Gå til innhold

Oslo fikk 10 000 nye elbiler i fjor. Kommunen satte opp to nye ladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bankplassen.jpg

Det ser mildt sakt utrygt ut å rygge ut i veien når det blir godt med trafikk her. Biler som parkeres på tvers av kjøreretningen bør alltid parkere med baken inn. Så får bare elbilprodusentene finne ut hvordan de skal løse det. Dette burde vært et eget punkt i Euro NCAP.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bankplassen.jpg

Det ser mildt sakt utrygt ut å rygge ut i veien når det blir godt med trafikk her. Biler som parkeres på tvers av kjøreretningen bør alltid parkere med baken inn. Så får bare elbilprodusentene finne ut hvordan de skal løse det. Dette burde vært et eget punkt i Euro NCAP.

 

Neppe noe stort problem med farlige situasjoner her, da det etter MDG og AP's herjinger omtrent ikke er trafikk igjen her, noen få arbeidsbiler og horekunder. og det er vel også 30 sone her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det burde virkelig bli flere ladeplasser innenfor Ring 2.. leter meg ihjel i dag, med rekkeviddeangst når jeg nærmer meg 5% batteri.

 

Ta betalt for strømmen som brukes, så får dere råd til å bygge ut flere plasser.

En typisk ladestasjon med graving, kabler og tilkobling koster fort 30 000+. Hvis man får 32A 1-fase fra den (noe de fleste nyere elbiler klarer, men ofte er ikke ladeanlegget dimmensjonert for at alle skal få det samtidig), så kan den gi fra seg opp til 88 kWh i løpet av 12 timer. La oss si 12 timer aktiv bruk per døgn. Eller sagt på en annen måte, ca 30 000 kr/år. Hvis hensikten er å nedbetale laderen i løpet av et år så må altså prisen ligge på rundt 2 kr/kWh og den må brukes veldig aktivt. Brukes den mindre må prisen være desto høyere eller nedbetalingstida lengre.

 

Det er vel ikke kommunen sitt ansvar å bygge ladestasjoner? Har aldri hørt at kommunen har hatt et ansvar å bygge bensinstasjoner.

Kommunene tilbyr parkeringsplasser. Før i tida var de de eneste som tilbød parkering i byene, men nå er mye av det privatisert med dertil hørende grådige priser og svært pågående kontrollører. Jeg har egentlig ikke noe i mot kommunal parkering siden konkurranse hverken har ført til flere, bedre eller billigere parkeringsplasser. Jeg ser ikke bort i fra at kommunene ville gitt oss kunder mer for pengene på ladestasjoner også

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke kommunen sitt ansvar å bygge ladestasjoner? Har aldri hørt at kommunen har hatt et ansvar å bygge bensinstasjoner.

Kommunen har et ansvar for å sikre bedre luftkvalitet i byene. De fleste virker å være enige om at elbiler er et godt virkemiddel i så måte. Da må de også ha steder å lade.

 

Det er forøvrig mange eksempler på bensinstasjoner som har fått både kommunalt og statlig støtte.

Hvor og når har du eks. på at bensinstasjoner har fått kommunal og offentlig støtte de siste årene ??

Lenke til kommentar

MDG er mot biler generelt. Bedre å kaste bort enorme ressurser på å oppnå et totalt urealistisk mål om 25% sykkelandel.

 

Jeg stemmer for å starte MDG+ pokker heller! Her går vi at 100% av norges befolkning skal GÅ! BARBEINT!!!!!! Får ikke så mye som et handlenett engang her får du bære maten i hendene etter endt handletur!

Litt miljøbevist kan vi da for pokker være!

 

Alt av hus skal rives og kun bygges av flettet heltre i gran!

Alt av tøy skal bestå av fletter hamp!

 

Strøm kan du lage selv med en dynamo! (PS! må bygges selv av miljøvennlige råvarer)

 

Sykkel skal forbys da dekkene lager mikroplast ved bruk! Kun dekk laget av bambus (må produseres økologisk) er lov!

 

Også slutt for faen og fjert! Din ozon lags dreper!!! All fjert skal foregå i en pose som blir lukket på forsvarlig måte og destrueres ved godkjent anlegg!

 

 

LENGE LEVE GALSKAPEN FOR POKKER!!

 

MDG Er for pingler. Lag et MDG+ og gå hele veien!

