Gå til innhold

Dette må du tenke på når du velger elbillader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen tok ikke med den vanligste feilen: Når du går fra fossil til elbil, glem vanen med å tenke at "tanken" skal fylles fra tom til full. Du lader hver natt, og det betyr at du kun trenger å lade det du har brukt i løpet av dagen, eventuelt det du skal bruke neste dag. En elbil som kjører 15.000km i året, trenger i snitt å lade ca 8kWt pr dag. Lader man i ti timer om natten, blir det 800W eller 3,5A. Så alt du installerer over 3,5A er om du har langer årlig kjørelengde, og for å gi fleksibilitet i forhold til at kjørelengden varierer mellom dager og fleksibilitet til i fremtiden å kunne lade når effektavgifter og strømpriser er lavest. De fleste klarer seg lenge med 16A enfas. For de sjeldne tilfellene der man kommer tom hjem og skal på langtur neste dag, har man hurtigladere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har denne forskjellen noen praktisk betydning som du vet om?

Ja, 170V forskjell... De vanligste nettene på 50Hz er:

IT 230V med 230V fasespenning

TN 400V med 400V fasespenning

IT 690V med 690V fasespenning

Motorer er typisk viklet slik at man kan koble om viklingene fra stjerne til trekant. Med tanke på bildet i forrige post får man da 400V over hver vikling når man kobler i trekant og 230V over hver vikling når man kobler i stjerne, Siden motorer har 3 like store viklinger flyter det ikke noe strøm i nulleder og man kan droppe den og la motoren lage sitt eget nullpunkt/stjernepunkt.

 

En 230V/400V motor kobles da i trekant på 230 og stjerne på 400V og en 400V/600V motor kobles i trekant på 400V og i stjerne på 690V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan alltid hugge ned hytter og fritidsboliger hvis all skogen forsvinner ;)

 

Jeg vet ikke hvilken tidsaspekt du antar, men tror ikke skogen i Norge forsvinner på de neste hundre årene til oppvarming siden vi har vannkraftverk som relativt enkelt kan tilbakeføres til "analog" drift og siden Norge mer og mer er basert på elektrisk drift er det ikke så veldig mange som får benyttet seg av ved til ordinær husholdning.

Joa, hvis du har tid til å vente på at skogen du hugget ned skal tørke før du kan bruke den så går jo det greit. I mellomtiden har jeg kjørt på solstrøm et års tid ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det skyldes ganske enkelt at ladestandarden til ladestasjonene er basert på 400 volt TN-nett, som er det klart mest vanlige i Europa."

Hvorfor blir da de fleste elbiler som selges i Europa laget for enfas? Veldig få av merkene som kan bruke 3 faser.

 

De fleste europeiske biler kan da utnytte 3-fase?

 

BMW i3: 16A 3-fase

MB B-klasse: 16A 3-fase

Renault Zoe: 32A 3-fase

VW eGolf: 16A "2-fase" (den utnytter bare 2 av de 3 fasene)

Audi E-Tron: 16A 3-fase

 

Den eneste europeiske bilen jeg kommer på med 1-fase lader er Jaguar I-Pace. 

 

At enkelte amerikanske og de fleste asiatiske elbilene kun lader på 1-fase er fordi de ikke har tilgang til 3-fase hjemme i sine respektive land og ikke bryr seg så mye om Europa da det ikke er det primære markedet. Det selges tross alt mye mer elbiler i USA og og Asia enn i Europa. 

 

Lenke til kommentar

 

"Det skyldes ganske enkelt at ladestandarden til ladestasjonene er basert på 400 volt TN-nett, som er det klart mest vanlige i Europa."

Hvorfor blir da de fleste elbiler som selges i Europa laget for enfas? Veldig få av merkene som kan bruke 3 faser.

 

De fleste europeiske biler kan da utnytte 3-fase?

 

BMW i3: 16A 3-fase

MB B-klasse: 16A 3-fase

Renault Zoe: 32A 3-fase

VW eGolf: 16A "2-fase" (den utnytter bare 2 av de 3 fasene)

Audi E-Tron: 16A 3-fase

 

Den eneste europeiske bilen jeg kommer på med 1-fase lader er Jaguar I-Pace. 

 

At enkelte amerikanske og de fleste asiatiske elbilene kun lader på 1-fase er fordi de ikke har tilgang til 3-fase hjemme i sine respektive land og ikke bryr seg så mye om Europa da det ikke er det primære markedet. Det selges tross alt mye mer elbiler i USA og og Asia enn i Europa. 

