Gå til innhold

Politet straffer bergenseleven som varslet om sikkerhetshull: – Påførte kommunen tap av omdømme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvorfor kom du med påstanden?

 

Det er slik HS skriver kommentarer.

Han er neppe den første, det er nok ikke uten grunn at Asbjørnsen og Moe skrev "God dag, mann! -- Økseskaft".

Jeg vet ikke hva formålet hans er med det, det vet bare han selv.

Han ble lagt til i blokkeringslisten min for et par år siden, dermed slipper jeg støyen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvorfor kom du med påstanden?

Joda, det var en litt for hard påstand at alt er avlyttet, at Snowden eksisterer er det vel heller ingen som tror på.

 

Har en kommune på Vestlandet et eget program som er for dårlig må eg vel dokumentere den påstanden også. Eller kjøpe inn en som kan fagfeltet og få rettslig krav på å kunne undersøke dette.

Det er nevnt i linken eg linket til at bankene fikk kjøpe noe med bedre sikkerhet for lenge siden, som ikke er i dag om det er et argument.

 

Det betyr ingen ting, alt blir avlyttet. Og sikkerhetsmyndighetene i US har holdt på å vurdere om dei skal si at dei ikkje greide å avholde et ikke manipulert valg. Så er stoda, og eg skriv ting som er greit å vite.

 

Og eg er imøtekommende til «inkognitoer» her i kommentarfeltet, selv om det er et offentlig ordskifte med få og spesielt interesserte som stort sett sier ka ?. Som ikke trur NSA og andre etterretninger gjør annet en å lese litt nettaviser og ta vare på dine bilder for ettertiden.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Han ble ikke straffet fordi han varslet om sikkerhetshull, men fordi han sendte ut e-post der han utga seg for å være rektoren, og tilegnet seg sensitive data. Han ble altså funnet skyldig i identitetstyveri og nedlasting av sensitive data, antar jeg. Hadde han varslet om sikkerhetshullet uten å samtidig bedrive identitetstyveri hadde han nok ikke blitt straffet for noe som helst.

 

Men folk her mener kanskje identitetstyveri er helt greit?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg ler meg ihjel. DETTE er tap av omdømme.

Så når politiet tar tak i en sak om identitetstyveri og ulovlig tilegner seg sensitive data så taper de omdømme?

 

Den eneste grunnen til at de eventuelt måtte tape omdømme må jo være udugelige journalister som skriver overskrifter og ingresser som narrer folk til å tro at gutten ble straffet for noe annet enn det han faktisk ble straffet for.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bergenspolitiet ute på ville veier igjen!

 

Kan neppe beskrives som annet enn politisk motivert hevnaksjon.

Mener du identitetstyveri er greit? Mener du det er greit å gi seg ut for å være andre personer?

 

Og å hente ned sensitive data?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det hjalp jo ikke å varsle, ingen i kommunen tok gutten alvorlig. Sikkerhetshullet ble stående åpent.

Etter identitetstyveriet tok både kommunen og politiet gutten alvorlig, og sikkerhetshullet ble lukket.

 

Jeg skjønner etterhvert at flere ønsker at sikkerhetshullet fortsatt var åpent?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du antar feil, trolig fordi du lever i den villfarelse at Politiet kan finne noen skyldig i noe som helst. Det er domstolens oppgave å avgjøre skyldspørsmål, ikke Politiets.

Kveruleringen klarer ikke å endre det faktum ta du forsvarer identitetstyveri og ulovlig tilegnelse av sensitive data.

 

 

 

 

Det hjalp jo ikke å varsle, ingen i kommunen tok gutten alvorlig. Sikkerhetshullet ble stående åpent.

Etter identitetstyveriet tok både kommunen og politiet gutten alvorlig, og sikkerhetshullet ble lukket.

 

Jeg skjønner etterhvert at flere ønsker at sikkerhetshullet fortsatt var åpent?

Herregud... Det at han begikk identitetstyveri og ble straffet har ikke noe å gjøre med at hullet var åpent, eller at noen ønsker at hullet var åpent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når politiet tar tak i en sak om identitetstyveri og ulovlig tilegner seg sensitive data så taper de omdømme?Den eneste grunnen til at de eventuelt måtte tape omdømme må jo være udugelige journalister som skriver overskrifter og ingresser som narrer folk til å tro at gutten ble straffet for noe annet enn det han faktisk ble straffet for.

Hva tror Du «hekomo» er dette med IT sikkerhet og Media litt ut av kontroll ?

(Sikkerheten til denne tilbakevendende tekststrengen og jpg/celoloid vedlegget)

 

Ta nødnettet som vart bygget, er det sikkert nok til at topp politikere kan få en telefon hver.

