Gå til innhold

Strategispillet Anno 1800 forlater Steam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det ikke bare være tilgjengelig alle steder? Og droppe alt som har med eksklusivitet å gjøre.

 

Kunder bør kunne gjøre et valg mellom pris og kvalitet (på butikken), ikke på bakgrunn av at det er eksklusivt eller ikke.

 

Helt enig. Jeg synes godt at Steam fortjener en utfordrer mot sin markedsdominans, men dette er feil måte å gjøre det på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er dere slik i vanlige butikker også? PC har i årevis vært et monopol for Steam. Merkverdig st det har tatt så lang tid før konkurranse kom for fult.

 

Ja, dersom et produkt kun hadde blitt solgt eksklusivt i en butikk som gir en mye dårligere opplevelse, og vesentlig dårligere rettigheter enn der jeg vanligvis handler, så er det ingen tvil om at jeg ville boikottet dette kjøpet. Det er helt innafor å sette grense for hva man finner seg i som forbruker. Heldigvis har vi lovverk som forhindrer at butikker her i Norge kan ta seg samme friheter som det Epic Store gjør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Synd, blir ikke Anno 1800 på meg med andre ord =)

 

Jeg ser kommentarer som din flere steder - men begriper ikke hvorfor du/dere velger å ikke kjøpe i det hele tatt når det åpenbart er et spill du ønsker å ha.

 

Uansett hvor du kjøper, Steam, Epic, eller Uplay, så må du ha uplay for å spille. Så spiller det virkelig så stor rolle hvilken butikk du legger igjen pengene dine?

 

 

Du kan jo forhåndsbestille på Steam og få tilgang på alle oppdateringer og DLCer. Du mister ingenting ved å forhåndsbestille der i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det ikke bare være tilgjengelig alle steder? Og droppe alt som har med eksklusivitet å gjøre.

 

Kunder bør kunne gjøre et valg mellom pris og kvalitet (på butikken), ikke på bakgrunn av at det er eksklusivt eller ikke.

 

Hadde man hatt et åpent marked ville dette hvert det beste, men når Steam har nesten momopol funker det ikke.

Folk velger letthet og "ha alt på et sted" over kvalitet og brukervennlighet.

 

Selv om steam i dag er bedre enn EPIC når det kommer til  mye, ville det ikke hjulpet om epic var bedre.

Folk er vane dyr og når de har 300-5000 spill på steam kunne Epic gitt ut blowjobs uten at det ville hjulpet. 

Så Epic må bruke skittene antiforbruker triks for å komme seg frem her i verden. slik er kapitalismen,  lenge leve Ayn Rand.

Lenke til kommentar

Hadde man hatt et åpent marked ville dette hvert det beste, men når Steam har nesten momopol funker det ikke.

Folk velger letthet og "ha alt på et sted" over kvalitet og brukervennlighet.

 

Selv om steam i dag er bedre enn EPIC når det kommer til  mye, ville det ikke hjulpet om epic var bedre.

Folk er vane dyr og når de har 300-5000 spill på steam kunne Epic gitt ut blowjobs uten at det ville hjulpet. 

Så Epic må bruke skittene antiforbruker triks for å komme seg frem her i verden. slik er kapitalismen,  lenge leve Ayn Rand.

Om en ikke kan konkurrere på service, kvalitet og brukervennlighet så må man konkurrere på pris. Det er på ingen måte positivt for kunden at de må betale full pris til den dårligste butikken bare fordi den har ordnet seg en ekslusivitetsavtale.

Lenke til kommentar

Dem aller fleste kommer til å kjøpe spillene dem har lyst å spille uansett om det er på Steam eller Epic. Dette "opprøret" er bare støy.

Nei forbrukeren gjør ikke alltid det som er det beste for dem selv. Det som vil kreves er nok at myndighetene/EU trer inn og tvinger utgiverne til å selge spillene sine på tvers av nettbutikkene for å sikre konkurranse.

Lenke til kommentar

Nei forbrukeren gjør ikke alltid det som er det beste for dem selv. Det som vil kreves er nok at myndighetene/EU trer inn og tvinger utgiverne til å selge spillene sine på tvers av nettbutikkene for å sikre konkurranse.

 

Myndigheter eller EU kan ikke tvinge noen til å selge sine produkter hvor dem ikke vil. På nett eller i den virkelige verden. Så det kan du nok se lenge etter  :closedeyes:

 

"Og best for dem selv". Altså jeg har hundrevis av spill på Steam. Om jeg kunne valgt så hadde jeg kjøpt alle mine PC spill kun på Steam for å ha alt på en plass selv om jeg synes Epic Store er bra. Og det er der problemet ligger. Vi har grodd fast til Steam helt siden vi ble tvunget til å bruke Steam når Half Life kom ut. Det var et aldri så lite opprør den gangen da ingen ville ha noe med Steam å gjøre.

 

Men her er vi nå da. Steam er fortsatt her og ingen andre butikker har en sjanse til å overgå dem da bruksvanene til PC brukere er låst. Og da må en ta ibruk tiltak som handelsnæringen bruker over hele den virkelige og digitale verden. 

Lenke til kommentar

Tja, fasiten på det får vi vel aldri vite. Vi kan jo aldri med sikkerhet vite hvordan salgstallene til spill som Metro Exodus, Anno 1800 osv hadde vært om det ble solgt på Steam Store kontra Epic Game Store, eventuelt begge deler. Sistnevnte ville jo trolig gikk det beste salget logisk nok.