 

Takk for svar, jeg kjente til Tesla, Renault og Mercedes. Men trodde i3 ladet på en fase. Audi glemte jeg da den er så ny. Har 3 fase mulighet hjemme og har fått det for meg at det må bli bil med 3 fas lader når jeg går over til elbil. Men er sikkert bare jeg som innbiller meg at jeg har behov for rask lading. Forstår de fleste (inkludert meg) stort sett klarer seg med 16A på en fase.

Lenke til kommentar

Du får fremdeles bare 3fase 400V og 3 stk enfase 230V mot nøytral.

 

Å nå, Nomenklatur…

 

Skal ikke protestere på at 230VAC i stjerne har 400VAC mellom faselederne. Det er rimelig åpenbart fra trigonometrien og fra diagrammet i min forrige posting. Kan likevel ikke si at jeg har sett det spikret noen sted at den definerende egenskap for trefase er nettopp spenningen mellom faselederne i det omhyllende triangel.

 

Det er forskjell på 400VAC i delta uten Nøytral, og tre ganger 230VAC i stjerne med Nøytral, selv om begge deler opererer med 400VAC mellom faselederne. En 230VAC trefasemotor tiltenkt delta konfigurasjon kan – som du selv var inne på – kobles om til 230VAC i stjerne og fortsatt virke. Da til tross for at der vil være 400VAC mellom faselederne. Motoren kan dog ikke brukes på 400VAC uten Nøytral – da slipper den magiske røyken ut.

 

Spør du meg så er det derfor nødvendig også spesifisere hvilken topologi trefase man operer med, ikke bare hvilken spenning der er mellom faselederne. Men det står deg selvfølgelig fritt å ha en annen oppfatning av den saken.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Å nå, Nomenklatur…

 

Skal ikke protestere på at 230VAC i stjerne har 400VAC mellom faselederne. Det er rimelig åpenbart fra trigonometrien og fra diagrammet i min forrige posting. Kan likevel ikke si at jeg har sett det spikret noen sted at den definerende egenskap for trefase er nettopp spenningen mellom faselederne i det omhyllende triangel.

 

Det er forskjell på 400VAC i delta uten Nøytral, og tre ganger 230VAC i stjerne med Nøytral, selv om begge deler opererer med 400VAC mellom faselederne. En 230VAC trefasemotor tiltenkt delta konfigurasjon kan – som du selv var inne på – kobles om til 230VAC i stjerne og fortsatt virke. Da til tross for at der vil være 400VAC mellom faselederne. Motoren kan dog ikke brukes på 400VAC uten Nøytral – da slipper den magiske røyken ut.

 

Spør du meg så er det derfor nødvendig også spesifisere hvilken topologi trefase man operer med, ikke bare hvilken spenning der er mellom faselederne. Men det står deg selvfølgelig fritt å ha en annen oppfatning av den saken.

 

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du vil frem til, men i Norge er vanlige strømnett som jeg skrev til Kahuna:

IT 230V med 230V fasespenning

TN 400V med 400V fasespenning

IT 690V med 690V fasespenning

 

En trekantkoblet motor har fasespenningen over viklingene, og en stjernekoblet motor har fasespenning delt på roten av 3 over faseviklingene, dvs i et 690V nett har den 400V, i et 400V nett har den 230V og i et 230V nett har den 132V.

 

Og nei, det brukes ikke nøytralleder til motorer koblet i stjerne da disse er symmetrisk viklet og danner derfor sitt eget nullpunkt. Samme gjelder varmeelementer i f.eks varmtvannsberedere eller ventilasjonsanlegg, de kobles ofte i trekant eller stjerne uten nøytralleder, men selve styreskapet kan gjerne ha nøytralleder ført frem for styrespenning og andre enfaselaster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du vil frem til, men i Norge er vanlige strømnett som jeg skrev til Kahuna:

IT 230V med 230V fasespenning

TN 400V med 400V fasespenning

IT 690V med 690V fasespenning

 

En trekantkoblet motor har fasespenningen over viklingene, og en stjernekoblet motor har fasespenning delt på roten av 3 over faseviklingene, dvs i et 690V nett har den 400V, i et 400V nett har den 230V og i et 230V nett har den 132V.

 

Og nei, det brukes ikke nøytralleder til motorer koblet i stjerne da disse er symmetrisk viklet og danner derfor sitt eget nullpunkt. Samme gjelder varmeelementer i f.eks varmtvannsberedere eller ventilasjonsanlegg, de kobles ofte i trekant eller stjerne uten nøytralleder, men selve styreskapet kan gjerne ha nøytralleder ført frem for styrespenning og andre enfaselaster.

