Gå til innhold

Savner konkurrent til Finn.no


Anbefalte innlegg

0laf skrev (15 timer siden):

Problemet er vel nettopp at mange tror de kan lage en konkurrent på noen få dager, mens Finn har brukt 25 år og mange mange milliarder på å finpusse sin løsning, hvor de i dag har flere hundre ansatte som vedlikeholder den løsningen.

Bare det å lage et godt fungerende innloggingssystem, som lagrer annonser, bilder og annen aktivitet på brukernivå, som aller helst benytter BankID for sikker identifisering osv. tar jo månedsvis (av erfaring, da jeg har laget slike systemer).

Når man først kommer i gang, etter enorme mengder jobb, så er det ikke noe som tilser at "if you build it, they will come", man er da i konkurranse med en mastodont, som har nærmest utømmelig med midler, og som eier nesten alle annonsenettsider i Europa ... pluss eBay, man kan jo aldri vinne på ressurser, man trenger nærmest en viral hendelse og en masseflukt i befolkningen fra Finn til sin plattform, for å i det hele tatt ha nubbsjans.

Jeg mener det fremdeles tar et par dager, mange features trengs ikke, som f.eks å logger brukeraktivitet eller BankID. Verifisering med telefonnummer og SMS vil holde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siDDis skrev (3 timer siden):

Jeg mener det fremdeles tar et par dager, mange features trengs ikke, som f.eks å logger brukeraktivitet eller BankID. Verifisering med telefonnummer og SMS vil holde.


Da kan man vel sjekke om svindel.no er ledig, ettersom det vil være store problemer dersom telefon er eneste bekreftelse på identitet.
Selv Finn, som faktisk i stor grad benytter BankID har åpenbare problemer med svindel på sine nettsider.

Man må jo nødvendigvis ha et system for brukeraktivitet, når noen lager en annonsen, så må den lagres under deres bruker, dersom det skal være mulig å lagre annonser man er interessert i, det samme, dersom man skal ha meldingssystem, som er et helt eget kapittel for seg selv ... så må man kunne lagre brukerinfo, trolig på mange steder i flere databaser.

Det er sikkert mulig å lage noe lignende LetItGo, en veldig enkel app, men de som har forsøkt det tidligere, har feilet totalt, da løsningen har for mange mangler til å konkurrere.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
siDDis skrev (På 2.3.2021 den 9.40):

Jeg mener det fremdeles tar et par dager, mange features trengs ikke, som f.eks å logger brukeraktivitet eller BankID. Verifisering med telefonnummer og SMS vil holde.

Det som koster penger er å lage en plattform for å tjene penger. Innlegging, søk og visning av annonser er ikke så vanskelig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
siDDis skrev (På 2.3.2021 den 9.40):

Jeg mener det fremdeles tar et par dager, mange features trengs ikke, som f.eks å logger brukeraktivitet eller BankID. Verifisering med telefonnummer og SMS vil holde.

her er plattformen til finn beskrevet: https://medium.com/finn-no/infrastructure-at-finn-1c25c0fe3790 i bloggen kan du også lese om hvordan 800 microservices ble flyttet til skyen. hvor mange som stod igjen on-premise vet vi ikke. men som du sier; mange (dvs. veldig, veldig, veldig, veldig mange) features trengs ikke for å legge inn og vise en annonse, og det kan være nyttig nok i seg selv i noen sammenhenger. spørsmålet blir vel mer om det du kommer opp med etter et par dager vil bli oppfattet som konkurranse av finn ;-)

Lenke til kommentar
siDDis skrev (2 minutter siden):

Det har eg ein god plan på, i hvertfall til datautstyr. Det er ikkje vanskeleg å bli betre enn Finn der

Jeg siterer deg på denne og sier lykke til. Jeg har absolutt ingen tro på at en "hvemsomhelst" kan danke ut finn.no. Ikke engang i nærheten. I beste fall vil du få noen som annonserer hos deg (gratis) samt en og annen kunde som betaler. Men dette vil ikke jeg kalle en konkurrent til finn. 

det blir som om jeg skulle begynne å selge mobiltelefoner og si at jeg konkurrerer med Elkjøp. 

Men du skal ha for forsøket. :)

Lenke til kommentar
siDDis skrev (36 minutter siden):

Hehe, den har jeg hørt så mange før. Jeg er ikke redd eller bekymret når noen er klart underlegne på noe. Kan gi deg et hint, den største selgeren blir nok meg, og du finner ikke de produktene på Finn.

