Jump to content
Lasha

OneCall nekter å gi tilbake nummeret mitt etter det ble sperret pga. inaktivitet

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har bodd i utlandet en stund, men har funnet det veldig praktisk å beholde mitt gamle norske telefonnummer, bl.a. for WhatsApp, Vipps, etc., så jeg beholdte et OneCall kontantkort for å spare nummeret. Men etter Roam like home ble rullet ut i Europa gikk det en lengre periode der jeg ikke brukte det norske simkortet mitt, så OneCall sperret det. Fair enough. Men nå har jeg prøvd å få tilbake det samme nummeret igjen uten hell.

 

Det er som om de holder nummeret mitt gissel, men uten å gi meg noen mulighet til å kjøpe det tilbake. Jeg har vært gjennom timevis med chat, telefon etc., men de påstår det er ingenting de kan gjøre for å la meg kjøpe tilbake mitt gamle nummer. Jeg hadde akseptert om jeg var nødt til å kjøpe nytt simkort/abonnement/whatever, men selv da påstår de det ikke er noen mulighet til å velge nummer selv, med unntak av en knapp som gir deg 3 forslag, som kan man trykke på flere ganger. For å tilfeldigvis treffe på et spesifikt nummer må man vel trykke den knappen millioner av ganger?

 

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan få tilbake nummeret? Er det virkelig ingenting OneCall kan gjøre, eller er det bare noe de sier? Kan jeg få et annet selskap til å kjøpe nummeret av OneCall? Kan jeg klage til noe slags organ?

 

Alle tips mottas med takk!

Share this post


Link to post

Det er nok ikke så mye du får gjort, du må nok bare innse at du har satt deg selv i denne situasjonen og lære av det.

 

Du kan ikke finne ett nytt nummer du liker?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tipper det er Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som forvalter dette og eventuelt kan gjøre noe med det. Hør med dem.

Nja, er nok heller forbrukerrådet, dersom han skal ta kontakt med noen.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dersom et mobilnummer er satt i karantene så kan det normalt ikke aktiveres på nytt. Dette skjer like etter et nummer sies opp og varer normalt i 6 måneder før nummeret frigis til bruk igjen. Når karantenetiden er over så tilbakeføres normalt nummeret til mobiloperatøren som eier nummerserien. 

 

Det var i hvert fall slik for noen år siden, det er mulig praksisen er annerledes i dag når det gjelder hvor lenge karantenetiden er eller om nummeret må tilbakeføres til opprinnelig mobiloperatør, men nummer settes i hvert fall i karantene en periode før det kan tas i bruk på nytt. 

 

Kan hørtes ut som om nummeret til trådstarter er i karantene og overført eller på vei over til tidligere operatør og at OneCall dermed ikke kan aktivere det lengre.

  • Like 4

Share this post


Link to post

...gikk det en lengre periode der jeg ikke brukte det norske simkortet mitt, så OneCall sperret det.

 

Hvis du hadde abonnement hos Onecall, og betalte regningene, så har de ingen rett til å sperre abonnementet bare fordi "du ikke bruker det"!

Men hvis du derimot sluttet å betale fordi du ikke brukte det, så forstår jeg. Da er nummeret tapt. Man kan ikke velge nummer selv.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvis du hadde abonnement hos Onecall, og betalte regningene, så har de ingen rett til å sperre abonnementet bare fordi "du ikke bruker det"!

Men hvis du derimot sluttet å betale fordi du ikke brukte det, så forstår jeg. Da er nummeret tapt. Man kan ikke velge nummer selv.

Står i førsteposten at trådstarter hadde nummeret som kontantkort for å holde på nummeret. I vilkårene for OneCall sine kontantkort så avsluttes de dersom det ikke er trafikk eller påfyll innen 6-9 måneder. Fra vilkårene:

 

Dersom det ikke har vært utgående trafikk (samtaler, SMS, MMS, datatrafikk) de siste 6 måneder for OneCalls etterskuddsbetalte abonnement, eller dersom det har vært mer enn 9 måneder siden siste påfylling for forskuddsbetalte abonnement, kan OneCall sperre abonnementet. OneCall kan avslutte abonnement hvor det ikke har vært utgående trafikk de siste 9 måneder for etterskuddsbetalte abonnement, eller det har gått 9 måneder siden siste påfylling for forskuddsbetalte abonnement.

 

https://onecall.no/vilkar-og-angrerett/privatabonnement

 

Så de kan avslutte nummer basert på at vilkårene over er oppfylt.

Edited by Hedonism
  • Like 6

Share this post


Link to post

Ser nå at det var kontantkort ja... Lesing samtidig som jeg spiser middag er tydeligvis ikke bare lett  :roll:

 

Det var en periode for noen år siden der flere operatører hadde abb. med null månedsavgift, men dyre minutter og sms. Så da tegnet jeg et slikt abb. (Chess for ca. 5 år siden) for å ta vare på mitt privatnummer, siden jeg fikk betalt mobil på jobben.

Har ikke betalt én krone siden, og den virker hver gang jeg skrur på og tester!

Ingen selger slik abb. lenger, men mitt har de ikke prøvd å endre på  :) 
 

Edited by ozone

Share this post


Link to post

Jeg har en kontantkort hos Telia jeg betaler en 50lapp i "påfyll" hver 11mnd ca for og holde det i live siden Telia sletter kontantkort som ikke er påfyllt etter 12 mnd så.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Er det ikkje slik at når eit telefonnummer blir sperra, så er det fritt fram for alle andre å velge seg det nummeret?

 

Så dersom OneCall fyrst har sperra nummeret, så er det ikkje sikkert OneCall lenger har eigarskap i nummeret og dermed myndigheit til å fikse opp i dette.

 

Så det fyrste steger er nok å sjå kven som eventuelt eig nummeret.

Då kan det være ei muligheit å teikne eit abonnement med den operatøren som har nummeret, og be om å få ditt gamle nummer (som nå står som ledig).

Dersom nummeret alt er plukka opp av ein privatperson eller bedrift, så må du gå til dei for å høyre om dei er villige til å gi frå seg eller selge nummeret til deg.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hei alle,

 

Takk for alle forslagene. Det som endelig hjalp til slutt var at jeg bare ventet litt og kontaktet kunde-service om og om igjen. Nå har jeg endelig fått tilbake nummeret!

  • Like 5

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...