Gå til innhold

Ny TV. Hva bør jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom høy kvalitet på fotball er viktig, så er det å foretrekke en tv som matcher oppdateringsfrekvensen på sendingen og som har "black frame insertion" (bfi). En tv som har dobbelt av oppdateringsfrekvensen på sendingen kan gi større uklarhet ved bevegelser i skjermbildet, noe som det er mye av i fotballsendinger. Dette avhenger av hvor god bildeprosesseringen er. Noen tv'er klarer ikke å henge med, noe som gir mer uklarhet.

 

Å se på tv med bfi aktivert kan være slitsomt for øyet og kan gi hodepine, noen personer lettere enn andre.

 

Denne har 50Hz panel og bfi.

 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-65-4k-smart-led-tv-kd65xf7596baep/p-937706/

 

På denne tv'en justerer man bfi på denne måten:

 

 

Menu > Picture adjustments > Advanced settings > Motion, enable 'Motionflow' and adjust the 'Clearness' slider.

Lenke til kommentar

Finnes det tv'er som er spesiallaget for å være best til sport, serier, filmer og annet? Så hvis du kjøper en tv til 30 000 som er "best" til sport, så er de ubrukelige til serier og film? Merkelig logikk. Skulle jeg brukt over 10 000 kr på tv i dagens marked, ville jeg forventet topp kvalitet på alt. De selger vel ikke skrot lenger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kort og enkelt, se etter Samsung NU8005 når den er på tilbud til 9900 kr (skjer innimellom, så opprett prisvarsel), eller hvis du vil gå i premiumsegmentet, vent på 20% MasterCard-tilbud hos Power (må melde deg på for å motta SMS fra MasterCard) og gå for Samsung Q8DN til da 14 400 kr grovt regnet. Fordelen til sistnevnte er at den har langt bedre sortnivå, som gir enorm filmopplevelse i mørke scener, samt høy lysstyrke og fargevolum, som også gir fantastiske bilder til 4K HDR materiale. Jeg personlig ville glatt gått opp til Q8DN, for da har du en TV som er blant årets største kupp, til nærmest årets laveste pris.

 

OLED TVer som er dyrere har enda bedre bildekvalitet i film og serier, men er ikke spesielt velegnet for sport per nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...