Du har jo ingen grunn til å være "redd" heller for du har ikke noe å miste. Så sant du da ikke pantesetter huset i forsøket. Ingenting å være redd for dette. Selv jeg kunne prøvd meg på dette uten problemer, men med mine ressurser etc. så hadde jeg ikke hatt nubbesjans. Man må ha med seg investorer og dolk som virkelig vil slå kloa i finn for å klare noe slikt. 

når det er gjort, så må man vinne de kundene som i dag bruker finn og som er fornøyde. 

Hva er planene rundt dette da? Ser du får deg ansatte etc.? Har du dannet et AS, eller er det enkeltpersonforetak? 

Å sist men ikke minst, hva blir navnet på siden? (Nettadressen)? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Det som er leit med Finn er sensuren. 

Dersom Lego gir Finn beskjed om at de ikke ønsker at folk skal selge Lego på Finn, så innretter Finn seg etter dette. Det er dypt tragisk for oss som forbrukere.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ja hvordan går det her? 😪

Ser folk har diskutert hva man kan gjøre bedre enn finn.no? Og det kan jeg godt fortelle i klartekst

Søket fungerer knapt.

Bare eiendom og bil duger, fordi der er det filter som gir mening. På alle andre markeder er det søppel

Her har det vært null utvikling på 30 år og tydeligvis bruker de bare primitivt tekstsøk.

Få noe intelligens inn i søket jeg slipper scrolle gjennom barnestørrelser på klær og utstyr for starters

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 1.3.2021 den 18.54):

Sikter man seg inn på mer spesifikke løsninger, for eksempel boligmarkedet, arbeidsmarkedet eller lignende, hvor Finn tar helt ublu priser for å annonsere, så har man i det minste mulighet til å være billigere, men da har man det problemet at svært mange faktisk finner det lettvint å finne alt på et sted, slik som på Finn, så det er fremdeles vanskelig å konkurrere.

Å finne seg en nisje hvor finn er for dyr, for dårlig eller hvor man kan få drahjelp på salget må vel være løsningen.

Få bygge seg opp i fred, polere den tekniske løsningen, få inn litt penger og få relevante bruker-tilbakemeldinger.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Å finne seg en nisje hvor finn er for dyr, for dårlig eller hvor man kan få drahjelp på salget må vel være løsningen.


Ja, jeg ville tro det.

Som et eksempel, så er det selvfølgelig Shibsted som eier Finn, og de eier også Blocket i Sverige.

For en del år siden, så eiendomsbransjen seg lei av å betale titusenvis for en boligannonse på Blocket, slik at meglerfirmaene gikk sammen, og fikk utviklet Hemnet, som nå er den største aktøren på kun boligannonser i Sverige, og som knapt koster meglerne noe, ettersom de store meglerfirmaene alle er medeiere i tjenesten.

Å starte på gutterommet, å konkurrere med Finn, tror jeg er vanskelig, men ikke umulig.
De fleste gir nok opp når de kommer halvveis i å utvikle en login-løsning som funker, og er knyttet opp mot Bank-ID osv. for å i mest mulig grad unngå svindel, med alt det styret det er å få lov til å integrere noe som helst mot Bank-ID ... deretter er det kjøretøysregisteret for oppslag av skiltnummer ... og mye mye mer. Selv det som høres enkelt ut, er egentlig et mareritt.

Som det nevnes ovenfor, så kunne søkefunksjonen vært bedre, men alle som har forsøkt å lage noe slikt vet hvor komplisert søk kan være, dog finnes det løsninger ferdig som er bedre enn Finns søk, som ElasticSearch e.l.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Når store konkurrenter har forsvunnet for Finn de siste 10 år, så er det et viktig signal. En konkurrent forsvant for bare et år siden...

Med 5 mill innbyggere er det nok lite marked for mye konkurranse her. Særlig når betalingsvilje til annonser er lik null.

For å svare trådstarter, de som har prøvd har brent seg kraftig, selv med store muskler (store konsern med mange millioner kroner).....

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det burde være mulig å starte en tjeneste som henvender seg til det proffe markedet i første omgang. I forbindelse med at jeg bygger hus har jeg forsøkt å kjøpe mye brukt, og det er alt for vanskelig å finne det jeg faktisk vil ha. Håper ebay eller lignende etablerer seg i Norge. Der fungerer søk greit nok, og inndelingene er veldig gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...