Kan det sammenlignes med å bygge en ekstra veg ved siden av våre eksisterende riksveg-nett for at ambulanse, poleti og militæret skal ha noe sikkert nok å kjøre på ?

 

Hvor trygt er det pr kilometer å sykle, og hva ekstra utslepp får vi fra kakemotoren. Og hvordan går det med rekkevidden ved slaps, sludd og snø, og for så vidt - 10 Celsius i motvind.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

[…] du forsvarer identitetstyveri og […] Det at han begikk identitetstyveri og ble straffet […]

 

Å definere dette som identitetstyveri, er temmelig drøyt. Han har ikke stjelt andre sin identitet og prøvd å bruke denne til egen fordel.

 

Først varslet han de korrekte instanser – uten å bli hørt

Etter lengre tid, og stadig uten å bli trodd, eller tatt seriøst, beviser han sårbarheten ved å sende ut en felles-melding.

 

Det kommer klart frem i meldingen at det er snakk om et hull. Det er umulig å tolke meldingen dithen at det faktisk er rektoren som er avsender av meldingen. Så selv om rektors navn brukes som avsender, må du ta med meldingsinnholdet. Det kommer tydelig fram at meldingen er sendt av noen andre. Dermed: ingen som utgir seg for å være rektor. Ei heller identitetstyveri. 

 

[…] og ble straffet […]

 

Nei! Gutten har heller ikke blitt straffet.

Ingen dom foreligger, og det kommer aldri til å bli noen dom: Politiet har allerede henlagt hele saken.

 

Henleggelsen er ikke særlig overraskende; gutten hadde seiret suverent i en eventuell rettsak. De ytterst få momenter som foreligger i guttens disfavør, er ikke sterke nok til å felle dom. Vi vet at han prøvde å trekke i de rette snorer først, men han ble hverken trodd eller hørt. I ren desperasjon for å få tettet sikkerhetshullet fant han en måte å vekke oppmerksomheten på. Endelig visste han at hullet ville bli korrigert, slik at ingen kunne (fortsette å) bruke hullet med dårlige hensikter.

 

Enn så lenge har politiet valgt å beslaglegge fysiske medium med brukernavn/passord-filene. Altså et par HDD'er og/eller minnepinner. Datamaskin og utstyr forøvrig skal være tilbakelevert. At gutten ikke får tilbake selve passord-filene fra Bergen Kommune, er ingen stor krise. Og kan ikke akkurat sees på som en straff ...! (Selv om jeg synes politiet i denne saken forøvrig har gjort det meste galt, altså!)

Endret av qualbeen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du får ikke noe igjen på forsikringen hvis du ikke låser døra til huset ditt og noen går inn og tar alle tingene dine...

 

Nei, men blir disse tyvene tatt med tyvegodset får du tilbake det de har tatt, og tyvene kan vente seg en straffereaksjon. De kan ikke komme da å si; jamen, døra var ulåst så vi så på det som en invitasjon til å ta noe som ikke tilhørte oss.

 

Dette er forøvrig ikke sammenlignbart med denne saken etter min mening.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Å definere dette som identitetstyveri, er temmelig drøyt. Han har ikke stjelt andre sin identitet og prøvd å bruke denne til egen fordel.

 

Først varslet han de korrekte instanser – uten å bli hørt

Etter lengre tid, og stadig uten å bli trodd, eller tatt seriøst, beviser han sårbarheten ved å sende ut en felles-melding.

 

Det kommer klart frem i meldingen at det er snakk om et hull. Det er umulig å tolke meldingen dithen at det faktisk er rektoren som er avsender av meldingen. Så selv om rektors navn brukes som avsender, må du ta med meldingsinnholdet. Det kommer tydelig fram at meldingen er sendt av noen andre. Dermed: ingen som utgir seg for å være rektor. Ei heller identitetstyveri.

 

Er en liten Snowden-spire dette.

All Creed til dei som kan og tørr å forsvare et skin av Demokrati

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Forøvrig kjekt å se at gutten får en god dose anerkjennelse: https://www.digi.no/artikler/mange-samler-inn-pengegaver-og-datautstyr-til-13-arig-hacker-utrolig-rorende-sier-faren/462543?key=7wkmxnec

 

Spesielt blant de som forstår seg på IT-sikkerhet, virker det til å vanke en del berømmelse og lovord om gutten.

For selv om han burde varslet på en enda bedre måte, er det ikke tvil om at vi må ta imot varslere. Vi trenger såkalt "white hackers", i dagens digitaliserte samfunn kanskje enda mer enn tidligere tider?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...