Lenke til kommentar

Bankplassen.jpg

Det ser mildt sakt utrygt ut å rygge ut i veien når det blir godt med trafikk her. Biler som parkeres på tvers av kjøreretningen bør alltid parkere med baken inn. Så får bare elbilprodusentene finne ut hvordan de skal løse det. Dette burde vært et eget punkt i Euro NCAP.

 

Det er vel aldri trafikk der mer. Eneste som får stå der er elektriske varebiler hvis jeg husker rett. Med andre ord, alltid god sikt.

Lenke til kommentar

Hvor ofte har du vært i Oslo?

De færreste som bor i bygårder har noe annet enn gateparkering.

 

Så, Nei, veldig mange har IKKE mulighet for hjemmelading.

 

 

Jeg er tydeligvis oftere enn deg i Oslo. At folk flest ordner seg lading hjemme ekskluderer ikke andre fra å gjøre seg avhengig av dårlige løsninger. Nå bor jo folk andre steder enn kun innenfor ring 1, og det er svært mange borettslag som sørger for lading, samt alle som har smartere boløsning med tilgang til egen parkering. Jeg klarer ikke å bekymre meg for de som med viten og vilje plasserer seg i en helt tilfeldig løsning. Deilig med villa og god plass til lading. Kos deg på hybelen.

Lenke til kommentar

Hvor og når har du eks. på at bensinstasjoner har fått kommunal og offentlig støtte de siste årene ??

image.png

https://www.merkur-programmet.no/aktuelt/2016/9/22/merkur-sttte-til-bensinstasjon

 

Jeg syns dere tenker veldig enkelt på dette bare for å undergrave argumentet til de som ønsker flere ladere. Det er ikke uvanlig at staten bruker pisk og gulrot for å få til forandring i samfunnet. Selvfølgelig kunne de holdt seg helt unna og ikke gitt noe støtte til ladere for elbiler, men da hadde det tatt mye lengre tid før elbil ble utbredt i Norge.

 

Helt greit om dere ikke ønsker elbil selv, men det er en stor andel av befolkningen som gjør det og som ønsker å få eksosen ut av byene. Personlig så bor jeg i nærheten av et relativt trafikkert veikryss i Oslo og jeg ser også frem til at støynivået kommer til å gå betraktelig ned når jeg slipper å høre på bensin og diesel motorer som akselererer hele dagen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo en mental sykdom at mange er så opptatt av å sambotere elbiler, evt være supernegative.

 

I London øker man nå prisene for fossilbiler, pga at tusener dør pga luftveisproblemer. Om man er vintenskapsfornekter, så må hvertfall andre medborgeres liv telle noe?

 

Søren og, nå må vi begynne å ta omgivelsene og planeten vår på alvor. Tiden da man bruke atmosfæren og verdenshavene som søppelfyllinger MÅ være over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke kommunen sitt ansvar å bygge ladestasjoner? Har aldri hørt at kommunen har hatt et ansvar å bygge bensinstasjoner.

 

Hvor mange private i Oslo sentrum har plass til å bytte ladestasjoner?

Jeg skulle gjerne ha bygget en hel haug hvis kommunen ville ha solgt meg tomta.

Verdens mest lettjente penger å kjøpe strøm for å kun selge den dyrere på en ubetjent stasjon.

Ja dette er jo kroken på døra for el-bil revolusjonen i di store byene. Dette har jeg tenkt på lenge, man kan ikke trylle fram store areal i stor byene. Hvordan vet du at kommunene i alle byene i Norge har mye areal ledig? Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Det er jo en mental sykdom at mange er så opptatt av å sambotere elbiler, evt være supernegative.

 

I London øker man nå prisene for fossilbiler, pga at tusener dør pga luftveisproblemer. Om man er vintenskapsfornekter, så må hvertfall andre medborgeres liv telle noe?

 

Søren og, nå må vi begynne å ta omgivelsene og planeten vår på alvor. Tiden da man bruke atmosfæren og verdenshavene som søppelfyllinger MÅ være over.

 

Tusener dør? Så flytt ut av byen da!

Lenke til kommentar

 

Det er jo en mental sykdom at mange er så opptatt av å sambotere elbiler, evt være supernegative.

 

I London øker man nå prisene for fossilbiler, pga at tusener dør pga luftveisproblemer. Om man er vintenskapsfornekter, så må hvertfall andre medborgeres liv telle noe?

 

Søren og, nå må vi begynne å ta omgivelsene og planeten vår på alvor. Tiden da man bruke atmosfæren og verdenshavene som søppelfyllinger MÅ være over.