Det begynner å bli noen år siden jeg hadde dette på skolen..

 

Så hvis du har 400V TN-nett og en '230v trefas' motor så er du låst til å koble denne i en stjernekonfigurasjon? Mens den samme motoren i et 230V IT-nett vil kunne kobles både i trekant- og stjernekonfigurasjon?

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Det begynner å bli noen år siden jeg hadde dette på skolen..

 

Så hvis du har 400V TN-nett og en '230v trefas' motor så er du låst til å koble denne i en stjernekonfigurasjon? Mens den samme motoren i et 230V IT-nett vil kunne kobles både i trekant- og stjernekonfigurasjon?

 

Korte svaret her er ja, du kobler den til den spenningen den er beregnet for og som er oppgitt

Lenke til kommentar

Det er noe annet som er ikke diskutert her i det hele tatt - effekttarriff. Fra neste år kommer effekttariffene hjemme som betyr at alle må lade sakte (sannsynligvis overnatt) for å unngå å betale 3 ganger så mye for lading. En typisk enebolig får utdelt en grense mellom 4-7 KW til hele huset og utover dette betaler man effekttarriffen. Dette betyr at for de fleste, mer enn 3-4KW lading blir ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Det spørs hva slags tariff vi får. NVE fikk så mye kjeft for sitt forslag til effekttariff at de faktisk trakk det tilbake. Hva vi ender med er ikke godt å si men det kommer noen små drypp i blant som tyder på at enkelte aktører nå regner med at vi får dynamisk timepris i stedet.

 

For privatkunder vel og merke. Bedriftskunder har vel hatt en effekttariff i årevis nå som likner på den tariffen NVE prøvde å prakke på oss privatkunder også. Den tariffen har blant annet ført til unødvendig godt opplyste kontorbygg om natten. Sikkert på tide å revidere den tariffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg kjente til Tesla, Renault og Mercedes. Men trodde i3 ladet på en fase. Audi glemte jeg da den er så ny. Har 3 fase mulighet hjemme og har fått det for meg at det må bli bil med 3 fas lader når jeg går over til elbil. Men er sikkert bare jeg som innbiller meg at jeg har behov for rask lading. Forstår de fleste (inkludert meg) stort sett klarer seg med 16A på en fase.

Gammel i3 med 60Ah batteriet har 32A 1-fase lader. Nyere 94h og den helt nye 120Ah har 16A 3-fase lader (kan også lade på 32A 1-fase). 

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Christian Borchgrevink-Vigeland skrev (18 timer siden):

Såvidt jeg skjønner er det IKKE ulovlig å lade fast i vanlig kontakt hvis denne er montert FØR 2016: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

Bare dersom kontakten blei lagt opp spesifikt for elbillading.
Dersom ikke er der ikke lov til å bruke den til annen elbillading en sporadisk.

Sitat

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
RJohannesen skrev (På 6.4.2019 den 23.05):
1P4XZQB7 skrev (På 6.4.2019 den 19.34):

Hva mener du? Der er da definitivt tre faser [der mellomrommet er tiltenkt] med 230VAC tilgjengelig på TN nett. Disse tre fasene er riktignok koblet opp i stjerne konfigurasjon heller som delta, men trefase er det like fullt…

 

fordelingssystem-tn-spenninger.png

 

Det er mangel på denne stjernekonfigurasjon i IT-nett som er årsaken til at Zoe/Chameleon ikke kan lade på IT-nett.

Du får fremdeles bare 3fase 400V og 3 stk enfase 230V mot nøytral.

«Fase» er et vrient ord, kan bety en spenning, en leder, en vinkel og mye mer. Innen TN er fasespenning spenningen mellom en linjeleder L og nøytralpunktet N mens linjespenningen er spenningen mellom to linjeledere L. I tegningen over ser en mao tre fasespnninger organisert i stjerne og tre linjespenninger organisert i trekant. Faseforskjellen mellom fasespenningene er 120 grader, mellom linjespenningene 120 grader mens faseforskellen mellom en linjespennng og en fasespenning er 30 rader.

i IT er dette mer vrient, her hsr en masse gammel tradisjon. Imidlertid, om en holder seg til at spenningen over viklingene i en stjernekoblet generator fortsatt er fasespenninger og spenningen mellom to linjeledere, nå 230V, er linjespenning, så blir begrepene like for IT og TN. Forskjellen er at i IT er ikke N fremført og sluttbruker har ikke tilgang til fasespenning i IT. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...