er ganske bra også. Det svake punktet er Chromecast'en da den kun er koblet til med en enkel og billig medfølgende y-kabel inn i forforsterkeren. 

 

Jeg vurderer å bytte ut Chromecasten med en Heos Link. Jeg har allerede en Heos1 på badet og kunne tenke meg å fortsette med samme merke. Hvor mye bedre er Heos Link til å behandle signalene fra feks Spotify enn Chromecast audio er?

Å diskutere lydkvalitet på streamet musikk kontra fysiske medium blir litt som å diskuterte forskjellen på streamet film i HD (Netflix / HBO ++) og fysisk medium på BD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg vet ikke svaret på det du spør etter, men vil kanskje tro at høytalerene dine i kombinasjon med Spotify gir et dårligere lydbilde enn nødvendig. Forsøk vanlige youtube på noen av favorittlåtene å se om lydbildet åpner seg litt mer da (det brukes en annen kodek enn Spotify).

Forøvrig ville jeg vel bare bestilt med returrett for å få testet ut - eneste mulighet for å få klarhet i både musikk og kjøpsråd ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker både nettradio, Spotify, Soundcloud (alle tre via Chromecast), cd'er og vinyl på anlegget. CD-spilleren og platespilleren går rett inn i forforsterkeren.

 

Soundcloud har stort sett grumsete lyd men det er nok laget av amatører som leker seg på "lydrommene" (aka soverommene) så det er kanskje ikke rart. Nettradio, CD og Spotify har høvelig likt lydbilde mens vinyl gir klart best  / mest dynamisk lydbilde. Jeg har ikke testet strømming av musikk via lossless men kan kanskje prøve det før jeg hiver ut Chromecasten?

 

edit: bare så det er sagt så er jeg fornøyd med lyden men er på jakt etter det å få lyden _litt_ bedre.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Var innom en butikk og snakket litt og har i og for seg fått svar på det jeg lurte på. 

Alt av kabler, forsterkere, høyttalere, kabler++ er mer enn bra nok og det gir seg egentlig selv når jeg hører lydkvaliteten på vinyl-platene mine.

 

Grunnen til den "lite dynamiske" lyden jeg til sammenligning opplever på Spotify er at de ikek har noe abonement med lossiness så uansett om jeg bruker Heos Link eler Chromecast forblir egentlig lyden den samme. 

BluSound Node 2i har støtte for losiness lyd mens Heos Link ikke har det så den dagen når Spotify (forhåpentigvis) kommer med lossiness kommer jeg antageligvis til å skaffe en sånn istedenfor. 

Internett-radio har mer dynamisk / bitrate enn DAB+ så jeg kommer til å holde på å høre på radio via radio via Chromecasten enn så lenge.

Lenke til kommentar

Var innom en butikk og snakket litt og har i og for seg fått svar på det jeg lurte på. 

 

Alt av kabler, forsterkere, høyttalere, kabler++ er mer enn bra nok og det gir seg egentlig selv når jeg hører lydkvaliteten på vinyl-platene mine.

 

Grunnen til den "lite dynamiske" lyden jeg til sammenligning opplever på Spotify er at de ikek har noe abonement med lossiness så uansett om jeg bruker Heos Link eler Chromecast forblir egentlig lyden den samme. 

 

BluSound Node 2i har støtte for losiness lyd mens Heos Link ikke har det så den dagen når Spotify (forhåpentigvis) kommer med lossiness kommer jeg antageligvis til å skaffe en sånn istedenfor. 

 

Internett-radio har mer dynamisk / bitrate enn DAB+ så jeg kommer til å holde på å høre på radio via radio via Chromecasten enn så lenge.

 

Står at Heos link støtter 24 bit hos Hifi Klubben.

 

Slik jeg skjønner det så bruker du analogt fra Chromecast? Da vil nok problemet ligge her, da den nok har veldig dårlig DAC.

Det skal være mulig å få tak i en ikke altfor dyr HDMI til Toslink adapter, som gjør at du kan teste med digitale signaler inn i Heos en, og hvis lyden blir bedre, så kan du invistere i en DAC i tillegg som kobles mot NADen.

 

En ikke altfor dyr en:

https://www.ebay.com/itm/HDMI-Audio-Converter-4K-x-2K-HDMI-to-HDMI-and-Optical-TOSLINK-SPDIF-3-5mm-S-W2Q7/283017629618?epid=6020365389&hash=item41e52a4fb2:g:fUQAAOSwruVbKwfN

Denne har analog utgang også, så enkelt å sjekke forskjellene mellom analog og digitalt.

Det skal ikke være noe problem med de digitale signalene, hvis Chromecast sender i PCM stereo, så skal ikke adapteren gjøre annet enn å hente ut fra HDMI over til Toslink utgangen, da de benytter samme signal, og ingen konvertering trengs.

Lenke til kommentar

Står at Heos link støtter 24 bit hos Hifi Klubben.

da har antageligvis han på butikken ikke hatt helt oversikten for han mente at Heos Link ikke støttet lossless / FLAC så du får ha takk for oppdateringen. 

 

 

Slik jeg skjønner det så bruker du analogt fra Chromecast? Da vil nok problemet ligge her, da den nok har veldig dårlig DAC.

Det skal være mulig å få tak i en ikke altfor dyr HDMI til Toslink adapter, som gjør at du kan teste med digitale signaler inn i Heos en, og hvis lyden blir bedre, så kan du invistere i en DAC i tillegg som kobles mot NADen.

Ja, jeg har brukt stereokabelen som følger med Chromecast audio'en. ettersom jeg ikke har stereo jack-innganger på forforsterkeren så har jeg brukt en grei Y-kabel som splitter det til phono-innganger på forforsterkeren. Det er bare analoge innganger på forforsterkeren så jeg får dessverre ikke brukt noen digitale oppkoblinger.

 

edit: Det ser ut som NAD C658 har digitale innganger og er steget opp fra forforsterkeren jeg har per i dag. Den har også støtte for Spotify direct og tilsvarende tjenester. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da har antageligvis han på butikken ikke hatt helt oversikten for han mente at Heos Link ikke støttet lossless / FLAC så du får ha takk for oppdateringen. 

 

 

Ja, jeg har brukt stereokabelen som følger med Chromecast audio'en. ettersom jeg ikke har stereo jack-innganger på forforsterkeren så har jeg brukt en grei Y-kabel som splitter det til phono-innganger på forforsterkeren. Det er bare analoge innganger på forforsterkeren så jeg får dessverre ikke brukt noen digitale oppkoblinger.

 

edit: Det ser ut som NAD C658 har digitale innganger og er steget opp fra forforsterkeren jeg har per i dag. Den har også støtte for Spotify direct og tilsvarende tjenester. 

 

Den NAD forsterkeren du linker til som ett alternativ har innebygd Bluesound, så man slipper jo alt annet, fra chromecast og Heos.

Kan spille av fra telefon, men har ikke testet om det er like enkelt som via Chromecast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...