 

Tusener dør? Så flytt ut av byen da!

Ser ut som det er en "mote" at "tusenvis" dør av dårlig luft i byene hørte aldrig om dette før, det er bare nå i de siste år så mange dør av dette, hadde jeg hatt så dårlige lunger at de ikke tåler litt svevestøv og eksos så hadde jeg ikke bosatt meg på et slikt sted som Oslo, men det ser ut som folk ikke skjønner dette og heller dør en å flytte, har de ikke hjerne til å tenke sjøl at her er det ikke bra for meg å bo, man trenger bare å flytte til utkanten av Oslo eller til nabo komunene så er det ikke noe problemer med lufta i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Er det tragisk? Dummeste jeg har hørt idag! Står ikke bensinpumper på hvert hushjørne heller. El-bil eiere blir aldri fornøyd.

 

Det er vel ganske stor forskjell på å fylle bensin/diesel i 5 min for så å la neste mann slippe til, fremfor å lade i flere timer. Derfor trengs det flere ladestasjoner. Tenk litt på den før du kommer med din lite gjennomtenkte kommentar.

Endret av Terje D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja dette er jo kroken på døra for el-bil revolusjonen i di store byene. Dette har jeg tenkt på lenge, man kan ikke trylle fram store areal i stor byene. Hvordan vet du at kommunene i alle byene i Norge har mye areal ledig? Hvis du er synsk eller er trylle kunster så skal jeg godta det.

Hvis du tror mangel på areal er problemet så er du på bærtur. Folk hverken jobber lengre i sentrum, eller handler lengre i sentrum, hvis de eier elbil. Ærendenes lengde er akkurat like lange eller korte som før, ergo trengs ikke flere parkeringsplasser. Det eneste som trengs er lademulighet på flere av de eksisterende parkeringsplassene. En eller annen gang i framtida kan vi godt se for oss at alle parkeringsplasser har lademulighet for alle biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er ein av desse nye elbileigarane. Bur på Grünerløkka. Eg synast det held med dei ladarane som er her, iallfall om dei får oppgradert dei siste gamle ladarane (som dei held på med).

 

Det kjenst feil ut å ta so mykje plass i gata med bilen vår, so me har no byrja betala for garasjeplass. Òg fordi han står litt tryggare der, og originalt fordi det før var vanskeleg å finna gateparkering. Men no med betalt bebuarparkering (? - diverre gratis for elbil, som eg ikkje var klar over) so er det veldig lett å få plass rett utfor.

 

Byrådet har gjort absolutt det eg tykkjer er best for byen og oss som bur her: fjern bilane, lag sykkelfelt, lag stader der folk har lyst å ferdast og hengja. By for menneske ikkje bilar.

 

La heller oss som har bil betala for det, og finna oss kjellerparkering eller annan plass å putta bilen som for vår del vert brukt til lengre turar og i helgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ganske stor forskjell på å fylle bensin/diesel i 5 min for så å la neste mann slippe til, fremfor å lade i flere timer. Derfor trengs det flere ladestasjoner. Tenk litt på den før du kommer med din lite gjennomtenkte kommentar.

Bensin/diesel-biler fyller ikke når de står parkert. Elbiler kan/bør fylle ca 90% av sin årlige kjørelengde når de står parkert. "Stasjoner" er kun for korte under-veis fyllinger på turer som er lengre enn rekkevidden til bilen. Dette krever selvsagt to helt forskjellige måter å løse problemet på:

 

1. Parkeringslading må bli mer tilgjengelig (det artikkelen handler om), og vi bør jobbe mot tilgjengelighet over alt.

 

2. Hurtiglading må løses på flere måter:

a. Lengre rekkevidde på bilene senker behovet

b. Raskere hurtilading gjør at flere biler kan betjenes per døgn

c. Flere stasjoner og ladestolper

 

Legg merke til at 2c bare er en av tre måter å løse problemet på. Hovedfordelen med 2c er at det blir lettere å svinge innom og lade akkurat når behovet er der.

 

Legg merke til at flere hurtigladere ikke er løsningen på manglende parkeringslading f.eks gatelangs i byene. Det må gjøres klinkende klart at man ikke bygger hurtigladere for de som mangler parkeringslading. Derfor må det også reflekteres i kWh-prisene. Hurtiglading bør være vesentlig dyrere enn parkeringslading for å unngå at de som bare trenger parkeringslading okkuperer hurtigladestasjonene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...