 

Nå får nok utgiver en grei slump med penger for å selge spillene sine eksklusivt på Epic Game Store i ett år som som dette. De gjør det neppe utelukkende fordi de føler at tjenesten/plattformen er så mye bedre og at de får sitte igjen med større prosentandel av salgssummen selv sammenlignet med Steam.

 

De fleste vet nok at dette mest sannsynlig vil føre til redusert salg, med Epic Games tilbyr nok såpass mye penger for dette at de fleste føler at det er en tryggere og bedre avtale som trolig fører til bedre fortjeneste enn de ville fått ved å selge på Steam Store, eventuelt begge deler.

 

 

Jeg er forøvrig helt enig i at vi som forbrukere ikke skal sitte å juble fordi noen sitter med ræva full av penger og kan kjøpe seg til suksess på grunn av at de pøser ut penger for eksklusive rettigheter. Som forbrukere så ønsker vi mangfold og konkurranse, og dette er egentlig ingen av delene.

 

Samtidig så var Steam såpass tidlig ute og har kapret en så vanvittig stor del av dette markedet at de nærmest kan sitte på ræva uten å legge ned noe tid eller ressurser på å forbedre tjenesten sin fordi 90% av markedet går igjennom Steam uansett. Det har blitt en utrolig dårlig ting for PC-markedet generelt og Steam trenger virkelig reell konkurranse og det at selskaper som EA, Ubisoft osv forsøker å filtrere sine egne spill igjennom sine egne helt elendige spillbutikker og klienter for å sitte med 100% av fortjenesten har jo ikke hjulpet oss nevneverdig. Alle disse klientene har til fellestrekk at de nærmest utelukkende fungerer som en digital butikk for sine egne publiserte spill og igjen legges det ned så lite tid og krefter i å levere en god butikk og klient at det er jo til å få fnatt av.

 

Det at vi endelig ser ut til få en reell konkurrent til Steam som ikke bare er interessert i å shuffle egne spilltitler for å sikre 100% fortjeneste på egne spill er veldig bra. Nå har riktignok Epic Game Launcher og Epic Game Store vært av temmelig laber kvalitet så langt og manglet en hel haug med funksjonalitet og muligheter men de viser hvertfall en vilje til å få pushet spill fra andre utgivere via tjenesten og de har nå i det minste fått på plass en refund policy og litt av hvert med tiden som viser at de hvertfall er villige til å forbedre tjenesten så den kanskje blir litt mer konkurransedyktig etterhvert.

 

Og allerede så ser vi at Steam klienten for første gang på flere år faktisk ser ut til å skulle oppdatere og forbedre litt på UX-designet som neppe er tilfeldig. Så økte konkurranse, selv om den tvinges igjennom på en møte som ikke er spesielt attraktiv for oss som forbrukere er jo bedre enn ingenting.

 

 

Rent personlig så sliter jeg med å støtte utgivere som velger å la seg kjøpe på denne måten. Jeg har vært interessert i Anno 1800, akkurat som jeg var interessert i Metro: Exodus men det er ikke spill som står på min "must have" liste og da ender jeg opp med å ikke anskaffe disse. Litt fordi jeg ikke ønsker enda en Game Launcher på maskinen, men også fordi jeg ikke vil støtte oppunder et stort push med eksklusivitet på PC-markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner jeg Ubisoft rett, må du ha Uplay for å spille dette spillet. Det må du ha om du kjøper det på Steam eller Epic Store.

 

Fordelen med å ha det på Steam er community. Det er enkel tilgang til diskusjoner og hjelp hvis man trenger det. Slik finnes ikke på EGS. Ubisoft har link til forum i sin launcher, men åpnes i nettleser.

 

Hvis jeg kunne velge, ville jeg kjøpt alle spillene gjennom GOG.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Myndigheter eller EU kan ikke tvinge noen til å selge sine produkter hvor dem ikke vil. På nett eller i den virkelige verden. Så det kan du nok se lenge etter  :closedeyes:

Selvfølgelig kan de det. Om de kan påtvinge Netflix, Amazon og andre strømmetjenester at de skal ha 30% lokaltprodusert innhold så kan de tvinge igjennom hva som helst. De som ikke vil følge tiltaket kan ganske enkelt bli blokkert fra salg til EU så får vi se om de ikke plutselig snur.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Problemet er vel flerdelt med ekslusivitet/utviklere/penger og hvordan ting foregår ,

liker ikke at en av favoritt spillene mine forsvinner til epic game launcher og hvordan penger skal bestemme hvor spill blir sluppet .

 

Men det store men her er vel heller steam har blitt en platform som er treig til og forandre seg, tar alt for mye av salget , legg til at de har så mye jalla av spill som tjener de penger at til at de ikke bryr seg så mye og da vil selvsakt andre ha en del av kaka , + er uansett for anno 1800 at det er tilgjengligt på steam til den 16 så forsvinner det fra der for et år eller noe ? , vi får se på utviklingen

Lenke til kommentar

Her har man ihvertfall muligheten til å kjøpe på steam frem til lansering. Har veldig lyst på anno 1800 så skal vurdere det selv.

 

Kjøpe noe på EGS er ihvertfall uaktuelt. Da ville jeg heller kjøpt direkte fra uplay om jeg skulle handle etter lansering.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg håper ikke Anno 1800 blir like ødelagt som Anno 2205, gjennom sin "konsollifisering".

Stemningen var mer eller mindre borte, og man satt igjen med "stilistisk" og overflatisk spill, langt unna de tidligere spillene i serien.

Så jeg avventer uansett til jeg har fått lest noen reviews. Synd at det ikke er tilgjengelig via både Epic og Steam, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...