Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pluss strøm på begge ledninger til langlyskaster, hjelp til kobling av led-bar


Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt meg en led bar for å koble til min Toyota Avensis t25 (2004 mod), men har problemer med å finne pluss strøm på orginale langlys.

Skal koble opp led baren slik at de lyser sammen med orginale fjernlys. Har brukt ei testlampe for å finne pluss strøm til langlys. Kommer to ledninger inn på sokkelen til denne. Den ene ledningen er det konstant pluss strøm på, den andre er negativ (?). Når jeg slår på lang lysene, blir begge pluss/positiv. Dvs at når jeg kobler på pluss ledning fra led baren på den ene kabelen, lyser de konstant så lenge kjørelys er på,uavhengig av langlys. På den andre ledningen, er ledbaren på sammen med kjørelys, mens når jeg slår på langlys, slukkes ledbaren..

 

Lagt ved koblingsskjema hvordan det er koblet

(ikke laget skjema selv, kun ett ekstra lys / led bar, og vet ikke hva lcm er, så det er ikke med i koblinga mi ut ifra det jeg vet)

 

Noen som har peil?

Hjelp mottas med stor takk

post-278258-33325_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere ting kan være feil.

 

Minus tar du rett fra chassis eller minus på batteri. Og sjekk at du ikke har koblet lysa på 87a på reléet.

 

Hvis ikke har du målt feil. Når langlysa er på skal du ha pluss på en pol og minus på andre. Hvis ikke ville de ikke ha lyst.

 

Hvis langlyset blir brutt til jord så må du koble reléet omvendt siden lyset da alltid vil ha 12V og LCM kobler til jord når du skrur de på.

 

Husk også at du må ha sikring og egen bryter til ekstralysa i kupéen.

 

LCM=Light Control Module. Den skal du ikke trenge å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

30 og 86 kan du koble sammen og sette rett på plusspolen når du har minusstyring. Bare pass på at 86 ledningen havner etter sikringen slik at strømmen blir kuttet på begge ledningene om sikringen ryker. Så finner du ut hvilken ledning som blir jordet når du skrur på fulltlyset. Da bruker du bare 85 som styrestrøm. 

 

Er mange år siden det ble slutt på at man må ha egen bryter inni bilen, så det trenger du ikke tenke på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er kjekt å ha egen bryter

Vi hadde fjernlys på en lastebil som ikke var koblet med en egen bryter, som hang seg opp og ikke ville skru seg av, så vi måtte stoppe langs veien og klippe ledningen

Husker ikke hva som var feil, men sikkert bare et relee, men da måtte kabelen også byttes

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei opplever det samme som Weeb91.

jeg har ikke koblet til releet enda men har gått over med prøvelampe og får strøm på begge ledningene til bilens orginale fjernlys når de ikke er påslått. Når jeg slår på fjernlys blir den ene kabelen uten spenning og er jord. 
 

hvordan kan jeg hente ut styrestrøm fra fjernlyset ? 

Endret av bjorn.magne.stock
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei jeg har samme problem. Når jeg har kobler styrestøm på fjerlys og slår på fjernlysene så funker bare originale fjernlysne men når jeg slår på bryteren fra led lampa så mister jeg de originale men bare lad lampen som lyser. Det er bare plus på fjernlysene tror jeg, fordi uansett hvem kabel jeg beruker så et det samme som skjer. så jeg for ikke koble minus noe sted.Minusen har jeg jordet men som sagt det er enten origilale eller ledden som lyser. Hva må jeg gjøre for at begge skal lyse sammen? 

 

Dette er en toyots avensis 2007 model med xenon lys. 

 

 

Endret av Mehmet1004
Lenke til kommentar
Mehmet1004 skrev (1 time siden):

Hei jeg har samme problem. Når jeg har kobler styrestøm på fjerlys og slår på fjernlysene så funker bare originale fjernlysne men når jeg slår på bryteren fra led lampa så mister jeg de originale men bare lad lampen som lyser. Det er bare plus på fjernlysene tror jeg, fordi uansett hvem kabel jeg beruker så et det samme som skjer. så jeg for ikke koble minus noe sted.Minusen har jeg jordet men som sagt det er enten origilale eller ledden som lyser. Hva må jeg gjøre for at begge skal lyse sammen? 

 

Dette er en toyots avensis 2007 model med xenon lys. 

 

 

Som nevnt over, så bryter toyotaen mot jord og har konstant strøm til pæren. Så du må koble releet omvendt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...